В страната на самодоволните чичковци

В страната на самодоволните чичковци

Плакатът на литературния фестивал
Софийски международен литературен фестивал
Плакатът на литературния фестивал
Миналата седмица се проведе Софийският международен литературен фестивал. Съвършено организиран (от изцяло женски екип впрочем, споменавам го тук не защото бих го споменала иначе, а защото има отношение към същината на този текст) и с впечатляващи чуждестранни гости, голяма част от които се намират на гребена на вълната на съвременната европейска литература. Както и в предните редици на обществения разговор в страните си, нещо нечувано по нашите ширини. Защото автори като Роберт Менасе, Лукас Берфус и Йонас Люшер активно, а понякога дори агресивно пишат и публично говорят за политика, критикуват и агитират към критично мислене, правят това, което всъщност се очаква от писателя като мислещ, независим и ангажиран човек.
Ние тук не обичаме много да правим това.
Тук "политика" е мръсна дума,
че току-виж някой решил, че ни плащат
Така че тук пишещите хора, общо взето, си траем (пък и рядко ни питат), в най-добрия случай говорим за миналото, няма кой да изпищи: "Ама нас ни управляват престъпници! Сега! Ама държавата се разпада и всичко отива на кино и обществото ни е с феодална структура и средновековни разбирания, не виждате ли?!" Ако някой реши да понамекне нещо в тази посока, той или тя (обикновено е той, и за това ще стане дума) се оказва мерзко протеже на Сорос и толкова, край на обсъждането. Така че тук пишещите предпочитаме да се караме помежду си, хем за изпускане на парата, хем току-виж скандалът вдигнал малко продажбите.
За съжаление тази година една от потенциалните теми за караницa отпадна, тъй като журито на наградата "Хеликон" кокетно оповести, че не е успяло да си свърши работата и наградена книга тази година просто няма. Паричната част от наградата отива при някаква фондация, а номинираните писатели, които повече от час стояха прави в един от коридорите на "Хеликон Витоша", гледайки към седналото на по-високо ниво жури, за да дочакат ето този резултат, останаха да си мислят защо така е станало. Защо така стана, наистина? Не знам и не ме вълнува особено. За целите на този текст ще спомена само, че в 17-годишната история на наградата "Хеликон" тя е получавана от писатели от женски пол само два пъти – през 2006 година от Елена Алексиева за сборника с разкази "Читателска група 31" и през 2010 година от Росица Ташева за романа "Колкото до шотландеца". А номинирани произведения на писателки през годините не липсват. Тази година от 12 номинирани книги седем са на автори от женски пол. Знам ли, може би всичко това е случайност. Може би само на мен 14 наградени мъже към две наградени жени през годините се струва необичайно и по-скоро тенденциозно разпределение. Може би, най-сетне, гроздето просто е кисело. Но въпреки че бях и съм много горда да съм сред номинираните, вече не изпитвам никакво желание да получа награда "Хеликон" сега или в бъдеще. Наградите са жест на уважение и поощрение, те не би трябвало да допускат съмнения за тенденциозност или необективност, нито пък да включват недостойни игрички на "иди ми – дойди ми".
Но всичко това е просто скоба, отклонение от въпроса, който ми се стори особено важен в контекста на дискусиите по време на фестивала. А именно:
Има ли глас пишещият човек?
И за какво трябва да го използва? Всички чуждестранни автори, които чух да говорят по този въпрос, имаха един и същ отговор: Да, гласът на пишещия човек се чува и той трябва да бъде използван, за да подтиква към критично мислене, към търсене на истината и разкриване на несправедливостите. И не, никога не е късно за това, колкото и късно да изглежда.
Хубаво, нали? Хубаво е. И доста трудно в нашия контекст. Защото в края на подиумната дискусия за краткия разказ, в която с огромно удоволствие участвах, имаше въпрос от публиката, който ме изуми, зашемети и болезнено върна на земята, в страната на самодоволните чичковци.
Небезизвестен български литератор, поет, член на журита и прочее, който любезно беше забелязал, че на сцената се намират само лица от женски пол, три писателки и един литературовед, счете за необходимо да зададе въпроса дали се радваме, дали сме благодарни и щастливи от факта, че – за разлика от своите баби и прабаби - имаме възможността да рефлектираме своето ежедневие. Тоест че като жени имаме възможността да пишем, вместо само да работим и домакинстваме. Ето това ни попита с всеизвестния не само от литературните, но и от политическите, образователни, административни и други среди тон, тона на шкембестия, проспал всички възможни революции на последните десетилетия български сексизъм и "традиционализъм". Лицето на този самодоволен, нетърпящ възражения, легнал на някакви отминали, неясни и най-често само номинални заслуги тон е г-н Валери Симеонов (Бойко Борисов, Красимир Каракачанов, Вежди Рашидов, ...), а името му е Легион. Чуваме го ежедневно.
И така, как човек да говори за политика, за морал и обществени ценности, като се оказва, че у нас не са изяснени основни позиции?
Защо се смята за приемливо
полът ми да бъде обсъждан в контекста на това, което работя?
Ами ако кожата ми беше по-тъмна, а косата – примерно червена, тогава какво? В коя година се намираме изобщо? Но конкретно на въпроса: не, аз не се радвам, че ми е "позволено" да пиша, господа. Считам го за свое право, за което, ако се наложи, бих се борила. И не "рефлектирам ежедневието си", а пиша по теми, които ми се струват интересни както за мен самата, така и за другите хора, затова и си позволявам да предлагам своите книги на вниманието им. О, и "градската" ми прабаба е следвала математика във Виена, това само за пълнота. А сега дали може да преминем към въпроси от настоящия век? Справедливост, капитализъм, демокрация, екология, anyone?