За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Nikoi
Рейтинг: 515 НеутралноДържавното образование отдавна е на 0 , но с частни уроци ,нещата стават по добре, като цяло нещата са сносни ,ниско е качеството на възпитанието в семействата ,от там проблемите в училищата .
Платон Фъшкиев
Рейтинг: 8 ЛюбопитноНапротив всичко е супер!
Влез във Фейсбук и ше се убедиш,че 99% от българете имат виШе образование!
И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
Да вярваме на истината
Рейтинг: 3021 НеутралноКогато в Европа в продължение на 8 века грамотните са били 2% в България винаги са били между 40 и 70%.
Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.
Европа не е впечатлена от зверства през Априлското въстание, а от многото училища.
Та след този карти преглед, че циганите имат особено мнение към училищата е сложен и дълъг проблем.
Но и при тях все повече убедено отиват да учат.
Radosveta Koleva
Рейтинг: 564 Неутрално"Адекватни на съвременните деца учебни програми. "
Не мога да разбера - сякаш програмите на МОН са творчески процес, а не обективен анализ на данните и реалността. Не е толкова трудно да се адаптират, дори не трябва, според мен, толкова и да се променят. Явно проблемите са други. А децата и родителите плащат бъркотията. Частните уроци трябва да са за допълнително усъвършенстване, а не да компенсират. И в крайна сметка цялата работа я вършат учителите. Тяхната мотивация е неизчерпаема, но възможностите им не са... Като , че ли тях никой, освен родителите не ги забелязва.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#1] от "edin drug":
И прекрасно да го възпиташ първите 7 години, детето като попадне в джунглата на съвременната училищна среда, възпитанието в семейната среда има минимален ефект- критерий за подражание стават децата с най скъп телефон и най-големи джобни, пък ако ще въпросните индивиди да са тъпи и невъзпитани. Върви после обяснявай като родител, че не бива да е така...
puknatastotinka
Рейтинг: 135 ВеселоПричините за парализата са две: критична маса функционално неграмотни граждани (по официални данни такива са над 40% от активните българи във всички генерации), както и наличието на институции, изчерпали доверието на гражданите с грешки и пълна безотговорност за грешките.
----------------------------------------------
Това трябваше да е дебело подчертано и ясно структурирано в параграфи. От това прозрение следват много заключения:
1. Със социално инженерство и спускане на решения на Европейския парламент от нахъсани комсомолки няма да стане.
2. Образованието наистина се е провалило за последните 30 години. 40% фунционална неграмотност не са добър атестат.
3. Личният пример е важно нещо. Щяхме да сме далеч по-добре, ако комсомолките преследваха за бездействие институциите и назначените им лидери със същия хъс, с който преследват кариера чрез внедряване на кабинетни стратегии. А, чакай! За преследване на институции властта не дава нито кариера, нито субсидии...
4. Явно, с писане на стратегии няма да стане. Знаехме си още от Бае Тошово време, ама не пречеше да опитаме...
SS
Рейтинг: 1429 ВеселоКъвто матряла , такива и култовете ...
│
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#3] от "Да вярваме на истината":
Did you know ... that no-one ever reads these things?“ Когато в Европа в продължение на 8 века грамотните са били 2% в България винаги са били между 40 и 70%.
Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.”
Хайде по-леко с бълнуванията.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 8 НеутралноКазаков, не знам какво не ви е ясно за миналото, че така го дъвчете в статията.... По времето, когато княз Борис и Симеон Велики са строили книжовни школи, в които са се обучавали хиляди българи, предците на твоите шефове не са имали държава и са смятали книгите за магия. Как го наричате вие... карго незнамсикакво? Когато пък българите не са имали държава, през 19 век със собствени средства създали стотици училища, за да образоват децата си... Нещо което в цивилизована Англия и Франция е било привилегия на богатите. Толкоз за миналото, Казаков. Не е лошо и да четете повече история, вместо само да пишете. А обобщението как сме си прибрали децата от училищата и не сме разбрали какво става, не знам откъде ви хрумна, защото Сливен не е цяла България, а жителите на циганската махала там не са всички българи. Значи и в географиятта трябва да наваксвате пропуските в образованието си, Казаков. 😂😂
Платон Фъшкиев
Рейтинг: 8 ЛюбопитноДо коментар [#9] от "Котаракът на Шрьодингер":
И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.Какво очакваш от Казаков!?
