Затвореното самоуправление на университета е пречка за излизането му от кризата

Затвореното самоуправление на университета е пречка за излизането му от кризата

Софийският университет
Софийският университет
"Дневник" публикува поредица от статии за промените, от които се нуждае Софийският университет "Св. Климент Охридски". Предстоящият избор на ректор предизвиква обсъждания в университетските среди. Бяха огласени и 13 искания към бъдещия ректор, формулирани от преподаватели от различни факултети. Редакцията получи и коментари по повод изказаните мнения. Днес "Дневник" публикува мнението на доктора на химическите науки Лазарин Лазаров.
                                                                             
В поредицата статии в "Дневник" във връзка с предстоящия избор на нов ректор на Софийския университет, зародена от 13 искания на група преподаватели в университета, се появи нова статия, която не е от преподавател в университета, а от общественик, запознат със съвременната наука за университетско управление. От тази база авторът (Юлиян Попов - бел. ред.) предлага пет необходими стъпки на новия ректор.
Авторът предупреждава, че тези стъпки означават реформа, свързана с "дълбока промяна на институционалната култура" и "изискваща компетентност, вероятността за която да се открие в България е малка". Въпреки това той счита, че ситуацията не е безнадеждна.
Това, което авторът пропуска да отбележи, е, че новият ректор ще се натъкне на неадекватност на целия модел на управление на висшето образование в България, залегнал в Закона за висшето образование от 1995 г. Залегналото в закона затворено самоуправление на българските ВУЗ-ове е предпоставка те да служат на себе си, а не на обществото. Такъв модел на университетско управление няма по света. За съвременните университети е характерно публично управление чрез представители на държавата, обществеността и бизнеса.
Ако желае да следва предлаганите стъпки, новият ректор ще се натъкне едновременно на законови препятствия и на решителна съпротива от страна на университетската общност. Законовият модел в България е обусловил статукво, чието запазване е от жизнен интерес за академичните и административните състави.
Извършвайки "пълен финансов и управленски одит" новият ректор ще разбере, че всякакво преструктуриране на бюджета ще изисква неизпълними управленски решения като например закриване на звена и съкращения. Въвеждането на "система на прозрачни разходни центрове" няма да бъде "разбрано и възприето от всички в университетската общност".
И да се намерят възможности за привличане на елитни студенти тяхното реализиране ще срещне съпротива, ако се нарушава статуквото, определено от законово въведената затвореност и липса на мобилност. Законовата база не предполага външна конкуренция – за всяка позиция се предпочита вътрешният кандидат, ръководството трябва да произлиза от вътрешната общност.  Излизане "на сцената на глобалната конкуренция на образователни и изследователски технологии" със стари играчи не става.
Институционалната култура и поведение не могат да се променят без промяна на институционалната законова рамка. Това е, с което трябва  да се започне, за да влезе наново Софийският университет между най-добрите балкански университети. Разбира се, добре би било новият ректор да разбира смисъла и необходимостта от "петте стъпки". Но такъв човек трябва да бъде и министърът на науката и образованието. Време е спешно на дневен ред да се постави въпросът за нов закон за висшето образование в България. С помощта на европейски експерти трябва да се изработи научно обоснован проект. Трябва да се организира сериозна разяснителна кампания, за да може политическият елит да го разбере и възприеме.
В този смисъл би могло да бъдат коментирани и 13-те искания на групата университетски преподаватели. В предлаганите "стратегически инициативи" трябва ясно да се посочи необходимостта от нова законова рамка и че новото ръководство и елитната университетска общност трябва да станат инициатори в национален мащаб за спешното изработване и приемане на нов закон за висшето образование в България.