Ако не беше Костов

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Ако не беше Костов

Иван Костов на премиерата на книгата
Иван Костов на премиерата на книгата
Нека да опростя нещата максимално.
Има едно нещо, за чийто смисъл нямаме съгласие. Това нещо е българският преход. Едни го оценяват по един начин, други – по друг. Това, за което имаме съгласие, е, че преходът е органично свързан с качеството на нашия живот; другото, около което имаме съгласие, е, че той е свързан с причиняване и претърпяване на несправедливост. Понеже не можем да организираме съд за прехода – няма как да съдим собствения си живот! – търсим неговия смисъл в публични дебати. Важна част от тези публични дебати са и мемоарите на политически лица, участвали в осъществяването на българския преход. Най-важните за публичния ни дебат са съответно мемоарите на най-важните ни политици. От важните най-важен е Иван Костов.
Затова и в началото на този текст ще кажа кое за мен е фундаменталният проблем в неговите мемоари и защо говоря за мемоари, а не за свидетелства. Проблемът е, че не можеш да бъдеш едновременно легитимен свидетел и легитимен извършител на едно и също дело.
А в книгата на Костов двете роли – на свидетел и на извършител – са се смесили
За едни неща от прехода, в които той не е участвал пряко, свидетелската му оценка е валидна, но за други, особено през периода 1997-2001 г. оценката му на свидетел е по необходимост "замърсена" с тази на държавник. Държавникът не гледа отстрани, той взема нужните решения и действа. Затова и книгата на Костов трябваше да се нарича не "Свидетелства", а "Свидетелства и деяния".
Първо няколко думи за свидетелствата, тоест за легитимните свидетелства. Те обхващат периода 1989-1996 г., когато Костов е първоначално експерт по финансите към СДС, по-късно министър на финансите в правителствата на Димитър Попов и на Филип Димитров, а след оставката на Филип Димитров и лидер на СДС. Тези свидетелства са до голяма степен свидетелствата на експерт по макроикономика и те имат една-единствена цел: да се оцени адекватно финансовото състояние на страната. Защо това е важно? Защото без тази оценка не може да се оцени адекватно нито финансовата катастрофа, до която Виденов докарва България през 1996 г., нито направеното по-късно от самото правителство на Костов.
Привеждането на тези факти освен това трябва да пребори един от най-устойчивите митове на българския преход: че през 1991-1992 г. правителството на СДС е съсипало българската икономика и в частност българското земеделие. Сведенията, приведени от Костов, са красноречиви: икономиката ни е увредена тежко още в края на социализма, а опитът за реформи по времето на Филип Димитров донася дори известна стабилизация. Костов привежда коректно данните, с които разполага, и те са точно такива, каквито са. Няма нужда от тълкуване.
Икономиката ни е пред фактически фалит, който е отлаган. С мораториума върху външния дълг, въведен от правителството на Луканов, фалитът вече е реален.
Но защо тогава хората не само вярват в тези митове, ами ги и поддържат?
Не познават ли приведените факти? Вярват, не защото са наивни, а защото нашата оценка за живота не се формира само и единствено от икономическите факти. В края на социализма е разбита не само икономиката, разбито е и нещо много по-сериозно: способността на средния човек да реагира на промените в действителността и да я оценява адекватно. Тази способност обаче не се възстановява само чрез захранване с икономически данни; възстановява се с морални и психологически факти, с описание на етическите и когнитивни ексцесии на прехода. С тези факти Костов не желае да се занимава.
Сега за следващата роля – тази на деятел и държавник. Когато свидетелстваш за неща, които вече си извършил сам, възможностите ти са две. Първата е да говориш дистанцирано от самия себе си – като за някой друг. Така говори родоначалникът на обективната историческа наука – Тукидид, когато трябва да опише собствената си роля на генерал в атинската армия по време на Пелопонеската война. Другата възможност е да говориш, обратно, с пълно описание на собствената ти роля – с всичко, което си видял, почувствал и разбрал. Да говориш без премълчаване за силните и слабите ти страни. Тогава обаче свидетелството се променя и се превръща в изповед. Така говори в дневника си един от образците, следвани от Костов – Марк Аврелий.
Костов обаче не говори за ролята си на държавник и министър-председател
