ГЕРБ придобива увеличаваща се увереност в незаменимостта си

ГЕРБ придобива увеличаваща се увереност в незаменимостта си

Премиерът Бойко Борисов
Премиерът Бойко Борисов
По повод първата година от мандата на третия кабинет на Бойко Борисов "Дневник" потърси мнението на политолога Огнян Минчев за управлението.
Как бихте характеризирали първата година на правителството?
- България вече две десетилетия се управлява по принципа на "по-малкото зло". Тъй като единствената възможна - донякъде - алтернатива на управлението на ГЕРБ е БСП, мнозина практично настроени гласоподаватели са склонни да подкрепят управлението на Борисов, за да избегнат катастрофата, която неминуемо идва при управление на "Позитано" (най-често в комплект с ДПС).
Така през последното десетилетие в ГЕРБ придобиват увеличаваща се увереност, че са незаменими в управлението. Тази увереност отваря пространства за разрастване и задълбочаване на олигархичната структура на управление на българската държава, политико-икономическите взаимодействия все по-открито се осъществяват в полза на една много малка група от хора, която някои метафорично назовават КОЙ. Лозунгът за "борба с корупцията" се използва като инструмент за дисциплиниране на потенциално и актуално непослушните. Значителна част от активните фигури във висшите ешелони на политическата власт са просто фигуранти, поставени там от задкулисието. Особено често срещани са фигурантите в квотите на някои от коалиционните партньори на ГЕРБ.
Присъствието на някои от фракциите на "Обединени патриоти" в управлението демонстрира нагледно разликата между управление на ГЕРБ с Реформаторския блок и настоящето управление в съюз с фигури като Волен Сидеров например.
Винаги съм бил твърде критичен към Реформаторския блок - неговата неспособност за координирано и единно политическо поведение, ръководено едновременно от принципи и прагматизъм. Но участието на фракции от "Обединени патриоти" в управлението допринася значително за засилването на олигархизацията на властта и за авторитарните тенденции във високите етажи на властта. Казвам това с ясното съзнание, че "Обединените патриоти" не са единни. За разлика от Сидеров, който е системно използван като инструмент на великодържавна пропаганда и натиск срещу България, вицепремиерът Симеонов има последователно проевропейска позиция (независимо от оценките, които могат да получат други негови действия и инициативи).
Първата година от управлението на кабинета "Борисов 3" премина в условия на икономическо оживление, което подпомага по-позитивните оценки за управлението. Същевременно оценките за стопанската конюнктура и качеството на държавното управление са две различни неща. Все по-ясно се открояват ниският административен капацитет и методите на "ръчно управление" на държавата. Това не са проблеми само на управлението на ГЕРБ - за съжаление това е националният ни капацитет в администрацията и управлението. На фона на тези задълбочаващи се проблеми по-добро впечатление правят резултатите от работата в сферата на образованието, на организацията на председателството на Съвета на ЕС.
Как оценявате външната политика на кабинета и на поддържащата го коалиция?
- В сравнителен план външната политика на кабинета е активна и носи резултати. Бяха оползотворени възможностите за пробив в отношенията с Република Македония. Европейската интеграция на Западните Балкани бе превърната в основен приоритет във външната политика на Борисов и в българското председателство на Съвета на ЕС. След 2003 г. Западните Балкани бяха изместени в периферията на дневния ред на европейските институции и поставянето им в центъра на дебата е положителен резултат от българските усилия. Председателството на Съвета на ЕС от страна на България трябва да бъде оценено категорично като положително. Борисов е лично много активен в посредничеството между турския президент Ердоган и ЕС, което би могло да носи определени дивиденти за България.
Негативните страни от водената външна политика от страна на кабинета е доста сервилната позиция по отношение на Путинова Русия, разглеждането на България като "посредник" между Москва и Запада, а не като част от Запада, като пълноправен член на НАТО и ЕС, което носи освен облаги и определени задължения. Протакането на превъоръжаването на българската армия под натиск от Москва, заемането на позиция на "снишаване" по случая "Скрипал" са епизоди от българската външна политика, които са в очевидно несъответствие с българския национален интерес. Позицията на кабинета по случая "Скрипал" спечели на Борисов аплодисментите на Корнелия Нинова.
Скандално е поведението на определени представители на правителственото мнозинство в международен план и най-пресният пример за това е появата на делегация на партия "Атака" в Крим, обслужваща пропагандните цели на Кремъл след анексията на полуострова. За съжаление при тази визита част от българската делегация бе и зам.-председател на българския парламент.
Тази противоречивост и непоследователност във външната политика може да струва твърде много на България. Можем ли да си позволим да отказваме солидарност на нашите партньори, от които очакваме подкрепа в евентуални трудни за самите нас обстоятелства?
Колко стабилно е управлението, на каква цена и колко може да продължи тази стабилност?
- Не мисля, че настоящето управление е непосредствено заплашено от криза или дестабилизация. Но неговата стабилност е поставена на твърде тясна основа - това е основата на личните споразумения между много малък брой силно овластени личности, които практикуват употреба на цялата власт независимо от номиналното й конституционно разделение между институциите. Една криза, връхлетяла отвън, може да събори подобна конструкция на властта - можем да си припомним какво се случи с КТБ. Затова дългосрочна стабилност на този тип управление не е възможно да се прогнозира.

Политолог, доктор на социологическите науки. Преподава Теория на международните отношения в Софийския университет. Директор е на Института за регионални и международни изследвания и председател на Управителния съвет на българския клон на организацията „Прозрачност без граници”. Автор е на множество анализи по вътрешна и международна политика, някои от тях са събрани в двутомника „Отломки от огледало. Преходът като текст“, 2016 г.