Без резки движения. Външната политика на Байдън

Без резки движения. Външната политика на Байдън

Mеждународните коментатори говорят вече за нова Студена война.
Associated Press
Mеждународните коментатори говорят вече за нова Студена война.
Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".
"Путин е убиец". Изявлението на Джо Байдън на въпрос на водещия в ефира на ABC на 17 март произведе напрежение по оста Москва-Вашингтон. Путин отзова американския посланик от САЩ на консултации, отправи по посока на Байдън язвителни коментари и го призова на публичен дебат. Приятелският тон между Кремъл и Белия дом от времето на Доналд Тръмп е вече повяхнал спомен. Mеждународните коментатори говорят вече за нова Студена война.
Означава ли това, че Байдън прави завой на 180 градуса във външната политика? В някои области това е така: завръщане към Парижкото споразумение за климата и отношението към Европейския съюз и НАТО. Що се отнася до отношенията с Русия обаче отговорът е по-скоро не.
Русия
Още от годините на Студената война Демократите имаха славата на по-меки и сговорчиви спрямо Москва за разлика от партията на Рейгън. Това вече не е така, не на последно място и заради руското вмешателство в изборите през 2016 г. В речта си от 4 февруари Байдън изтъкна как не се е поколебал - за разлика от своя предшественик, когото не назова по име - да каже ясно на Путин, че няма да отстъпи пред агресивни действия.
Но политиката на предишната администрация не се изчерпваше с опитите на Тръмп да очарова и спечели руския си колега. Помпео заемаше много по-твърда позиция спрямо Москва от своя шеф по не един и два въпроса. През 2017 г. с гласовете на републиканците в Конгреса беше прието законодателство, даващо по-широки възможности за санкции срещу Русия, а така също и нейните бизнес партньори (например в енергийни проекти като газопроводва "Северен поток 2"). Следващата година американските военни нанесоха тежко поражение на руските наемници от Вагнер при сблъсък в Източна Сирия.
Казано иначе, и по темата Русия ще е налице приемственост. Байдън ще провежда твърда политика, но ще търси - подобно на Тръмп - и сделки, където е възможно. Москва и Вашингтон вече се договориха в началото на февруари да удължат Договора за ограничаването на стратегическите ядрени оръжия СТАРТ за пет години.
Китай
Налице е приемственост между Тръмп и Байдън и във връзка с Китай. Байдън не предприема резки движения, а единствено корекции на курса.
В речта си в Държавния департамент на 4 февруари под надслов "Мястото на Америка в света" президентът охарактеризира Пекин като "най-сериозен конкурент", застрашаващ сигурността, благосъстоянието и демократичните ценности на САЩ. Този твърд тон е рязък контраст с риториката на Обама в периода между 2009-2016 г. Тогава Белият дом разглеждаше Китай като на икономически и дипломатически партньор, а не като първостепенна заплаха. Настоящата линия има много по-общо с политиката на Тръмп. Държавният секретар Антъни Блинкън заяви, че неговият предшественик Майк Помпео е бил прав, охарактеризирайки репресиите, на които е подложено уйгурското население в провинция Синдзян като геноцид.
Във времена, когато Демократи и Републиканци не могат да намерят общ език по никоя тема, политиката спрямо Китай представлява рядък пример за междупартийно съгласие. Единственият нюанс е, че Байдън допуска в определени ясно разграничени области - противодействието на климатични проблеми или пък общественото здраве и борбата с пандемии като COVID-19 - интересите на двете страни да съвпадат и да е възможно сътрудничество.
Иран
Третият пример е Иран. На 25 февруари бойни самолети на САЩ пуснаха седем високоточни бомби по цели в района на град Абу Камал на границата между Сирия и Ирак. Ударите на разсъмване бяха насочени срещу две въоръжени групировки с присъствие в двете съседни близкоизточни страни. Въпросните милиции, подкрепяни от Иран, вероятно стоят зад нападението на американски части в Ирак в средата на същия месец.
Ударите по ирански цели показват, че Байдън малко или много е обвързан с решенията на своя предшественик в Белия дом. През май 2018 г. САЩ се оттегли от ядрената сделка, сключена с Иран в мандата на Обама, и започна да прилага т.нар. "политика на максимален натиск". Последната включваше строги икономически санкции, безусловна подкрепа за геополитическите съперници на Техеран в региона и дори употреба на военна сила срещу ирански цели. Такъв е например ударът, който отне живота на ген. Касем Солеймани, смятан за ръководител на иранските операции зад граница и вероятно свързан с атентата на бургаското летище през 2012 г.
Принципно Байдън е за това САЩ да се върне към ядрената сделка и да отмени санкциите, но при допълнителни условия. По-важното в случая обаче е, че когато Иран използва военна сила - чрез своите съюзници и клиенти в различни близкоизточни страни - Америка няма да се поколебае да отговори твърдо и решително.
Многобройните и съществени разлики между Байдън и Тръмп, както и между техните екипи, са повече от очевидни. Това няма как да не се отрази на американската външната политика. Въпреки това в няколко ключови области, за добро или за лошо, промените няма да са драстични.
Това е и посланието на бомбардировката от 25 февруари. Разликата с Тръмп е, че ударите са премерени. На първо място е подбрана цел в Сирия, а не в Ирак, за да не се дестаблизира управлението в Багдад, което разчита на подкрепа както от Техеран, така и от Вашингтон. На второ място, отговорът е пропорционален. Мишена са иранските "проксита" на терен, а не директно Ислямската република, още по-малко фигура от калибъра на Солеймани. С други думи военната мощ остава поле за действие на дипломацията, вместо да ескалира напрежението без ясна политическа стратегия.

Старши изследовател в Carnegie Europe, с фокус върху разширяването на ЕС, Западните Балкани и Източна Европа. Преподава в Оксфордския университет. Автор на книгите "Турция под управлението на Ердоган", "Исторически речник на Северна Македония" и "Русия се завръща на Балканите". Публикувал е редица академични статии и доклади.