За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
zhoo
Рейтинг: 8 НеутралноМм да, истината боли! За жалост, светлина в тунела не се вижда, той и тунела май го няма, като онзи тунел, на онази магистрала. Но сега вече наша еврокомисарка ще разпределя хиляди милиарди.....На добър път на всички участи се! Поговорката "Който се учи ще сполучи" е доста компрометирана на територията, но мислете......глобално.
SS
Рейтинг: 1404 ВеселоФункционално неграмотните нали могат да копаят жица и да лайкват ?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 2864 ВеселоДо коментар [#2] от "SS":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!И да пуснат бюлетина за ГЕРБ !
puknatastotinka
Рейтинг: 133 ВеселоНе се косете. Не се гаси туй, що не гасне!...
Valeri Ivanov
Рейтинг: 727 Неутрално"Бях учителка. Героично издържах 20 години, а сега мета офиси. Някак по-спокойно ми е.
А вечер, като се върна от работа, гледам телевизия, чета новините в Интернет и съм ужасена. От една страна съм шокирана от записите в детските градини и социалните домове, където се тероризират деца. От друга се представям на мястото на възпитателката, която крещи и ги удря и разсъждавам защо е стигнала дотам.
Във всяко стадо има мърша, във всяка професия също има случайно попаднали, но чак толкова много мърша да има, някак не върви. Извън всякаква логика и статистики е.
За камерите в учебните заведения съм! Твърдо! Даже да предават в реално време картината от класната стая. Така всеки ще види какви ги върши детето им.
Но в същото време съм и за една друга мярка! Родителите да поставят камери в домовете си и да разберат защо се държат така децата им. И да потърсят вината и у себе си.
Аз съм търпелив човек и много обичах професията си. Но като започнах да вдигам кръвно и да колабирам от високите граници, като получих трайна невроза и дори косата ми започна да окапва на нервна почва, като за капак започнах да губя и равновесие и хванах хронично безсъние, в един момент поставих нещата на кантар и реших, че трябва да спасявам себе си. Сега сме аз и прахосмукачката, и парцала за прах. Това не е работа за човек с две висши, но е някакво спасение.
За да стигна дотук, всеки ден се сблъсквах с ужасяващи гледки в училище. Преподавах на седми клас, деца на 13 години, които трябваше да се държат като деца. Уви. Половината идваха на училище чак третия час, понеже не могли да се събудят. Част от момчетата миришеха на снощен алкохол и бяха надекватни. Чакаха голямото междучасие и някои наддигаха патрончета с водка, други пушеха настървено дрога.
Всеки спор се превръщаше в кавга, а почти всяка кавга после прерастваше в юмручен бой. Биеха се за момичета, момичета се скубеха за момчета, ритаха се за обиди във Фейсбук, а на тази възраст не бива да имат профили в социалната мрежа, заяждаха се в час, подхвърляха си обидни реплики, момчетата носеха ножчета, едно даже беше домъкнало газов пистолет. ИСТИНСКИ ЧУДОВИЩА В НЕВИНЕН ОБРАЗ!
На 13 години някои имаха татуировки! На 13 години момичетата идваха с тежък грим, с дълбоки деколтета и панталони с ниски талии, облечени точно като малки проститутки. Момчетата имаха боксове, тежки метални гривни и огърлици под пуловерите ...А аз се опитвах на фона на цялото това пращящо от хормони и омраза напрежение да преподавам литература. Да ги науча кои са Ботев, Вазов, Смирненски и Йовков. Да ги накарам да обикнат красивото в живота. Глас в пустиня, мисията невъзможна...Докато четях на глас "Епопея на забравените", те се опипваха под чиновете, или си чатеха по телефоните...
Пак повтарям! Съгласна съм с камерите във всяка класна стая. Нека загрижените мамички и татковци да видят какво правят драгоценните им рожби в училище. И как посягат дори на учителите.
Но това не е решение!
Нека за проба 1000 възмутени от образователната система семейства си поставят камери и вкъщи и после да изгледат записаното. Нека видят за какво говорят с децата си, как ги възпитават, как контактуват майката и бащата у дома, какво правят в свободното си време, какви гости им идват, каква музика слушат. Ще ми е любопитно да видя някой говорил ли е с малките за изкуство, за книги, питал ли ги е как се чувстват, имат ли проблеми.
А после да изгледат моментите, когато децата им са сами вкъщи. Какво правят, какво слушат, с кого се събират, какво си говорят по телефона и скайпа и какво.
Освен това ми е непонятно кой родител пуска 13-годишното си дете без чанта, но добре гримирано като Лолитка на училище, кой му позволява да си купува разголени дрехи, кой го пуска с поличка, от която стърчи дупето и блузка разкопчана до кръста, а после реве, че го преследвали педофили? Кой разрешава детето му да ходи с нож в джоба, да се връща в полунощ с разширени зеници, надрусано и пияно?
За мен едно дете не се ражда насилник и агресор. То попива това, което вижда първо вкъщи.
Ще се съгласят ли загрижените родители да им сложат камери?
Тогава ще ги призная. Ако заедно с учителите потърсят начин да се справят с проблема. Не да обвиняват училището за всичко, а те да са в ролята на невинните! Тогава нещата могат и да потръгнат.
И българското училище да е място за учене, а не арена на безкрайни битки, а от време на време и на убийства.
За мен някой съзнателно иска да унищожи авторитета на българското образование.
И ме боли.
Нищо, че вече съм проста чистачка.
Боли ме за колегите, боли ме за България!"
