Трета година реформа в Спешната помощ, резултати евентуално през 2018 г.

Първо: Линейката се бави твърде дълго.
Второ: Операторите на спешния телефон са резки и неучтиви.
Трето: Екипът е посрещнат враждебно на мястото.
Четвърто: Оборудването им е скапано или недостатъчно за случая.
Пето: Самите лекари са груби и безразлични.
Това е формулата, по която се пишат новините за Спешната помощ в България. Сценарият се повтаря отново и отново и често пъти завършва със смърт (щом е достигнал до публичното внимание), а обществената дискусия, която неизменно следва всеки път, води все до същия извод, че нещо трябва да се направи. Реформа.
Затова и "Дневник" прецени да не отразява последния подобен случай, за който разказа в понеделник водещата от БНТ Мира Добрева. Нейна гостенка от Афганистан припаднала след предаването пред сградата на националната телевизия. След 50 минути чакане по разказа на Добрева, спешните медици най-после се появили "с безжалостен вид" и "завидно нехайство". За остатъка от историята - справка с формулата в началото.
Но провалите на Спешна помощ не са новина, а ежедневие и причината не е тайна за никого. Системата страда от остър дефицит на хора, защото професията е едновременно високостресова и нископлатена, а стоиците, които се задържат в нея, са разкъсани и прегорели от работа, безсилни срещу ограниченията на времето и пространството, а и срещу хорското отношение. Някои отвръщат с подобаващ цинизъм.
На този фон останалите сме загубили напълно доверието си в системата и се молим да не ни се налага изобщо да прибягваме до Спешна помощ, а ако се случи - вече имаме готово негативно мнение и ясна формула, която очакваме да ни споходи (пак справка с началото). Получава се порочен кръг, за който от години все се търси решение и все не се намира.
Актуалното състояние на Спешна помощ
В момента в България работят 27 центъра за спешна медицинска помощ и 176 филиала.
Във всички центрове на Спешна помощ работят общо 7113 служители, 1551 лекари и 2605 медицински сестри и фелдшери. Основната група - 48% от лекарите и 65% от медицинските служители са във възрастта 35-55 години. По-голяма част от останалите са в предпенсионна възраст, защото професията не привлича много млади хора. Това означава и, че служителите й ще намаляват.
Лекарите с медицинска специалност са 50.2%, но самата специалност "Спешна медицина" не е никак атрактивна.
Всеки ден на разположение в страната работят 388 екипа за спешна помощ. От тях 85 са реанимационни и 274 са лекарски и долекарски, а чисто транспортни са 29 екипа за дежурства.
Според европейските стандарти спрямо населението на града за София са необходими между 30 и 60 спешни екипа по всяко време на денонощието, само че наличните хора са повече от наполовина по-малко и има едва по 12-13 екипа (от тях само по 3-4 реанимационни). Поемат по над 250 сигнала на смяна.
През 2016 г. броят на повикванията за спешна помощ за страната са общо 752 хиляди, разпределени предимно в големите градове. Около 70% от повикванията обаче са фалшиви или не са за спешни случаи. Въпреки това лекарите се отзовават и губят време за наистина спешните случаи.
Линейките и оборудването на много от екипите са остарели, макар че периодично частично се подновяват. През 2007 г. са закупени 157 линейки, през 2008 г. - 108 линейки, 2009 г. - 162, но през 2014-2015 г. има рязък спад с общо само 56 нови линейки. От 2009 г. върви процес на подмяна на апаратурата в линейките, основно дефибрилатори, респиратори и инфузионни помпи - също бавно и частично.
Системата се нуждае от промяна на базата, на оборудването и в квалификацията и организацията на работа - промяна, по която здравното министерство активно работи, увери министърът на здравеопазването Николай Петров, когато обобщи тези данни през септември.
Извън статистиката остава също и проблемът с медицинския стандарт по "Спешна медицина", който се наложи да се пренаписва скоро след като беше обновен и приет в края на 2015 г. Едва сега новият му вариант е готов и одобрен. В него с подробности са описани триажните процедури, по които да се преценява сериозността на спешните случаи и по които спешните екипи да се ориентират по-лесно. Правилото в наредбата е, че за най-спешните пациенти линейката трябва да пристигне до 8 минути, а за тези, които търпят отлагане - до 120 минути. Остава и да започне да се прилага. За лечебните заведения със съществуващи структури по спешна медицина е даден срок от 12 месеца да се съобразят с новата наредба в начина си на работа със спешни пациенти.
Освен всичко друго, има забавяния и проблеми с обществените поръчки за комуникационните канали и системи както на общия спешен номер 112, така и на тези на линейките. Връзката между двете често пъти е технически невъзможна, което допълва проблемите с бавенето, недостатъчните спешни екипи и взаимното изнервяне между медиците и пациентите.