Той е труженик на "Свободна Европа".
stein
Рейтинг: 281 ЛюбопитноМай изтървах плача за катастрофиралата образователна реформа. Кои са главните действащи лица?
"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.nikolay_mihaylov
Рейтинг: 698 НеутралноПосланието да оценяваме опита си и да се учим от него е добро. Несполучлива е метафората за карго култа. Прави се още една връзка (каргото е миналото ни) и става твърде далечна. Може да се каже просто култ към миналото. Което от своя страна не е някакво наше явление - това е постоянно присъствие във въображението на модерния човек, разкъсван между традицията и новото. Освен това, култът към миналото е във възход в целия западен свят.
След тези скоби, същинското послание за учене от миналото може да се обогати - да се учим не само от миналите ситуации, подобни на днешната, а да се учим от това как преди нас са учили от опита си и са решавали проблеми.
gigabyte
Рейтинг: 402 НеутралноМинистърът на образованието сигурно си има много работа. Да поръча на някого да поразпита учениците защо (почти) всички момчета ходят на фитнес и бокс, да попита девойките за техните цели, и после да прецени. Защо хора с намерение да работят в автомивка или на рецепцията в хотел посещават същия клас като бъдещите лекари, инженери и финансови мениджъри? Какво пречи на нашето образоавние да раздели тези несъвместими потоци още в 8ми или дори 10ти клас, така че да не си пречат взаимно!? Тогава всеки би получил това, което търси от живота - кифлите и миячите на коли на една страна, образованите хора на друга ...
masterКотаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 8 НеутралноТи сериозно ли ? Мислиш, че някое дете мечтае в 8 ми клас да стане мияч в автомивка? 😂🤣
velvoofell
Рейтинг: 566 НеутралноДо коментар [#4] от "Radosveta Koleva":
Не разбирам - хем частните уроци компенсират, хем цялата работа вършат учителите. Изобщо няма такова нещо като "учителиТЕ". Има такива, които обичат децата, имат подход към тях и успяват да ги подготвят без уроци. За другите, родителите трябва да компенсират - с лично време и усилия или с уроци. Но дете, колкото и добри учители да има, не постига особени резултати, ако няма сериозни родители, които да направляват процеса. (изключвам малкия процент самодвигателни и амбициозни хора, те не са мярка, а често го правят заради дефицити)
velvoofell
Рейтинг: 566 НеутралноДо коментар [#13] от "gigabyte":
Че то се разделя след 7-ми клас, за какво е битката за елитните гимназии. Само че после дипломите са равностойни и всички отиват в университет. Понеже тези от елитните гимназии не искат труда им да отиде на вятъра, избират чужди университети.
velvoofell
Рейтинг: 566 НеутралноЗа статията - сравнението с карго култа е изсмукано от пръстите. Но да, този министър има добра визия, но като че ли още няма увереността да провежда реформи.Не е лесна неговата, с премиер популист, да се опълчи на цялото русофилско учителско войнство и на родители, които без кръв няма да се откажат от идеологемите от миналото. Не е време на разум сега, не само у нас, а има нужда от рационално осмисляне на целите на образованието и промяна на съдържанието.
Сенчеста фигура
Рейтинг: 8 ЛюбопитноАко поради някаква щастлива случайност всичките римляни избягат в Германия, тази статия ще е написана от българин за боклучавото германско образование. Крайнолевите невежи отказват да признаят, че коефициентът на интелигентност е и наследствен, а най-големият проблем е, че римляните произвеждат умственоизостанали деца, които след това влекат родното образование към дъното. Решението е затвор за бягащите от училище със спиране на всякакви помощи.
