Градът на "Фолксваген" очаква бъдещето си със страх

Градът на "Фолксваген" очаква бъдещето си със страх

Във Волфсбург - градът на "Фолксваген" - жителите се готвят за тежки времена, разказват "Уолстрийт джърнъл" и "Ройтерс".
Волфсбург буквално дължи съществуването си на компанията. Градът е създаден през 1938 г. от Адолф Хитлер във връзка с изграждането на завода и желанието на фюрера да произвежда "народни автомобили". Днес близо половината от работните места се осигуряват от компанията.
Докато следи с безпокойство какви ще са последствията от разразилия се в края на септември скандал с манипулираните вредни емисии, градът замрази няколко огромни инфраструктурни проекта – включително работата по нов културен център за 70 милиона евро и нова пожарна.
"Вярвам, че ни предстоят няколко трудни години", обяснява Анжелика Янс, родом от Волфсбург и понастоящем член на парламента на Долна Саксония от Християндемократическия съюз (ХДС). "Била съм свидетел и на други кризи, но тази е различна: тук става въпрос за доверие."
Малко са хората във Волфсбург, готови да говорят за скандала. Много от местните жители са солидарни с компанията и описват последните събития като преувеличаване на проблема. "Не говорим за това, особено пък на работа", разказва Ралф Мюлиш, който е в завода от 1978 г. "Фолксваген" е нашата душа. Все още знаем, че правим страхотни продукти, и се гордеем с това."
Други пък обвиняват директорите, че не са взели навреме необходимите мерки. "Те се крият зад онази висока кула", обяснява пред "Ройтерс"  Франк Шеленберг, местен таксиметров шофьор.
Кулите на "Фолксваген" са най-характерното в градския пейзаж.
Reuters
Кулите на "Фолксваген" са най-характерното в градския пейзаж.
Страховете и безпокойството от неизвестността във Волфсбург илюстрират настроението на цяла Германия през последните седмици. Производителите на автомобили и техните доставчици формират 20% от износа на страната и 3% от брутния й вътрешен продукт по данни на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Специалисти предупреждават, че германската икономика може да пострада от евентуалното съкращаване на служители, тъй като 1 на всеки 7 работни места пряко или косвено е свързано с тази индустрия.
"Освен финансовите последици в краткосрочен план много по-голям проблем е дали този скандал ще навреди на изграждания десетилетия наред имидж на посланието Made in Germany, обяснява Мартин Горинг от Института за икономически изследвания.
Във Волфсбург и околността притесненията имат много по-конкретни измерения и те са свързани със страха за работното място. В завода за двигатели в Залцгитер – един от най-големите производители в света – намалиха обема на производството си като предпазна мярка. Някои от служителите смятат, че това е само началото на по-сериозна криза.
Но "Фолксваген" е много повече от работно  място за местните. Докато американският Детройт залезе заедно с базираните там автомобилни концерни, Волфсбург процъфтяваше заедно с автомобилния гигант. Това, което някога е било малко работническо селце, днес е един от най-богатите градове на Германия. Много от жителите му се радват на доходи над средните за страната и на богата културна програма, нетипична за град с население от 125 000 души.
Благодарение на приходите от "Фолксваген" градът може да се похвали с голям музей на съвременното изкуство и футуристичен научен център. Гостите на града и жителите с по-високи доходи имат възможност да се хранят в ресторанти със звезди "Мишлен", да спят в петзвездни хотели и да пазаруват дизайнерски дрехи.
Автомобилният гигант е един от основните инвеститори в изграждането на нови жилища; освен това спонсорира училища и научни изследвания. Компанията произвежда повече наденички за столовете в своите фабрики, отколкото коли. Повечето от местните жители притежават по два автомобила – едната "Фолксваген", другата – най-често "Ауди", и подкрепят местния футболен отбор "Волфсбург", който също е собственост на компанията.
Такова огромно влияние означава, че градът има много какво да губи. Но за много от местните жители солидарността с "Фолксваген" е по-голяма от страха. Малко са тези, които смятат, че последиците за компанията ще са тежки. Някои дори вярват в конспиративни теории, че всичко е дело на САЩ, които искат да ударят успешния бранд.
Скандалът с манипулираните вредни емисии засегна 11 милиона автомобила на "Фолксваген".
Reuters
Скандалът с манипулираните вредни емисии засегна 11 милиона автомобила на "Фолксваген".
Волфсбург винаги се е справял с трудностите. Когато световната финансова криза достигна Германия през 2008 г. и сви брутния й вътрешен продукт с 5%, Волфсбург отчете рекордно увеличение на приходите от корпоративен данък.
"Всичко това е въздух под налягане. Ще отшуми", смята 60-годишният Клаус Маше, който също работи във "Фолксваген".
Извън предприятието, което заема площ с размерите на Монако, няма много намеци за драмата, която се разиграва зад вратите на кабинетите на директорите.  Между смените работниците пресичат дългия тунел, който свързва завода с центъра на града; тийнейджъри и пенсионери са окупирали кафетата по главната търговска улица, кръстена на Фердинанд Порше. Междувременно се издигат щандовете за ежегодния фестивал на бирата.
Въпреки замразените проекти градът продължава да излъчва просперитет и жителите му не искат дори и да си помислят, че той може да последва съдбата на обявилия фалит Детройт. Мюлиш като повечето хора тук упорито и оптимистично вярва, че компанията ще премине през кризата, без да понесе сериозни щети.
"Всеки път, когато се прибера от почивка и видя тези кули, сърцето ми подскача", обяснява мъжът, посочвайки характерните за пейзажа на града комини на "Фолксваген", където и неговият баща е работел. "Разбира се, че не е добре да лъжеш, но в крайна сметка нали никой не е умрял?"