За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Петър Петров
Рейтинг: 694 НеутралноАбсолютно подкрепям.Четенето е за хора над 20 години.Не за млади хора които още растат.
Горд българин с три години стаж в Испания .Вече в България и занимаващ се с крипто валути .karabastun
Рейтинг: 1171 ВеселоАвторът да не е подготвил проект за ''серия от българска и световна класика в ново издание със страхотен дизайн и специално направени илюстрации'' ?
[email protected]Иначе , за текста , който е предоставил, модерният Паулу Коелю щеше да каже:
''Е.- баси тъпотията !''
extraCACA
Рейтинг: 1410 Весело"Нека всяко дете получи от Министерството на образованието и науката не нова стратегия или списък с домашни задължения, а
серия от българска и световна класика в ново издание със страхотен дизайн и специално направени илюстрации"
драхти тъпотията... какво ще кажеш за сносна училищна библиотека първо?
Климент Горанов
Рейтинг: 1120 НеутралноДо коментар [#1] от "Петър Петров":
Ако до 20 години не си почнал да четеш, чакай на стари години да почнеш.
Лично аз най-много съм чел книги докато съм бил ученик.
MyTwoCents
Рейтинг: 198 Неутрално[quote#0:"Автора"]не четох самите произведения, а само анализите за тях[/quote]
@)----,--'--Аз пък четях само произведенията и после разсъждавах и пишех по всякаква тема. Ненавиждах готовите анализи. Затова получавах или двойка или шестица.
dnk
Рейтинг: 231 Неутрално"Любов към четенето не се създава със задължение за всички, а с интерес за всеки един. Затова не пречете на децата, които четат, да четат, като им пробутвате задължителни произведения по административен път."
Моралът не е порок!напълно подкрепям!
MyTwoCents
Рейтинг: 198 Неутрално[quote#3:"extraCACA"]какво ще кажеш за сносна училищна библиотека първо? [/quote]
@)----,--'--По-скоро учениците подкрепяни от учителите и с „А ти чете ли това?“ от уста на уста да си засилят интереса към четенето. Демек да четеш трябва да бъде „готино“. А то ще е такова ако това, което се чете има смисъл и докосва нещо в ума и сърцето.
Логика
Рейтинг: 1341 Любопитно"...- Всеки бегло запознат с ранно детско развитие знае, че в периода между 4 и 5 годишна възраст има експлозия на желанието на децата да четат..." Хм- това не го знаех...Сега си обяснявам глада си за четене на 5 годишна възраст, веднага след като родителите ми ме научиха да чета и пиша...
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаЛогика
Рейтинг: 1341 Любопитно[quote#5:"MyTwoCents"]Ненавиждах готовите анализи. Затова получавах или двойка или шестица.[/quote] Браво! Втори човек като мен- с тази разлика, че не съм получавала двойка...Не мога да повярвам, че има и други хора като мен...
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаMyTwoCents
Рейтинг: 198 Неутрално[quote#9:"Логика"]Втори човек като мен- с тази разлика, че не съм получавала двойка.[/quote]
@)----,--'--Тя двойката идваше ако пропуснех да го прочета, или по „идеологически“ причини. Бяха перестроечни времена...
Логика
Рейтинг: 1341 Весело[quote#10:"MyTwoCents"]Тя двойката идваше ако пропуснех да го прочета, [/quote]Аз пък правих друг номер- на момента гледам тетрадката, уж че там съществува написаното домашно, и на момента съчинявах цялото писмено домашно
Веднъж ме хванаха, защото преподавателката поиска да й повторя някакъв абзац от домашната работа .Е- как ще повторя нещо, което на момента ми е хрумнало като вдъхновение и не е написано на лист хартия? Нямаше как да стане
После майка ми много стриктно преглеждаше дали съм си написала домашното
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаThoth
Рейтинг: 800 НеутралноЧетенето трябва да е естествен импулс. Когато е по желание, се развива и процес на мислене, и критика.
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” - SenecaНасила е зубрене, което после прераства в псевдо-интелектуалщина. Трупат данни в тиквите и бройки книги.
Държавата ни бъка от такива начетени.
Григор Лилов
Рейтинг: 1120 Неутралноцитат: "Любов към четенето не се създава със задължение за всички, а с интерес за всеки един."
по този модел:
"Любов към математиката (физиката, химията, рисуването и всичко онова, което изберете от изучаваното в училищата) не се създава със задължение за всички, а с интерес за всеки един."
Т.е. авторът иска да зачертаем задълженията и отговорностите, с които сме натоварили образованието. Толкова анархистичен текст от години не ми се е мяркал.
