Фейсбукът на Борисов победи телевизията на БСП, но няма шанс срещу ютюбър като Рецо

Асфалтът победи хладилника, казвахме на минали избори. Магистралите, построени в мандатите на Борисов, пълнеха телевизионните репортажи и бяха най-силното оръжие на пропагандата на ГЕРБ. Противниците на партията - държава, напразно сочеха към хладилника на българина, който според тях оставаше (полу-) празен въпреки нарасналите доходи.
На евроизборите през май 2019 г. пак се продаваше асфалт, премиерът пак обикаляше из страната и разясняваше свойски връзката между "стабилността", европейската интеграция и управлението на ГЕРБ. Но този път на асфалт замириса и във фейсбук. Това стана след като лидерът на ГЕРБ взе изцяло в свои ръце юздите на кампанията като преди това отстрани силно компрометиралия се в "Апартаментгейт" втори човек в партията - Цветанов. Освен че собственоръчно подкара "джипката" на НСО по магистрали и обекти, Борисов започна ударно да "качва" кампанията си в профила си във фейсбук: стриймвания, видеоматериали, снимки. "Той реже ленти, инспектира строителства на пътища, на спортни зали, на газопреносна инфраструктура... Среща се с хора от Кърджали, Стара Загора, от Поморие до Бургас, Варна, Ямбол... И обещава – нови пътища, ремонти на зали, на болници, саниране, изплащане на забавени плащания, вдигане на заплати..." Така "Дневник" описа предизборния месец на премиера.
Много от нещата се случваха "на живо" във фейсбук, където
Борисов е следван от над 214 000 потребители
(данните са от 13 юли). За сравнение – лидерът на БСП Корнелия Нинова има шест пъти по-малко последователи на страницата си в тази социална мрежа.
Три дни преди изборите премиерът се отчете във фейсбук с цели 44 публикации – повечето отделни снимки от новия участък на "Струма". Излъченото "на живо" видео за началото на строителството на магистрала "Европа", на което се вижда как той препитва в колата зам.-министъра на регионалното развитие Нанков и финансовия министър Горанов, има 33 000 хиляди преглеждания. Дългият 11 мин. клип се радва на активен отзвук – 425 коментара (почти всички от положителни до възторжени) и 248 споделяния. Публикуваната същата вечер снимка с внука му с текст "Вечер вкъщи времето си е за нас (eмотикон) Бойко и Бойко" е събрала 13 000 харесвания, предизвикала е 885 коментара (почти всички от положителни до умилителни) и има 650 споделяния. Борисов поддържа и канал в ютюб със 7534 абоната.
Вярно, за българина телевизиите продължават да бъдат основен източник на информация за политиката (91%), а далеч след тях новинарските сайтове и социалните мрежи като фейсбук и туитър си оспорват второто и третото място (24% съотв. 23%). Това сочат данните от изследване на "Алфа рисърч" от 2017 г. "Резултатите" на Борисов във фейсбук обаче говорят, че в тази социална мрежа той има голям на брой високо мотивирани и емоционално ангажирани
последователи с размерите на аудиторията на малка частна телевизия.
В избори с ниска избирателна активност като последните подобна публика – електорат, върши чудесна работа.
Ако оставим настрана традиционната хегемония на ГЕРБ над БСП в медийното пространство, която в при насищане вече не носи нови дивиденти, на пръв поглед Борисов победи БСП без пари. Срещу безплатните стриймвания и поствания във фейсбук социалистите изкараха тромавата машинария на партийната си телевизия – БСТВ. Истината обаче е доста по-различна – докато уж правеше безплатна кампания, премиерът обещаваше, осигуряваше и раздаваше публични средства така, сякаш вади парите от собствения си джоб.
Но да се върнем към телевизията на БСП. За нея от началото на годината са похарчени 1,5 млн. лв. от партийната субсидия. След като обаче ГЕРБ завъртя почти до край кранчето на субсииите и се разбра, че червените имат да възстановяват надвзети няколко милиона, лъсна крайната недалновидност да "инвестираш" в телевизия за твърдия електорат. Занапред
Нинова или трябва да спре телевизията, или да я тропоса на някой близък до партията олигарх.
