Джери Гънстър: Консултантът, който ще вади Великобритания от ЕС

Джери Гънстър: Консултантът, който ще вади Великобритания от ЕС

Джери Гънстър: Консултантът, който ще вади Великобритания от ЕС
Reuters
Повечето от британците никога не са чували за Джери Гънстър. И въпреки това 48-годишният американец може да изиграе ключова роля в това как ще гласуват те на референдума за членството на страната в ЕС, планиран да се проведе до 2017 г., разказва "Ройтерс".
Ветеран в кампаниите за референдум, Гънстър бе нает от групата, стояща зад антиевропейската кампания "Напусни ЕС", зад която стои крайнодясната Партия на независимост на Обединеното кралство" на Найджъл Фараж (UKIP). Нейната цел е да убеди британците, че ще са по-добре без Брюксел. Фирмата на Гънстър – "Гънстър Годард", твърди, че има 90% успеваемост в подобни инициативи.
Според човека, който стои зад кампанията за напускане на ЕС – бизнесменът милионер Арън Банкс, опитът на Гънстър ще им даде предимство срещу онези, които се борят Великобритания да остане една от 28-те страни членки на ЕС.
"Това е исторически вот", обясни по телефона за "Ройтерс" Банкс. "Тази кампания е предизвикателство, но също така е и много позитивна".
Въпреки че премиерът Дейвид Камерън все още не е насрочил дата за референдума и вместо това предпочита да съсредоточи усилията си върху предоговаряне на условията по членството, тези, които подкрепят т.нар "Брекзит" (излизане на Великобритания от ЕС), вече започнаха да се мобилизират.
Докато "Напусни ЕС"се обърна към САЩ, за да увеличи шансовете си за успех, друга антиевропейска кампания обедини някои от най-големите имена от бизнес средите на Острова, които настояват Лондон да си върне суверенитета.
Подкрепяни финансово от някои от най-големите имена на британския бизнес, активистите на "Гласувайте за напускане" смятат, че Камерън няма да успее да убеди Брюксел да приеме реформи, които облагодетелстват повече страната.
Премиерът Дейвид Камерън се опитва да предоговори условията за членството на Великобритания в ЕС.
Reuters
Премиерът Дейвид Камерън се опитва да предоговори условията за членството на Великобритания в ЕС.
В същото време подкрепящите оставането на Великобритания в ЕС също инициираха кампании.
Проучванията на общественото мнение показват, че двата лагера са с почти изравнени сили, като подкрепящите членството в ЕС все още имат лек превес, но губят позиции в сравнение с лятото.
Гънстър обяснява, че по принцип е по-лесно да накараш хората да гласуват за това, което познават. "Задачата ми ще бъде трудна. Трябва не само да убедиш хората, че има проблем, но и че съществува решение за него. Ситуацията е безпрецедентна и още е рано да се каже дали хората са доволни или не от настоящето статукво", аргументира се Гънгстър.
"Свиквайте да побеждавате"
Чрез компанията си, избрала за мото надъхващия израз "Свиквайте да печелите", Гънстър проведе успешна кампания срещу данъците за газираните напитки и даването на депозити за пластмасовитe бутилки в няколко американски щата. Той е един от хората, които успяха да блокират опита на тогавашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг да спре продажбата на газирани напитки в големи бутилки.
Гънстър, който не иска да посочи какви суми получава фирмата му за кампанията срещу членството в ЕС, смята, че тези, които повлияят на емоциите на избирателите, ще спечелят референдума.
Кампанията "Напусни ЕС" е  подкрепяна от крайнодясната Партия на независимост на Обединеното кралство" на Найджъл Фараж (UKIP).
Reuters
Кампанията "Напусни ЕС" е подкрепяна от крайнодясната Партия на независимост на Обединеното кралство" на Найджъл Фараж (UKIP).
"Трябва да сведете въпроса до емоционалната му страна и да докоснете чувствителните нотки у всеки индивид... Всеки има някакъв личен интерес", обяснява той.
"За избирателя личният интерес обикновено включва семейството, общността, портфейла, сигурността...В крайна сметка хората взимат решения как да гласуват въз основа на това дали така ще защитят тези ключови интереси".
Тъй като референдуми се провеждат по-често в САЩ, клиентите на Гънстър са предимно от тази страна на Атлантическия океан, въпреки че е участвал и в няколко международни кампании. Един от сжужителите му - Бен Годард, който се пенсионира преди няколко години, но продължава да консултира Гънстър, е съветвал руския президент Борис Елцин при провеждането на референдумите за икономически и политически реформи през 90-те години на миналия век.
Макар Гънстър да признава, че ще трябва да се запознае по-добре с особеностите на британските избиратели ,той споделя, че в методите му има няколко базисни правила, които работят навсякъде по света – като на първо място се започва с качествен и количествен анализ.
Социалните мрежи също играят роля, тъй като помагат за "органичното" разпространяване на посланията. "Напусни ЕС" има повече от 205 000 харесвания във Фейсбук и над 25 000 последватели в Туитър.
"Всичко се свежда около изграждането на съюзи. Кампанията за референдум, за разлика от тази за отделен кандидат, се печели от хората и намира подкрепа сред всички социални прослойки".