Без радикални мерки въздухът в София няма да стане по-чист

Юлиан Попов е бивш служебен министър на екологията. Текстът е от профила му във "Фейсбук". Заглавието е на редакцията.
Разрази се буйна дискусия по повод на въпрос за платено влизане на коли в София. Има подобен план в Брюксел, град с тежък трафик, доста по-тежък от този в София, и с мръсен въздух, през лятото по-мръсен от въздуха в София.
Брюксел смята да въведе такса пришълец.
Който не е местен и иска да влезе с кола в Брюксел, да плаща.
Мярката е противоречива и сложна и ще отнеме 5 години, за да бъде въведена. Тя би облекчила движението и подобрила въздуха в Брюксел. Дали на някой му стиска да въведе подобно нещо в София? Софийският трафик е доста по-нормален от този в Брюксел, а и въздухът в София извън зимните месеци е по-чист. Въпреки това радикални мерки са необходими.
Подобна идея е споделил и кандидатът за кмет на "Демократична България". Сходни идеи са обсъждани и по-рано за София, а в Лондон и други градове са реалност за центъра на града. С този пост не искам да защитавам нито едно конкретно решение, но да напомня за един от основните проблеми на големия град.
Подобренията са обикновено са за сметка на нечие удобство, навик или интерес.
Всички изследвания показват, че има два проблема, които софиянци поставят начело - замърсения въздух и задръстения трафик. Обичайно упрекът за тези два проблема е насочен към властта, сегашна или бъдеща. Решението обаче и на двата проблема минава през нас. През нашата готовност да платим или да се откажем от някакво удобство или навик.
Няма как въздухът да стане значително по-чист, ако не забраним или ограничим ред неща – определен тип горива и определен тип коли. Дали това ще стане с въвеждане на нискоемисионна зона (почти всеки град в Европа го е направил или го обмисля), което означава зонална забрана на определен тип коли; или с такса център (като в Лондон); или с такса град; или със значително разширени пешеходни зони (например всичко от НДК до гарата); или с увеличена такса за паркиране и разширение на платената зона за паркиране. Или с комбинация на тези мерки, или с някаква друга мярка, която също ще струва пари или ще наруши нечие удобство.
Ще чуете много гласове - да построят
по-широки улици и повече паркинги. Много от тези мерки всъщност увеличават трафика,
защото привличат повече коли.
Разбира се, необходим е по-добър обществен транспорт, който в София е вече много, много по-добър отпреди, както и по-добри пешеходни и велосипедни маршрути.
Съвременните дигитални технологии (ANPR и др.) дават възможност подобни мерки да бъдат гъвкави, да реагират на променени обстоятелства и да балансират ефективно интересите на гражданите. Няма как обаче кметът, министърът или президентът да се подаде от прозореца и да продуха въздуха на града или да разнесе задръстения трафик с магическа пръчка.
Дебатът за чистия въздух и задръстванията минава през два ключови въпроса - от какво сме склонни да се лишим и колко сме готови да платим. И през много гневни реакции и спорове. Това е.