Недействителни гласове или оправдание да се премахнат преференциите

Недействителни гласове или оправдание да се премахнат преференциите

Образци на бюлетините, първата е за общински съветници
Образци на бюлетините, първата е за общински съветници
Уважаеми читателю, вчера беше ден за гласуване. И аз като отговорен гражданин взех един душ и гласувах. Душът е важен! Не върви някак хем да решаваш с гласа си кой да е кмет, хем да понамирисваш като някои консултанти по избори, както разбрахме тия дни от едно високо място.
Сега сядам да пиша с намерение да ви разкрия една голяма тайна. Вие може и да я знаете, но засега е тайна.
След тези избори се готви отново промяна в избирателната система.
Партиите пак ще поискат да се махне възможността
за гласуване с преференция и пренареждане на листите
Дали ще поискат да ни върнат в кошарата на твърдите партийни листи (без право на пренареждане) или направо ще ни метнат в някоя от мажоритарните системи, още не съм разузнал. Като разбера ще ви кажа под секрет.
Подготовката за махане на преференциите вече започна. Главният магьосник на Информационно обслужване любезно ни информира, че недействителните гласове били много. Особено много били те на избора за общински съветници – цели 15%, което никак не било европейско. И, понеже живеем в материален свят, тези 15% си имат причина. Та, видите ли, причина били стресираните избиратели. Ти да видиш! Влиза значи избирателят в секцията и помни само номера на партията си. Взема бюлетината, отива зад чаршафите в т. нар. тъмна стаичка и туря едно хиксче в кръгчето с номер, който няма нищо общо с номера на партията му, дето уж е запаметил в главата си. И после, за да не развали хубавата работа, която е свършил, пуща гласа си в урната. И доволен отива да пие една бира или каквото там обича.
Да ви кажа, много се ядосвам, че умни хора продължават да говорят глупости за недействителните гласове.
Сега сериозно. И малко история за тия, които помнят по-кратко, а не като слоновете.
С тези избори, уважаеми читатели, завъртаме втория цикъл на гласуване с преференции - два евроизбора (2014 и 2019), два парламентарни (2014 и 2017) и два местни избора (2015 и 2019).
Бюлетината, с която гласуваме, беше предложена и свирепо дискутирана при приемането на сегашния изборен кодекс. Тя не е българско изобретение и в оригинала нямаше никакви кръгчета, а пак квадратчета, за да се мъчат партиите да ограмотяват избирателите си. И така да разясняват и рекламират възможността за пренареждане на листите с гласуване и за конкретни лица от партийната листа.
На българска почва, обаче, бюлетината беше модифицирана с кръгчета, за да не се обърка баба Гицка от Гинци. Баба Гицка е събирателен образ. Може да е баба Айше, дядо Петър или дядо Мехмед. Квадратчетата в оригинала бяха заменени с кръгчета за по-удобно на горните избиратели. Това развърза ръцете на партиите, освободи ги от нуждата да обясняват разликата между два вида квадратчета и им даде вълшебния инструмент за забрана на преференцията.
Партиите просто казваха на избирателите си:
Няма да бутате кръгчетата!
По-тарикатите в малките населени места почнаха да контролират избирателите като ги караха да попълват по 2 или 3 преференции в различни комбинации – хем ги плашеха, че така ще знаят дали са си заслужили парите, хем преференцията ставаше недействителна и гласът отиваше само за партията. Хитро, а?
Още на първите избори с тая бюлетина ДПС издаде фетва да не се гласува с преференции, щото е лошо за единството на партията, предизборният щаб на БСП тоже издаде подобен декрет против братоубийствената преференция. И логично дойде феноменът 15/15 – партиите набиваха номера си в главите на избирателите и те го зачеркваха и на двете места. След много чесане по главите умните мъже измислиха решение. Вместо по-качествена разяснителна кампания, сложиха в кръгчетата за преференция трицифрени числа от 101 и нагоре до колкото са мандатите за запълване. На тези избори в София са до 161. Броят на съветниците е 61.