Таня Савова, бивша учителка, София"
ЗаНиЗа
Рейтинг: 1981 Разстроено"Беше им казано, че не са длъжни да възпитават, че не могат да наказват, а само творчески ще преподават" - ами, като по "върховете" творческите изяви на партийно назначените ОПравници се свеждат до копи-пействане на неразбираеми директиви до даскалите, което обаче е толкова стриктно записвано и проверявано, как да преподават, след като наказанията за отклонение от правилните заповеди висят като портрет от стената?! ОгръмОТЯВАНЕТО на подрастващите е последна грижа на възрастните, които са все по-малко грамотни. Не е до методите от миналото, а до спазване на едни традиции в БГ училище, които са съхранили народа ни, които са довели до това, което е днес, отхвърляйки всичко българско, което е много, много по-стойностно от сегашните "бързи" знания.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.Vlado Nikolov
Рейтинг: 8 ЛюбопитноДа решават задачи?! 🤔 Та, половината не могат да четат, или го правят със затруднение. А останалите не разбират, КАКВО са прочели. Тук-там, някой разбиращ, ще реши задача. А разбиращите са единици. Нямат и 1% от общия брой ученици.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 2864 НеутралноДо коментар [#7] от "Vlado Nikolov":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Защото не четат книги. Ама като по върховете са еднокнижници какъв е примерът за просперитет?!
Митко Палаузофф
Рейтинг: 8 НеутралноА защо никой не задава въпроса дали бабите биха успели да изпратят имейл през 1974-та?
В Гейропа съм! В Гейропа съм!Митко Палаузофф
Рейтинг: 8 НеутралноИ още нещо: бабите, дето решавали ония задачи, да не би да прокопсаха последните 50 години, че да бъдат сега пример за подражание на внучките?
В Гейропа съм! В Гейропа съм!Leonid Reshetnikov
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#2] от "SS":
До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":
И да тролят!?
Nestea
Рейтинг: 8 НеутралноГ-н Стоилов си мечтае за съвеЦката методика и това е. Образователната система се проверява по два начина:
1) Колко университети има една държава на континентално и световно ниво
2) Колко е бедна една държава, сиреч "Ако сте толкова умни, защо сте бедни."
Българското образование е пародия - това всеки го знае. Трябва радикална промяна и задължителното въвеждане на външно оценяване на всеки клас след 4-ти и училищни униформи. Така се решава проблемът с дисциплината - ако детето пие, кръшка и се лигави, юни месец го късат и на родителите глоба 500 лв и повтаряне на класа. При второ късане 1000 лв. глоба и преместване в друго училище.
Останалото няма да го коментирам - ако родителите си водят децата на частни уроци и школи, то това е показателно, че нещо не работи както трябва в системата било то материала или липсата на допълнителни занимания, предоставяни от училището.
АзКлавдия
Рейтинг: 614 ВеселоИнтересен текст...
Доброто е заразноИзведнъж се сетих за дядовата къща, строена в пловдивско село от местни дюлгери, започната 1889 година (основи и първи етаж и сайвант) и довършена шейсет години по - късно (превръщане на сайванта във втори етаж, измазване).
Къщата не е виждала архитект и строителен инженер в живота си.
Стените са изпънати по конец, покривът е с оригиналните дъбови трупи, каменната основа е с такава "хидроизолация", че мухъл и влага никога не е имало.
Колко умни са били тия дюлгери?
Според мен по-умни и сръчни от бабите от 1974 година, които имаха кръстословична обща култура и дотам.
Не ли?
valtoro
Рейтинг: 565 НеутралноЩе се се правят, когато научат цялата таблица за умножение !!!
nocomnet
Рейтинг: 284 НеутралноДо коментар [#13] от "АзКлавдия":
Едно трябва да ти се признае, майсторка си на разводняване на темата. В две-три изречения успяваш да повдигнеш много (и действително интересни) въпроси, и един непредубеден читател лесно може да се ти се върже и да си отклони мислите от темата на статията.
А в случая става въпрос за следното: от поне 25 години нивото на училищата в България пада. В последните 10 години Г-н Тиквеник дори не се е престорил, че му пука от това (дали въобще има потенциал да разсъждава върху такива въпроси няма как да знам). Това като цяло е в синхрон с политиката на унищожаване на държавността с цел лична облага. Разбира се разпадането на българското образование не започна с ГЕРБ, но в този конкретен момент те са тези, които не искат или не могат да направят абсолютно нищо.
Ако имам някакви бележки към автора, то това е, че и при него липсва конкретика. Кой министър с кое решение как е допринесъл към ситуацията?
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#15] от "nocomnet":
Доброто е заразноСори, но нищо не разводнявам.
Българската образователна система се е славила като прогресивна и образцова, защото е произлязла от споделеното усещане, че без наука няма сполука и да си прост и безпросветен е кофти.
А хора, които могат да създадат подобно споделено усещане, за мен са умни и разумни хора.
Като дюлгерите в моята история.
Министри изобщо не ми намесвай, училища е имало преди да има българска държава.
penetrating
Рейтинг: 5763 НеутралноВремената се менят. Добрите учители са добри в своята епоха. А колко са добри става ясно по-късно, не веднага. Едно обаче трябва да е ясно. Учителят е авторитет, който трябва да се уважава сега. Тогава ще дойдат наистина добрите.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertРоси
Рейтинг: 5757 НеутралноЕдна китайска поговорка гласи: Когато ученикът е готов, учител ще се намери.
Явно българските ученици не са готови. Не знам дали и учителите са готови или заплатите са най-важното, за да са учители.
Незнайко
Рейтинг: 3012 ЛюбопитноА дали бабите ще се справят с цялата техника, с която днешните глупачета боравят свободно?
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевFred
Рейтинг: 561 ГневноНастръхва ви косата като четете статията, нали? Само е това е една МАЛКА част от истината, тя е МНОГО по-трагична!
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Достатъчно е да прочетете само едно изреение от нея "... 50% от децата първокласници майчиният им език не е български" и ще разберете какво ни чака. Една позната учителка така ми обясни ситуацията в класовете в които има "деца със специални образователни потребности" /толерасткото название на циганчетата/. Дори вече роми не ги наричат ами такива за които трябват СПЕЦИАЛНИ ГРИЖИ, да ги дундуркаме: Когато са 2-3 в клас мълчат и не правят бели. Станат ли повече мигновено се организират в банда и започват да тероризират останалите".
Така че сегашното е само НАЧАЛОТО! Време е да им се трясне един юмрук в зъбите на либерастите докарали ни дотук. След като тяхното "со кротце со благо" ни докара до дъното значи е време и за "малце кютек". Като начало мерките от статията, а след училище Трудови Войски. И ако е безработен Трудова Повинност, да прави нещо полезно за прехраната си.
nocomnet
Рейтинг: 284 НеутралноДо коментар [#16] от "АзКлавдия":
Абе како как да не намесваме министри? Нали те са там от наше име и в наш интерес да взимат важните решения и да полагат законовата рамка, в която ние "разумните" хора можем да действаме?