И още една нелепост: "Книгите са едно от нещата, тотално в асинхрон с времето, в което живеем - те изискват да си сам със себе си (буквално и преносно), да имаш търпение и да не очакваш бързо удовлетворение и развръзка след 3 страници". Констатацията е вярна за примитивната масова култура, която май е единствената в България, след като и автори с претенции я защищават.
Защото в световен мащаб продажбите на книги (книжни и електронни) растат, като на първите места по продажби спрямо броя на населението са скандинавските държави, САЩ, Япония, Германия, Франция (т.е. онова, което наричаме високоразвити и високотехнологични общества). Апропо, те са и първи в класацията по брой студенти на 1000 души младежи от населението на възраст от 18 до 30 г. И да не продължавам с такива съпоставки.
Авторът е прав в едно - сегашният дебат е на "обидно ниско и непрофесионално равнище", вкл. и неговият принос. А публикацията на този "принос" от "Дневник" е пример за задълбочаваща се профанизация на обществото и народа ни.
silmarillion
Рейтинг: 221 НеутралноАз пък съм съгласна с автора. Любовта към книгите се възпитава преди всичко от примера на родителите. При мет лично интересът към четенето идва от времето, когато майка ми четеше на глас Пипи Дългото Чорапче и Карлсон от Покрива. После в училище имаше книги, които ми харесваха и четох с удоволствие, други ги пропуснах. Като става дума за Тютюн, и аз не го прочетох в гимназията, а писах класна по него от анализа на учителката, защото тогава бях във фентъзи фаза :Д (тогава с удовослтвие бих написала анализ по Властелина на Пръстените, напр.).
“What is to give light must endure burning.” Viktor FranklВъпреки това, съм на мнение, че е необходимо да има задължителни произведения, дори и само с цел придобиване на някаква обща литературна култура, за тези които иначе не биха отворили книга.
wiligri
Рейтинг: 221 Неутрално[quote#0:"статия"]Ако едно дете не е виждало поне един от двамата си родители с книга в ръка, няма как да очакваме да изгаря от желание да чете.[/quote]
Това нещинце не може да бъде обяснено на онези родители, дето са с други работки в ръце и най-вече на такива, чиито ръце си почиват, докато кротко запят поредния турски/латиноамерикански/индийски и прочие сериал.
Симо
Рейтинг: 594 НеутралноХа, литература, това беше най-досадния предмет в училите. Винаги те караха да четеш някакви глупави книги и да правиш "анализи" върху тях. И не дай си боже да имаш собствено мнение за тъпотията на автора и го кажеш на глас. Изчел съм тонове фантастика, фентъзи, криминалета, но от задължителните книги, които съм се излъгал да прочета, не помня ни една. Това, което съм запомнил, е че часовете по литература бяха загуба на ценно време. Добре, че имахме една учителка, която напълно ги игнорираше и ги беше заместила с часове по български език и граматика.
Тони Гетова
Рейтинг: 640 НеутралноДо коментар [#9] от "Логика": Не сте единствената. Аз така влязох в СУ в едни други времена, за разлика от автора, който очевидно не е влязъл с литература именно заради това.
От няколко години заключението от изследванията на ПИСА е че българските ученици са функционално неграмотни, защото предметите като литература и история са се изродили в преписване на чужди мисли издадени под формата на "анализи", които уж трябва само да подпомагат децата с идеи (как ли пък не). Едно време поне се искаха съчинения, а сега съчиненията се преписват от интернет, грешка свалят се наготово оттам. Ако искат да направят нещо по въпроса-да се преустанови продажбата на подобни книжки за ученици. Трябва да има помагала за учителите и те да бъдат безплатни за тях, разбира се, но в класната стая трябва да се чува гласът на учениците. Отказът да мислиш не е от вчера, но училището трябва да се опитва да се справи с това. Естествено, че трябва да има минимум задължителни произведения, но важно е какво ученикът е разбрал от тях, а не какво е искал да каже авторът, защото както казва проф. Никола Георгиев-"авторът каквото иска да каже, го е казал (вече)".
Петър Петров
Рейтинг: 694 НеутралноДо коментар [#4] от "Климент Горанов":
Горд българин с три години стаж в Испания .Вече в България и занимаващ се с крипто валути .Лично моето мнение е че човек взима висше след като навърши двайсет и 3 години да речем.Значи нема смисъл от четене преди това.
agl52316780
Рейтинг: 168 ВеселоНякой помни ли каквото е чел особено ако е било отдавна? Не нали? Е тогава защо да се чете?
Patsis
Рейтинг: 1067 ВеселоДо коментар [#8] от "Логика":Точно така беше и при мене - когато тръгнах в първи клас не можех да пиша, но четях постоянно и въобще си мислех - защо пък да се уча да пиша, след като има толкова много написано хубаво за четене!
Ghost
Рейтинг: 709 ЛюбопитноМоят призив е "Да върнем четенето в тоалетната"...