За половин година БСТВ не показа нищо ново в ефир – програмната й схема копира познати модели, а присъствието на няколко знакови водещи не решава медийния проблем на БСП. Публични данни за гледаемостта на определяната от критиците й като "пенсионерска" телевизия няма, но косвени показатели потвърждават предположенията, че тя е ниска.
В същото време явното превъзходство на ГЕРБ над БСП в сферата на политическата комуникация не е стратегическо. И двете са партии на прехода разчитат на застарели с времето си или преждевременно медии. Столетницата заложи на демодирана телевизия, а Борисов е открил някаква вода, която е била топла преди 5-10 години. Фейсбук е мрежата на възрастните, дори на "пенсионерите", ако използвам жаргона на родените след началото на демократичните промени и особено на поколението след 2000 г. У нас на всичкото отгоре по различни причини не се наложи и туитър – платформата за микроблогинг, която все още е водеща в политическата комуникация в медийните демокрации. Т. нар. милениали населяват друго виртуално пространство - на опростената комуникация и интерактивността, много по-емоционално, с много по-големи полета за разгръщане на собствената идентичност.
На тези избори В България по-младите, особено от групата на 18-29 годишните, гласуваха много рехаво – те са традиционно разочаровани от политиката, но от нея ги дели и голям социокултурен разлом. В много срани от ЕС обаче социалните медии допринесоха за забележителен ръст на политическата мобилизация на милениалите. Станахме свидетели не само на битката по оста либерална – нелиберална демокрация, но и на
сблъсъка между поколението на телевизията и по-младата генерация в интернет
Тя предпочита опростената комуникация в уотсъп, специфичния образен свят на инстаграм, видеогалактиката на ютуб.
Видяхме как продължително време онлайн ентусиазмът на младите се излива в офлайн активизъм в подкрепа на инициираните от 16-годишната шведка Грета Тунберг ученически протести срещу климатичните промени. Това преливане допринесе съществено за налагане на темата за климата в политическия дневен ред на западноевропейските общества. И спомогна за фантастичния резултат на германските Зелени, както и за доброто представяне на зелените във Франция и в други страни. В крайна сметка европейците избраха парламент с необичаен, но радващо плуралистичен състав.
Най-яркият пример за сблъсъка на поколенията в сферата на политическата комуникация дойде от Германия, където
26-годишният ютюбър и диджей Рецо предизвика фурор и гняв броени дни преди изборите
В 55-минутен филм, качен в ютюб, той критикува управлението на голямата коалиция и най-вече консервативния блок. Във видеото инфлуенсърът "разкъсва ХДС, говори ту много шумно, ту използва плебейски език, но твърденията му са подплатени с източници, които показват как ХДС се проваля с политиките за климата, социалната сфера, мира, образованието и интернет". Така резюмира представянето му консервативният портал Welt.de. До момента видеото е показано над 15,5 млн. пъти, има 1,2 млн. харесвания и едва 57 хил. неодобрения; коментарите са близо 220 хиляди.
Надали може да има нещо по-различно от посланията, езика, тона и стилистиката във видеото на облечения с оранжев суичър и бейзболна шапка ютюбър, с неговия син перчем, и последвалата крайно неадекватна реакция на шефката на ХДС Анегрет Крамп-Каренбауер, която на всичкото отгоре има вид на жена - сухар. Тя поиска регулация за политическите изяви на инфлуенсърите по време на предизборни кампания Неслучайно в дните преди вота социолозите регистрираха видимо нарастване на подкрепата на 18-29 годишните за Зелените – партията на промяната и на надеждата.
Рецо показа как уж несериозното може да се превърне в сериозна политическа критика
срещу сговора на елитите. Може би мнозина в България биха асоциирали германския ютюбър със Слави Трифонов, в чието шоу политиците са представяни в стил "всички са маскари". Подобно сравнение обаче е рисковано по две причини. Критиката на Трифонов към политическата система в основата си е популистка. В същото време изпълнителят на "Няма такава държава" говори на езика на стандартната публичност. Макар в съзнанието на хората да е успешен шоумен, той е представител на застаряващото поколение на отмиращата линейна телевизия.
За политическите бунтове в родното интернет пространство все още се търси българският Рецо. Той може да вдъхнови младите за политическо участие. И така да прати партийните телевизии и "пенсионерския" фейсбук в музея на политическата комуникация.
Авторът е доцент по журналистика във ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", експерт по политически комуникации.