Или какво предлагаш? Да се самоорганизиране и напук и въпреки държавата и министрите, в разрез със законите, да пресъздадем килийното обучение? Да ти кажа честно, на този етап това дори не ми изглежда като налудничава идея. Прави си сама изводите.
Единствената причина да се занимавам с теб е, че ти си далеч над нивото на редовия трол, което те прави и далеч по-опасна. Сиреч, заслужаваш специално внимание (приеми го като комплимент).
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#21] от "nocomnet":
Доброто е заразноКак да ти кажа... Хората (разумните) вече са се организирали. Пращат децата на частни уроци. Можеш да ги наречеш килийни, няма значение.
Мерси за комплимента.
Това за министрите е така, само бих добавила "и с нашите пари".
Виж пирамидата на Маслоу и ми кажи 1997 на кое ниво бяхме.
Нещата са адски навързани.
А сегашният министър на образованието е най-добрият министър в правителството. Без ирония, без майтап.
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#21] от "nocomnet":
Доброто е заразноСамо да не стане объркване, че пропагандирам частни уроци!!
Аз съм десен човек и дълбоко вярвам, че обществото дължи на своите деца максимално равенство на старта. Смятам, че ако в Рибново и Черноморец се е родил някой бъдещ откривател или мислител, той трябва да има равен шанс с родените в центъра на София и Пловдив.
Stoil Stoilov
Рейтинг: 51 НеутралноТази статия се оказа много дълга и някои текстове отпаднаха. Сега ще ги добавя, за да стане по-ясно какво мисля.
Образованието стана поле на щедро спонсорство от разни агенции и фондации, а някои щатни служители в системата си докарваха прилични кинти като консултанти на проекти, платени от външни донори и НПОта. Не ви ли е ясно чий точно интерес са защитавали като експерти на държавна заплата? На мен ми е ясно. НПОтата станаха нещо като второ министерство и от тях излизат безброй инициативи за деца в риск, за деца – генийчета, за мотивиране на учителите, за сексуално ограмотяване с цветовете на дъгата. И всичко това, обърнете внимание, в условията на държавните училища, в които децата ни за задължени да бъдат. НПОтата не събират пари в шапки по подлезите и не канят заинтересованите в наета зала. Те получават децата наготово, субрани в училище по силата на закона и под надзора на учителите си. Някои получават и пари за делегирани дейности. Демек държавата се отказва да свърши нещо и го дава на НПОто, щото то е по-умно и по-компетентно от държавата. И това безобразие се търпи с години.
nocomnet
Рейтинг: 284 НеутралноДо коментар [#23] от "АзКлавдия":
Объркването е следното: защитаваш каузи, които май са ти чужди. Въртиш, сучиш, говориш неща наглед умни и верни, и накрая оп, министрите ни били най-добрите. Препратки към '97 и тем подобни отбивки. В аргументите ти има "вътрешни противоречия".
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#24] от "stoil_stoilov":
Доброто е заразноТук не съм съгласна, господин Стоилов.
Имаше години, когато образователни нпо имаха повече финансиране от министерството.
Не мисля, че всичко свършено от тях е лошо, напротив.
Valeri Ivanov
Рейтинг: 727 Неутрално[quote] Една позната учителка така ми обясни ситуацията в класовете в които има "деца със специални образователни потребности" /толерасткото название на циганчетата/. Дори вече роми не ги наричат ами такива за които трябват СПЕЦИАЛНИ ГРИЖИ, [/quote]
Глупости! Деца със СОП могат да бъдат от всякакъв етнос. Познатата учителка нещо е объркала...
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#25] от "nocomnet":
Доброто е заразноНе "министрите", а "министърът", моля!
Работи тихо и скромно, не вряка, не театралничи, а разликата се усеща.
Миналата седмица видях приятелка, която от години работи какво ли не заради заплатата, тръгнала да кандидатства за учител. По математика! Умна и спокойна жена. Това няма как да не е хубаво.
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#25] от "nocomnet":
Доброто е заразноКоя кауза ми е чужда?
Не и образованието.
Филолог, бивш (ама много бивш) преподавател и активна майка на две деца.
Не съм се откъсвала от каузата.
owen
Рейтинг: 775 НеутралноДо коментар [#13] от "АзКлавдия":
ми явно няма нужда от архитекти и строителни инженери. вие да не сте бойко борисов?
АзКлавдия
Рейтинг: 614 НеутралноДо коментар [#30] от "owen":
Доброто е заразноМи не това е изводът. Изводът е, че от такива хора стават не средни или добри, а изключителни архитекти и инженери.
Феноменология на духа на ДеПеСе
Рейтинг: 831 НеутралноКак ти харесва обучението на Иванчева ммм? Дали учителят е постигнал нещо с него ммм? И такива като нея са ви знамена ммм дето ще правят революции и ще оправят системите? Огледайте се наоколо махнете капаците от очите и вижте какво става в България. Интелигенцията масово емигрира. Таъв "матрял" остава в държавата. А и тя не е почнала да емигрира 2008 ами 1990. Ще смените Борисов с Нинова и? Ще ви свърши ли революцията? Или наистина "вярвате" че след падането на кабинета на Борисов някой друг ще вземе властта. А да вивидя сега колко сте умни и начетени. В момента няма по-добра алтернатива затова избирателят така е избрал. Когато се появи алтернатива (ако) тогава ще говорим. Ако ДБ иска някакви избиратели да си признае че са лява партия и да почне да лови избирателите на Нинова а не да се опитва да краде десни избиратели. Новият евроатлантик - Баща - полковник от Първо Главно Управление на ДС. Майка му - офицер от Шести отдел на ПГУ, Дядо му - партизанин, генерал, началник на Трето ГУ на ДС, член на ЦК на БКП, братовчед на Петър Младенов - бивш член на ЦК на БКП, министър на външните работи и първи секретар на ЦК на БКП на НРБ, Брат му - началник на Четвърто ГУ на ДС, партиен секретар на МВР на НРБ, Чичо му- офицер от Шесто ГУ /политическото/ на ДС. Всички ръководни членове в БКП.
