Може ли президентът да спре (мотора на) задкулисната машина

Може ли президентът да спре (мотора на) задкулисната машина

Може ли президентът да спре (мотора на) задкулисната машина
Президентът Румен Радев сложи във вторник точка на всички хипотези какво можел и какво не можел да направи и с кое действие щял да наруши Конституцията. Избраникът на Висшия съдебен съвет и конкретно на сегашния главен прокурор - Иван Гешев, е вече главен прокурор (предстои формалното предаване на поста и настаняване в кабинета, където и досега е прекарвал доста време). И следват 7 години мандат, през който той най-вероятно ще остане недосегаем.
След като президентът си дава сметка - както сам се изрази в публичното си изявление, че "отчетността на главния прокурор при сегашния конституционен модел завършва с избора му" - добавяме, и с неизбежния указ за назначаването му, то звучат наивно очакванията на Радев към новия главен "да сбъдне надеждите на българите за законност и справедливост". Защото няма кой да го попита какво прави и защо. Но не само заради това, а и защото с досегашните си действия е показал именно селективно посочване на виновни, и то предимно и вече установено - критиците на действията му.
Можеше ли президентът да препятства назначаването на Гешев?
Не. Но можеше да поиска тълкуване от Конституционния съд (КС) на процедурата за назнчаването, посочена кратко в Конституцията, още преди първото връщане на избора, тъй като специалистите по конституционно право изразиха различни мнения ще бъде ли допуснато такова искане, какъв може да е отговорът. Това щеше да забави назначаването на Гешев, но нямаше да бъде нарушение на Конституцията.
Отделен въпрос е, че изборът на Гешев е отдавна подготвен като част от цялостен план за овладяване на цялата репресивна система и са предварително неутрализирани всички възможни засечки, в каквато Конституционният съд надали щеше да бъде оставен да се прояви.
Когато задкулисната машина, чийто мотор е главният прокурор, преследва намеренията си, никой не може да я спре именно заради неговата неотговорност пред никого и за нищо - в този модел институциите на държавата, включително КС, са най-често само крепящи конструкцията елементи, тоест КС щеше да бетонира статуквото.
Тази машина можеха да я спрат половин милион, че и 300 хиляди граждани на площадите в продължение на месец. Понеже тях ги няма; и понеже високите представители на интелигенцията са конюнктурни и дори продажни открай време - осем академици подкрепиха Гешев с текст, копиран сякаш от сайтовете на Пеевски, което впрочем е най-печалната атестация за българската реалност; а умни иначе хора бърчат носове пред неестетическите прояви на протестите, та сред тази печална картина естествено и по неизбежност сме се вторачили в президента и искаме от него ефективно действие.
Какво може президентът оттук нататък?
Радев направи заявка да инициира дебат за промяна на Конституцията. Защото "от ефективността на реформите в съдебната система зависи дали ще постигнем справедливост, пречупване на корупцията, качествено държавно управление и просперираща обществена среда."
Връщам се на машината с мотора, която всъщност искаме да променим /демонтираме?/, прегазваща до този момент всеки опит за промяна. Моторът ще се противопоставя с цялата си процесуална репресивна мощ над евентуалните готови за промяна парламентарни сили и гражданските общности и със зъби и нокти ще брани своята безотчетност и недосегаемост, която е планирана чрез тандема Гешев - Цацаров в пълен синхрон: Гешев ще повдига обвиненията на визираните именно селективно в неговите изявления "кръгове", всъщност засега "един кръг", председателят на КПКОНПИ въз основа на тях ще налага запорите, такъв е законът.
При такава очевидност няма ли да се повтори провалът на опита на президента да бъде променен например начинът на избор на шефа на Антикорупционната комисия (КПКОНПИ) - този избор да се извади от пазарлъците на парламентарните партии и да се извършва от президента, за да се гарантира безпристрастност и неселективност на преследването на високата корупция. Спомнете си съпротивата, с която политическите партии и водачи начело с ГЕРБ и главният прокурор посрещнаха тази идея по време на два Консултативни съвета за национална сигурност и го обвиниха едва ли не в нарушаване на принципите на парламентарната република? В която само парламентът имал право да решава кой ще ръководи КПКОНПИ и това положение трябвало да остане непипнато.
Има всички основания за опасения, че новата идея на Радев за дебат за конституционни промени ще бъде потопена в същата словесна демагогия за опазване на демокрацията от попълзновенията на държавния глава, който искал власт.
Да, държавният глава трябва ясно да заяви, че се нуждае от правомощия
И този въпрос да стане част от дебата за конституционни промени. Досегашните президенти сякаш смятаха за лош вкус да признаят, че конституцията ги е направила фигуранти без нито едно самостоятелно правомощие.
От Радев се очаква да сложи точка на лицемерието "не се нуждая от правомощия". Ако и Радев смята същото и не смее да поиска власт, която впрочем естествено и логично се легитимира от прекия му избор от два милиона българи, то дебатът за промени на Конституцията ще се изроди в говорилня. Която, да, може да украси имиджа му на загрижен за върховенство на закона и да осигури повторния му мандат. Но не и да доведе до ефект за гражданите като справедливост и неселективно преследване на виновните.
След като - ще повторя, не могат да се съберат половин милион съпротивляващи се граждани - а не могат, защото дългогодишните скандални произволи на трите власти, преминаващи напоследък и в открито мракобесие, отчаяха и демотивираха българите, то
някой трябва да поеме отговорност
и да поиска власт, която да употреби... най-просто казано - да я употреби различно от употребата й от политическите водачи, съюзени с недосегаемия тандем Гешев - Цацаров.
Ако тези разсъждения нарушават добрия тон на безкрайното наукообразно-демократично каканижене на политолозите по телевизора и тревожат с радикалност, посочете изход. Само не казвайте - народът е доволен и затова мълчи; и че голямото мнозинство не крещи по площадите и из фейсбук, а гради живота си. Това, последното, за мнозинствата и личностите, е опровергано от историята на цивилизациите. И е идейният крепител на всяка тирания. В българския случай - на мафиотизирания възел между слетите власти и техния икономически контрагент.

Редактор в отдел "Анализи и коментари" на в. "Дневник" от 2002 г. Преди това десет години съдебен репортер и наблюдател във в. "Демокрация". Правосъдието и вътрешният ред, историята и невидимите механизми на видимата политика са темите, на които не може да изневери.