Спешно трябва да се гарантира правото на избирателите да гласуват безопасно

На живо
Заседанието на Народното събрание

Спешно трябва да се гарантира правото на избирателите да гласуват безопасно

Спешно трябва да се гарантира правото на избирателите да гласуват безопасно
"Дневник" публикува становището на Обществения съвет към Централната избирателна комисия за началото на подготовката на избори в условията на COVID епидемията. Заглавието е на редакцията.
През изминалата година бяха проведени близо 100 национални или местни избори по света, от които 29 в Европа, в ситуацията на продължаваща епидемична криза.
Общественият съвет към Централната избирателна комисия (ЦИК) проучва практиките в редица страни. Общият извод е, че провеждането на избори в такива условия е възможно, но изисква внимателно планиране според натрупания опит при приемането на адекватни мерки за безопасност.
Общественият съвет (ОС) настоява Централната избирателна комисия и отговорните държавни органи да информират гражданите, че са започнали работа по предстоящите избори при очакваната за пролетта на 2021 г. продължаваща COVID криза. Такава спешност е наложителна, не само защото съответните решения ще изискват време, човешки и материални ресурси за прилагането им; време ще е нужно и за спечелване на доверието на политическите субекти и на избирателите, че правата им ще бъдат гарантирани, а участието в процеса - в разумна степен безопасно, в това число и за членовете на секционните избирателни комисии (СИК).
По много от въпросите в това становище желаните цели ще могат да бъдат постигнати чрез решения на ЦИК и допълнителни усилия на администрацията, докато някои мерки биха изисквали законодателни промени.
Провеждане на максимален брой дейности онлайн. ОС препоръчва на ЦИК да проведе системен анализ на дейностите в изборния календар и да минимизира необходимостта от физически контакт между хора, както и на хора с материали - като се започне от възможността за онлайн заседания на районните изборните комисии (РИК), през процесите на регистрация на партии, коалиции и кандидати до разширяване и подобряване на дистанционното обучение на СИК.
Да се тестват платформи и приложения, които да станат доказано функционални преди сроковете за провеждане на дадена дейност. Съвсем безпроблемно е подаването на документите за регистрация на организации, наблюдатели на изборите, а също и на техните акредитирани наблюдатели, да става изцяло по електронен път (например сканирани документи).
Безопасност в местата за гласуване. В специализираните сайтове вече е налице богата информация за мерките, приложени в няколко десетки държави, провели избори от пролетта на 2020 г. до момента. ОС ще помогне на ЦИК в събирането на сведения и в анализа на чуждестранния опит и изпраща на комисията заедно с това становище първите работни материали.
Сред използваните по света мерки са личните средства за защита (маски, ръкавици, защитни екрани, дезинфектанти) за членовете на СИК, а също като препоръчителни или задължителни за гласуващите; контролът върху реда на чакащите пред секцията, върху броя на хората в изборното помещение или в сградата; периодична дезинфекция на често докосваните повърхности, проветряване на помещенията, и т.н.
Гласуване на поставените под карантина/в самоизолация. Мнението на изборните експерти в прегледаните от ОС материали е, че участието на тази категория избиратели не може да бъде отменено или неразумно ограничено, без това да е в ущърб на легитимността на процеса.
Сред достъпните на ОС данни е използването на подвижна избирателна кутия за тези граждани в Хърватия, Северна Македония, Румъния, Чехия, Руската федерация, Италия, Босна и Херцеговина и Швейцария - при съответни мерки за защита. Разпоредбите на Изборния кодекс в България за лицата с "трайни увреждания" с право да бъдат посетени от мобилна СИК, могат да се тълкуват разширително или да се променят с изрично споменаване на засегнатите от епидемията.
ОС разработи предложение за провеждане на ограничен пилотен проект за гласуване по пощата в няколко "консулски избирателни окръга" в Западна Европа, където отварянето на секции вероятно няма да бъде позволено от съответните власти или придвижването до такива секции ще е невъзможно за въпросната категория избиратели. Предложението ще бъде предоставено на Народното събрание при евентуално "отваряне" на Изборния кодекс в предстоящите седмици.
