За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 1894 НеутралноОчевидно е, че подготвяните специалисти не отиват само и изключително в държавни учреждения и организации, а се ползват в голяма степен и от частния сектор.
Libertarianism is just anarchy for rich people___________
Германия,САЩ и Канада също може се включат във финансирането , така и така добиват човешки ресурси тук а на местните данъкоплатци вече това им е в тежест !
Alexander97
Рейтинг: 890 НеутралноКартината е плачевна.
!
Безброй университети с лавина от "професори", раздаващи дипломи за "више"
С просто око се вижда – страхотно стригане е необходимо за нормализиране на броя на университетите в България!
raven
Рейтинг: 426 ВеселоДо коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
[quote#1:"comandante vs либерални ентусиасти&корпократи"]Германия,САЩ и Канада също може се включат във финансирането[/quote]
Няма да стане. Ти не си одобрен, затова си дреми където си...
boby1945
Рейтинг: 479 ВеселоЕ така е, "преход", кое на прехода му е наред, та сте се вторачили във виШОто образование?
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....tokkay
Рейтинг: 506 НеутралноУниверситетите - удобен пристан за пенсионирани политици.
No Pain No Gaindobrich
Рейтинг: 845 НеутралноБез коментар: ....В доклада на Световната банка "Укрепване на висшето образование в България" (3.20.2012 г.) е направена основната констатация, че броят на държавните висши училища у нас (наречени погрешно всичките "университети"
е ненормално увеличен (вече 37) и не отговаря на европейските норми – средно едно висше училище на 800 хил. души население (напр. 66 милионна Франция има 83) докато у нас се пада на около 140 хил. души. Този голям брой е в пълно несъответствие и с ниския процент от БВП (около 1.5%), който се отделя за образованието...
carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#2:"Alexander97"]С просто око се вижда – страхотно стригане е необходимо за нормализиране на броя на университетите в България! [/quote]
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Премиерът реже, реже предимно лентички. Толкова наряза, че все му е къс бюджета!
malart
Рейтинг: 838 НеутралноБи било добре да се погледне и опитът на западните държави в смисъл - за кои професии там не се изисква виШо и защо у нас за много от тях се иска? Кое налага в чужбина да се преминава едногодишен курс, а у нас да се учи 4 години, за да упражняваш същата професия?
malart.blog.bgostin22
Рейтинг: 838 НеутралноИнтересно защо на България са и нужни по един милион юристи,икономисти, психолози и публична администрация..
Та даже и държавата, тоест ние плащаме на университетите да ги произвежда.. Напълно сбъркан подход!
There is no way to happiness, happiness is the way!carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#7:"carwindwrclir"]Премиерът реже, реже предимно лентички. Толкова наряза, че все му е къс бюджета! [/quote]
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Защо рязането да започва от образованието, като големите източвания и нахалство са в други сфери?
dobrich
Рейтинг: 845 Гневно" използваната сега система на уравниловката "парите следват студента" - Тази система я въведе Дани Вълчето и тотално ликвидира нашето средно и висше образование. Интересно защо тази система не се използва в другите браншове? Примерно, по малко население - по малко чиновници!...................
tribiri
Рейтинг: 583 НеутралноДо коментар [#6] от "dobrich":
Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!Преподавателите във " вишите" заведения вече приемат студенти по домовете. Само и само да запълнят бройката.
carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#9:"ostin22"]Интересно защо на България са и нужни по един милион юристи,икономисти, психолози и публична администрация.. Та даже и държавата, тоест ние плащаме на университетите да ги произвежда.. Напълно сбъркан подход! [/quote]
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Холивуд надделява над Дискавъри чанел, засега. Все пак има баланс, защото развитите икономики произвеждат достатъчно инжинери за целият Свят. Такава е тенденцията, а на сила нищо не става. Щом са решили да учат това...............................
полувишис
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#4] от "boby1945":
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesза 25 години преход, ДПС и БПС имат мин. 14 години собствени правителства и поне 5 години общо съжителство.
вие сте тези, които доведохте до провал прехода.
вие сте тези, които сте ректори на УниБИТ, ЮЗУ и Стопанска Академия. вие сте тези, които назначихте паразити като Стати Стаев в УНСС, ВИНС и други паразитни структури, наречени университети...
но какво да очакваме от вас, които за 45 години провалено управление, не можете да си признаете и една грешка.
carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#12:"tribiri"]Преподавателите във " вишите" заведения вече приемат студенти по домовете. Само и само да запълнят бройката. [/quote]
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Не е голям проблем, ако са в хуманитарните науки, но медицина, инжинерни специалности, архитектура, военни, ................. - там грешките се наказват жестоко, а последствията са непредвидими.
dobrich
Рейтинг: 845 Неутрално[quote#14:"полувишис"]вие сте тези, които доведохте до провал прехода[/quote]
Така е, но ГерБорисов ни обеща да затвори повечето "вузове" още в първия си мандат....
boby1945
Рейтинг: 479 ВеселоДо коментар [#14] от "полувишис":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година...."Преходът" го провалиха рИформите на некадърните правителства на ФД-то, ИК-то, деди и подобни..... реститути.....
ostin22
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#13] от "carwindwrclir":
There is no way to happiness, happiness is the way!Абе те може да искат да учат и за вампири и ламаринени хора,ама защо държавата да го подкрепя? Поне да са спецалности с които може да се реализират в чужбина, а то..
tokkay
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#15] от "carwindwrclir":
No Pain No GainИнжЕнер. Запомни!
prirodata
Рейтинг: 112 НеутралноДо коментар [#14] от "полувишис":
Защо ли имам спомени, че вратата за ширещата се в момента посредственост в образованието бе широко отворена от един египтолог.
