Ще влизаме в еврозоната с опорочен закон?

Грета Ганева е адвокат, водила е дела по правата на човека пред Съда в Страсбург. Коментарът й е от "Фейсбук" и е по повод предложението в Закона за БНБ да се запише, че от датата на влизане на България в чакалнята на еврозоната официалният курс на лева към еврото трябва да е равен на курса, договорен по съответните резолюции между Европейската централна банка и държавите от еврозоната плюс Дания. Тоест теоретично ще се даде възможност за натиск за обезценка на националната валута. Поправката е внесена без предварително оповестяване и мотиви от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова (ГЕРБ).
Заглавието е на "Дневник".
Колко сериозно ще приемат европейските ни партньори поправката в националния ни закон за обезпечаване прилагането на съответните европейски актове във връзка с присъединяването ни към Механизма за обменните курсове (сиреч да въведем еврото, простичко казано), щом като законодателят ни не е приложил собствените си конституционни изисквания за законосъобразност на поправката?
Конституцията на България предвижда законите да се обсъждат и приемат с
две гласувания, които се извършват на две отделни заседания.
В случая текстът е предложен между първо и второ четене на друг закон, а именно на Закона за изменение и допълнение на Валутния закон, при което процедурата предвижда гласуването да е наред с целия проектозакон на второ гласуване, което обаче за тази поправка ще е първо гласуване. Така поправката на Закона за БНБ ще се приеме само с едно гласуване, макар и конституцията да предвижда две.
Много е вероятно президентът да постанови указа за публикуването му в Държавен вестник, след което ще стане действащ закон. Казвам, че е много вероятно, тъй като в подобни случаи на нарушена процедура е реагирал тъкмо така.
После с този действащ закон ние ще кажем на Европейската комисия, че сме извършили необходимото за присъединяването.
Доколко обаче това ще даде стабилност и предвидимост?
Във всеки следващ момент разпоредбата може да бъде атакувана пред Конституционния съд и след като в хода на производството се констатира опорочената процедура и липса на приложеното конституционно изискване за обсъждане и приемане на две гласувания в две отделни заседания, има голяма вероятност да бъде отменен.
Отмяната на законова разпоредба има действие само занапред, сиреч след влизане в сила на решението на Конституционния съд.
Представете си, че през това време сме извършили процедурите по присъединяване и от страна на ЕК, и от страна на България. Може даже да бъде въведено и еврото дотогава. Е?
С каква мина влизаме в зоната?
И дали това ще остане незабелязано от европейските ни партньори? И за какво взаимно доверие ще може да става дума тогава? А за върховенство на закона?
Искрено препоръчвам на депутатите да си оттеглят предложението, внесено в ход на процедура, която го опорочава, и да го внесат наново, в самостоятелна процедура, за да гарантират сигурност, стабилност и предвидимост на промените, както и доверие от партньорите ни, не на последно място, уважение от избирателите си.