Веселин Дечев
Рейтинг: 232 ЛюбопитноПознавам сегашният министър от времената, когато бяхме в Студентският съвет на Икономически университет - Варна. Той беше председател на отиващия си съвет, а аз секретар на следващия председател. Уверявам ви, Красимир Вълчев не е случаен човек. Още тогава имаше визия за висшето образование и устрем да работи за това. Впоследствие стана секретар на министерството, а чак впоследствие - министър. Искам да кажа, че въобще не е случаен човек, а е специалист от кариерата. Правеше впечатление че още тогава, покрай Съвета, беше изучил бюрократичния език, винаги търсеше консенсус, мислеше стратечипески, за много време напред и в тях вълчи времена беше много принципен, бих казал дори идеалист.
Ако някой може нещо да помогне на образованието - това е той, без майтап. Миний аав адуучин хүн
atmanpg
Рейтинг: 984 НеутралноПри настоящите условия и правила, за провеждане на учебинят процес - резултатите ще пробължат да се влошават.
И понеже държавата няма желание да реформира правилата - единственият шанс за получаване на нормално образование, остава частното такова.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3611 ВеселоДо коментар [#4] от "puknatastotinka":
Еретик"Не се косете. Не се гаси туй, що не гасне!..."
================
Както и това, което изобщо не се е запалило.
Храбър
Рейтинг: 1391 ВеселоИ на всичкото отгоре "изпълнение на учебната програма в нейната цялост"! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Храбър
Рейтинг: 1391 ВеселоМда..а...а..а!
Личи си! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Костадин Иванов
Рейтинг: 3611 ВеселоДо коментар [#12] от "Nestea":
Еретик"Останалото няма да го коментирам - ако родителите си водят децата на частни уроци и школи, то това е показателно, че нещо не работи както трябва в системата било то материала или липсата на допълнителни занимания, предоставяни от училището."
============
Водят ги.... в столицата. Където все пак има конкуренция за места в по-добри училища. При нас такова нещо няма, защото всички влизат всякъде - местата са повече от децата.
Колко от децата наистина искат да научат нещо?
Понякога минава седмица, без да ми бъде зададен въпрос. Допълнителните часове за консултации не се посещават, домашните се преписват от ученически сайтове.
И защо ли да учат, като отвсякъде четат и гледат за "блясъка" на силиконките и колите на кримигероите. Някой да е написал: "Професорът ................ заведе семейството си на почивка в ..........?
Но за Глория, Андреа и Митьо Очите се пише.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3611 НеутралноДо коментар [#24] от "stoil_stoilov":
Еретик".........................Демек държавата се отказва да свърши нещо и го дава на НПОто, щото то е по-умно и по-компетентно от държавата. И това безобразие се търпи с години."
==============
Този проблем не е само български.
uq
Рейтинг: 1466 НеутралноУчениците се справят със задачи, които бабите им дори не могат да разберат. Само това мога да кажа
krf54523578
Рейтинг: 334 НеутралноЕдин басейн от едната страна се пълни от две тръби, а от другата се източва от една тръба. Кога ще се напълни басейнът:) ?
Влакът от София до Варна тръгва в 8 ч. и се движи с 80 км/ч. Влакът от Варна до София тръгва в 8.30 ч. и се движи с 85 км/ч. В колко часа двата влака ще се засекат в Горна Оряховица ?
Надежда
Рейтинг: 1600 НеутралноГ-н Стоилов, прекрасен анализ
"Та тези, дето ще правят високите технологии, учат в паралелното образование, платено още веднъж от мама и тате, и заминават от територията. Ще изкарват пенсиите на германските или френските пенсионери. Тук ще останат тия, дето ще се борят с кола на баба Илийца или с чумата по свинете. Ама колко добавена стойност има в един кол или в едно прасе? Така че за чий дявол са ни пет математики за VI клас, ако децата отпадат от училище, а по тестовете за грамотност се търкаляме надолу като голям камък."
+++++++
krf54523578
Рейтинг: 334 НеутралноДо коментар [#33] от "Веселин Дечев":
И като е такъв голям специалист, какво търси при простите гербери ?
Надежда
Рейтинг: 1600 НеутралноИмам две деца, в гимназия и основно училище.
В езиковите гимназии, от набор 2003, общообразователните предмети - биология, химия, физика, история, география, ще се учат в 9 и 10 клас. Материалът от 8,9,10,11,12 клас ще се учи в две години. Всяка паралелка ще има така нареченият профилиращ предмет /един от изброените горе/, него ще учи в 11 и 12 клас, освен езиците, два, български, математика, философия, физическо, рисуване.
atmanpg
Рейтинг: 984 НеутралноНе съди за останалите по себе си.
silverman
Рейтинг: 678 НеутралноДали учениците ще се справят със задачите, които бабите им решаваха?
- Да! С помощта на компютър!!! :)))))))
krf54523578
Рейтинг: 334 НеутралноДо коментар [#46] от "silverman":
Ти кой си ?
hhhuuunnnn
Рейтинг: 229 Неутралнотая уж учителка от София е пълно менте! такова ученици 7 клас в София просто няма - пие 1-2 на 100, с дрога са още по-малко - от 8 и дори 9 клас нагоре това може да е проблем, но не и 7; освен това типичният 7-класник в София рядко е чалгар - доста от момичетата стават, но и те по-скоро по-нагоре; типичният 7-класник в София дори да не е силен ученик - а 10-20% са такива - много рядко е примитив и брутално говедо, каквото лъжеучителката описва; много е лесно да изкараш средата ужасна, но тя не е - дори не само в София, а и дори в цигански училища, които по принцип са чисти, модерни и уредени; отвратително е да изкарваш децата, сред които е пълно с възпитани, умни и добри деца, някакви говеда - така че или тази е лъжкиня и училище в София не е помирисвала, или просто не е у ред и правилно се е махнала от училище
нищо не прилича повече на Работническо Дело от ДневникДедов'та Колюуа Унукя!
