За обединението около общата ни история - цар Самуил erga omnes (III част)

"Ако постоянно създаваме различия, разделения и граници, ако нагнетяваме напрежение и вражда, то печално ще практикуваме английския пейоративен глагол balkanize - "разделям нещо на няколко малки, взаимно враждуващи помежду си политически единици"."
Този процес обаче има и алтернатива, заключава заместник-председателят на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси между България и Северна Македония доц. Наум Кайчев в третата част на "За обединението около общата ни история - цар Самуил erga omnes". Тя е новият отговор на публикация на македонските членове Огнен Вангелов и Любчо Ристески, предоставен на "Дневник".
Вчера "Дневник" публикува отговора им на втората част на посветената на цар Самуил и общата история статия, с която те отново се противопоставят на изказани от доц. Кайчев тези, този път на тези във втория му текст по темата, публикувана след реакцията им на първата през април.
Публикуваната през април "За обединението около общата ни история - цар Самуил erga omnes" четете тук, заедно с първия отговор на Вангелов и Ристески и последвалата втора публикация на доц. Кайчев.
С настоящия кратък текст бих искал да завърша от своя страна дискусията за името и характера на държавата на забележителния средновековен владетел от Преспа. Надявам се, че с нея допринасяме за по-добрата информираност на четящата общественост в Република Северна Македония и Република България.
Членовете на Съвместната комисия по исторически и образователни въпроси от Република Северна Македония Огнен Вангелов и Люпчо Ристески, повторно се опитват да опонират на моята статия, в която припомням, че освен изворите, също съвременната авторитетна византинистика във Великобритания и САЩ, както и тази на Балканите - Хърватия, Сърбия, Албания, Косово, включително и албански историци от Северна Македония разглеждат държавата на цар Самуил по сходен начин: като Българско царство.
Кое е името на държавата на цар Самуил?
В своя нов блог двамата съавтори отново не привеждат доказателства, че Самуил е някакъв "небългарския славянски" или "македонски" владетел. Макар и без ентусиазъм, те приемат изводите на съвременната историография, че Самуил е бил цар на България: "Именуването на царствата като български е наистина от второстепенно, па дори и от третостепенно значение. Ние като членове на Комисията въобще не спорим с именуванията на тези царства в различните изследвания".
Тази все пак положителна крачка към зачитане на световната византинистика, но и към обединение около нашата обща история, за съжаление не бе последвана от съответно решение на Съвместната историческа комисия на 14-та среща, проведена на 10-11 юни 2021 г. Тогава колегите от Северна Македония, в разрез и с написаното от двамата от тях, не само не се съобразиха с доминиращата теза в съвременната историография, която именува държавата на Самуил като Българско царство, но и отказаха всякаква дискусия по същество за цар Самуил и неговото време. Не мисля, че с това допринесохме за по-доброто бъдеще на нашите две общества и на целия регион. Ако ограничаваме обхвата на работа на Комисията, в нарушение на самия Договор за приятелство и добросъседство, едва ли ще стигнем много далеч.
Още за българската средновековна народност
Двамата съавтори не могат да отрекат българския етнос (народност) през Средновековието, тъй като това би означавало отново да влязат в тежък конфликт със световната медиевистика - в предишния текст вече показахме, че във византологията широко се приема наличието на български средновековен етнос. Ето по какъв начин прави това споменатата вече монография Romanland: Ethnicity and Power in Byzantium на Антъни Калделис, който накратко се спира специално на този въпрос: "Мнозинството от населението на завладяната от ромеите България [царството на Самуил и племенника му Йоан Владислав] беше вероятно българско, славяноезично и православно - към това време е безполезно да се опитваме да направим разлика между първоначалните българи [прабългарите] и славяните. Поради липса на дискурсивни наративни текстове от България, каквито ние имаме в изобилие от Романия [Византия], е трудно да реконструираме контурите, природата и обхвата на българската идентичност. В надписите владетелите на България противопоставят българите на ромеите - или "гърците", както често ги наричат, следвайки западната практика, и на маджарите. Няколко квазиисторически български текстове от периода на ромейската окупация [византийското владичество] са оцелели и те разкриват трайната важност на българската държавна традиция и на българската народност (peoplehood) във времето под ромейската власт" (с. 234-235).
Двамата съавтори решават да се противопоставят не на съществуването на българската средновековна народност, а на нещо по-различно, измислено от тях, приписвайки ми фраза, която никога не съм употребил - "консолидирана народност", или "консолидирана българска народност". Въпросният израз внушава понятие, близко до термина "нация", който също никога не е използван за периода на Средните векове от членовете на Комисията от България.
Съавторите дори са включили израза "консолидирана българска народност" в подзаглавие на своя текст. Ако те погрешно четат и подменят моите публикации, които са достъпни в електронна форма за всички читатели, то как ли биха могли да постъпят с други по-стари и по-недостъпни текстове, които са важни за историческата наука ?
Всъщност блогът на двамата съавтори продължително обсъжда нещо съвсем друго - имат ли съвременните нации, имаме ли ние днес някаква връзка с цар Самуил и с българската средновековна народност. Текстът им е посветен на ХІХ-ХХ век, на общите проблеми по създаването на нациите, цитирайки и произведения, които се учат в първите години в университета. Това е съвсем друга тема, по която сме писали немалко в научни публикации, а засягам и в текст в РесПублика.
През общо разбиране за цар Самуил към хармонично европейско бъдеще
Както показахме, цар Самуил е ясно определен от световната историография, а и от Съвместната историческа комисия с нейното решение от 2019 г. за съвместното му отбелязване. Той не може да бъде представян по един начин за държавниците, политиците и обществото при съвместните чествания, а по по-различен - в учебниците за учениците в Северна Македония. Той е един и общ за всички - цар Самуил erga omnes.
Ако постоянно създаваме различия, разделения и граници, ако нагнетяваме напрежение и вражда, то печално ще практикуваме английския пейоративен глагол balkanize - "разделям нещо на няколко малки, взаимно враждуващи помежду си политически единици". За предпочитане е другата алтернатива - да споделяме общото и позитивното, да се обединяваме обективно около нашата обща история от Средновековието и от по-новите периоди, и с това да бъдем по-хармонични и по-подготвени за нашето общо европейско бъдеще.