Чий министър беше той?
А Сашо Добрев си е Сашо Добрев. Кратко, точно и ясно е представил картината в момента.
ostin22
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#19] от "tokkay":
There is no way to happiness, happiness is the way!Абе то в името на чуждицата най-правилно е да се казва Енжинир..
carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#19:"tokkay"]ИнжЕнер. Запомни! [/quote]
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Благодаря!
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 426 НеутралноУместно би било и времето, което преподавателите използват за хонорувана дейност, да се счита като неплатен отпуск,
==================================
Сульо и Пульо взима хонорари в "тази държава", както казват либералите. Кой свършил нещо, кой не, хонорарите за консултации вървят, хората взимат заплати и по няколко хонорара . Авторът с претенции за професор обаче предпазливо и политкоректно предлага на учените с най ниски заплати - тези в БАН, да им ги вземели, че им било много, щото взимали понякога по още 50 лв на месец хонорар. Е това са то "реформите".
dobrich
Рейтинг: 845 Неутрално[quote#20:"prirodata"] един египтолог.
Чий министър беше той?[/quote]
Вина за катастрофата в образованието имат всички министри на Мон от времето на Сендов насам. Защото това бяха политически лица, които нямаха никаква представа какво е реалното положение в бранша. Но разбира се първенци в тази черна класация са Дани Вълчето и Серж Игнатов. Който беше декларирал, че "къмту" 2020 г. ние ще настигнем Финландия. Която е първа в ЕС по образование, ние сме последни...
finlip
Рейтинг: 217 НеутралноЕми на премиера капацитета едва стига за магистралите та камо ли за образованието хеле па висшето!
БМЗ
Рейтинг: 769 ЛюбопитноДо коментар [#19] от "tokkay":
"Сини, червени, зелени — заедно ако се обединят, страната веднъж завинаги ще се оправи". (баба Ванга)А трябва да е "ЕнжИнер" от "engine/engineer".
Ама нали у нас всичко е терсене...
aralambi
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#9] от "ostin22":
"Интересно защо на България са и нужни по един милион юристи,икономисти, психолози и публична администрация."
Защото по-лесно се завършват от точните науки.
tokkay
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#26] от "Bulgarische Motoren Werke":
No Pain No GainДумата у нас е дошла от френския вариант – ingénieur.
newgenerations
Рейтинг: 733 ГневноАз, като все още страдаща от висшОто ни образование, /шест години семестриално, още една за правоспособност/ в "най-елитното" ни учебно заведение, уж в най-елитния факултет....мога да кажа, че такава пародия няма в държавата ни. Държавната администрация може само да се учи на дебелокожие, наглост и безсърдечие от университетската клика.
kirsner
Рейтинг: 531 НеутралноПрез 1998г. се направиха промени на Закона за висшето образование в частта за висшите учебни заведения ( по-точно тяхното атестиране). Това отвори възможността за рязко нарастване на броя на университетите, специализираните висши училища и колежите.
В края на 2005 г. беше въведена системата на т.н. делегирани бюджети, което доведе до възможността на рязко покачване на броя на студентите в България.
В края на 2009 бяха направени промени в Закона за развитие на академичния състав, което отвори възможността за рязко покачване на броя на носителите на звание д-р и на професорите.
Captain Shakespeare
Рейтинг: 230 НеутралноДо коментар [#4] от "boby1945":
Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!Ами Висшето Образование е според IQ-то.
newgenerations
Рейтинг: 733 НеутралноДо коментар [#27] от "aralambi":
Категорично не съм съгласна. Спънките са не по-малко, а всеки човек има склонност към различен тип науки и различни неща са му по-лесни. А и ситуацията в отделните учебни заведения не е една и съща. В Бургаския свободен университет предполагам не е много трудно да завършиш каквото и да е.
БМЗ
Рейтинг: 769 НеутралноДо коментар [#28] от "tokkay":
"Сини, червени, зелени — заедно ако се обединят, страната веднъж завинаги ще се оправи". (баба Ванга)А, така може.
prirodata
Рейтинг: 112 НеутралноДо коментар [#24] от "dobrich":
Хайде да спрем с общата вина и размиване на отговорноста. В този случай си има конкретни виновници и това са египтолога, и партията която го крепеше. Лошото е, че скоро го слушах да се хвали, колко прогресивни били реформите проведени от него.
dobrich
Рейтинг: 845 Любопитно[quote#34:"prirodata"] египтолога[/quote]
В интерес на истината не е виновен само най добрия египтолог между боксьорите. Впрочем, какви рИформи бил правил?