Рейтинг: 63 ВеселоТе учениците и с ралото не могат да се справят.
Един вол не могат да запрегнат в каруцата.
Сърпът им е непознат отвсякъде.
Една овца не могат да острижат.
Чепкане на вълна- квой туй нещо?
Вече кьорав воденичар не можеш да намериш.
...............
..............
..............
Във всички тези неща- бабите ни няха виртуози.
Но все си мисля, че светът няма да свърши поради липса на воденичари и несправяне с вретеното.
Моето поколение май беше последното, де минава за "функционално грамотно". И не познавам един от моето поколение, който- като трябва да извърши елементарна аритметична операция- да не посегне към калкулатора (в телефона си). Нищо, че в училище ни скъсваха дупарите от сметки с лист и молив.
Може пък така да е правилно- кой знае. Аз не държа всички следващи поколения да бъдат като моето. Пък и не зависи от мен...
Баба ми- лека й пръст- казваше (през младините ми)- "кво си го запрегръщал чуЗдото момиче- ние едно време с дядо ти- ходехме хванати за кърпичка". Демек- двамата хванали по единия край на няква кърпа, и това им бил еквивалента на хващането за ръка.
Ако следвах нейните мъдри схващания- нямаше да имам никакъв шанс да продължа рода си. 😂😂😂😂😂😂😂
Оставете младите на мира- те някакси ще се оправят... Ще направят грешки, ще се поучат от тях, ще ги поправят, и животът пак ще продължи. БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
vesela
Рейтинг: 442 НеутралноОтговорът на въпроса в заглавието е ясен. Сегашните ученици не биха могли да решават задачите, които бабите им на времето решаваха. Аз съм една такава баба, която дълги години преподаваше математика на студенти. Свидетел съм на деградацията в знанията на студентите през годините. Когато един млад човек едва чете, той няма как да осмисли задачата, камо ли да я решава. А това, че може да натиска бутони на различни електронни устройства, изобщо не му помага за мисленето. Четенето на книги, даже и електронни, изобщо не може да бъде изместено от формирането на мисленето на младия човек. А относно Красимир Вълчев, мнението ми съвпада с това на Аз, Клавдия.
veselavankata1
Рейтинг: 694 НеутралноПримерът ти е толкова смешен, не се ли усещаш? Всяка баба може да изпрати имейл! Майка ми е на 78 и поцял ден е на Скайпа и Фейсбук.
В същото време, проектирането, създаването и реализирането на космическите полети до Луната, както руските, така и американските, дори и совалките, бяха преди да има нито интернет, нито компютри! Айнщайн не е виждал интернет и компютър, просто е нямало!
nocomnet
Рейтинг: 284 НеутралноТъй като имам малко свободно време, ще се намеся и аз.
Това с бабите са глупости на квадрат. Бях първокласник някъде края на 80-те. Баба ми, която ми помагаше с домашните, след 5-ти клас някъде беше безполезна, защото тази материя просто не е била преподавана когато тя е била ученичка. Родителите ми бяха и те толкова безполезни, защото просто бяха забравили.
Още докато бях ученик, времената и децата се промениха твърде много. Да, наистина, през 90-те в "елитни" гимназии учители обясняваха на родители на родителски срещи, че за шестици трябват частни уроци. По това време новобогаташите започваха вече да си пращат децата по частни училища, правят го и досега, ако им се налага да живеят в София: Англо-Американско, Френско, после Американски Колеж, Италиански Лицей и така нататък. Тази тенденция само се е засилила. Там има горе-долу дисциплина и мотивация. Друг е въпроса, че деца по на 10-12 години обяснявали на учителите, че все пак пристигат на училище с охрана, така че да си опичат акъла като оценяват. Това ми се ще да беше измислица, но не е :-(
Още когато бях ученик, средата на 90-те, имаше добре отработена схема. "Млади успели мъже" чакаха пред училищата и качваха "девойки" по на 15-16 години за да ги шибат във г***а. И това ми се щеше да си го измислям, но за жалост не. Тогава още не се обличаха като проститутки, но и на това му дойде времето десетина години по-късно.
Пиеше се преди, по време, и след час. Взимаше се дрога. Това е в най-добрите училища в София. Какво е било по кварталите не искам да знам. Знам само че имах съученичка, дошла от елитна "прогимназия" (тогава елитните гимназии приемаха и след 5-ти или 6-ти клас май) която вече се беше преборила с хероинов "навик". Други съученици на по 15-16 години ми говореха, че в техния квартал всички останали са вече наркомани. И това човек, който пие и пуши (и то не само цигари).
Приятелка на семейството, дългогодишна учителка, се отказа. Думите ѝ бяха, "това не са деца, това са зверове". Отиде "на запад" да гледа стари хора.
Мога да продължавам, но не знам с каква цел. Държавата се разпадна още тогава, и оттогава много малко неща са се подобрили. Наистина, много хора с акъл и образование заминаха. Тези, които останаха, често се питат, "и защо?" Не е толкова диво, колкото беше, но тези деца, които тогава са били ученици с мен, сега имат деца на училище. Какво да очакваме?
Та на този фон, да си говорим за методики или учебници е донякъде пошло. Проблемите са много по-сериозни и лесни решения няма. Личностните качества на един или друг министър също.
И накрая, наистина, в този нов свят, който се променя толкова бързо, трудно е да сравняваме поколенията едно с друго. Но интересното сравнение е с други ученици на същата възраст в други европейски държави. :-(
Fred
Рейтинг: 561 НеутралноЕстествено, че могат да бъдат от всякакъв етнос. Само че ОГРОМНАТА част са тъкмо циганчетата. И използването на СОП просто прикрива този факт.
Отделянето им /независимо от етноса/ в специална група със специални грижи означава, че този ресурс се отнема от нормалните деца. Защото времето и енергията с които разполага един учител не са безгранични. Вместо да се грижим за талантливите които ще дърпат обществото напред, за средните които са гръбнака ние отделяме специално внимание и грижи на некадърните и мързеливите. Ограбвайки по този начин нормалните лишавайки ги от ресурса който ще бъде пропилян без полза. Либерасти, сър. Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Кулев
Рейтинг: 229 НеутралноРеших да прочета материала, но, както и очаквах, заради жълтарското заглавие, се оказа гнусна и долна п*върня, или по-скоро онова, което се е появило в тоалетната на тоя гений, след пиянска вечер. Така си представям, че изглежда хленченето на неприятните и гнусни пияници, смърдящи отвсякъде на неприятно.
