За изборите с надежда и умерен песимизъм

За изборите с надежда и умерен песимизъм

Чували с бюлетини, предадени в общинска избирателна комисия
Чували с бюлетини, предадени в общинска избирателна комисия
Авторът е бивш член на обществените съвети по промяна изборното законодателство и изборен наблюдател
Преди 10-тина дена ЦИК и Общественият Съвет към комисията проведоха кръгла маса на тема "Изборен процес – състояние и перспективи". С изключение на 2-3 публикации, събитието мина и замина без да привлече интереса на телевизиите и големите медии. Нямаше политици, нямаше ги и много от анализаторите. Още в началото ЦИК "кастрира" дискусията като помоли да не се разискват въпроси, които изискват законодателни промени. Това, меко казано, буди недоумение, тъй като в момента в Народното събрание има консолидирано предложение за изменение и допълнение на изборния кодекс и то се разглежда на второ четене днес в правната комисия. Какво по-добро място да се дискутират тези предложения от кръглата маса на ЦИК? И защо да се дискутира изборният процес само в рамките за сегашния кодекс, след като след един месец той няма да е същият. При това, предлаганите промени съвсем не са козметични и редакционни, а могат да доведат до сериозни проблеми.
Ще си позволя да поставя няколко въпроса, които могат да бъдат обсъдени в правната парламентарна комисия и евентуално приети в зала. Те не са нови, но явно по нашите ширини разумните решения отнемат години.
  1. Първият проблем е принципът на подбор
на секционните избирателни комисии (СИК)Въпреки искането на експерти да се премахне партийното номиниране на членовете на общинските избирателни комисии /ОИК/ и особено на секционните /СИК/ още с настоящия кодекс, то остана. Резултатът е, че недействителните гласове за парламентарните избори за над 6%, за общински съветници - 14.09 % , за някои от кметските избори в областните центрове е над 7% от подадените от избирателите гласове, а само в два са под 4%. За европейска страна това са много високи числа. Приема се, че 3 до 3.5% са допустими. ЦИК носи от девет кладенеца вода, за да обясни тези факти. В т. ч. и факта, че има само 100-тина заведени дела.
Последните избори отново показаха, че определянето на състава е системен проблем за лоялността на комисиите. Бидейки партийно номинирани, СИК са лоялни на партиите, а не на закона. Това ги прави безотговорни и незаинтересувани в обучението и качеството на процеса. В тежките случаи СИК работят в интерес на някоя партия чрез подправяне на протоколи, безотговорно поведение по отношение на броенето на преференции и безнаказано фалшифициране на резултатите от броенето в полза на определена партия или на кандидат в рамките на една и съща партия. (Ружинци, Дупница). Това е порочен принцип и защото пренася привилегията на успеха в предишните избори към бъдещите и така поставя парламентарните партии в привилегировано положение.
В момента се предлага един член на СИК да не е партиен член. Това е стъпчица в правилна посока. Само че нека партиите в парламента да бъдат по-смели и да направят поне две стъпки. Ако не могат да преглътнат целите СИК да се избират на професионален принцип, то нека поне двама – председателят и секретарят на СИК да бъдат избирани само по професионални критерии, а не партийно номинирани. И да бъдат обучавани от ЦИК отделно и задълбочено в т. ч. и в периода между изборите. А за всички членове на СИК да се поставят критерии за минимум средно образование. И защо да не се въведе изискване председателите на СИК да са висше образование? При толкова вузове за прависти, икономисти и мениджъри няма ли да се намерят 12 хиляди за председатели на СИК. Дори ако трябва да са от близкия общински или областен град.
Трябва да ни е ясно, че комбинацията на партийно зависими избирателни комисии на всички нива и особено СИК със задължително гласуване няма да ни донесе по-високо обществено доверие в процеса, а повече злоба сред избирателите и нецензурни пожелания в бюлетините.
  1. Задължителното гласуване
Трябва да е ясно, че въпросът е спорен и в теорията. На всичко отгоре в момента партиите дават противоречиви сигнали. Едновременно говорят за задължително гласуване и за активна регистрация. За мен това е нонсенс. Ако има задължително гласуване, сегашният избирателен списък на българските граждани над 18 години, които живеят по всички земни кълбета, е ОК. След гласуването ГРАО ще каже кой не е гласувал и може да му се изпрати глобата по данъчната партида за имоти, такса смет и в Административно обслужване. Така ще си плати глобата с данъците или като дойде да вземе каквото и да е удостоверение от общината.
Ако, обаче, за политиците задължителното гласуване е ала-бала, то още до края на август ГРАО може да подготви един проект на реалистичен избирателен списък на базата на гласувалите в парламентарните и местните избори. Да го сложи през септември за корекции, дописвания, отписвания и през октомври за президент да гласуват само тези, които са в списъка. Без дописвания в изборния ден, освен за длъжностни лица. Дописванията в изборния ден са винаги повод за критика и съмнения в честността на изборите и в предоставянето на избирателно право без възможност за съдебен контрол.
Странно и недопустимо е, че големите партии засега мълчат за отношенията на задължителното гласуване с партийната субсидия. Чест прави на Реформаторския блок, че отвори приказка на тази тема. Това предложение беше направено преди 2-3 години при подготовка на сегашния кодекс. Дано сега се събере критичната маса от разумни хора.
Задължителното гласуване може да бъде преглътнато само в комбинация с две много важни промени:
Първата: - рязко намаляване на размера на партийната субсидия за получен глас (под 1 лев за действителен глас даден за партията).
Втората: - слагане на таван за партийната субсидия на една партия, независимо колко гласа е спечелила (примерно 2 милиона лева на година). Сегашната система пренася привилегиите от един изборен цикъл в друг и дава на парламентарните партии незаслужено предимство, независимо колко са се оплескали в предишния мандат. Както и при пропорциите за членове на избирателните комисии.
Субсидията досега показа, че с нищо не е намалила зависимостта на партиите от бизнеса и олигархията. Нещо повече – партиите даже не правят опит да се финансират с малки суми от симпатизанти, което се счита за нормално и е признак на обществено приемане и доверие.
Трябва да е ясно, че високата субсидия прави партиите несъразмерно големи работодатели и възложители. Над 50% от разходите на партиите в кампаниите са за медийни услуги. Това е медиен тоталитаризъм на големите партии и порочна инцеста на партии и медии. Има риск от възстановяване тоталитарни практики от миналото, при които партийната върхушка/номенклатура удобно се мести от държавната на партийната хранилка. Като вземем под внимание, че само 5% от избирателите активно членуват в политически партии (водят организиран партиен живот), то "нахлузването" на задължително гласуване при висока субсидия е партиен данък, който партиите солидарно ни слагат.
  1. Избирателен район "Чужбина"
Изглежда този въпрос най-после ще намери някакво решение. Вариантите не са много, но най-реалистични са два. Единият е да се формира многомандатен избирателен район "Чужбина" с плаващи мандати на базата на цената на един мандат в брой действителни гласове пост фактум след преброяване на гласовете.
Втория вариант е да се определи брой мандати на базата на минали избори или да се приеме някъкъв брой мандати с консенсус. Примерно минималният брой за страната или друг.
Математически модели на минали избори, разработени от г-н Стефан Манов, показват, че ДПС би получавала преобладаващият брой мандати (3 от 5, 5 от 8, 5 от 7).
В светлината на последните новини за създаването на партия ДОСТ и ангажираността на турски длъжностни лица, смятам, че целият кръг въпроси за гласуването на външните избиратели трябва да се гледа много внимателно. Аз бих предложил районът "Чужбина" да се формира с минимален законово определен брой мандати. Например 3 или 4 мандата – 2 за българските граждани в страните от ЕС и 1 или 2 за гражданите в другите страни. А също така да се въведе уседналост за парламентарните избори от 7 години и забрана за гласуване на БГ граждани, които не са родени в страната, не живеят в страната и са придобили гражданство само по силата на кръвта.