Alexander97
Рейтинг: 890 НеутралноДо коментар [#34] от "prirodata":
Никак не се забравя най-дългата стачка на учителите, която завърши с "разтуряме седенката" /Дани Вълчето, орехчето/! и помощта от вечната Янка Такева!!! Унизителното заплащане продължава, колкото и да бият тъпана, че заплатите са повишени! Така е и с началните заплати и на започващите преподаватели във ВУЗовете. Как да дойдат качествените млади ?
prirodata
Рейтинг: 112 НеутралноДо коментар [#35] от "dobrich":
Как какви реформи?
Парите следват учиника/студента.
Вузовете хабилитират по техни критерии.
Пример:
- Можеш ли да пр?днеш?
- Да, мога.
- Ставаш за доцент.
После, много били вузовете. Като им ограничиш достъпа до хабилитираните преподаватели, при атестация те ще загубат акредитация.
В България се гледа имаш ли диплома, рядко питат по какво и почти никога от къде.
Ликующий
Рейтинг: 358 Неутрално[quote#29:"newgenerations"]Държавната администрация може само да се учи на дебелокожие, наглост и безсърдечие от университетската клика. [/quote]
Само простите хора си мислят, че има прости неща! Футболът е проста игра, но не е за прости хора ...До коментар [#29] от "newgenerations":
Държавната администрация създаде тази клика със закона за автономията на Университетите и изборният принцип на заемане на пекторска длъжност. В резултат Софийски Университет се превърна в социално убежище за преподавателите, които с факултетски клики държат ректора в подчинение. Има факултети, в които няма студенти, но има преподаватели в изобилие -физически факултет например, който от две десетилетия смуче пари от другите факултети. Твърдението, че този и природните факултет са стълб на класацията на СУ се оборва от факта, че СУ заема място около числото 800 в света. Университетите трябва да се управляват от съвет на попечителите, а ректора да се назначава от този съвет. Подобно е и положението в БАН.
Липсата на принципи и морал в обществото правят реформата на университетите безнадеждно начинания в момента. Най-качествените кадри отдавна са напуснали страната. Останалите са затънали в мизерията на университетите, породена от всеобщата мизерия в страната. Допълнителен утежняващ фактор е пълната липса на промишленост, което създава вакуум около университетите и БАН. Броят на носителите на званието доцент и професор не е важен фактор. Заплащането е мизерно - 800 за доцент, 1000 за професор в СУ. Тежко е положението с асистентите, които получават средната за страната заплата и при това положение асистенсткият стол е интересен главно за майки с деца, които си гледат децата или за хора работещи по съвместителство на друго място.
Държавата може да ограничи субсидирането на студентите или на бройките и така да подтикне някои университети към закриване или редуциране на броя на преподавателите. Грубу административни мерки са нежелани, понеже науката и висшето образование, както и промишленността и селското стопанство имат много голям период на възстановяване след срив, както всички можахме да се убедим през последите 35 години, тъй като кризата в България започна около 19890, а не през 1989 като се опитват да не убедят болшевиките.
dobrich
Рейтинг: 845 Неутрално[quote#36:"Alexander97"]Унизителното заплащане продължава[/quote]
В този бранш трябва да има сериозни преструктурирания, за да се повиши нивото и заплащането. Пълно е с "хаджи генчови" училища. Вече и в градовете, не само в селата. Ще дам пример от моя град - има три техникума с общо....300 деца, някои от които са мъртви души!? В различни сгради, горят парно, раздават дипломи..
boby1945
Рейтинг: 479 ВеселоДо коментар [#31] от "Captain Shakespeare":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Да, ама НЕ..... виж kirsner какво пише по въпроса
dobrich
Рейтинг: 845 ГневноДо коментар [#38] от "vxa15365434":
Никой не иска да оздрави системата!?
boby1945
Рейтинг: 479 ВеселоДо коментар [#30] от "kirsner":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....И после казваш приемът за виШО с 15000 места повече от завършилите средно....
Така се получава когато реститути правят преход...
boby1945
Рейтинг: 479 ВеселоДо коментар [#41] от "dobrich":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Що никой да не иска, точно обратното, кой от къде дойде иска, виж сам:
[quote#30:"kirsner"]През 1998г. се направиха промени на Закона за висшето образование в частта за висшите учебни заведения ( по-точно тяхното атестиране). Това отвори възможността за рязко нарастване на броя на университетите, специализираните висши училища и колежите.
В края на 2005 г. беше въведена системата на т.н. делегирани бюджети, което доведе до възможността на рязко покачване на броя на студентите в България.
