Не е вярно, че при приватизацията са изчезнали 30 милиарда

Основателят на Института за пазарна икономика и преподавател в СУ доц. Красен Станчев коментира вчера по БНР възложената от главния прокурор Иван Гешев пълна проверка на целия приватизационен процес и на последващия контрол. Той предположи, че най-вероятно ще има очерняне на политически предшественици, и опроверга твърденията на бившия главен прокурор Никола Филчев, че около 30 млрд. лв. са изчезнали от приватизацията. Днес Филчев повтори именно това по БНР.
Ние гледаме за четвърти път тази проверка на приватизацията. Както обикновено няма да има някакъв резултат. Най-вероятно ще има очерняне на политически предшественици с оглед на предстоящите избори.
Първо, подозрението, че приватизацията е лош феномен, е доста старо. За първи път това беше изказано от един министър на правосъдието през 1997 г., след това през 1999 г. от тогавашния главен прокурор Филчев. Той дори измисли, че са изчезнали около 10 милиарда, след 6-7 години промени идеята си, че е двойна сумата. След това утрои сумата и вече е 30 милиарда.
Това просто не е вярно. Приватизацията е доста прозрачна. Проблемът е, че е доста сложна. Законът има 29 промени преди 2004 г. И сделките след тази година, когато попада "Булгартабак", също са
законни, макар и да изглеждат морално осъдителни в очите на г-н Гешев.
"Това, което виждаме като реакции от политическите сили, е, че всички се надяват, че правителството, което направи най-силна приватизация, то ще бъде ударено от главния прокурор. Идеята им е да се защитят от извънпарламентарната опозиция.
През 1996 година около 7-8 хиляди държавни предприятия са във фалит. Световната банка и Международният валутен фонд, който тогава покрива дупките в платежния баланс, тъй като България е отново пред фалит, настоява за затваряне на тези предприятия, което означава безработица от около 500 хил. души, минимум. Онова, което можеше да направи тогава правителството, е да обяви тези предприятия за продажба по най-бързия възможен начин.
И в повечето случаи с изключение на 5-6 приватизацията се оказа успешна за по-голямата част от тези предприятия, особено по-големите. Например цветната металургия - там имаме само един фалит. В черната металургия имаме също едно предприятие - това е "Кремиковци". То фалира не защото приватизацията беше лоша, а защото един заем от 2003 г. не беше пуснат в действие за преструктурирането му и за неговото изчистване - да работи онова, което е чисто и може да се продава. И това стана през 2007 г. със знанието на правителството - то беше съакционер в "Кремиковци" с 24%.
Има много форми на раздържавяване - едното е кражба, което е много характерно за 80-те и началото на 90-те години. Втората форма е реституция, а третата - приватизация.
Следприватизационният контрол доказа своята безсмисленост през 2000 и 2001 г.
През 2004 г. в закона се въведе списък на предприятия, които никога няма да се приватизират или само с решение на парламента, тоест безотговорно. И колкото и да сме недоволни от приватизацията на "Булгартабак", това е решението на парламента. Тоест има силата на закон.
И ефектът между другото е много добър - вместо ликвидация на много предприятия се получи продължаване на живота им, хората си запазиха доходите и имат работа. В крайна сметка по този начин беше изчистена околната среда и бяха увеличени доходите. Предприятията, които бяха приватизирани, работят и създават заетост.
Всички се надяват, че правителството, което направи най-силна приватизация, ще бъде ударено от главния прокурор. Идеята на всички е да се защитят от извънпарламентарната опозиция.
Приватизацията започна през март 1993 г. Имаше около десетина успешни сделки, те и досега са едни от най-успешните. След това беше спряна 1995/1996 г. Започна отново в края на 1997 г. През 2001 г. спря, но имаше сделки, които трябваше да бъдат довършени. Окончателно спря през 2004 г. с негативния списък.
Четвъртата проверка на приватизацията няма да свърши нищо, но ще има четири много важни ефекта.
Първо, ДАНС и прокуратурата ще се занимават с неща, които няма да имат никакъв резултат. От правна гледна точка нищо не може да се направи. Цяла една служба започва да се рови в миналото - опитайте се да проверите 10 000 сделки. Как става тази работа?
Второ, отново Иван Костов и неговото правителство ще бъдат изкарани "козел опущения" (грешника - бел. ред.) на прехода.
Трето, по-сложно за разбиране като политически резултат - всички, които в момента са в парламента, ще излязат чисти, защото не са участвали в приватизацията.
Всичко, което се е случило от 1989 г. досега, ще бъде очернено - членство в НАТО, преориентацията на икономиката от изток на запад и други такива неща.