Б*си загубата на време и неприятното усещане заради и от тоя, бльок!
Гнус ме е от такива писачи и от техните обожатели!
Браво, бе Дневник.!.
lz73
Рейтинг: 2020 НеутралноДо коментар [#19] от "Незнайко в Слънчевия град":
А кой е създал тази техника?
Vesselin Drobenov
Рейтинг: 12 РазстроеноЧетейки тази статия ми се връщат спомените за Асамблея "Знаме на Мира" (спомняте ли си песничката?), пране на детски мозъци, Макаренковщина в училищата, Сендовчета и всякакъв друг социалистически и пост-социалистически скудоумизъм. В унисон с моите спомени идва и подлото "изобличаване" на недъзите на образователната система през патронизиране на учениците, посяване на съжаление към учителите и въвеждане на блянове към едно още по-нефункционално време. Смятам също така за неетично удобното пропускане на ключови факти, като застаряването на преподавателите в образователната система в България, както и тоталното игнориране на факта, че преподавателите от 60-те, все още преподават и днес, неадекватни спрямо съвременните нужди на учениците, неадекватни към съвременните социални проблеми на децата и най-вече неадекватни към собственото си знание. Тук е важно да се спомене също, че всеславния учебник на Калинков и Македонски по Астрономия за 11 клас е от 1965 г. и след това няма преиздаване, поради което по моето време пред 1996 г. този учебник вече беше в музея. Вярвам, че през 1971-79 г., този учебник вече е бил архаика, а може би не, имайки предвид, че други не е имало.
Неприемливо обаче е уважавана медия да позволява публикуване на автори, които с аналитично умения полират истината, така че тя да проработи само в полза на тяхната теза. Това не е журналистика, нито проза, още по-малко обективен анализ.
Архаичните епитети, също така обиждат младото поколение в България, които въпреки че са тъй "пропаднали", според автора и някои от подкрепящите коментари продължават да се справят чудесно, когато се появят на световната сцена. Жалкото, е че авторът е забил погледът си в един псевдо, полу-запалянковски патриотизъм и по нищо не ни показва, че може да види свате по-цветно от собствения си егоцентризъм.
По същество, въпреки функционалната неграмотност на част от учениците в България, масата от децата гледат глобално, виждат част от образованието си в по-силните държави по конкретни теми, в това число САЩ, Обединеното кралство, Германия, Франция, Швеция, Дания, Холандия (не заради релаксираната употреба на определени упойващи вещества!), Китай, Южна Корея, Япония, а напоследък дори Сингапур. Това са деца, които имат поглед към света, тези които на 18 вече знаят по два езика и учат трети, тази за които българския преподавател, вече не може да бъде авторитет, за да му се подчиняват (по Макаренковски модел!).
Тъжното заключение е, че функционално неграмотните в образователната система не са децата, а техните преподаватели и хора, като автора на тази статия, които са изгубили часове от своя живот, за да споделят облени в епитети блянове към миналото, вместо да погледнат в бъдещето. Ако същото това време беше вложено в доброволно помощ за един учител на 65 г., да научи поне малко един език (различен от Руски или Сръбски) не мога да си представя, колко хубави неща биха се случили - с предположение, че автора (и част от коментиралите) знаят поне три, в това число българския (жаргон!).
gost22
Рейтинг: 838 ЛюбопитноТака трябва да бъде, така е напълно логично и нормално. Ненормалното е да се очаква нещо безплатно, уж задължително и без връзка с живота да дава отлични резултати в 100% от случаите. И да питам автора, когато едно време са учили яко, защо държавата фалираше, защо нямаше банани в кварталния плодзеленчук, що колите бяха съвсем малко и си крадяха чистачките и новите гуми... нали уж образовани, уж с висок морал...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Напълно нормално е умните да са малко, просто така е устроен света — във всяко общество, по всяко време, в коя да е точка на света се раждат малко умни хора. Номера е те да водят обществото, а не средното ниво да дава тон за песен. Е, тук точно това виждаме — масовия интерес на масата от обществото е на ниво функционално неграмотни, и от там резултатите излизат на изпитите и в статистиката около образованието. Хубавата новина е, че все пак хората дето осъзнават файдата от образованието имат варианти да си го набавят, при това повсеместно и на високо ниво. Платено било, обаче АКО ПЛАЩАШ ЗА НЕЩО, ТО ЗНАЧИ ТИ ПУКА ЗА НЕГО, ИСКАШ ГО И ЩЕ НАПРАВИШ МАКСИМАЛНОТО ЗА ДА СЕ ВЪЗПОЛЗВАШ ОТ НЕГО. Което ще даде на обществото необходимите малко хора, които биха го водили към по-добро...АКО САМОТО ОБЩЕСТВО ГО ПОИСКА.
султана глаушева
Рейтинг: 340 НеутралноМогат. Ако баба и дядо помагат по математика, могат.
Мърфи е оптимист!julesta
Рейтинг: 177 НеутралноТе тоя македонски все по мацки си падал май
Fred
Рейтинг: 561 РазстроеноСмееш се, но някъде 1995г в интервю за постъпване на работа в западна компания точно такава задача дадоха на наши студенти 3-4 курс. Един колега от катедрата /инженер без титли но умно младо момче, езикова гимназия/ беше отишъл в западна компания, харесали го и пратиха един техен човек да намери още. Изпитът беше от две части, език и подобни задачи.
И взеха... нито един! После на разговор на маса изкопчихме от западняка, че половината са се издънили на езика а другата половина на басейна. Това 1995г когато все още имаше някакви следи от старото образование. Сега положението е направо трагично, колеги ми разправят, че на студенти 3-ти курс им се налага да обясняват решаването на правоъгълен триъгълник, синус, косинус и т.н.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Fred
Рейтинг: 561 НеутралноНеадекватен си ти, какви съвременни знания са необходими за да се реши правоъгълен триъгълник с питагоровата теорема, тя е на поне 2000 години? Как можеха при соца да го правят а сега не могат?