В края на 2009 бяха направени промени в Закона за развитие на академичния състав, което отвори възможността за рязко покачване на броя на носителите на звание д-р и на професорите.[/quote]
На това ако му викаш "Никой не иска!" ......
dobrich
Рейтинг: 845 НеутралноДо коментар [#43] от "boby1945":
Не очаквай от мене партийна пристрастност, защото нещата в образованието и останалата държавна сфера са наистина трагични....
tribiri
Рейтинг: 583 ВеселоДо коментар [#14] от "полувишис":
Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!Ей! Полувишис та му лесно! Кара го само на филинг щото до смятане не е стигал!
Димитър Попов 1 година
Ф. Димитров 1 година
И. Костов 4 години
Сакскобургодски 4 години
Борисов 3+1 година
Общо ... Знам чее трудно, ама дай всичко от себе си!
Ликующий
Рейтинг: 358 ВеселоКолеги, за да видите какво стои зад реформите, прочетете внимателно този текст! Само сзс закони и без пари - НЕ СТАВА!
Само простите хора си мислят, че има прости неща! Футболът е проста игра, но не е за прости хора ...Лидерът САЩ не изненадва никого в научните среди, където е прието да се смята, че ако си умен и амбициозен, отиваш в Америка. Все пак какво освен изтичането на мозъци поражда драстичната разлика между САЩ и останалия свят? На първо място това е традицията, обществената ангажираност и подкрепа. Да си учен в САЩ е престижно и добре платено за разлика от останалия свят. Държавните инвестиции в науката са огромни: САЩ отделят за нея повече пари от цяла Европа. За сравнение - научният бюджет на САЩ за 2007 г. е 137 млрд. долара, докато целият на ЕС за периода 2007 - 2013 г. (Седма рамкова програма) е 54 млрд. евро. Разбира се, европейските национални донори допълнително увеличават тази сума, но във всички случаи тя е много по-ниска от инвестираната отвъд океана.
Филантропската подкрепа, която е почти непозната в останалия свят, също има огромно значение в САЩ. Там е прието богатите да даряват огромни суми за наука. Традицията датира от времето на благотворители като Джон Хопкинс (с чиито пари е основан едноименният университет), Андрю Карнеги (Carnegie-Mellon University) или Хауърд Хюз (Howard Hughes Medical Institute, HHMI), които раздават огромните си богатства още приживе. Всяка година частни лица, като например кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, даряват стотици милиони долари на изследователите. Бюджетът на неправителствения HHMI за 2007 г. е над 16 млрд. долара. Учените допълнително са подкрепени от връзката между индустрията и университетите. Университетите непрестанно разработват технологии за корпорациите, които се превръщат в патенти. Не е чудно, че множество американски учени са милионери, а университетите - милиардери. В останалия свят като цяло изследователите са доста зле платени, макар също да са умни и квалифицирани.
Американската наука дължи успеха си и на образованието, което е много по-гъвкаво и практично от европейското. Както и на привличането на мозъци от целия свят. Подобно неравновесие в силите и липса на конкуренция обаче не е от полза за никого както икономически, така и културно. Време е Европа да се събуди и усилията за промяна на статуквото да не бъдат локализирани само в няколко държави.
andreas_hofer
Рейтинг: 838 ЛюбопитноМного от коментарите и самата статия описват добре проблемите на българското висше образование, но нереалистично очакват радикални промени. Радикални промени са необоходими, но те няма да се случат. Очаквайте само козметични реформи, защото всички тези университети отдавна вече не са комунистически или седесарски, а са се обвързали с всички партии. Много депутати, кметове и други хора с влияние, както и техни близки имат дипломи от Благоевград, НБУ, УНСС, ВСУ, БСУ, Свищов и други подобни центрове на просветата. Е, как да очакваме реформа тогава?! Образованието е бизнес и то за съжаление не само от нас. Единствено пазарът на труда се надявам поне донякъде да накаже кадрите на подобни университети.
Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна БългарияЛикующий
Рейтинг: 358 Неутрално[quote#47:"andreas_hofer"] Образованието е бизнес и то за съжаление не само от нас. Единствено пазарът на труда се надявам поне донякъде да накаже кадрите на подобни университети. [/quote]
Само простите хора си мислят, че има прости неща! Футболът е проста игра, но не е за прости хора ...До коментар [#47] от "andreas_hofer":
++++++++++++++++ от мен!
И аз мисля така! Пазарната икономика лекува подобни заболявания. А и конкуренцията на европейските и американски университети.
ISTORIK
Рейтинг: 531 НеутралноПодробен рейтинг на университетите по света
rsity-rankings/2015/world-ranking/detailed#/sort/0 /direction/asc
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!https://www.timeshighereducation.co.uk/world-unive
За съжаление няма български университет(и) в тази класация.
Ето сайта с класацията на българските университети. Те са дадени по азбучен ред. Трябва да съзадете класацията сами - по различни критерии.
http://rsvu.mon.bg/rsvu3/#UniFilterPlace:
Syzygy
Рейтинг: 165 НеутралноОбразованието така както го знаем тези дето сме търкали банките в аудиториите и ходили на упражнения и заверки и изпити е на практика мъртво и причината е, че живеем на земя с интернет, която реално е доста различна планета от тая без.
