"Вашата култура ни обижда" – личен спомен за Косьо Марков

"Вашата култура ни обижда" – личен спомен за Косьо Марков

"Вашата култура ни обижда" – личен спомен за Косьо Марков
Фейсбук/Константин Марков
Текстът е препубликуван от Портала "Култура".
Преди дни научих от медиите за смъртта на известния наш рок-музикант Константин (Косьо) Марков. Бог да го прости! Тъжната вест обаче отключи у мен спомени от (вече) далечните години на нашенския "соц", когато за кратко имах познанство с този интелигентен и фин човек. Спомних си и как се отнасяха тогава с хората като него - ентусиастите на авангарда на музикалното изкуство, още повече, както казах, ако бяха и интелигентни, и фини.
Защото аз се запознах с Косьо Марков в трудовите войски на БНА. Там той бе имал участта да попадне, след като беше завършил висшето си образование, а аз - година преди него - след гимназията.
На читателите от по-младите поколения ще трябва да открия, че в този род войски на "народната" ни армия в онези години бяха прибирани изключително следните категории млади мъже: първо - представителите на турското и ромското етнически малцинства, осъжданите (и лежали в затвора) за криминални престъпления, ако са поне под 30 г. и т. нар. неблагонадежден контингент. Последният включваше момчета, чиито бащи, дядовци или други близки родственици са били "засегнати от мероприятията на народната власт" (така официално наричаха убийствата и репресиите, извършени след 1944 г.).
Такъв именно бях самият аз. После - завършилите духовна семинария или духовна академия (т. нар. "попове") и накрай - провинилите се сами в нещо пред "социалистическото ни общество".
Ще кажа, че рок-музиката по онова време сама по себе си представляваше такова "провинение". Да я изпълняваш, дори легално, на сцените на "родината" (каквото бе правил Косьо Марков), макар и да не подлежеше на наказателна санкция, все пак беше безспорен атестат за "морално-политическа" неблагонадеждност. Да я слушаш, да следиш развитието ѝ, особено ако го правиш по "вражеските радиостанции" (където единствено би и могъл да го правиш), пък си беше същинско престъпление.
В трудовашкото поделение, в което служих първите 4-5 месеца, едно момче бе попаднало именно защото като ученик бе проявило неблагоразумието да напише писмо до музикалната редакция на една от тия "вражески радиостанции" с желанието да му пуснат любимо "парче" - нещо, което "народната милиция", разбира се, бе засякла и което бе предопределило бъдещето му оттогава нататък.
Общото за отношението към т. нар. неблагонадеждни в този род войски на народната ни армия обаче бе това, че ги третираха по много по-враждебен и унизителен начин, отколкото например "криминалните". Ако "поповете" по начало бяха смятани за "луди" (как ще завършиш семинария или духовна академия, ако не си поне малко "луд") и затова ги тормозеха сравнително умерено, с великодушно презрение, то останалите - именно колкото по-образовани, по-културни, по-нетрадиционни бяха, толкова повече възбуждаха нетърпимостта на "командния състав".
И ето - аз не зная (или съм забравил) с какво точно е бил "неблагонадежден" покойният Константин Марков, но си спомням ясно, че още в първите дни след пристигането му на началството бе станало известно, че освен инженер, висшист, той е и рок-музикант. Някъде в багажа му бяха намерили (и разбира се, задигнали) снимка, на която той бе фотографиран с китара, на сцената, до известна наша естрадна звезда и с доста дълга (за тогавашните мерки) коса.
Тъкмо това - допълващо интелигентния му вид и държане - буквално "взриви" командния състав на поделението. Снимката бе демонстративно показвана на криминалния контингент, бяха правени, пред всички, издевателски намеци за евентуалната сексуална ориентация на "дългокосия", но също - гръмогласно - настояваха "рокаджията" да им отговори имал ли е (колко пъти и как точно) интимни контакти със звездата, до която бе на снимката.