нито изповедно, нито дистанцирано
Тези страници от неговата книга, иначе написани прекрасно, са по същество и най-реторични. Факти се привеждат, когато става въпрос за икономика и геополитика, но когато става въпрос за други теми – например за ролята на организираната престъпност в саботирането на реформите или за корупцията сред висшите управляващи, – фактите изчезват. Костов все пак дава обяснение: не му е работа да говори за неща, които са от компетенцията на съда. На същия съд, който иначе с право оценява на много места в книгата си като неефективен.
Оценката за този период, през който Костов е начело на държавата, е твърде любопитна. От една страна, са неоспоримите макроикономически и геополитически постижения на неговото управление, а от друга – оценката, споделяна от него, че не всичко е станало така, както е трябвало да стане. Че реформите са се забавили; че когато е трябвало да се осъществят, са били препятствани от множество фактори; че резултатите, които са произвели, не са еднозначни.
Пита се, естествено, кой е отговорен за това несъответствие? Прави чест на Костов, че на първо място е посочил себе си. Както сам казва, изпитвал е прекомерно доверие и не е упражнявал достатъчен контрол, липсвала му е чисто политическа и управленска подготовка, страхувал се е за своето семейство. Тези неща са човешки, нормални и читателят естествено симпатизира.
Има обаче и друг ред от причини за провала на реформите. Те са поставени на преден план и по особен начин отместват отговорността от премиера. Между тях най-важни и коментирани са следните: липсата на воля за реформи у неговите съпартийци; заместването на тази воля с ретроутопии, тоест с вярата, че времето може да се върне автоматично назад така, сякаш комунизъм изобщо не е съществувал; липсата на желание за реформи в самото общество и по-точно нежелание да се плати цената им; силна опозиция от страна на бившите комунисти и органите на ДС, поддържани от Кремъл; най-сетне, организирана престъпност с огромно влияние върху политическите лица.
С част от тези причини съм съгласен, с част от тях не съм и ми изглеждат дори обидно формулирани. Съгласен съм например с липсата на воля у отделни лица в синята партия, както и с ретроутопичните експерименти – например в опита за възстановяване на старите партии, съществували до 1945 г. Това, с което категорично обаче не съм съгласен, е липсата на подкрепа за реформи от страна на обществото. Не мисля, че през 1997 г. някой от милионите избиратели на ОДС е очаквал нещо друго, освен реформи. Нещо друго, освен поемане на страната в коренно различна посока.
Всъщност не е толкова важно как Костов формулира тези причини за провала на реформите, а как се отнася към тях. За него причината не е ред от факти, които произвеждат други факти, а по-скоро мощно обяснение, което просто съществува. Затова и когато говори за вездесъщата ДС или за организирането на българската мафия, привеждането на факти рязко секва. Костов не споделя информацията, с която като премиер е разполагал; разчита на магията на думите. На думи като "мафия" и "организирана престъпност". Те трябва да говорят на читателя сами за себе си.
Затова и в тези части книгата му спира да е истинско свидетелство. Защото вече се отнася към читателя не като към събеседник или съдник на делата, а като към фен.
Написаното се насочва вече не към гражданския разум, а към чувствата. За съжаление!
За съжаление, защото именно в това е силата на Костов: да говори смело и открито пред съда на гражданския разум
Този, който може да говори пред съда на гражданския разум, който има силата да го събуди и постави в изпитателна позиция, няма нужда от аплодисментите на фенове или омразата на антифенове. Което е едно и също.
И накрая реплика към двете групи – фенове и антифенове на Костов. Ще кажете: "Ако не беше Костов, нямаше" и ще завършите с хвалебствия или ругателство по него. Казано сурово и по костовски: ако не беше Костов, щеше да е друг. Но беше Костов.

Д-р Георги Гочев (роден 1981 г.) е главен асистент в департамент "Средиземноморски и източни изследвания" на НБУ. Работи в областите на античната и съвременната литература, античната икономическа и политическа теория, съвременната обществена среда. Превежда от старогръцки. Сред преводите му се отличават тези на Аристотеловата "Икономика" и Платоновите диалози "Пир", "Закони" и "Държавата". Автор е в "Дневник" от 2013 г. От юли 2020 г. е избран за декан на Факултета за базово образование в НБУ.