Бизнесът иска яснота при колко болни може да очаква отваряне или затваряне

Бизнесът иска яснота при колко болни може да очаква отваряне или затваряне

Голяма част от мерките за подпомагане са неразпознаваеми за фирмите.
Голяма част от мерките за подпомагане са неразпознаваеми за фирмите.
Заместник-председателят на БСК Мария Минчева коментира пред БНР проучването на Българската стопанска камара за нагласите и оценките на бизнеса.
Тази година е най-натоварената с песимизъм за последното десетилетие. Единствената близка по стойности година е била 2011 г., когато все още се усещаше умората от предишната икономическа криза.
БСК прави допитване за бизнес климата сред фирмите вече 16-а година. Проучването дава оценка на бизнес средата, институциите, участието в обществени поръчки, проследяване на корупционния натиск. В тазгодишното издание присъстват и доста въпроси, свързани с COVID кризата - за икономическите и социалните мерки, дали фирмите са се възползвали от тях, как се отразява на бизнеса карантинирането на работници.
Голяма част от мерките, които са нетрадиционни инструменти, са неразпознаваеми за бизнеса. В началото мерките тръгнаха с доста административни условности и сложни изисквания към фирмите и това ги възпрепятства. Отне много време да ги пуснат реално и да бъдат достъпни за хората.
Липсата на оборотен капитал е най-големият проблем за бизнеса в момента.
Схемите на икономическото министерство за ликвидна подкрепа, които минават през трансформиране на оперативни програми, непредназначени за бързи реакции, значително забавиха получаването на средствата от крайните бенефициенти.
Предимство е включването на НАП като институция с най-добре развити електронни услуги, защото чрез агенцията средствата биха могли да достигнат до нуждаещите се фирми най-бързо.
Мисля, че всички си взеха поука от лятото. Очакваме в понеделник да стартира процедурата и да могат да започнат да заявяват фирмите нуждата си от подкрепа, в рамките на няколко седмици след това да се получат първите плащания. Което не е пак достатъчно бързо, но в сравнение с предишната процедура е доста по-кратка.
След разширяването на покритието на мярката 60 на 40 през лятото се увеличи делът на фирмите, които декларират, че са я ползвали. Тази мярка не беше достъпна за работещите търговци, които изпитват нужда от подкрепа, затова много малък брой от фирмите бяха заявили, че ще я ползват.
През лятото тя претърпя промени и стана достъпна и за работещите търговци. Така се увеличиха фирмите, които са я ползвали - от 8% до над 20%. Очакваме тази подкрепа да продължи и през 2021 г.
Много е трудно да се дават оценки на едни мерки, когато не знаем какво целим. Бизнесът се нуждае от предвидимост, фирмите трябва да знаят достатъчно рано при какви условия ще могат да отворят. Един ресторант не може да отвори от утре.
Не се обявяват ясно числа на национално ниво при колко заболели на 100 хиляди души може да се очаква отваряне или затваряне. Има комуникационен проблем, категорично. Аз съм убедена, че членовете на щаба са запознати в детайли с тези данни и те спокойно могат да бъдат оповестени, но явно не го намират за нужно. А за бизнеса това е много важно.

Заместник-председател на Българската стопанска камара (БСК). Работи в БСК от 2006 г., като част от правния отдел. От 2018 г. заема длъжността директор в правния отдел, а от 1 ноември 2020 г. е заместник-председател. Завършила е "Право" в СУ "Св. Климент Охридски" и "Международни отношения", магистърска програма "Право на Европейския съюз" в СУ "Св. Климент Охридски", съвместно с Университет Нанси 2 (Франция). Наблюдава и координира дейността на Камарата, свързана със защита на работодателските интереси, насърчаване на предприемачеството и външноикономическото сътрудничество.