И впрочем в прехвалената от теб западна образователна система имат същите проблеми, специални програми приемат за връщане интереса към приложните науки /физика, математика и т.н./, защото и при тях всичко кадърно се е юрнало борсов брокер да става и да стриже лесни пари от стадото.
Такива дървени философи като теб които смятат за връх на интелигентността да намерят в Интернет какво да препишат не могат да стъпят на малкият пръст на онези които едно време решаваха задачите без Интернет и калкулатори, дори без да погледнат справочника с формулите. Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
wanderer
Рейтинг: 2637 ВеселоДо коментар [#13] от "АзКлавдия":
"Колко умни са били тия дюлгери?
Според мен по-умни и сръчни от бабите от 1974 година, които имаха кръстословична обща култура и дотам."
"Бабите" от 1974 г. строяха по 16 хил. домове годишно за разлика от "умните" дюлгери, на които 60 години не им стигнали.
Сега, от такива "баби" като Вас, се строи наготово, уплътняващо (за сметка на построеното от "бабите" от 1974 г.) и пак не го докарвате до две хиляди жилища годишно.
wanderer
Рейтинг: 2637 ВеселоФизиката го привлича, любима му е.
wanderer
Рейтинг: 2637 ВеселоДо коментар [#57] от "gost22":
"И да питам автора, когато едно време са учили яко, защо държавата фалираше"
Тя, Държавата и сега фалирва, дори двойно - финансово (8 млрд. долара дълг срещу сегашните 34 млрд. дълг) и демографски (тройно по-ниска раждаемост).
А причината е една и съща - и преди и сега в управлението се назначаваха "калинки". Преди "голи комсомолци", сега "бедни, но алчни грантаджии".
babyroo
Рейтинг: 483 НеутралноАфторче, защо баби, сегашните пергиши да решават твоите задачи? Ся може да си била лична гимназистка, дето я е пощипвал Македонски, ама... И тук пак врякат познавачите на Питагор и Виет... Що бе, хора? Дори не си представяте съвременните задачи и решенията им. Гледате си назад към дупетата...
rooМатрялчето по математика и физика, точно, както и по БЕЛ, са АРХАИЧНИ!!! Само щото даскалята са дърти и от друго не вдяват. Мъка!
КОМПЛИМЕНТИ ЗА РЕДКИТЕ ИЗКЛЮЧЕНИЯ!!!
gost22
Рейтинг: 838 ВеселоАко беше учил, щеше да знаеш че 34 спрямо 8 млрд. държавен дълг означава 34:8 по-добра икономика и политика като цяло. Да, при държавите дълговете означават съвсем различно от дълговете на гражданите им. При това, напоследък дълга се пласира на изключително ниска лихва, което означава нисък риск от неплащане, което означава прилична икономика към момента и прилична перспектива за в бъдеще (до падежа на пласираните ДЦК)... Та май някои задачи бабите не са ги решавали никога, и заради това продължават да се бъркат и с парите и с политиците... "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Fred
Рейтинг: 561 НеутралноПредставяме си ги и то много добре. Защото аз например специализирам в инженерните симулации /потърси в Гугъл метод на крайните елементи и ANSYS/ а последната година и Изкуствен интелект. Само че човек който се затруднява и гледа тъпо като му кажеш котангенс е АБСУРД да го измъкнеш на по-високите нива.
Това ви е проблема на вас с началната компютърна грамотност която я имате за връх на прогреса, че бъркате натискането на клавишите в готова компютърна програма с квалификация. Защото тъпото натискане на клавиши ще даде абсурдни резултати и без разбиране на фундамента , т.е. физиката на явлението дори няма да разберете, че е абсурд. Всяка дори най-съвременната компютърна програма е НАДСТРОЙКА над фундамента, т.е. физика и математика. И като не знаеш и сбъркаш фундамента то и надстройката рухва.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
сидер
Рейтинг: 835 Неутрално,,...В IV клас децата още не могат да четат гладко. Тези, дето могат да четат, не вдяват какво пише,...,,
Ми как ще чете гладко като не знае като хората Българската азбука. Накарай един третокласник да каже азбуката, може би ще успее да я каже, но ще я каже не подредена, а безразборно.
Как ще вдява какво пише в текста, като повечето не са виждали кокошка, пиленце, петел, прасе, лайкучка, липа, или пък ако са виждали нещо, то никой не ив е казвал както аз на моите деца като малки какво виждат в момента. Излезнем на полето, покажа им цвете, тревичка, питам ги какво е, да знам, че не го знаят, но ги питам за да заостря вниманието им, след това им казвам кво са видели
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1202 НеутралноДо коментар [#10] от "Митко Палаузофф":
За бабите не съм сигурен, но някои от дядовците са милиардери, а мнозина милионери.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1202 НеутралноДо коментар [#49] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":
Ти тъс съпруга си успя ли да продължиш рода си?
Georgi Marinov
Рейтинг: 229 НеутралноТук виждам серия коментари с традиционните брътвежи за "осъвременяване" на образованието спрямо "потребностите" на децата и пр. идиотщини.
Добре поне, че има и няколко разумни хора, които да контрират.
Специално по математика, това е абсолютно вярно, че образованието е архаично. Но то е архаично не защото преподава за басейни и тръби и синуси косинуси, а защото не извървява пътя след това, който всеки един човек трябва да измине за да функционира нормално в 21-и век. Без основа няма как да се гради после, а тези безсмислени от гледната точка на разни малоумници задачи постявят тази основа.
Проблемът на нашето образование е, че вместо да свалим материала от 6-и клас в 3-и за да можем в 10-и, 11-и и 12-и клас да се занимаваме със сериозни неща, ние качихме материала от 5-и клас в 7-и и 8-и, а от горните класове го елиминирахме тотално, за да могат децата да си починат от „излишното натоварване“…
И като цяло природните науки и математиката бяха посечени най-жестоко. Някой по-горе говори за това как умните и способни деца знаели два езика и учели трети. Това е потресаващо да се чете -- на никого освен на тези, които ще стават преводачи, дипломати и пр. много ограничени като обща бройка поприща, не му трябват три езика. Много по-важно е да се изучават природните науки на високо ниво тъй като първо, това формира фундаментално научен светоглед, второ, развива мисловни умения, които после служат цял живот за придобиване на нови знания, и трето, без това съвременна икономика с висока добавена стойност няма как да се гради. Но ние си орязахме тотално часовете по математика и природни науки, за да не са "натоварват излишно" децата, и се фокусирахме още повече върху преливането от пусто в празно, което представляват т.нар "хуманитарни" дисциплини.