Форумът е в будна кома...Казвам го съвсем сериозно и моля, не се смейте над идеята ми...
Калибър
Рейтинг: 811 ЛюбопитноДо коментар [#21] от "Ghost":
Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.Колективното в обществените също ли?
antropos
Рейтинг: 226 НеутралноДо коментар [#1] от "Петър Петров":В грешка сте! Дори не сте разбрали тезата на автора! Иначе, ако чакаме да станат на 20 год и да започнат да четата - я са довършили "Конникът без глава" или "Винету"!
Sic transit..Логика
Рейтинг: 1341 ВеселоДо коментар [#21] от "Ghost": Позабравих тази традиция, когато излязох от студентските редици
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаGhost
Рейтинг: 709 Любопитно[quote#22:"Калибър"]Колективното в обществените също ли?[/quote]
Форумът е в будна кома...Колкото повече, толкова повече...
antropos
Рейтинг: 226 ВеселоДо коментар [#16] от "Симо":Ма и граматиката ти е на едно ниво...
Sic transit..Божидар Здравков
Рейтинг: 509 НеутралноИма световна, за жалост, тенденция към налагане на сетивното (образи) в противовес на абстрактното (мисленето). Ярките образи въздействат силно на всеки, независимо от интелект и знания. Четенето и удоволствието от интересна, хубава книга, изисква умствени усилия и култивирани умения.
Затова телевизията, киното и електронните игри завладяват хората и ги инфантилизират. Носят сигурна печалба.
Въпрос на ценностна система на обществата.
kas.
Рейтинг: 914 ВеселоДо коментар [#21] от "Ghost":
Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници[quote#21:"Ghost"]Моят призив е "Да върнем четенето в тоалетната"... [/quote]
У дома обмисляме да сложим табела "Зала за медитация"
ПП. има си даже научно обяснение за ефективността на твоя призив.
Разказвали са ми за една учителка по биология, която е препоръчвала точно това на учениците си, защото имало ацетонови изпарения, които подпомагали запаметяването.
Илиян Колев
Рейтинг: 880 Неутрално[quote#13:"Григор Лилов"]Т.е. авторът иска да зачертаем задълженията и отговорностите, с които сме натоварили образованието. Толкова анархистичен текст от години не ми се е мяркал. [/quote]
Ти колко теореми си научил след края на образованието ,в образованието няма място за любов ,омраза задължения и отговорности за учениците.Дилемата е дали ще се учи с цел да се демонстрират определени знания и индоктринация или ще се усвоят определени умения и умението да се търси и анализира информация.И нашето образование клони към първия малко полезен вариант.
keen
Рейтинг: 826 НеутралноА всъщност можем лесно да върнем интереса към четенето сред младите, като го... забраним до навършване на 18-годишна възраст.
Обратните и Тръмп обратно в учебниците по психиатрия! ЛГБТИК+ и тръмпистите са двете лица на глупостта.Напр. художествена литература да не може да се продава на лица под 18 години. Като с цигарите и алкохола.
keen
Рейтинг: 826 НеутралноМежду другото, "Дневник", да не правите социален експеримент с това трупане на отрицателни гласувания?
Обратните и Тръмп обратно в учебниците по психиатрия! ЛГБТИК+ и тръмпистите са двете лица на глупостта.Мислите си, че така хората ще приемат по-лесно едно евентуално бъдещо изключване на възможността за гласуване към коментарите ли?
Ще следя развитието на тоя въпрос
keen
Рейтинг: 826 НеутралноДо коментар [#7] от "MyTwoCents":
Обратните и Тръмп обратно в учебниците по психиатрия! ЛГБТИК+ и тръмпистите са двете лица на глупостта.Четенето си е готино. Май винаги е било. Но не и на задължителната за училище литература. Без значение колко качествена е тя. В ученическата възраст качеството е някак второстепенно. Важно е, но по-важно е онова, което четеш, да те прави уникален в очите на връстниците ти. А задължителната литература е точно обратното - тя е униформа.
Ghost
Рейтинг: 709 Любопитно[quote#28:"kas."]У дома обмисляме да сложим табела "Зала за медитация"[/quote]
Форумът е в будна кома...Каска, умните хора знаят как и къде да медитират, лошото е, че глупаците го правят даже и в парламентарната зала...!!!
kas.
Рейтинг: 914 Разстроено[quote#33:"Ghost"]лошото е, че глупаците го правят даже и в парламентарната зала...!!! [/quote]
Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за заднициУважаема, те спяха и в предишния, и в по-предишния, и в още по-предишния...
Затова образованието ни е на този хал...
Ghost
Рейтинг: 709 Любопитно[quote#34:"kas."]Затова образованието ни е на този хал...[/quote]
Форумът е в будна кома...Образованието е личен порив...не зависи от системите...!!!