Fortunately, I didn’t know any experts and so I did it anywayНо както всички институции, така и университетите са тромави и с голяма инерция структури и вероятно в рамките на нашия живот ще продължи да ги има, а нарастващ брой от излизащите от тях ще са обект на присмех, както сега са трайно безработните или бачкащи нископлатено и неквалифицирано бачкане 'висшисти', завършили неадекватни на пазарната реалност специалности
venelingeologia
Рейтинг: 900 НеутралноОборудването на една лаборатория в сектора на не-хуманитерните науки до прилично ниво би глътнало бюджета на няколко наши "университета". Аналогично - с оборудването на институт в БАН по геонауки (геология, геофизика, география, геохимия). А пък за да стане науката ни престижна в очите на народа, тя трябва да се превърне в доходоносен за икономиката на страната занаят... Но докато сме в период на либерализация ще има експлоатация на желаещите да притежават "виша документация". Не става без регулация.
Raf
Рейтинг: 8 Неутрално"Великобритания – High school"
Винаги е добре нещата на нас да ни се казват на английски, за да ни стане ясно колко напред е авторът. А това, че high schools са в системата на средното образование, са дребни подробности.
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноСтатията има доста добри моменти в критиката, но явно не е писана от специалист по сравнително образование. Колегата би трябвало да знае, че германската система с прехода към Болоня преименува своите "Хохшуле" в "университети по приложни науки", "педагогически университети" и т.п. Идеята е че "класическият университет" подготвя на ниво бакалавър, магистър и доктор докато "приложният университет" - на ниво "бакалавър" с практическа насоченост. Подобна е ситуацията с термина от Британската система, забелязана от РАФ #52 и т.н.
Какви са реалните нужди на страната от специалисти с висше образование (квалификацията "висококвалифицирани специалисти" е едно пожелание за момента)?
По инженерните науки: и ние като доста други бивши соц. страни произвеждаме бъдещи емигранти, т.е инвестираме в чужд национален доход. Разбира се има ИТ специалности по които и в България се предлагат сносни условия, но доколко?
В областта на естествените науки произвеждаме безработни или емигранти. Сред медиците катината е интересна и така нататък. У нас остава малък дял от най-доброто, плюс млади хора с ненужни дипломи. Явно имаме нужда от:а)стратификация на финансираната от държавата подготовка спрямо националните потребности и перспективните направления, с фокус на развитието на системата са приложно следсредно образование; б) адаптиране на канадския модел, по скоро този на Квебек: масата завършили средно образование задължително минава през свободния прием на двегодишните колежи и само можещите правят прехода към вузовски специалности; в) регулиране на извънинституционализираната дейност на преподавателския състав. В САЩ преподавателите са на 10-месечен договор и през този период могат да работят извън институцията си само в обема на една месечна работна заплата, при това с разрешение. През летния сезон могат 1. да работят с нов договор за летния семестър срещу заплашане което не превишава 2.5 месечни заплати и 2. Да си провеждат договорната дейност в два варианта: с използване на университетско оборудване (тогава договорът е санкциониран от звеното за НИРД и университетът има право на ройали) или по места. Може още да се пише, но и това стига.
cinik
Рейтинг: 2608 НеутралноОсновната слабост на предложеното решение е, че то не е дуракоустойчиво и няма никакъв механизъм на саморегулация. Не виждам какво ще се промени, ако МГИ-то и Лесо-то си заковат отгоре една табела "Политехника" вместо "Университет". Не виждам и с какво професорите ще поумнеят, или ще дойдат свежи попълнения, ако им забранят да мигрират между университетите. По-вероятният ефект е да си загубят сериозна част от доходите и да се изтеглят, с което някои специалности съвсем ще я закъсат.
Moника Маковей: „Ако изчистите съдебната система, тя ще изчисти всичко останало“*** Ахмед Доган: „Който има контрол над съдебната власт, той контролира държавата“*** Буци до Ди Джей Ванко 2: „Бяхме подложени под натиск да приемем румънския модел, който счупи Румъния. Благодарение на ГЕРБ със своите десни, консервативни и християнски принципи се спаси държавата“Единственият работещ, дуракоустойчив, саморегулиращ се механизъм е този:
- дялът от националния бюджет, предвиден за висше образование, да бъде закован. Примерно, винаги 3% от БВП
- общата тенджера вече е ясна, сега как да я разпределим? Разпределение: пропорционално на осигурителния доход на абсолвентите 5 до 10 години след завършването на специалността. Без да изпадам в подробности, смисълът трябва да е такъв: с колко качва предоставеното от Вашия ВУЗ висше образование заплатата на абсолвентите спрямо тази на средностатистическия среднист на същата възраст? Т.е. да измерим смисъла от вас!
Така ВУЗ ще имат две възможни тактики: или масово образование в специалности с нескъпо обучение, или образование в претенциозни професии с високи доходи. И в двата случая обаче целта ще е по-високата средна заплата, защото ако падне под тази на среднистите, няма да взема от бюджета нищо повече и ще пусне кепенците.