Както стана дума по-горе, тези избори са шестите, които се провеждат с този дизайн на бюлетината. Сега да видим колко са били недействителните гласове (НДГ) за всеки от тях. Евроизбори 2014 г. (първите по тоя кодекс) НДГ са само 5.19% при 35% активност. На парламентарните 2014 г НДГ са 6.23% при 51% активност. След тези 6.23% независими наблюдатели поискаха одит на секциите с много НДГ с отваряне на чувалите и броене. И то след като са минали всички съдебни срокове. С научна цел, така да се каже. Имаше методика предложена от член на ЦИК. Да, ама не! Партиите в ЦИК заеха кръгова отбрана. Дойдоха местните избори 2015 г. На страницата на ЦИК няма сумарни данни за недействителните гласове в цялата страна. Според публикации в медиите, НДГ в избора за общински съветници са 14.09%. За София, обаче, те са само 3,86%. Интелигентни избиратели – малко НДГ. И, забележете, на всеки следващ избор за колективни органи броят на гласувалите с преференция рязко нараства и още на парламентарните избори 2014 е 35.16%. На местните избори 2015 г. за съветници с преференция гласуват 47%. През 2017 г. на предишните парламентарни избори НДГ са 4.58%. Цели 43% от гласувалите са използвали преференцията и 38 кандидати са станали депутати благодарение на възможността за разместване на листите. На евроизборите тази година (2019) недействителните гласове с 3.83%. Според ЦИК на последните евроизбори с преференция са гласували над 36%. Наблюдатели твърдят, че много от преференциите от машинното гласуване са се затрили някъде.
И да си дойдем на думата. На изборите са общински съвети от миналата седмица НДГ са цели 15.01 % според публикации в медиите. На сайта на ЦИК сумарни данни за страната няма.
Тъй като в протоколите от секциите няма брой на празните бюлетини (без маркиран избор на партия) на отделен ред, няма и брой на гласовете с маркирана само преференция без партия, то
да се дават обяснения защо има толкова недействителни гласове,
е като да се гадае на бобени зърна
Няма никакви данни – нито в протоколите, нито в доклади на наблюдатели, които да потвърждават хипотезата, че НДГ са резултат от попълнени преференции, а немаркирани партии. За да се правят такива твърдения трябва да има значителен брой доказани и обобщени наблюдения.
Откровено казано тезата за обърканите избиратели, които не знаели какво е номер на партия в квадратче и какво е номер на преференция в кръг ми идва в повече. Излиза, че в Шри Ланка, например, живеят гениални избиратели с три доброволни преференции и подреждане на кандидатите в листите по жребий. Там 2015 г. имат 4.43 НДГ при, забележете, 77.66% избирателна активност.
Не ни карайте да се смеем, уважаеми коментатори - избирателите били маркирали преференцията и от страх да не си развалят гласа не отбелязали партията си. Ще ми докарате сърдечен удар да се гътна от смях. Значи за кмет гласували като европейци, а за партиите, които обичат, гласували като макаци и шимпанзета? Значи в София НДГ са 5.16%, а тези които съвсем съзнателно са гласували с опцията "не подкрепям никого/всички са маскари" са 5.82%. Това е повод за размисъл. И то в София, където медиите се интересуват какво става в общината по повод кой къде вдига нов билдинг и бастисва зелени площи или взема евентуално рушвет. И съответно избирателите поназнайват какво е общински съвет.
В родната на автора община Бяла, Русенско недействителните гласове за общински съвет са 19.99%, но за кмет на общината са само 5.16, което е точно колкото в София. Само че гласовете "не подкрепям никого (всички са маскари)" за общинския съвет са само 2.08%. Значи не са неграмотни хората, а има друга причина, за да се крият зад НДГ и предполагаемо празни бюлетини.
Като почнем да се срещаме по кръгли и квадратни маси,
нека обсъдим възможността за последващо изследване на истинските причини
за недействителните гласове с отваряне на чувалите и анализ на намереното вътре
На първо място Секционните избирателни комисии /СИК/ ще знаят, че работата им ще бъде оценявана не само, ако някой жали протокола в съда. Второ - ще се види дали СИК са лоялни на закона или правят манипулации по искане на партиите, които са ги пратили в комисиите. Трето - може да се създаде "черен списък" на неграмотници в СИК, четвърто - ще има обратна връзка за ефективността на разяснителната кампания и тя ще може да се фокусира на тесните места (общности с ниско образование и др.).
