Циганите (ромите) – хора или пасмина?

Циганите (ромите) – хора или пасмина?

Роми протестират през януари срещу изказването на Каракачанов, че "циганите са станали изключително нагли"
Роми протестират през януари срещу изказването на Каракачанов, че "циганите са станали изключително нагли"
"Пасмина" - група хора, които имат отрицателни качества; сбирщина.
Български тълковен речник
За изясняване на "цигани", "роми" и "хора" няма да използвам речник.
Приветствам отдавнашната, а – вече – и концептуализирана загриженост на вицепремиера Каракачанов към циганския (ромския) етнос. Приветствам неговото уважение към законността, хуманизма и справедливостта.
Съжалявам обаче, че тази загриженост е отправена етнически избирателно, което пък е незаконно, нехуманно и несправедливо.
Приветствам мерките, предложени от г-н Каракачанов за насърчаване на образованието, социалната ангажираност, здравеопазването, превенцията на престъпността, изобщо – насърчаването на ролята на държавата, когато тя влиза в тази роля, за да реши проблемите на българските граждани. Не зная обаче дали вицепремиерът е осведомен, че тези мерки отдавна съществуват и са залегнали в българското законодателство – без оразличаване по "раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние" (чл. 6 от действащата Конституция на Република България). Мерките са насочени и към циганските (ромските) гета: в тях има училища (етнически сегрегирани) и полицейски участъци, за жителите им се грижат социални работници и здравни медиатори – поне така пише в различни мониторингови доклади на различни институции и организации. Колкото до превенцията на престъпността, тя по принцип е задължение на държавата – без разлика на "раса, народност" и т.н.
Мерките обаче не действат
При последното ми посещение в пазарджишкия квартал "Изток" през 2018 г. учителите се оплакваха, че децата идват в клас, но рано се отказват: момичетата се женят, а момчетата започват работа. Имали 11 абитуриенти. Особено се гордееха с един студент, записал етнология в Пловдив.
Немалко от жителите на гетата изпращат децата си да учат извън махалата. На някои места се провеждат програми за десегрегация на училищата, но – очевидно – са недостатъчни. Именно някои от жителите на кв. "Изток" се опитват да създадат сдружение, чрез което да осигурят – специално за гетото - гинеколог и учители по български език за деца и възрастни.
В кв. "Изток" има и полицейски участък. В него намерих един-единствен униформен служител, който заяви, че нямали никакви проблеми. След това заключи участъка, качи се в кола и замина. Не го видях да патрулира из гетото. Не казвам, че не го е правил, просто не го видях.
Съгласна съм със събарянето на незаконните постройки – пак без разлика на "раса, народност" и пр. Съгласна съм с премахването на гетата. Г-н Каракачанов обаче не казва какво да се прави със законните постройки – как те да се изнесат извън гетата? И няма ли принудителното разселване да предизвика – вместо интеграция – все по-засилващо се капсулиране вътре в гетото, каквито признаци вече са налице?
Съгласна съм, че държавата трябва да играе важна роля в тези процеси. Не съм сигурна обаче дали принудата (думата "задължително" е употребявана твърде изобилно от г-н Каракачанов) и рестрикциите са най-ефикасният начин за постигане на интеграция и за "нормализиране". Засега единствените, които успяват в това трудно начинание, са религиозните институции и някои (съвсем малко) неправителствени организации – без да са "задължително" въдворени в гетата, каквото е предложението на вицепремиера (с. 7 от "Концепцията").
Успяват, защото не си служат с принуда и рестрикции. Успяват, защото едва ли са силно разтревожени от "значителното увеличаване на този етнос" (с. 1 и 3 от "Концепцията"). Успяват, защото не се стараят непременно да "ограничат маргиналната раждаемост" (с. 4 и 6 от "Концепцията"). Успяват, защото не настояват за "възстановяване на центровете за трудово обучение и възпитание в структурата на Главно управление на Строителни войски" (с. 5 от "Концепцията") – отдавна отречената сегрегационна практика от времето на комунизма.
Успяват, защото работят - за образование, за социализация, за здравеопазване вместо да пледират за въвеждане на "мерки, изискващи законодателни промени" (с. 7 от "Концепцията").
"Мерките", предлагани от вицепремиера, съдържат:
- разширяване на обхвата на неизбежната отбрана при посегателства срещу живота и имуществото на физически лица;
Дали такова "разширяване" няма да предизвика посегателства върху живота на други "физически лица", каквито случаи вече има?
- създаване на специално производство за незабавно налагане на наказание за извършени правонарушения и незабавно привеждане в изпълнение на наложеното наказание;
Дали "специалното производство" ще замени съдебното производство, предвидено за всички български граждани – без разлика на "раса, народност" и т.н.?
- регламентиране на създаването на доброволни отряди към МВР с цел охрана на обществения ред и особено защитата на живота и имуществото на лицата, живеещи в по-малки населени места.
Дали тези "доброволни отряди" ще прилагат "специалното производство" и ще изместят както съда, така и правоохранителните органи?
Дали все още живеем в правова държава?
Вицепремиерът предвижда не само "законодателни промени" и рестрикции, но и специални привилегии за жените и децата от циганския (ромския) етнос: въвеждане на безплатни аборти и безплатни детски градини, финансирани от държавния бюджет, т.е. от данъкоплатците с нецигански (неромски) произход (с. 4, 6, 7 и 8 от "Концепцията"). Липсва обяснение как тези привилегии ще премахнат "противопоставянето между българските граждани, породено от усещането за привилегированото положение, с което се ползват част от лицата от цигански (ромски) произход в България" (с. 3 от "Концепцията").
Въпреки това противоречие, мнозина български граждани с нецигански (неромски) произход, вероятно, ще харесат "Концепцията". Мои познати, които никога не са гласували за г-н Каракачанов, сега ми казват: С желязна ръка трябва да се справим с тази пасмина.
Пасмината, вероятно, не е съставена от "физически лица", т.е. от отделни хора.
Пасмината, вероятно, няма нужда от съд, а само от "специални производства".
Пасмината, вероятно, живее извън правовата държава и е подвластна на "доброволните отряди".
А ние? Ние ли сме "желязната ръка"?
Г-н Каракачанов очевидно се е привидял като такава. Привиждат се, предполагам, и новите му поддръжници, готови да закрепят позавехналия му рейтинг.
Какво е "ние"? Гражданско общество или доброволни отряди?
"Концепцията" на вицепремиера Каракачанов, всъщност, не ни казва нищо ново – нито за отдавна предвидените в законодателството "мерки", нито за собствените му пристрастия и политически образ.
Още на пресконференцията след първия тур на последните президентски избори кандидатът Каракачанов заяви:
Започнахме кампанията си в Пазарджик и я завършихме в Пазарджик!
Това е война за освобождението на България! Ние сме юмрук, който тепърва ще нанесе удар!
Ударът е нанесен, войната - обявена. Само освобождението никак не е сигурно. Единственото сигурно е, че пак има избори.
А гражданско общество?
Авторът проф. д-р Евгения Иванова е етнолог, балканист и белетрист.