Ако не се направят тези промени, то е вероятно и турската администрация да провежда предизборна агитация сред БГ гражданите в Турция. И то в полза на партията, която прокарва турските интереси. Турската държава ще си има парламентарна група в България.
Отнасям се с голямо уважение към всички българи в чужбина и съм убеден, че част от тях заслужават да гласуват много повече, от някои постоянни обитатели на страната. В същото време смятам, че избирателното право не е пожизнена рента, а следва да се дава и отнема в зависимост от конкретните отношение, които гражданите имат със страната, а не само формалното гражданство.
  1. Медийните пакети
Това безспорно беше едно добро дело за насърчаване на нови политически субекти. За съжаление обаче видя се, че една добра идея стана плячка на партийни тарикатчета, политически цветарки и шмекери. Стана ясно, че е възможно с разни регистрации в Горно Нанадолнище да се кандидатства за пари и при спазване на формални критерии, тези пари да се насочват към медии/сайтчета с незабелижимо обществено присъствие. След като кандидатите да ни управляват имат такива фокуси в ръкава, нека за бъде променен изборният кодекс в тази част. Предлагам да бъде определен таван на сумата за субсидиране на медийно отразявате (медийните пакети) на общо 1 милион за цялата изборна кампания при запазване на сегашния таван от 40 000 лева. Кандидатите да получават парите или на принципа "първият по време е първи по право" или по равно от фиксирания обем на субсидията от 1 милион лева. Предлагам при кандидатстване за медиен пакет съответната партия или инициативен комитет да осигуряват минимум 50% самофинансиране.
  1. И накрая за машинното гласуване
Смятам за реалистично на първо време да се мине към по-масово машинно броене на гласовете с преброителни скенери. Това може да се приложи с особен успех в регионални преброителни центрове, където да се броят гласовете от малки секции. Ще се повиши доверието в процеса, ще се пресече възможността за сплашване на избирателите и контролиран вот в малките населени места. Масовото въвеждане на машинно гласуване може да се окаже прекалено скъпо, неоправдано и рисковано от гледна точка на поддръжка на машините. Механичните сравнения с други страни не са коректни.
  1. И съвсем накрая – одит на изборните секции
Както стана дума в началото на този текст броят на недействителните гласове е ненормално висок. Още след парламентарните избори стана ясно, че има секции с над 20 – 30 процента недействителни гласове, че и повече. След местните избори по информация от ЦИК има близо 20 секции, в които недействителните гласове са над 20%. Дали са само 20 е въпрос на бъдещ анализ.
Преди време в ЦИК имаше дискусия дали и как да се направи одит/изследване на причините за този голям брой. Общественият съвет искаше да се отворят чувалите и да се види дали гласовете са правилно преценени. ЦИК, обаче, поради партийните квоти на членовете естествено не постигна единомислие или по-точно отказа подобно изследване. Сега се носи от девет кладенеца вода, за да се неглижира проблемът с недействителните гласове.
Ако законодателите искат изборният процес да се ползва с доверие, да се основава на реален анализ на причините за неговите проблеми, то в още сега в кодекса следва да се предвиди процедура за одит/изследване на причините за едни или други нередности. Аз съм песимист, че в парламента има критична маса независимо мислещи депутати, но не пречи да се опитваме да даваме разумни предложения.