Ето това е механизмът, останалото са конкурси по красота и ораторско майсторство.
abdelhaqq
Рейтинг: 484 Неутрално[quote#54:"cinik"]Не виждам и с какво професорите ще поумнеят, или ще дойдат свежи попълнения, ако им забранят да мигрират между университетите.[/quote]
בני אתה אני היום ילדתיךняма да поумнеят, но ще се избегне елементарния конфликт на интереси. например, ако работя в ИТ индустрията, например в HP, не мога да предоставям еквивалентна услуга към Dell или IBM, пък било то дори и във времето на неплатения си отпуск. сиреч, няма да е възможно човек заради престижа да е на щатно място в СУ и в същото време да "докарва некой лефф" в НБУ. което е нормалното състояние на нещата.
cinik
Рейтинг: 2608 НеутралноДо коментар [#55] от "abdelhaqq":
Moника Маковей: „Ако изчистите съдебната система, тя ще изчисти всичко останало“*** Ахмед Доган: „Който има контрол над съдебната власт, той контролира държавата“*** Буци до Ди Джей Ванко 2: „Бяхме подложени под натиск да приемем румънския модел, който счупи Румъния. Благодарение на ГЕРБ със своите десни, консервативни и християнски принципи се спаси държавата“Законът е длъжен да защитава обществения интерес, който в случая гласи, че знанието трябва да се предаде на максимално голяма аудитория. Ако СУ смята, че го използват за трамплин, тогава да дава достатъчно хорариуми, за да няма преподавателят време, пък и финансова мотивация, да ходи на втора работа. Това отново са оперативни проблеми, не може държавата да променя закони заради частни случаи.
cinik
Рейтинг: 2608 Неутрално[quote#55:"abdelhaqq"]Ако работя в ИТ индустрията, например в HP, не мога да предоставям еквивалентна услуга към Dell или IBM,[/quote]
Moника Маковей: „Ако изчистите съдебната система, тя ще изчисти всичко останало“*** Ахмед Доган: „Който има контрол над съдебната власт, той контролира държавата“*** Буци до Ди Джей Ванко 2: „Бяхме подложени под натиск да приемем румънския модел, който счупи Румъния. Благодарение на ГЕРБ със своите десни, консервативни и християнски принципи се спаси държавата“Достатъчно е да погледнеш рубриката с фирмените новини и ще прочетеш, как всички нови заводи за авточасти у нас произвеждат за .... и тук следват едни списъци с по 10 марки наведнъж.
abdelhaqq
Рейтинг: 484 Неутрално[quote#56:"cinik"]Законът е длъжен да защитава обществения интерес, който в случая гласи, че знанието трябва да се предаде на максимално голяма аудитория. [/quote]
בני אתה אני היום ילדתיךтова не е абсолютна максима. и това е проблем, защото интерпретирано по този начин, създава конфликт на интереси. не, СУ няма как да "дава достатъчно хорариуми", защото тогава преподаването би трябвало да бъде 24х7 плюс добро заплащане (на което СУ е откровено неспособен), за да гарантира "силово". тези неща на запад отдавна са си регулирани...като чист конфликт на интереси. и именно защото това не е възможно "оперативно", това не е "частен случай", това е принципно, т.е. регулирано законово положение.
abdelhaqq
Рейтинг: 484 Неутрално[quote#57:"cinik"]нови заводи за авточасти у нас произвеждат за .... и тук следват едни списъци с по 10 марки наведнъж.[/quote]
בני אתה אני היום ילדתיךтова е съвсем друго - случай на "управление на доставчиците", не случай на "конфликт на интереси".
но! не бива да е възможно един човек от този завод да работи за ТОЗИ завод и за НЯКОЙ ДРУГ едновремнно. има разлика в принципното положение.
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноДо коментар [#54] от "cinik":
С текста " И в двата случая обаче целта ще е по-високата средна заплата..." ми припомняте казаното от Акад. Балевски за преподавателите в техническите въз навремето: "и по 1,000 лева заплата да им дадеш на месец, те пак ще гледат към 100-те лева които могат да изкарат допълнително". Разбира се осигуряването на нормално заплащане е важно, но как се осигурява то? На база генерирани контактни часове/студенти в рамките на държавна поръчка или на костуема цена при пълно заплащане от обучаваните?
Ментор
Рейтинг: 942 Неутралноима едно много просто и ефективно решение на всички проблеми на 'вишето' - да стане изцяло платено.
(естествено трябва да има някаква форма на поощрение - примерно на първите 5% по успех да им се връща таксата за семестъра)
Тогава студентите ще учат, вместо да блеят 4 години, ще избират специалности, които им дават добри шансове за намиране на работа, т.е. от които икономиката има нужда, и ще избират ВУЗ-ове които ще им дадат качествено образование. Всякакви там прелитащи професори, пернишки университети, каспичански юридически факултети, филиали на Оксфорд и Кембридж и пр. ще изчезнат в рамките на 1-2 години, просто защото никой не би хвърлил собствените си пари там.
