Градът на "Фолксваген" очаква бъдещето си със страх
Във Волфсбург - градът на "Фолксваген" - жителите се готвят за тежки времена, разказват "Уолстрийт джърнъл" и "Ройтерс".
Волфсбург буквално дължи съществуването си на компанията. Градът е създаден през 1938 г. от Адолф Хитлер във връзка с изграждането на завода и желанието на фюрера да произвежда "народни автомобили". Днес близо половината от работните места се осигуряват от компанията.
Докато следи с безпокойство какви ще са последствията от разразилия се в края на септември скандал с манипулираните вредни емисии, градът замрази няколко огромни инфраструктурни проекта – включително работата по нов културен център за 70 милиона евро и нова пожарна.
"Вярвам, че ни предстоят няколко трудни години", обяснява Анжелика Янс, родом от Волфсбург и понастоящем член на парламента на Долна Саксония от Християндемократическия съюз (ХДС). "Била съм свидетел и на други кризи, но тази е различна: тук става въпрос за доверие."
Малко са хората във Волфсбург, готови да говорят за скандала. Много от местните жители са солидарни с компанията и описват последните събития като преувеличаване на проблема. "Не говорим за това, особено пък на работа", разказва Ралф Мюлиш, който е в завода от 1978 г. "Фолксваген" е нашата душа. Все още знаем, че правим страхотни продукти, и се гордеем с това."
Други пък обвиняват директорите, че не са взели навреме необходимите мерки. "Те се крият зад онази висока кула", обяснява пред "Ройтерс" Франк Шеленберг, местен таксиметров шофьор.

Страховете и безпокойството от неизвестността във Волфсбург илюстрират настроението на цяла Германия през последните седмици. Производителите на автомобили и техните доставчици формират 20% от износа на страната и 3% от брутния й вътрешен продукт по данни на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Специалисти предупреждават, че германската икономика може да пострада от евентуалното съкращаване на служители, тъй като 1 на всеки 7 работни места пряко или косвено е свързано с тази индустрия.
"Освен финансовите последици в краткосрочен план много по-голям проблем е дали този скандал ще навреди на изграждания десетилетия наред имидж на посланието Made in Germany, обяснява Мартин Горинг от Института за икономически изследвания.
Във Волфсбург и околността притесненията имат много по-конкретни измерения и те са свързани със страха за работното място. В завода за двигатели в Залцгитер – един от най-големите производители в света – намалиха обема на производството си като предпазна мярка. Някои от служителите смятат, че това е само началото на по-сериозна криза.
Но "Фолксваген" е много повече от работно място за местните. Докато американският Детройт залезе заедно с базираните там автомобилни концерни, Волфсбург процъфтяваше заедно с автомобилния гигант. Това, което някога е било малко работническо селце, днес е един от най-богатите градове на Германия. Много от жителите му се радват на доходи над средните за страната и на богата културна програма, нетипична за град с население от 125 000 души.
Благодарение на приходите от "Фолксваген" градът може да се похвали с голям музей на съвременното изкуство и футуристичен научен център. Гостите на града и жителите с по-високи доходи имат възможност да се хранят в ресторанти със звезди "Мишлен", да спят в петзвездни хотели и да пазаруват дизайнерски дрехи.
Автомобилният гигант е един от основните инвеститори в изграждането на нови жилища; освен това спонсорира училища и научни изследвания. Компанията произвежда повече наденички за столовете в своите фабрики, отколкото коли. Повечето от местните жители притежават по два автомобила – едната "Фолксваген", другата – най-често "Ауди", и подкрепят местния футболен отбор "Волфсбург", който също е собственост на компанията.
Такова огромно влияние означава, че градът има много какво да губи. Но за много от местните жители солидарността с "Фолксваген" е по-голяма от страха. Малко са тези, които смятат, че последиците за компанията ще са тежки. Някои дори вярват в конспиративни теории, че всичко е дело на САЩ, които искат да ударят успешния бранд.

Волфсбург винаги се е справял с трудностите. Когато световната финансова криза достигна Германия през 2008 г. и сви брутния й вътрешен продукт с 5%, Волфсбург отчете рекордно увеличение на приходите от корпоративен данък.
"Всичко това е въздух под налягане. Ще отшуми", смята 60-годишният Клаус Маше, който също работи във "Фолксваген".
Извън предприятието, което заема площ с размерите на Монако, няма много намеци за драмата, която се разиграва зад вратите на кабинетите на директорите. Между смените работниците пресичат дългия тунел, който свързва завода с центъра на града; тийнейджъри и пенсионери са окупирали кафетата по главната търговска улица, кръстена на Фердинанд Порше. Междувременно се издигат щандовете за ежегодния фестивал на бирата.
Въпреки замразените проекти градът продължава да излъчва просперитет и жителите му не искат дори и да си помислят, че той може да последва съдбата на обявилия фалит Детройт. Мюлиш като повечето хора тук упорито и оптимистично вярва, че компанията ще премине през кризата, без да понесе сериозни щети.
"Всеки път, когато се прибера от почивка и видя тези кули, сърцето ми подскача", обяснява мъжът, посочвайки характерните за пейзажа на града комини на "Фолксваген", където и неговият баща е работел. "Разбира се, че не е добре да лъжеш, но в крайна сметка нали никой не е умрял?"