Големият брой недействителни гласове за общинските съвети по всяка вероятност идва именно от празните бюлетини. Сплашени хора са отишли вътре и не са гласували за партия. Силната персонификация на властта в медиите кара хората да мислят, че само кметът е важен, а не общинският съвет. Да сте чули медия да ви разказва за работата на общинския съвет в община Трекляно, например? Или Завет? Там няма море, няма ски, няма СПА и не е интересно какво прави колективната управа. Дали пък партиите изобщо имат интерес да се знае какво става в общинските съвети е въпрос в понижена трудност.
Има и по-лоши хипотези - умишлено инвалидиране на гласове, неотчитане на гласове. И понеже само съдът може да нареди отваряне на чувалите и ново броене, СИК се чувстват безнаказани. Да сте чули за наказани членове на СИК? Аз не съм. Даже и в малкото случаи, когато съдът е броил наново гласове. И тъй като цялата изборна администрация е партийно номинирана, може да се предполага, че и самите партиите нямат интерес да сезират съда, за да не лъснат едни или други нарушения. Нали помните ли как бившият кмет на втория по големина град учеше другите да правят недействителни гласове. И това в Пловдив! Представете си какво става в Горно Нанадолнище по тъмно.
Между другото така и не можах да намеря справка колко са съдебните дела срещу резултатите на СИК, при колко от тях е наредено повторно броене и какво е постановил съдът. Дори в доклада на предишния състав на ЦИК за изборите в периода 2015 – 2018 г, глава 13, стр. от 54 до 56 няма такава статистика. Има, обаче текст: "При открито производство при оспорване съдът е назначавал съдебни експертизи или е извършвал непосредствен оглед на бюлетините в присъствието на страните по делото. В резултат в много случаи съдът е приемал определени бюлетини, обявени от СИК за недействителни, за действителни (например бюлетини с неоткъсната перфорация и с номер от кочана, знакът V или Х е излязъл малко от квадратчето, без да навлиза в друго и т. н.) и обратно приети за действителни от СИК и обявени от съда за недействителни (например знакът V или Х засяга полето на две квадратчета или в квадратчето освен знака V или Х има драсканици)." Край на цитата. Колко много са случаите докладът на казва. И какво излиза – съдът отваря и брои само понякога и само на тези протоколи, в които е имало множество поправки и зачертавания, които са породили съмнения в тяхната истинност и автентичност, и то само при изричното им оспорване по реда на ГПК и АПК. Ако протоколът е без грешки, контролите излизат и има някакви подписи всичко е ОК.
Сега разбирате ли откъде идват слуховете,
че се купуват цели избирателни комисии
Взаимното дебнене между представителите на партиите в СИК и присъствието на уж-застъпници в секциите и коридорите не гарантира, че брилянтният протокол отразява волята на избирателите. Да не говорим, че част от застъпниците и представителите на партии са там само за да вземат копие от протокола, което в масовия случай служи да докажат, че са заслужили някой лев.
Това ме подсеща, че може би копирането на десетки копия на протоколите и раздаването им на всеки, който си е поискал, трябва да се преразгледа. То удължава процеса на приключване и е неоправдан разход. Представете си, че на тези избори всеки присъствал трябваше да получи копия на три протокола с общо 30-тина страници. Или за петима застъпници и наблюдатели само в една секция общо 150 страници. За 10 секции три топчета хартия. Далеч по-разумно би било протоколите да се сканират от СИК с таблети и да се качват на сайта на ЦИК в реално време. И който иска копие, да си го сваля от там.
Та така, уважаеми читатели. Ясно е, че след тези избори ще се завърти нов цикъл кръгли и квадратни маси. Ще се отвори Изборният кодекс. И може би някои неща ще станат по-добри. Нека мислим отсега и да направим така, че не партиите да са окупирали изборния процес, а държавата да провежда изборите, а партиите да са равно отдалечени от процедурата на овластяване.
И да видим кой пръв ще предложи да се върнем в кошарата на твърдите партийни листи.