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноДо коментар [#58] от "abdelhaqq":
Това е особено актуално за инженерно-техническите вузове, както и някои специалности от естествените науки, и техните възможности за интелектуален продукт с комерциализационни възможности. Въпросът за доходи от роялти от регистрирани патенти и технологии, както и амортизацията/подновяването на оборудването са сериозни финансови и правни въпроси за съществуването на съвременния университет. Средно парите от учебните такси в по-сериозните университети на САЩ покриват 15-20 % от общото финансиране, останалите са приходи по договорни отношения. Даренията са съвсем отделно по линия на университетските фондации, макар че впоследствие могат да бъдат използвани както за учебни, така и за изследователски цели (особено в хуманитарните науки които не могат реално да генерират контрактни приходи).
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноДо коментар [#61] от "Ментор":
Не мисля че това е разумно. Реално си представете това: бедно момче/момиче със силен интелект няма пари за таксата и не може да заеме пари. Ако погледнете практиката на водещите частни университети, те са изключително активни по отношение търсенето на водещите интелекти и за тях прилагат схемата "плащаш колкото можеш", до пълна издръжка ( Харвард редовно приема на пълна стипендия около 270-290 такива студенти). Инвестицията в креативен интелект е, и все повече става главен капитал на корпорациите.
Ментор
Рейтинг: 942 НеутралноДо коментар [#63] от "daskal1":
реално "силен интелект" няма как да страда от липса на възможности.
През последните 15-20 години има драстичен спад в средното ниво на населението, защото комунистите принудиха огромна част от умните, образованите и мислещите да напуснат страната.
На практика в момента има такъв жесток недостиг на способни да мислят хора, че е абсолютно невероятно някой от тях да не може да се реализира.
Оставени сами на себе си, ВУЗ-овете ще станат активни по отношение на откриването на интелекти. Нищо не пречи да им предлагат пълна издръжка за своя сметка, от полза е и за двете страни. Активни са и много фирми, защото намирането на специалисти в определени области е изключително трудно - поради това най-изгодния вариант за мислещите в перспектива е да издържат студенти - стипендианти.
Платеното образование не е абсолютно никаква пречка за умните.
janeausten
Рейтинг: 625 НеутралноДо коментар [#2] от "Alexander97":
+++
Но няма да го направят
Изисква се политическа воля да се издържи на дву-тримесечно протестиране по всички медии на засегнатите няколко десетки местни феодали - ректори и обръчи - и няколкостотин преподаватели със засегнати хонорарни интереси при закриване на 30 от 50-те ВУЗа Задължително с опит да се въвлекат студенти - на които им е по-удобно-спокойно-евтино да кесят за диплома в академията Сан Марино в Карлово
Нито реформаторският министър- нито Бойко ще искат да се скарат с феодалите Само като чуят студентска стачка и лет ит би - и ще бият отбой Така че - да живей халтурата и във ВУЗ
janeausten
Рейтинг: 625 НеутралноДо коментар [#10] от "carwindwrclir":
Защото след 5-10 години няма да има никой който да знае и може нещо полезно и търсено - след завършване на един от 55-те ВУЗ у нас
А като няма българи с квалификация - търсена от пазара- компаниите търсят да наемат другаде - или от другаде
Включително българските
Можем после да ревем колкото си искаме колко са ниски заплатите и как у нас няма предлагане на свестни работни места
gost22
Рейтинг: 793 Весело[quote#54:"cinik"]И в двата случая обаче целта ще е по-високата средна заплата, защото ако падне под тази на среднистите, няма да взема от бюджета нищо повече и ще пусне кепенците. [/quote]
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Всъщност ще е по-хубаво. Като усетят че кинтите намаляват, ще си защитят заплатите като започнат лесно да наемат реално работещи асистенти, които да вдигат нивото, но да имат и външен доход, като ще го правят от части за авторитет. От там обучаваните ще имат досег до новостите. Другата линия ще бъдат самите преподаватели, да си допълват дохода от външни (смислени и от там реални за икономиката към момента) задания и разработки. Така самите преподаватели ще обучават на ниво "настоящ момент", а и няма да имат излишно време да преписват стари учебници...
"Колкото повече, толкова повече" действа в двете посоки.
carwindwrclir
Рейтинг: 426 Неутрално[quote#66:"janeausten"]Защото след 5-10 години няма да има никой който да знае и може нещо полезно и търсено - след завършване на един от 55-те ВУЗ у нас
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.А като няма българи с квалификация - търсена от пазара- компаниите търсят да наемат другаде - или от другаде
Включително българските
Можем после да ревем колкото си искаме колко са ниски заплатите и как у нас няма предлагане на свестни работни места [/quote]
Означава ли, че сте намерили пазарна ниша и ще произвеждате български специалисти, които са конкурентни и ще останат в родината си, евентуално, защото ще им предложите разумни условия(незнам как ще го направите, но Ви пожелавам успех)!