В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.penetrating
Рейтинг: 5853 ВеселоВ България карго-култът е на почит отдавна. Може и да не е в ролята на непозната желязна птица.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertСещам се за "дядо Иван" или "тате носи, мама меси" :)
А си имаме приказка за Неволята
Сенчеста фигура
Рейтинг: 8 ЛюбопитноКога „Сводобна Европа" и „Дойче Веле" ще нарекат циганите мафиоти, организирани талибани и кофти материал, защото ми омръзна ние, българите, да сме злодеи, тирани и космати балканци?
В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.DDR
Рейтинг: 641 НеутралноДо коментар [#3] от "Да вярваме на истината":
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?”Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.”
Значи в Османската Империя е било рай за предприемчивите и ученолюбивите. Ако не е помагала, то явно не е пречела.
majorman
Рейтинг: 794 Весело"Хората на страната на Народа неизменно оставаха разочаровани, каквото и да се случи. Откриваха, че Народът не е склонен да бъде благодарен, признателен, прозорлив или послушен. Народът по-скоро беше дребнав, тесногръд, не особено умен и дори подозрително настроен към умните. Затова децата на революцията винаги се натъкваха на твърде стар проблем - не само управниците са неподходящи (това си е очевидно), ами и Народът не е какъвто трябва." - "Нощна стража"
We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of manMolossian
Рейтинг: 64 Неутрално"иначе горди европейци и уж носители на цели 13 века значим принос в забележителната европейска цивилизация, "
Panta rhei....Дотук с четенето.
Аман от българомразци.
Тези които се страхуват да си пращат децата на училище не са българи!
Други са.
И навсякъде са други.
Интергирайте ги вие!
Сенчеста фигура
Рейтинг: 8 ЛюбопитноКога циганите ще са виновни? Омръзна ми да съм бял злодей в очите на германските "благородници". Погледнете сайта на "Дойче веле", пълен е с реч на омразата към всички бели хора в Източна Европа, а сега и "Свободна Европа" започна да хвърля кал. Омразата към бялата раса трови мозъците на списвачите на Запад.
В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.Сенчеста фигура
Рейтинг: 8 ЛюбопитноТъй като това е медийна война, всеки български новинарски сайт им правото да пише безмилостна критика към Германия всеки ден с подигравки и супремасизъм спрямо германците.
В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.mbt34598035
Рейтинг: 8 РазстроеноЩе изкажа твърде лично мнение. 17 години /1987 - 2003-2004 г./ работих в училище /държавно, а не частно/, интензивно преподавайки чужд език с големи традиции у нас. Ще си позволя да кажа, че образованието на децата ни тогава /не като носталгия, разбира се, а като реална преценка/ беше на едно изключително високо ниво - като преподаван материал, като учители, като разбиране от родители, като подкрепа на общността. Да, времената се промениха, както се казва, но, по мое мнение, непрекъснатите , в повечето случаи несполучливи, промени в образованието ни докараха до днешното състояние - малко деца и младежи, които искат да се образоват качествено, малко учители, които искат да преподават качествено, малко родители, които подкрепят училището. Дано да греша! Дано посоката да се промени във верен ход!
vhv
Рейтинг: 177 НеутралноБраво!
Отрезвяващ текст, при това, посочващ и проблемите.
(Аз лично не съм особено оптимистично настроен, имайки предвид индивидите, окопали се в министерския съвет, прокуратурата, ВСС, спорта (като цяло)...
Храбър
Рейтинг: 1416 НеутралноИмам пряк контакт с родители на учещи се деца в България и в чужбина.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Най-съществената разлика са методите и изискванията предявявани към децата.
Един познат от Австрия каза, че имал чувството, че синовете му изобщо не учат ( едното му дете е 6, а другото 3 клас). Толкова олекотена им е програмата.
В същото време един друг познат от България каза колко му било трудно да обясни на сина си какво е сложно-съставно изречение, а това се изисквало най-строго.