"Дисциплинарните" наказания, на които по всеки измислен повод бе подлаган, бяха толкова многобройни и толкова унизителни, че не бих се решил да ги описвам тук, още повече след смъртта на музиканта. Ще подчертая обаче, че самата жертва на тези издевателства с абсолютно нищо не бе ги предизвикала. Не си спомням той дори да бе разправял с какъв вид изкуство се е занимавал, преди да попадне тук. Предизвикателно следователно бе самото "рокаджийство", самата "цветност" на фигурата му и самата му интелигентност.
За пълнота на този кратък разказ ще добавя, че агресията към моя "съказарменик" идваше почти изключително именно от командния състав, т.е. "народното офицерство и подофицерство", членуващо без изключение в БКП. "Криминалните", ромите и останалите проявяваха много по-голяма търпимост. Впрочем именно тя ни позволи - спомням си - на мен, на Косьо Марков и на още един "неблагонадежден висшист" за определен период да си осигурим спокойствие поне в късните вечерни часове и нощите.
Работата бе там, че като (вече) "стар войник" аз бях успял да овладея определени хитрости. Още преди идването на "висшистите" бях пренесъл едно от войнишките легла в т.нар. гардеробна стая и го бях "маскирал" зад висящите в него шинели. Сега пренесохме там още две легла и след вечерната проверка се скривахме в уединеното място, за да можем да разговаряме и да отдъхваме на спокойствие. "Цената", която трябваше да плащаме, за да не бъдем издадени на началството за тази си нерегламентирана усамотеност, бе, че през вечер-две трябваше да пускаме в същата "гардеробна" една групичка от най-изявените "криминални", за да си разделят те пък в нея по някое шише ракия.
Пак казвам те се отнасяха към нас - "софиянците" и "интелигентите" - далеч по-сговорчиво от "командирите". Във всеки случай "рокаджията" не ги нараняваше със своята необикновеност; на тихостта и възпитаността му те по-скоро не обръщаха внимание. Във всеки случай те никога не издадоха нашето "скривалище". Колкото и примитивни личности да бяха, за тях културната и образователната различност, "градскостта" и дори "авангардността" бяха нещо естествено - да, много чуждо тям, но не и предизвикващо ги да го преследват.
Но тогава защо, защо същите тези неща, символично олицетворение на които бе "рокаджийството" на Косьо Марков - така "възпаляваха" другите - овластените в тогавашната държава - в нейната армия, милиция, в нейната администрация (която очевидно и го бе изпратила в този род войска за "неблагонадеждни")? Нима някой ги предизвикваше с тях? Нима предизвикваше образоваността, по-тихото говорене, по-възпитаният език? Защо бодеше очите им снимката с китарата, с дългата коса? Та нали тя бе донесена не за да бъде показвана, а за да остане скътана в дълбочините на шкафчето между дрехите - за личен спомен от довчерашното?
Най-кратък и синтетичен отговор на тези въпроси срещнах съвсем неотдавна, запознавайки се (заедно с жена ми) с биографията на забележителния руски писател от полски произход Сигизмунд Кржижановски - невероятен талант и ерудит - творил през първите две десетилетия след 1917 г., сравняван днес с Кафка и Хофман, но чиито разкази и новели виждат бял свят едва през 1990 г. Та при един от поредните откази на комунистическия редактор да приеме за печат негово съчинение, литературният чиновник се обърнал към него с гневното възклицание: "Ну не понимаете ли вы, что ваша культура нас обижает?" ("Не разбирате ли, че вашата култура ни обижда?"). Да, точно така - самата култура, самата авангардност, самата цветност обиждаше (и правеше "неблагонадеждни") в очите на "народните" началства всички онези, които я имаха. Всъщност обижда техните наследници и до днес.
Още веднъж - Бог да прости Косьо Марков, с когото съдбата ме срещна за кратко и вестта за чиято кончина събуди у мен тези тъжно-смешни спомени.