Реформата всъщност вече е започнала... поне на хартия
Няма спор, че е необходима реформа в сектора на спешната помощ. Основите й, дори и да не са видими за обществото, вече са положени през 2014 г. с Концепцията за развитие на спешната помощ в Република България на здравното министерство. Докуменнтът представлява подробен анализ на проблемите в системата за периода 2012-2014 г. и очертава приоритетите и плана за изпълнението им до 2020 г.
Приоритетите:
Приоритетите:
1. Подобряване на структурата и материално - техническа обезпеченост на елементите на интегрираната система за спешна медицинска помощ.
2. Осигуряване на устойчиво развитие на човешките ресурси в системата за спешна медицинска помощ.
3. Осигуряване на ефективна организация, координация и управление на интегрираната система за спешна медицинска помощ.
4. Гарантиране на финансовата устойчивост на интегрираната система за спешна медицинска помощ.
5. Осигуряване на готовност на интегрираната система за спешна медицинска помощ за реакция при бедствия и развитие на европейската координация и трансгранично сътрудничество.
6. Осигуряване на прозрачност и обществен консенсус, участие на гражданите и медицинските специалисти в процеса на развитие на системата за спешна медицинска помощ.
Това е общата рамка, която правителството следва, но всяка отделна стъпка в реализирането й е самостоятелна и изстрадана. Например проектът за обновяване на инфраструктурата на Спешната помощ с финансиране от Европейския съюз, който беше обявен преди точно една година, но все още не е готов заради административни подробности. Или създаването на Национален център за обучение и квалификация в системата на спешната медицинска помощ, който също се замисля от 2016 г. насам и в който всички 7000 служители в спешната помощ ще имат възможност за продължаващо обучение, но също не е готов, защото трябва да си изчака реда по изпълнението на плана.
Засега реално направеното по реформата, започнала преди три години, е административната подготовка за нея, както и увеличението в бюджета за заплати на спешните медици, каквото имаше за тази година и има и в проекта за догодина (по плана до 2020 г. възнагражденията в сектора трябва да са двойни на нивото си от 2014 г.). Останалото - същинската работа по ремонти и модернизация на спешните центрове, осигуряване на нови линейки и оборудване, обучение на кадрите и привличане на нови - тепърва предстои. За 2018 г. здравното ведомство има големи амбиции в тези посоки.

Какво е обещано за 2018 г.
До 15 декември тази година трябва да е вече напълно готов проектът за обновяване на центровете за спешна медицина в цялата страна. След това предстоят процедури по обществени поръчки за изпълнението на ремонтите, така че работата ще може да започне най-вероятно следващата пролет. Проектът е на стойност 163.5 млн. лева по оперативна програма "Региони в растеж" и включва:
изграждането на 76 изцяло нови спешни центъра
реконструкция и ремонт на 155 вече съществуващи сгради
и купуване на 400 нови линейки.
В интервю за "24 часа" миналата седмица министърът на здравеопазването увери, че сроковете по европрограмата не са изпуснати и въпреки забавянето, проектът за обновяване на инфраструктурата на спешната помощ е на финалната права. Лично и вицепремиерът Томислав Дончев се е включил в подготовката на документите. По думите на министъра новите линейки ще струват 40 млн. лева, което оставя 80 млн. за ремонтите и новите сгради. Бавната част от подготовката е била дейностите да се планират заедно с кметовете по общини.
"Надявам се проектът да бъде осъществен - това е нещо добро за България и трябва да се възползваме. Така ще изградим добра мрежа за спешна помощ и ще осигурим добри условия за труд на спешните медици - ето половината им проблеми решени", коментира министър Петров. Посочва и че по другия проект ще се осигури обучение и квалификация, а третата мярка за догодина е повишаването на заплатите.
"Но пак никой не иска да работи в спешната помощ. Тук идва четвъртата причина - лошото отношение на обществото. Спешните медици са най-обругавани и върху тях се излива недоволството, когато линейката закъснее. И медиите имат своята роля - защо никой не съобщава, когато линейката идва на третата минута, а само когато закъснява? Ами дайте да ги похвалим", завършва той.
Ами, хайде. Това са 7113 човека, от които буквално зависят животи всеки ден. Лекарската професия е най-стресовата от всички, а в спешната медицина напрежението вероятно е двойно. Когато е съпроводено от битови липси, лошо заплащане и враждебно отношение от хората, на които си отишъл да помагаш - сигурно става и тройно, четворно. Ако обаче забавянето им струва живота на близък човек - сякаш нищо от това няма значение. В сегашната ситуация всички са губещи и единственото спасение ще е 2018 г. наистина да донесе обещаните промени.