Ми това определение утре може да се измени. Кому е нужно да запаметява нещо което е абсолютно неприложимо в реалния живот.
Виж ако тръгнат да учат български език и литература, тогава да.
Но каква е ползата за един....примерно машинен инженер да знае какво е сложно-съставно изречение?
Разбирам че да имаш обща култура е необходимо условие, но до къде трябва да се разпространява тя?
Храбър
Рейтинг: 1416 НеутралноЗа да тръгне страната ни напред са необходими нови, млади и неуморими хора, а не такива стоящи по места само заради заплатата.
Чудя се дали изобщо съществува такъв критерий в измерването полезността на заетите в образователното министерство! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Valeri Ivanov
Рейтинг: 740 Неутрално"Уволнете учителите! Те са излишни! Аз съм учител и го казвам. Казвам го, защото трябва да ме уволните. Защото цяла година разправям на учениците си, как, ако не седнат да си научат нещата, ще ги оставя на изпити. А какво стана?
Напук на дългия списък с по 6-7 двойки по моя предмет, смело написах необходимия брой оценки, за да закръгля до заветното „3“ за втория срок. И това беше за всички ученици от всички класове, които бяха заплашени от повтаряне.
Обаче си научих урока от миналата година. Когато оставих на изпити сума ти и народ. Е, спуках се да пиша документация. Освен това беше голямата стъкмистика. Защото имах неявили се ученици, а трябваше да оправяме бройките за класовете на есен. Даже на единия ученик, който беше тотално неграмотен и се бях зарекъл, че няма да го пусна и да му дам диплома, в крайна сметка му я връчих.
Обаче какво стана всъщност. Целият учителски колектив, който в края на предишната учебна година се кълнеше, че няма да го пусне съответния ученик, започна да пее друга песен.
Полека-полека всички скалъпиха нещата така, че той да има тройка на изпита. Комисията се подписа. И по моя предмет се случи същото. А ученикът все още не беше стъпвал в училище. И така и си получи дипломата.
Опитвайки се да си върша работата, се оказа, че е невъзможно. Материално отговорното лице (МОЛ) на училището, наречено директор, дойде и каза, че трябва да се оправят нещата. Е, оправихме ги. Неграмотните ученици след „усилено учене цяло лято“ се ограмотиха и успешно продължиха в следващата образователна степен. Успешно взеха тежките си изпити, даже и без да присъстват на тях.
Образователната система кипеше от трескава подготовка за следващата учебна година. С размах се обработваше документацията, за да може при евентуална проверка от инспектората в началото на учебната година всичко да е наред. Когато инспекторите дойдоха пак, те целенасочено търсеха добри резултати и ги намериха. За пореден път дори не посетиха нито една класна стая. Защото документацията беше наред.
Защото документацията е важна. Тя е всичко. В докладите на инспекторатите много често ще срещнете коментари от сорта, че ниските резултати са причинени от социалната среда извън училище или пък от проблемни деца. Но не и от образователната система. Защото системата работи, та чак пушек се вдига. Документация, документация, документация… Изрядна, изрядна, та чак толкова е изпъната, че даже не се и запитваш дали има някаква връзка с реалността.
Е, няма, защото миналата година видях великолепно облечен млад човек на около 19, който ме помоли за помощ, защото не можеше да се справи с електронното табло с услуги, от което трябваше да получи своя номер за обслужване. Защото можеше да чете, но не можеше да осмисли написаното. И да, говорим за българче, защото някой ще опонира, че това е бил човек от малцинствата. Е, това е грамотният млад човек. Майка му и баща му дават своя принос към годишния БВП на държавата. А неграмотният млад човек получава дипломата си, въпреки че често дори не може да чете, нито дори да събира. И пак е по-грамотен от майка си и баща си, които пък дългогодишно ползват от БВП-то на същата държава.
