Не превръщайте софийската ул. "Цар Иван Шишман" в градски кошмар като "Витоша"

Не превръщайте софийската ул. "Цар Иван Шишман" в градски кошмар като "Витоша"

"Категорично сме против маси вместо паркоместа пред заведенията", заявяват в петиция жители на улицата и карето между "Граф Игнатиев", "Георги Раковски", "Цар Освободител" и "Васил Левски".
"Категорично сме против маси вместо паркоместа пред заведенията", заявяват в петиция жители на улицата и карето между "Граф Игнатиев", "Георги Раковски", "Цар Освободител" и "Васил Левски".
На 10 май започва дълъг и тежък основен ремонт на артистичната улица "Цар Иван Шишман" в София. Ще се подменят тръбите и асфалтът, тротоарите и осветлението, водосточните тръби ще бъдат вкарани в канализацията. Освен собствениците на търговски обекти, притеснени са и жителите на района - не само заради шума, мръсотията, спряната вода и неудобствата през следващата календарна година, а и заради неясноните след реконструкцията. Опасенията им са, че след края на ремонта паркоместата ще бъдат заменени от заграждения, в които ще бъдат поставени маси и столове пред заведенията за хранене.
"Дневник" публикува петиция, която настоява за запазване на облика на емблематичната улица. Тя изразява интересите на жители на улицата и карето между "Граф Игнатиев", "Георги Раковски", "Цар Освободител" и "Васил Левски". Неин автор е Стефан Попов.
Ние живеещите в София, район Средец, на ул. "Цар Иван Шишман" и карето между улиците "Граф Игнатиев", "Георги Раковски", "Цар Освободител" и "Васил Левски"
се обявяваме категорично против поставяне на маси и столове на паркоместата пред заведенията
за обществено хранене (барове, сладкарници, ресторанти и др.), както и ограждането на тези места с кашпи, колчета или по друг начин по протежение на ул. "Цар Иван Шишман" или съседните улици.
Промяната от паркоместа в места за ползване от заведенията с маси и столове би било начало на комерсиализация на улицата, аналогична на бул. "Витоша", който от невинно рекламирана пешеходна зона деградира до градски кошмар. Ул. "Цар Иван Шишман" е малка, кокетна резиденциална улица, с множество арт магазинчета. Места на улицата, принадлежни към заведения, са в интерес само на няколко заведения, засега. Но:
- Никой не може да спре разрастването в тази комерсиална посока.
- Ще се закриват магазинчета и ще се обединяват в по-големи заведения.
- Шумът от изнесените на улицата заведения ще тероризира живеещите.
- Шумът ще е особено силен в тясната улица поради ехото в отсрещните фасади.
- След вечерния час клиентите ще си допиват по тротоарите, шумът ще продължава.
- Работното време ще е на практика от 6.00 до 12.00 поради зареждане и чистене.
- Боклукът по улицата ще нарасне. И това са само част от негативните следствия.
Шум от кръчми и барове и днес трови живеещите.
А проект - части от "Шишман" да станат продължение на заведенията, ще бъде кръчмарски погром над симпатичната улица. И всичко това се предлага с фрази за кокетни масички, столчета, кашпи, цветя, тих разговор, приятно, спокойно място и пр. подвеждащи реторики. Ние обаче не искаме кръчми под прозорците си.
Закриването на паркоместа ще доведе и до изтласкване на автомобили в съседните улици, където паркирането и сега е затруднено. Колите ще се въртят в карето, както и сега го правят, докато си намерят място. Ще вдигат шум и ще замърсяват въздуха повече от сега.
Категорично отхвърляме опитите за заблуждаване, съзнателно или не, на живеещите на "Шишман" и съседните улици, които прикриват перспективата за деградация на целия квартал. За "Шишман" има разумни архитектурни решения, това не е едно от тях.

Доктор по философия и социални науки от New School for Social Research, Ню Йорк и доктор на науките от СУ "Климент Охридски". Професор по философия и социология в НБУ. Автор на книгите: "Езикът на кухите фрази. Критика на политически метафори", "Декарт и математизацията на света", "Атлантис: Дезинтеграция на политически тела", "Obiectum Purum: Увод във феноменологията на Рене Декарт", "Публичен процес. Статии" Том I и II, "Витгенщайн: Аналитика на мистическото", NATO’s Global Mission in the 21st Century, "Модерна ски техника".