Елегия за софийските кина

Елегия за софийските кина

Разрушаването на кино "Сердика", което беше до паметника на Левски
Разрушаването на кино "Сердика", което беше до паметника на Левски
С изчезването на киносалоните, които няма как да не помним, защото сме гледали там филми още като деца, си отива и някаква част от живота ни: сякаш избледнява негативът на нашите спомени. Като че ли не сме същите. Няма го онова "пространство на мечтите", което нито телевизията, нито компютрите са в състояние да запълнят. Полумракът на киното още от зората на ХХ в. се е превърнал в неотменима част от човешките блянове, станал е част от културата. Той ни потапя в друг свят, където заживяваме въображаемо – зрително, а и умозрително – чрез въображението на другите, докато светването на лампите брутално не ни върне в действителността.
Затова старите кина са важна част от паметта на града, от онова, което доста функционално днес се определя като "градска среда"; а истината е, че в тези "места на паметта" човек има шанса да се върне в детството си. Да извърти лентата на спомена чрез някои от любимите си филми; или да добави нови, вмествайки ги в същата памет. С изчезването или разрушаването на градските кина, които на много места в Европа се наричат "независими", биваме лишени от това си право; липсата е реална, почти осезаема. Усещам я тези дни не само аз. За нея заговориха мнозина.
Виждам как хора от различни поколения спират по трамвайната линия на "Алабин" с поглед вперен в полуразрушената козирка на кино "Европа палас" (известно в социалистическото си битие като "Димитър Благоев"). Скоро там ще има голяма бакалия или супермаркет, наречете го както искате. Но няма да е "пространство за мечти", а място за покупки. Такива места в София има предостатъчно. Старите кина обаче се броят на пръсти. Сещам се само за три: "Одеон", "Домът на киното" и кино "Влайкова". Оцелели ли са други, извън мултиплексите? Едва ли.
А мултиплексите в моловете не са "зали за мечти", те също са места на потребление, където филмите вървят заедно с пуканките и газираните напитки. Дори екраните са по-различни, обсъждал съм това с кинооператори и режисьори. Някак не са пригодени за авторско кино. И атмосферата е по-различна. Да сте гледали там документално кино? Има изключения, но се броят на пръсти.
Вчера обикалях софийските улици в опит да си спомня колко кина имаше някога в столицата. Изброих на ум над трийсетина, които продължават да живеят в спомените ни. Тръгнах по "Раковски", сещайки се, че някога и читалище "Славянска беседа" е било кино. Както и Театърът на Армията, все наричан от баба и дядо кино "Роял". Ала да не се връщаме чак толкова назад във времето. Стигам площад "Славейков", днес в разкопки, където някогашното кино "Славейков", макар и под друга форма, е донякъде съхранено чрез прожекциите в днешния Френски културен институт. Ала на отсрещния тротоар двата салона на кино "Култура" отдавна ги няма. Особена носталгия ме изпълва при мисълта за първия салон откъм площада, чието подземие е все някаква продавалница. Спомням си, че с едно билетче там гледахме с часове анимационни филми – поредицата на "Уолт Дисни" за "Мики Маус", "Ну, погоди" или "Болек и Лолек" – от началото до края и от края към началото; лампите светват, угасват и така – колкото издържиш. Случвало ми се е с приятели да откараме половин ден. Днес има анимационни канали по телевизията, но, повярвайте ми, изобщо не е същото.
В преустройваното днес "Европа палас" ("Благоев") почти всяка седмица имаше премиера на български филми. В отсрещната "Москва", сега някакъв базар, който така и не съм посетил, освен задължителните порции съветско кино, даваха и не малко западни филми. Съседното "Рекс" (в соца – "Млада гвардия") днес е книжен център "Гринуич", а някогашното кино "Витоша" е приютило книжарницата на "Сиела".
Признавам, че кината, превърнали се в книжарници, по-малко тревожат спомените ми. Ала не е така с някогашното кино "Цанко Церковски", всъщност кино "Модерен театър", едно от най-старите кина на Балканите (отваря врати на 4 януари 1908 г.).
Модерен театър, 2012 г.
Модерен театър, 2012 г.
Днес тази великолепна неокласическа червена сграда на бул. "Мария Луиза" се руши пред очите ни. Няма дори паметна плоча, която да отбележи, че тук през 1915 г. е показана първата българска лента – "Българан е галант" на Васил Гендов. Филмът не е запазен, а ето че и киното – емблематична сграда за София, преустроена от италианеца Карло Вакаро с помощта на българския архитект Димитър Начев, е на път да изчезне. Или просто да се превърне в незнайно какво. Тъжна гледка е този "Дом на мечтите".
Негодуващи граждани са закачили язвителни кино-афиши, отправящи стрели към Министерството на културата, някой е залепил и копие от Закона за опазване на културното наследство. Ала кой да види. Ентусиасти от киносредите продължават да настояват, че изходът е само един: да се промени статутът на тази паметна сграда – от паметник с местно на паметник с национално значение. И тогава има шанс собствениците да я преотстъпят (срещу наем) или продадат (примерно на Столична община), за да се превърне тя отново в автентичен Дом на киното – с два киносалона, музейна експозиция, арт кафенета, пространства за уъркшопи.
Нали така оцеляват историческите киносалони в Европа. Посетете виенско кино "Адмирал", където е обичал да гледа филми Артур Шницлер и ще се озовете в атмосферата от 1900 г. – с прекрасните стари киноафиши с автографи на Роми Шнайдер; там можете да поседнете на плюшените столове, да изпиете чаша чай или червено вино в очакване на прожекцията. Същото е с парижките кина в "Латинския квартал" – можете да пиете кафе в предверието, докато разглеждате безброй книги от историята на киното (понякога с автографи), да гледате любим филм в присъствието на кинознаменитост. Така бе спасено кино "Абес", където Абел Ганс през 1928 г. прави премиера на шедьовъра си "Наполеон". Спомням си в как в началото на нашия век тръгна истинска битка за оцеляването на "независимите кина" в Париж (извън мултиплексите). Всяка вечер зрителите имаха шанса да гледат някой филм в присъствието на известно име. Бил съм на прожекции заедно с режисьора Бертран Таверние или писателя-нобелист Клод Симон. И независимите парижки кина оцеляха.
Нима е невъзможно това да се случи в София? Нали българската столица бе обявена от ЮНЕСКО за творчески град на киното в периода 2017-2027 г.? И то тъкмо на 13 януари 2015 г., когато се навършиха сто години от прожекцията на "Българан е галант". Отвоюването на кино "Модерен театър" ще е важна стъпка в тази насока. Няма да е лесно, но не е невъзможно, ако към усилията на ентусиастите се включи и Столична община. Защо прецедентът с музея на Яворов да не се повтори и спрямо "Модерен театър"? Каузата е важна, значима, наистина си струва столицата да разполага с такова автентично кинопространство. Струва си.
Текстът е от портала "Култура"

Философ и журналист. Главен редактор на Портала Култура и сп. "Култура". Специализирал е в Папския институт за Изтока (Рим) и в Училището за висши хуманитарни науки (Париж) в групата на проф. Жак льо Гоф. Член е на Международното общество за изследване на средновековната философия (S.I.E.P.M) в Лувен. Съставител на тритомника с есета на Георги Марков. Хоноруван преподавател в СУ "Св.Климент Охридски". Автор на книгите "Пропуканата България" ("Хермес", 2015) и "Българската дилема" ("Хермес", 2017).