Защото на държавата така ѝ е изгодно. Издава закони и плаща пари, за да изкарва неграмотни хора, които са неспособни да правят абсолютно нищо полезно, освен да ползват смартфоните си, да се „тагват“ във Фейсбук и да харчат парите на родителите си. И това се случва с любезното участие на делегирания бюджет и закона, позволяващ на учениците от първи, втори, трети и четвърти клас да преминават в следващия клас, без да са изобщо грамотни. После щафетата поема делегираният бюджет. Всички сме го чували, но никой не знае как изглежда и защо е толкова актуален.
Делегираният бюджет е все едно да развъждаш пиленца и като направят 2-3 месеца, да ги продадеш на пазара. Пиленцата на всяка цена трябва да бъдат гледани качествено и да не се допусне загубата на нито едно, защото е важна бройката. Както е важна бройката и в университетите, които вече приемат и с 2, че и даже на изпити по време на семестър минаваш само с присъствие (справка – един известен български университет от недалечната изминала седмица). Но бройката в българското училище вече придобива нови измерения. Тя е движещата сила на образователната система. Всеки ученик дава на бюджета на училището си сума от порядъка на 900-1500 лв. Това означава, че никое училище няма да изключи ученик за нищо на света, защото това е все едно да си намалиш печалбата. А оцеляването на други училища зависи от бройката на учениците.
Но да се върна на предложението си за собственото ми уволнение. Искам добре да го обоснова, защо е нужно. Но не само моето, а и на всички учители.
Защото българският учител вече е ненужен. Той товари системата с присъствието си. Защото е поставен в ситуация „цуг-цванг“. Или казано на разговорен език – каквото и да направи, все е грешно. Ако учителят си върши съвестно работата – пише нужните оценки, води коректно дневника с присъствия и отсъствия, ще се получи ситуация, в която огромен брой ученици ще отпадат от училище. А това е вредно за делегирания бюджет. И съответно за финансовото състояние на българското училище.
Българският учител е принуден да търпи подигравките и униженията от учениците си. Много родители са обяснили на децата си ролята на българския ученик в българското училище. Резултатът е хиперарогантно поведение в училище. Ако не дай си боже някой учител дръзне да се опълчи на такъв ученик, следва тормоз от директора, родители, медии и колеги. Защото пиленцата са важни.
Българският учител е принуден да търпи унижение и от директора си. Без значение какво и как работи, когато директорът (МОЛ) каже – нещата трябва да се случат. И понеже не ми се спори с радиото, тази година бях от послушните учители. Спестих си унизителни разговори с МОЛ-а. Но мои колеги нямаха моята съобразителност. Емоцията, която учител изпитва, когато вижда как МОЛ-ът на училището вписва собственоръчно оценки на ученици по неговия предмет, е неповторима. Или пък, когато си привикан, за да бъдеш „обработван“ в дирекцията, защото родителите на съответен ученик са „важни клечки“. Или пък, когато разбереш, че квесторите са подсказвали на учениците ти и затова те са изкарали повече точки от свои съученици, които са оставени да си правят изпита според правилата.
Уволнете ги тия учители! Защото истинските виновници, които трябва да си отидат, нямат нито морала, нито интереса да си тръгнат. Затова уволнете учителите! И мен."
Роси
Рейтинг: 5842 НеутралноЗащо на друго място в Европа не се случват подобни неща. Рибата се вмирисва от главата.
wanderer
Рейтинг: 2656 Неутрално"В нашия случай основният двигател на карго култа, изглежда, са страхът и паниката пред всякакви промени, включително и напълно измислени."
Значи, нямаме "карго култ" - вместо надежда и упование от предишни промени, карго култа, сега имаме "страх и паника" от израстъци, включително като автора. Сиреч, инстинкт за самосъхранение.
Сравняването на краставици с тикви като това, което прави автора, е една от причините образованието у нас да е обречено.
Преди него имаше едни други умнокрасавци, от фондация "Институт за пазарни изследвания", които твърдяха със същата идиотска категоричност, че парите като последват ученика, то той ще цъфне и върже.
jgu46589028
Рейтинг: 233 ВеселоСтатия писана от нефункционално грамотен човек!