Който го влече знанието, го постига всячески...не чака програми.
kas.
Рейтинг: 914 Любопитно[quote#35:"Ghost"]Който го влече знанието, го постига всячески...не чака програми. [/quote]
Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за заднициа отива ли да дреме в парламента?
Ghost
Рейтинг: 709 Любопитно[quote#36:"kas."]а отива ли да дреме в парламента?[/quote]
Форумът е в будна кома...Не знам, да се изисква ценз за там...
Ridiculous Върнете стария сайт!
Рейтинг: 1008 ВеселоДо коментар [#21] от "Ghost":
Като дете имах много неприятен запек. Да знаеш що нещо изчетох в тоалетната...
els_g
Рейтинг: 168 НеутралноКамов е абсолютно прав за примера, защото децата подражават, макар и не само на родителите. Аз, например, станах страстен читател, защото по-големият ми брат четеше почти непрекъснато, когато си беше в къщи. Много обичах да ми четат и досаждах на всички, а на около три години вече знаех наизуст всичките си детски книжки. И понеже на всички домашни им омръзваше бързо или просто нямаха време да ми четат, се принудих сама да си науча азбуката и само трябваше да ми покажат как да сливам буквите. Оттам нататък вече нямаха проблем, станах най-кроткото дете - изобщо не ме чуваха и виждаха
.
Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.И синът ми се научи да чете, защото аз чета. Казваше ми, че е един от малкото ученици, които четат книги. Май не исках да му вярвам, но очевидно е бил прав. За съжаление, това е ужасна тенденция, но не е от вчера...
Имам приятелка, която така и не се е научила на особената дисциплина, която е необходима за четене, защото родителите й не са й дали този пример. Което е изключително жалко, тъй като тя обожава знанието и книгите, но няма търпението да чете. Явно, основите на любовта към книгите се полагат главно от родителите.
els_g
Рейтинг: 168 ВеселоДо коментар [#31] от "keen":
Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.[quote#31:"keen"]Между другото, "Дневник", да не правите социален експеримент с това трупане на отрицателни гласувания? [/quote]
По-скоро, мисля, че спонсорите им са недоволни от това, че плюсовете на коментари, критикуващи и дори осъждащи тезите, които дневникарите искат да прокарат, са много повече от тези на одобряващите ги. А и аргументите на критиците са доста по-логични и смислени. Явно, става въпрос за пари, разбира се
keen
Рейтинг: 826 НеутралноДо коментар [#40] от "els_g":
Обратните и Тръмп обратно в учебниците по психиатрия! ЛГБТИК+ и тръмпистите са двете лица на глупостта.Не знам дали е така.
Все пак атаката с "минуси" не е избирателна и кара наред.
Но предполагам, че развръзката скоро ще дойде. Проблемът е забелязван от все повече хора.
gost22
Рейтинг: 808 ВеселоЕдна ограда може да се боядиса по два начина. Единият е, когато накажат някого с "боядисване на ограда". Другият начин е, когато наказания превърне наказанието "боядисване на ограда" в наградата "боядисване на ограда"... Тогава оградата получава три пласта нова боя...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Иначе казано, с една капка мед, може да хванеш повече мухи, отколкото с литър оцет...
els_g
Рейтинг: 168 НеутралноДо коментар [#41] от "keen":
Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.Да, атаката с минусите не е избирателна, но мисля, че е възможно включването на "минусохвъргачката" да е прикрепено към отделни коментиращи по признака, примерно, на бързо набиране на рейтинг - тъй като напоследък точно защитниците на тезите, които Дневник се опитва да прокарва, търпят крах по всички фронтове...
els_g
Рейтинг: 168 ВеселоДо коментар [#42] от "gost22":
Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.Или, с две думи: "Ако животът ти поднася лимони, направи си лимонада".
els_g
Рейтинг: 168 НеутралноДо коментар [#42] от "gost22":
Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.Исках да кажа, че е необходимо творческо усилие и пример. А те всъщност до голяма степен зависят от свободата на индивида. Примерно, аз редовно си чета книжки - и то, в повечето случаи, дебели - в метрото на път за работа и обратно. Случва ми се дори да се засмея на глас (макар и много рядко - в повеето случаи просто се ухилвам) или да вдигна глава в размисъл над нещо. На няколко пъти улавях заинтересовани погледи от околните. Искам да кажа, аз РЕАГИРАМ на това, което чета, което за околните е по-интригуващо, отколкото действията на теи, които си четат пощата или разглеждат сайтове по телефона. Но затова трябва да се чувстваш свободен да изразяваш себе си и уверен в собствените си предпочитания. Всъщност, точно тази свобода и увереност правят впечатление и ги карат да искат и те да бъдат такива, а защо пък да не пробват метода (четене) на демонстриралия ги?