Предпазливо за поскъпването на градския транспорт в София

Предпазливо за поскъпването на градския транспорт в София

Предпазливо за поскъпването на градския транспорт в София
Редакцията публикува коментар на Юлиан Попов, публикуван във "Фейсбук" профила му.
Искам да защитя, но много предпазливо, идеята за поскъпване на градския транспорт в София. Защо я подкрепям?
Вдигането на билета с 50% ще сложи цената му в средната европейска категория по покупателна способност. Градският транспорт има нужда от инвестиции и те не могат и не бива да идват само от европейски фондове. Ако градският транспорт няма по-високи постоянни приходи, с него ще се случи нещо подобно като онова, което се случи с енергетиката, която бе разядена отчасти (не само) от популистки натиск върху цените на енергията. Всеки друг възглед ми навява носталгични спомени по красивите години, когато билетчетата бяха по 2 и 4 стотинки.
Аргументът за ниските цени на петрола, за това, че евтиният градски транспорт ще намали използването на коли, че хората няма да си плащат, че хората нямат пари и така нататък не са достатъчно сериозни и при един по-обширен спор не биха издържали.
Защо обаче трябва да подкрепим предложението с резерви и много внимателно? За да се развива добре градският транспорт е необходима дългосрочна градска стратегия на мобилността, част от която да бъде поскъпването.
Поскъпването трябва да е съпроводено от друго поскъпване - на паркирането. Безумие е да се смята, че безплатното паркиране е човешко право. Трябва да е съпроводено с разширяване на възможностите за придвижване с велосипеди и пеша. С ангажименти за по-нататъшно подобряване на качеството на въздуха в града. С увеличаване на бързината на градския транспорт. С възможността да се движиш с един билет в различни средства за транспорт. И така нататък. Както и с мерки за подкрепа на най-уязвимите.
София заслужава това подобрение. Помислете малко повече, преди да му се противопоставяте.

Председател на борда на Европейския институт за ефективност на сградите. Политически съветник на Европейската климатична фондация. Бивш служебен министър на околната среда и водите. Един от създателите на Нов български университет, въвел модерното дистанционно обучение в България. Два пъти класиран от брюкселската агенция Euractiv като една от най-влиятелните фигури в европейската енергийна политика.