Batezuzi
Рейтинг: 165 НеутралноДоста частни сертифициращи организации за специализиран тридневен курс взимат колкото годишна такса в държавен университет, но фирмите плащат тези обучения за служителите си. Да, част от трзи курсове са спуснати задължително от международните партньори и това може и да вдига цената, но и фирмите слагат в трудовите догови условия за възстановяване на тези средства от служителите си, което означава, че все пак курсовете биха имали значение на пазара на труда. Та няма нужда да откриваме топлата вода. Достатъчно е в университет да може да влезе всеки, но с диплома да излизат само най-добрите. Отговорността на държавата я виждам в осигуряване на условия за образование, което за мен означава всеки студент да има осигурено общежитие, стол, пералня, библиотека и т.н. така че като отиде да учи да не му се налага да работи почасово. Съответно ако прекали с дискотеките приключва образованието си без диплома и загубена година-две от живота си. Държава може и да поеме риска по субсидиране на незавършващи студенти, но и може да изисква възстановяване на тези средства от завършилите и отишли веднага в чужбина без да работят поне 4-5г в страната.
Публикувано през m.dnevnik.bg
gigabyte
Рейтинг: 374 НеутралноДо коментар [#46] от "vxa15365434":
master"Всяка година частни лица, като например кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, даряват стотици милиони долари на изследователите."
- У нас всяка година частни лица задигат каквото могат, за да си купуват къщи в чужбина, най-новия модел Майбах/Ламборджини/... или да загробят големи суми в някоя фалирала банка. Различен манталитет, въпрос на дълбоки културни различия.
Друг е въпросът, че американските студенти задлъжняват за цял живот.
Fred
Рейтинг: 531 Неутрално[quote#69:"Боян Дуков"]Достатъчно е в университет да може да влезе всеки, но с диплома да излизат само най-добрите. [/quote]
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.В инженерните ВУЗ като че ли го има, при нас от 25 завършват 6-8. На Запад е същото, нормално завършват 30-40%. Проблемът е, че отпадат не защото не стават и ние ги късаме /има го и това все пак/ а защото просто ги мързи и не им се учи. Отделно ужасяващото ниво с което идват от средното образование.
Така че само отсяването не е достатъчно, трябва да се сложи някаква летва за нивото на този на който се дава диплома под която да не се пада. Желателно е външен контрол, например от професионалните общности.
Обаче това означава финансиране отделено от броят обучавани и прословутият принцип "парите следват студента, иначе се получава класически конфликт на интереси.
aleksandarit
Рейтинг: 5 НеутралноЩе си позволя малко хумор, но това е истина.
Наблюдавам нашите висши училища от зората на демокрацията и изпадам в див възторг от стремежа, българският народ да бъде поголовно образован . Виждам как се превръщат в достоен заместник на родната казарма в която всички влизаха задължително(чудя се защо и по отношение на работата не е така?! , но това е друга тема), но с тая разлика ,че в казармата влизахме само мъже. Оооооо професорите като по - умни и напредничави са готови да приютят абсолютно всички, от бебе до баба. много чевръсто се опитват да приобщят хора от цялата скала на ниво на интелигентност и познания, срещу съответното заплащане. Естествено като не забравят да усвоят и средствата отпускани от държавата , която като една любяща майка им ги отпуска без да и мигне окото.
Родните ни университети , колежи.... и бог знае още какво, са изключително предприемчиви и по отношение на дислокацията си из цялата страна , водени от най - добри подбуди - да налеят ум в главите български, срещу съответното заплащане разбира се. Това ми напомня на един похват на банките, които имаха свой клон във всяка махала и паланка, с алтруистичното намерение да се погрижат за спестяванията на българина ...и наистина се погрижиха подобаващо.
Да не вземе някой да си помисли, че нашите висши училища не се развиват, напротив развиват се като луди - обогатяват се с най- невероятни специалности и специализации.Създават програми за пенсионери, създават гъвкави програми на обучение, организират курсове всякакви. В унисон със съвременните постижения на електрониката, в ерата на интернет използват и дистанционни форми на обучение. Има прекрасни оферти " Продължителността на курса е три дни по 6 часа само за 350 лв. Курсът ще се проведе само при набиране на минимум 20 курсисти. Поканете всички близки и приятели за нас ще бъде удоволствие".
Тези юнаци си знаят цената, само ми е трудно да разбера защо ние им я плащаме като хипнотизирани. Предполагам, че тая мания или истерия, все повече започва да се осъзнава като спекулативна от все повече хора.
Разбираем е стремежа на Българина да образова децата си. Да им бъде по-лек и смислен живота - без тежък и слабо платен труд. Живота показва, че това е вярно далеч не във всички случаи.
Народните представители трябва пак да се замислят за връщане на старата практика да се приемат само толкова студенти, колкото ще са необходими на нашата икономика, на нашата страна. Това разбира се изисква в днешно време по-добра комуникация между управляващи и бизнес. И стига сме си опорочавали образователната система. Стига сме произвеждали ненужни кадри. Така губим времето на нашата младеж, семействата им хвърлят сериозни средства..... и накрая остават излъгани надежди!!.