Защо ограничаването на свободата на вярата и човешките права ще влоши проблема с тероризма

"Онези, които са готови да се откажат от основна свобода, за да си купят малко преходна сигурност, не заслужават нито свобода, нито сигурност"
Бенджамин Франклин, американски държавник от 18 век
Едно от най-досадните качества на мнозина политици е да говорят по начин, по който слушателят трябва сам да се досеща какво всъщност казва политикът. Някои считат това за дипломатичност, но между дипломация и демагогия има само една ръка разстояние.
На тези разсъждения ни навеждат внесените от Георги Кадиев и от социалисти два законопроекта за изменение и допълнение на действащия към момента Закон за вероизповеданията. Под предлог, че искат да ограничат радикалния ислям, който безспорно е крайно жесток и войнстващ по отношение на всички несъгласни, държавата глупаво ще ограничи вярата и съпътстващите други човешки права на всички. Просто защото когато се пишат законите, те се пишат за всички. И за да ограничим една религиозна група, ще трябва да ограничим правата на всички. Но нужно ли е подобно законово ограничение въобще?
Интересно е защо вносителите на законопроектите не са си отговорили на най-важния въпрос:
Колко престъпници и терористи отиват на отчет при Дирекция "Вероизповедания"
или подобните ѝ държавни органи в засегнатите от тероризъм страни, за да се "регистрират" с плановете и убежденията си, че трябва да взривят невинни хора – деца, жени, старци – за да наследят религиозната си мечта? До момента не ни е известна нито една такава стъпка, предшестваща терористични актове. Няма да има и в бъдеще. Злото не се регистрира и не държи на публичното заявяване на пъклените си намерения.
Защо тогава се налага да се промени религиозният закон, който и без друго е ограничителен и дискриминационен по отношение на хората, които вярват в Бога, в сравнение с тези, които не вярват? Промени всъщност въобще не се налагат.
Инициативата е естествена реакция на атеистичната същност на българската държава, която не се е отърсила от своя панически страх от религията. По данни от българския и германски юрист и изследовател, Христо Беров, в последните 14 години от съществуването на Закона за вероизповеданията, заедно с новите два законопроекта са направени общо 16 предложения за промяна и то все в посока ограничаване на свободата на религията.
Българската управляваща политическа класа (и в случая не визираме само БСП, в която са традиционни противници на християнството и въобще религията) е безсилна да мисли честно, адекватно и със загрижеността на истински управник как действително да реши проблема. В техните умове написването на още един ялов, тоталитарен, контролиращ и антиконституционен закон като с магическа пръчка ще уплаши авторите на злото, наречено "ислямски тероризъм". Насилниците ще си кажат: "Ето, в България написаха закон за контрол на религиите! Сега вече нищо не можем да направим".
Този подход е от типа "да накажем добрите, та лошите да си вземат пример"
Има ли по-абсурден модел на решаването на един от най-наболелите проблеми днес – проблемът за сигурността, от това да ограничиш демокрацията, свободата, човешките права и правото на вяра в Бога и на свобода на изразяването?
На вносителите, а считаме, че и на другите политически лидери, не им е ясен следният прост принцип. Действия се ограничават с противодействия. Идеи и учения се "ограничават", като бъдат оборени от насрещни по-добри идеи и учения. Държавните ограничения на учения и идеи ги правят последните по-силни, по-желателни и по-влиятелни. Не можем да не се запитаме в този случай: Кое е по-опасно към момента – спорадичните атаки на терористите или ежедневният тормоз на хората чрез държавна тирания над мислите, чувствата и съвестта им? Кога държавата ще се научи да наказва лошите, а не добрите?
Разбира се, основна причина за тоталитарния подход към баланса между сигурност и права в законопроектите е непознаването на същността на вярата, човешката съвест и правните принципи и документи, които ги формулират и гарантират.
"Сигурността" има за цел да гарантира точно свободата и правата
в едно демократично общество, а не да ги анулира. Каква "национална сигурност" може да оправдае отнемането точно на тези ценности, които е призвана да осигури?
