Опитът на Япония да вкара жените в икономиката се провали

На теория планът на японския премиер Шинзо Абе да включи повече жени в свиващия се трудов пазар на страната изглеждаше прекрасно, пише Марико Ои за Би Би Си, цитирана от БТА.
Целта бе до 2020 година 30% от позициите за високопоставени ръководители в държавния и частния сектор да бъдат заети от жени. После процентите паднаха до едва 7% за ръководни позиции в държавния сектор и 15% в частните компании. За понижението има множество причини.
До началото на 90-те години момичетата се учеха как да водят домакинство. Пораснахме, вярвайки, че ролята ни е да останем у дома и да отглеждаме деца, а не да станем шефове или лидери.
Миналата година се запитах дали сънародничките ми изобщо имат желание да ръководят, защото аз също исках да стана домакиня, докато растях в Япония. За жените, които обаче трябва или искат да работят, недостигът на детски градини отдавна е голям проблем.
"Умри, Япония"
Правителството многократно заявяваше, че работи по изграждането на детски центрове. Темата обаче отново попадна в центъра на общественото внимание, след като анонимна майка използва силни думи в интернет публикация.
"Детето ми не беше прието в детска градина. Умри, Япония!!!", написа разгневената жена.
Публикацията дори бе спомената при парламентарен дебат, когато премиерът Абе се усъмни в автентичността ѝ и провокира гняв и протести край сградата на парламента.
След това правителството съобщи, че 72 000 деца все още са в списъци на чакащи за детска градина. Повдигнат бе и въпросът на какво се дължи недостигът на места. Сред основните причини е ниската заплата на детските учителки.
Марико Янагисава е учителка от 24 години. Месечната заплата на 53-годишната жена обаче е 160 000 йени (1415 долара), което под една трета от средното възнаграждение на японските мъже на 50-годишна възраст.
"Отдадена съм на работата си и се опитвам да се справям, но се боя, че младите хора няма да изберат тази професия заради ниското заплащане", казва тя. "Много учители напуснаха, защото считат, че е твърде трудно да оцеляват с нашата заплата, особено при положение, че грижата за малки деца е толкова натоварваща физически", допълва учителката. Според проучване на правителството от 2013 година 20% обмислят да напуснат професията поради същата причина.
Дълбоко вкоренен сексизъм
В момента близо две трети от жените в Япония работят, но повечето на непълен работен ден или на временен договор.
Според Кати Мацуи от Goldman Sachs, която през 1999 г. за първи път писа за "женомиката" (от "жени" и "икономика"), изравняването на заетостта при мъжете и жените ще включи около 7.1 млн. души в трудовия пазар и ще повиши брутния вътрешен продукт с 13%.
Освен недостига на детски градини обаче фактор е и културата на дълбоко вкоренен сексизъм. За да бъде премахнато това явление, е необходимо силно лидерство.
Компанията за производство на снаксове Calbee е сред малкото, които вероятно ще постигнат първоначалната цел на правителството за увеличаване на дела на жените в ръководството до 30% към 2020 година. Този успех се дължи на президента на компанията Акира Мацумото.
Когато той поема поста през юни 2009 г., едва 5,9 % от мениджърите са жени. Пет години по-късно броят им почти се е утроил до близо 20%.
"Ключът е ангажираността на топ ръководството. Някои изпълнителни директори в японски компании все още действат неохотно, защото се чувстват удобно в един мъжки свят", казва той.
Кадзуко Фукуяма е най-високопоставената жена в компанията Calbee с 800 служители, които отговарят пред нея. Когато Мацумото я назначил, ѝ заповядал да си тръгва от работа в 4 часа следобед, за да се прибира у дома при дъщерите си. "Не мога да бъда като изпълнителните директори преди мен, но президентът каза, че това не е проблем, така че реших да пробвам", разказва Фукуяма.
Мацумото би искал големи японски компании като Toyota и Nissan да стимулират равенството, защото според него тогава има по-голяма вероятност останалата част от корпоративна Япония да последва примера. "Calbee е твърде малка", казва той със скромна усмивка.
В Toyota обаче само 3 % от мениджърите са жени, при Nissan делът е малко по-висок - 8 %. Само около 3,5 % от високопоставените правителствени служители са жени. Успехът на Calbee изглежда е почти невъзможна задача за останалите компании в Япония.