Като дори спрямо жалките останки от учебната програма няма никакъв контрол върху това какво се научава.
Едно време са се произвеждали сериозни специалисти, включително и в областите, които сега движат най-много технологичния прогрес и това е съвсем обективен емпиричен факт, който лесно може да се провери. Отворете artificial intelligence литературата от 80-те години и моментално ще ви се набие в очи колко много български имена (работещи в България) има в нея. Като говорим не за писане на софтуер, а за сериозна теоретична работа. Естествено всичко това се унищожава моментално след 1989 г. и сега е напълно забравено и въобще не се говори, че някога го е имало (да не би някой да се сети да прави сравнения между най-добрия възможен свят, в който сега живеем и мракобесието, от което сме били спасени преди 30 години).
Съоветно явно системата, със синусите и косинусите и тръбите, влаковете, и лодките, е работела достатъчно добре за да може да произвежда такива хора.
Но радетелите на "практически-ориентираното" образование забравят и още нещо.
Едно време образованието е било и теоретическо и практическо -- имало е кръжоци по електроника и други инженерни дисциплини, произвеждала се е купища литература за деца и младежи по тези теми с цел развиване на интереса и уменията им, имало е силно развита система от технически ориентирани средни училища.
Всичко това също беше разрушено за няколко години след 1989 г, и то много бързо - още по мое време към края на 90-те техникумите вече имаха репутация на училища за гаменчета и хулигани.
Сега, след близо три десетилетия приказки за това как трябва да се предават „практически умения“, къде сме?
Междувременно на запад има училища (единици елитни такива, това е така, но ние нашите еквиваленти ги съсипахме много отдавна вместо да ги развиваме на по-високо ниво) където децата в още от 8-и и 9-и клас се занимават със съвсем сериозни научни изследвания, (които после си се публикуват в литературата). Но там не си „почиват“ от „прекомерното натоварване“...
Georgi Marinov
Рейтинг: 229 НеутралноИма си много дълбока причина такива задачи да се дават, те въобще не са безмислени, и всъщност са точно обратното на "непрактични"
Именно от практическа гледна точка човек трябва да развие способността да конвертира реален проблем в абстрактен математически такъв. Така се решават реалните проблеми в реалния живот. Съответно в училище се работи както с напълно символни уравнения, така и със задачи, които изискват умението да се формализира вербално зададен въпрос в символна форма.
wanderer
Рейтинг: 2637 ВеселоДо коментар [#66] от "gost22":
"Да, при държавите дълговете означават съвсем различно от дълговете на гражданите им."
Явно съм объркал отправната система. Защото едно е гръцки дълг (с кредитори), друго е италиански/холандски дълг (с "финансови облекчения) и трето САЩисан дълг (с облигации, купувани от Китай).
"При това, напоследък дълга се пласира на изключително ниска лихва, което означава нисък риск от неплащане"
Тая "ниска лихва" колко по-отрицателна е от "пазарната лихва", определена от "невидимата ръка на пазара", ЕЦБ? Или за "видимата ръка" на пазара, частните банки, лихвата има винаги положителна стойност и то по-голяма от 3%? Тъй де, няма да се връщаме към двата процента проста лихва от соца.
wanderer
Рейтинг: 2637 ВеселоДо коментар [#71] от "Georgi Marinov":
"Проблемът на нашето образование е, че вместо да свалим материала от 6-и клас в 3-и за да можем в 10-и, 11-и и 12-и клас да се занимаваме със сериозни неща, ние качихме материала от 5-и клас в 7-и и 8-и, а от горните класове го елиминирахме тотално, за да могат децата да си починат от „излишното натоварване“…"
Нещо не сте наясно с "материалите". Едни се свалят надолу (химия, биология), други се качват нагоре (математика, физика), трети се бъркат до тотална каша (история, литература). А стратегията за "сериозните неща" се свежда до едни пари (били следвали ученика) и тяхното спечелване на всяка цена.
nocomnet
Рейтинг: 284 НеутралноДо коментар [#72] от "Georgi Marinov":
И в двата коментара отгоре засягаш интересни проблеми. Надявам се коментарът ми да не ти се стори съвсем не по темата.
Образованието има огромент проблем, който не е български, а е на целия модерен свят: не е съвсем ясно каква роля то би трябвало да изпълнява, и не е ясно дали я изпълнява.
В момента училището от първи поне до 8-ми клас (бих казал дори и първите 12 години) има две коренно различни роли.
1. Да занимава децата, докато родителите работят.
2. Да подготвя децата да са част от машината, която родителите вече са приели като своя съдба.
В своята същност този вид образование не се е променило поне от края на 19-ти век. Целта му тогава е била да подготви *масата от хора* да са работници, войници, служители. Четене, писане, смятане, послушание, конформизъм, и така нататък. Удивително колко добре този тип образование е изпълнило целите си, и колко малко се е променило оттогава до днес.
И защото това само едно коментарче набързо, няколко въпроса:
Какво е нужно *днес* на един човек?
Какви хора са нужни на *днешното* общество?
Какъв искаме да е света след 5, 10, 50 години?
Какво искаме ние, "възрастните", за нашите деца?
И така нататък. Това са въпроси, които няма как да бъдат отговорени от един човек. Ние като общество дори не си ги задаваме. Ние като общество дори не сме осъзнали доколко света на така наречените "баби" е различен от нашия свят или света на децата ни. Да, хората са си съвсем същите (те едва ли са се променили последните няколко хиляди години), но светът все пак е друг. Това си е лично мое мнение, но светът е дотолкова различен, че на мен поне ми липсват думите и концептите за да осъзная или опиша как се е променил.