Попълване съставите на СИК. Неявяването на предложени от политическите субекти и съответно назначени членове на секционни комисии е типичен проблем в дните за гласуване в България, който може да се изостри заради нежелание за работа в местата за гласуване, каквото вече е забелязано в някои развити държави по света.
Предлагаме РИК, които назначават СИК, да подготвят списъци от резервни членове извън предложенията на партиите и коалициите въз основа на прозрачна селекция (евентуално конкурс) по критерии като образование, предишен опит в изборната администрация, заявена готовност да работят в рамките на избирателния район (или общината си). Те следва да получат възнаграждение за участие в обучението на СИК и, ако бъдат при необходимост включени в изборния ден, пълното възнаграждение за членовете на СИК, което да бъде увеличено съответно на поеманите рискове и отговорности.
Предизборна кампания. Много от изборите през 2020 г. са проведени при ограничения за броя на хората, които могат да се събират на открито или на закрито, което е увеличило значението на достъпа на политическите сили до електронните и социалните медии. В българската практика са изпробвани различни решения в тази област, които могат да се преразгледат при необходимост.
Права на наблюдатели, застъпници и други при отваряне на избирателните кутии и установяване на резултатите от гласуването. Изборният кодекс изисква гарантирането от СИК на правата на наблюдатели, застъпници и други категории лица, които имат право да присъстват в изборното помещение на всички етапи от изборния процес. Особено важно е ЦИК да определи правила, които, в условията на COVID епидемия и при спазване на определената от здравните власти дистанция СИК, ще осигурят пряка видимост на тези лица при отваряне на избирателните кутии и установяване на резултатите от гласуването.
За да се гарантира прозрачност на изборния процес, ОС ще предложи на законодателя да предвиди възможност за заснемане и излъчване в реално време на преброяването на бюлетините и установяване на резултатите от гласуването, за да може процесът да се наблюдава безопасно от всички заинтересовани лица, които имат право на това по ИК.
Относно машинното гласуване (МГ), в прегледаните от ОС информационни източници, включително посветените на алтернативни методи за гласуване, няма сведения МГ да създава епидемични рискове, по-сериозни от гласуването с хартиени бюлетини и които да не могат да бъдат управлявани и минимизирани.
В случай че законодателят разглежда промени в Изборния кодекс, ОС смята, че текстовете относно преброяването в СИК на разписките, отпечатвани от машината, въведени с последните промени, са неясни, евентуално неработещи и би следвало да се обсъдят отново. Вместо системно броене в СИК, което ще доведе до ненужно удължаване на обработката на резултатите и допълнителен допир до материали, минали през ръцете на избирателите, вероятно по-удачно е да се отчита резултатът с разпечатания от машината протокол, като се предвиди контролно броене в РИК на извадка на случаен принцип, каквото ОС вече е предлагал.
Информационна кампания. Едва ли е нужно да се доказва необходимостта, сочена от международни експерти, правителствата и националните органи за провеждане на избори навреме да разясняват мерките, предприети в отговор на пандемията. В материали, прегледани от ОС, се споменават консервативните нагласи на мнозинства от избиратели в различни страни, тоест предпочитанието да се гласува по обичайните начини; съмненията в добрата воля на политици и администратори при ширенето на фалшиви новини и конспиративни теории. Обстоятелството, че не може да има изборни правила в условията на пандемия, от които всички да са доволни и същевременно - в достатъчна степен предпазени от зараза, налага по-високи нива на решителност и отговорност от страна на изборната и държавната администрация.

Консултативен орган към Централната избирателна комисия, с основна цел да съдейства за осигуряване на прозрачност, демократичност и честност в изборния процес. Членове могат да бъдат представители на българските неправителствени организации, които са участвали с наблюдатели в избори. Създаден е на основата на чл.55 от Изборния кодекс и според своите Правила е консултативен орган към ЦИК с основна цел да съдейства за осигуряване на прозрачност, демократичност и честност в изборния процес. Общественият съвет работи независимо от изборната администрация. За работата си членовете му не получават възнаграждение.