Медии, политика и култура

Медии, политика и култура

Демонстрация пред сградата на БНТ срещу програмния директор Емил Кошлуков и в защита на предаването "Денят започва с култура". На снимката: екипът на предаването
Демонстрация пред сградата на БНТ срещу програмния директор Емил Кошлуков и в защита на предаването "Денят започва с култура". На снимката: екипът на предаването
Българските медии са само частично свободни според класацията на Freedom House за миналата година. Дори сме изпаднали от 37 до 42 място за последните пет години. Но, парадоксално, у нас цензурата и манипулациите не са в държавно субсидираните медии, а в някои от частните. Тези частни медии обаче са изключително влиятелни, особено сред по-възрастните хора, които четат само хартиени вестници. Известно е, че някои такива медии се ползват като политически бухалки от своя собственик, който държи и разпространението на пресата.
Опасявам се, че някой иска и БНТ, обществената телевизия, да мине под контрола на вездесъщата олигархия. (Едно пояснение, тъй като с понятието "олигарх" се спекулира и в медиите-бухалки: олигарх е не просто много богат човек, а много богат човек, който има влияние върху държавната власт и я ползва за свои цели.) Опасявам се, че някой иска и обществената телевизията да започне да обслужва интереси и да се комерсиализира.
Не трябва да позволяваме това да се случва!
Обществената телевизия не трябва да става заложник
на политически или икономически интереси
Тя не трябва да става заложник и на пазара, като се набляга на лайфстайл тематика, висок рейтинг и т.н. Разбира се, че чалгата винаги ще има по-висок рейтинг от оперната музика! Но обществената телевизия затова е субсидирана, за да може да има сериозно съдържание, без да се съобразява с "продаваемост", с политически и икономически интереси.
Дори в САЩ в обществената телевизия (PBS) няма и реклами, а освен новинарските, преобладават културни и образователни предавания. Колкото до сериозните вестници, понеже не са обществена медия, те се издържат с реклами. Жълтите комерсиални вестници имат далеч по-висок тираж и затова могат да се издържат и само от продажби. Простотии, клевети и чалга се продават далеч по-добре от сериозни новинарски и културни статии или предавания.
Не знам кой и как определя "високия рейтинг" на едно културно предаване. Това не е спортно състезание, развлекателен сериал или реалити шоу. Културните предавания имат по-ограничена публика. Във всеки случай моите любими предавания по БНТ са "Денят започва с култура" и "Панорама".
Предаванията в обществената телевизия не трябва да се равняват
по най-ниския общ знаменател на масовост и гледаемост
Те трябва да имат информационен и образователен характер. Дори да имат по-тясна публика, все някой "масов зрител" ше се излъже да ги гледа. А после може да се излъже и да отиде на опера или изложба.
В последно време възникна конфликт около предаването "Денят започва с култура". Чуха се мнения, че било неподходящо да се говори за култура в 9 часа сутринта, когато много хора отиват на работа. Преди няколко години бях на Панаира на книгата в Белград. Панаирът беше чудесно организиран и масово посетен. Идваха цели автобуси с ученици от страната. Независимо от това, че имаше входна такса, на входа се виеше опашка. А по телевизията сутрешните новини започваха с репортаж от Панаира на книгата. Въпрос на национални приоритети. Мисля, че културата трябва да бъде национален приоритет и у нас.
Основен аргумент срещу "Денят започва с култура" беше това, че един гост на предаването не бил представен като политик, а като учител, въпреки членството му в дадена партия. Но дали един учител по история, който е поканен да говори за средното образование по история, трябва непременно да бъде представян с партийната си принадлежност? Трябва ли всеки от многобройните гости на едно културно предаване да бъде представян с политическата си принадлежност, а не с професията си? Или да не бъде канен изобщо, ако има някаква политическа принадлежност и някакви политически възгледи?
Идеята, че изобщо не трябва да става дума за политика в едно културно предаване,
е криворазбрана "аполитичност"
Понякога умишлено криворазбрана. Харесва ли ни привидната аполитичност на жълтата преса, на бухалките, които удрят политически неудобни хора, уж "аполитично", с пошло ровене в личния им живот? Добре известна е атаката с аргументи ad hominem, с лични нападки, когато нямаш убедителни политически аргументи. Такива атаки влияят силно на неследящите реалния политически аргумент и отклоняват вниманието от него.
Впрочем визираното предаване на "Денят започва в култура", в което участва историкът по образование и гимназиален учител Емил Джасим, заедно с проф. Евелина Келбечева, преподавател по история в Американския университет, и Николай Поппетров, учен - историк от БАН, беше за обявените нови учебни програми, според които комунизмът вече ще се изучава в нашите средни училища. Дали именно това не подразни някого, че се води разговор за тези нови учебни програми? А нормално ли е 27 години след края на комунистическия период децата все още да не са информирани за него? Има огромна дългогодишна съпротива срещу това да се информират младите поколения за репресиите и престъпленията на комунистическия режим.
Скриването на исторически факти, цензурирането на историята е важна част от манипулацията на обществото чрез неговото дезинформиране.
Тук опираме и до един по общ въпрос, когато говорим за културно предаване: могат ли изкуството и културата да бъдат напълно отделно от политиката? Един писател, който няма никакви политически възгледи, който не се интересува от обществото около себе си или от човешкото общество и хората изобщо, може ли да бъде добър писател? Разбира се, не е нужно да сме съгласни с политическите възгледи на Достоевски, за да го оценяваме като гениален писател, но той е имал такива. При това Достоевски е гениален психологически реалист, който се занимава с морално-философски проблеми на обществото. А привидната аполитичност в поезията на Борис Пастернак или на Борис Христов може също да е и политическа позиция в едно общество, в което литературата се оценява според това доколко удобна е за ползване от пропагандната машина на Партията. В такава ситуация и аполитичността става политическа позиция.
Не са ли политически декларации и писоарът на Марсел Дюшан, озаглавен "Фонтан", и "Белия квадрат" (на бял фон) на Казимир Малевич? Тези произведения са имали за цел да шокират като бунт срещу класическото буржоазно и академично разбиране за изкуство. С други думи те също са политически. Не е ли и американският абстрактен експресионизъм от 1950-те политически, като израз на пълната свобода на творческата индивидуалност на фона на съветския социалистическия реализъм? А попартът и антивоенната американска контракултура от 1960-те не са ли политическо явление?
Да, чисто комерсиалното изкуство, масово продаваемият днешен "поп" или чалгата често нямат пряко отношение към политиката, към реалните социални проблеми, а по-скоро са бягство от тях. Да, има и комерсиална култура. Но само с нея ли трябва да започва денят по обществената телевизия? Следващата крачка би била и новините и историческите предавания да се оценяват не по своята достоверност, а по своята "продаваемост". Фалшивите новини се продават по-добре от истината.