Под предлог за повече законност вносителите внасят правен хаос и беззаконие. Техните предложения са изпълнени с толкова много на брой крайни ограничения, че едва ли могат да бъдат приети сериозно. Като например въвеждането на принципа за наказания и ограничения само на базата на "съмнения за нарушения на законите" (вж. §1 от законопроекта на Кадиев). Нарушен е фундаментален принцип на наказателното право, че всички са равни пред закона, че наказания се налагат само за доказани деяния и то съразмерни на провинението. Вместо това Кадиев предлага само съмнението за нарушение да бъде основание за наказание и ограничаване на правата. Ще се радваме, ако г-н Кадиев ни осветли как се доказват "съмнения за нарушения". Може би с описание на чувствата, сънищата и мечтите на наказващия орган?
Поради крайното разминаване със сега действащия правен ред на демокрация и гарантиране на човешките права, вкл. правото на свобода на религията, вносителите прибягват до типична демагогия, за да оправдаят законопроектите. Пълният финансов контрол и ограбване на източниците на финансиране на вероизповеданията е наречен "прозрачност"; контролът и грубата намеса в убежденията на хората и техните религиозни общности и учения е наречен "баланс между национална сигурност и конституционни права"; забраната за критика срещу държавни политики и изказването на морално-мотивирани мнения и ограничаване на свободата на съвестта, мисълта и словото е наречено защита на "териториалната цялост" и на "принципите на мира и правото в страната".
На следващо място, как да се доверим на българската държава, че намеренията ѝ са в служба на обществото и сигурността, а не в служба на тиранията и стремежа към репресии срещу вярващите?
Българската държава е корумпирана. Най-корумпираната в Европа. И тя успешно ще го докаже за пореден път, ако безпрецедентно отмени свободата на религията и други основни човешки права, приемайки ограничителни религиозни закони. Вместо да се справят с проблемите в собствените си гнили редици, управляващите искат да съсипят и ограничат организациите, които може би имат значителен принос в запазването на гражданския облик и свободата на българското квазидемократично общество – християнските църкви и благотворителните организации. На българската държава ѝ е забранено от конституцията и от Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) да се меси във вътрешните дела и учения на религиозните общности. И това е добра забрана – тя има за цел да предпази религиозните общности именно от тиранични посегателства върху вярата и нейното изразяване от държавни органи, особено когато са доказано склонни към корупция и липса на прозрачност.
Българската държава има една единствена най-важна и проста цел – да опази мира и да въдвори ред, когато възникне хаос. Въдворяване на ред и стопиране на хаоса не е възможно, като бъдат приети антиконституционни ограничения на свободите на хората и то на всички, а не само на престъпниците. Ограниченията на съвестта и религията, които са допустими в едно демократично общество, са изброени в чл. 9 ал. 2 на ЕКПЧ. Само в тези ясно дефинирани рамки, с ясно съзнание за нуждата от подробна мотивация в контекста на едно демократично общество, може да се мисли за някакви законови мерки. Новите законопроекти далеч надхвърлят рамките, заложени в ЕКПЧ.
Безсмислени ограничения на религиозните права и ялови закони няма да спрат заплахата от тероризъм. Нужни са действия, които реално да защитят правата на хората и мира в обществото. Достътъчно е антитерористичните полицейски отряди да действат в изпълнение на закона и своето предназначение, вместо да включват в дейността си нападения над провинциални домове на вдовици-пенсионерки.
Авторът адвокат д-р Виктор Костов е правозащитник и издател на сайта "Свобода за всеки". (Участва активно в изготвянето и внасянето в парламента на Протестна декларация от 18.03.16 г. срещу планираните законодателни ограничения на свободата на вярата и изразяването ѝ, подкрепена от над 110 религиозни евангелско-протестантски деноминации и организации и над 2000 личности.) Статията му е по повод внесени в парламента проекти за промяна на Закона за вероизповеданията. Сред предложенията са вероизповеданията да водят публичен регистър на даренията към тях, а свещенослужители, които идват от страни извън Европейския съюз, да могат да извършват обреди и богослужение за не повече от три месеца, както и да се разшири дефиницията на недопустими практики от страна на вероизповеданията, като се включва разпространение на идеи за радикална промяна в обществото. |