Русофили срещу русофоби – през призмата на литературата

Русофили срещу русофоби – през призмата на литературата

Известно е, че българите имат особен статут в руското културно пространство.
Известно е, че българите имат особен статут в руското културно пространство.
В роман на Пелевин баща и син гледат как японски дълбоководен робот се опитва да обезвреди бомба, останала от войната Бащата се възмущава: "Чудни хора са това японците... Да рискуват толкова скъпа техника - не може ли да пратят човек?!" Ето такова е отношението към ценността на живота на индивида в Русия.
Поетът Фьодор Тютчев настоява, че Русия е непонятна за ума: "В Русия може само да се вярва." Идеята, че руската душа е нещо извънмерно мистично, се утвърждава на Запад след превода на гениалните руски романисти от XIX век. Достоевски в "Бесове" предсказва ирационалния нихилистичен метеж от 1917 г., а Ленин нарича Толстой "огледало на руската революция".
В самата Русия идейният сблъсък между славянофили и западняци определя интелектуалната атмосфера до революцията, и продължава видоизменена в условията на Съветския съюз. Всъщност всички идеи, породили се в Русия, са отглас или просто отговор и нелегален дъмпингов внос на европейските такива.
Настояванията, че Русия ще каже "нова дума" и пр., са безпочвени, понеже парадоксално "истинският руснак" е префасониран чужденец... От Петър I до Сталин и Хрушчов стремежът е да се настигне Европа и да се задмине, като се имитират нейните постижения в науката и изкуството. Религиозният философ Николай Бердяев (изгонен от болшевиките през 20-те) пък твърди, че Русия се е разширила твърде пространствено и това я лишава от "дълбочина" в мисленето.
Известно е, че българите имат особен статут в руското културно пространство. Съдбата на българите се дискутира и в "Братя Карамазови", и в "Ана Каренина", и "В навечерието" на Тургенев, и къде ли не. И няма как да не е така, тъй като българи стоят в основата на руската култура и език - от азбуката до православната книжнина... В нашата литература още в "Под игото" Вазов отбелязва протоконфликта между русофили и русофоби, който ще ескалира след Освобождението. Най-вече в образа на социалиста Кандов като че ли е концентриран русофилският имагинерен култ към всичко московско. На лавицата в дома на Кандов лежи романът "Престъпление и наказание", а и в структурата на Вазовия роман влиянията на Достоевски са лесно видими.
И докато Раковски, Ботев, Захари Стоянов и др. са наясно със завоевателните щения на Русия спрямо българите и изстъпленията на "руската мечка" спрямо другите народи, то "русофилите" са или агенти на Москва като Найден Геров, Васил Априлов и пр., или безмозъчно поддържат славянофилството като Вазова, без да осъзнават, че това е руска имперска политика.
След две световни войни, в които сме противник на руснаците, отношението до днес към тях продължава да е двояко. Съвременните "русофоби" настояват, че не мразят "руската култура", но ненавиждат руските имперски мераци, които никога са утихвали и особено нарастват, след като СССР се е превърнал в световна сила.
Само че "руската култура" е твърде обобщен и нерефлексиран израз. В същината си тя е националистична - нека отбележим, че дори репресирани от държавата като Достоевски и Солженицин се превръщат в страстни защитници на всичко руско. От друга страна големите имена на XX век всъщност се реализират в странство - Шагал, Кандински, Набоков, Бунин, Бродски, Дягилев, Шаляпин, Стравински, и пр. се реализират в Европа или САЩ. Тоест да обичаш "руската култура", без да уточниш какво имаш предвид, е малко безотговорно.
Интересно е да се види как това раздвоение спрямо "исконно руското" (каквото и да значи това, най-често примитивен национализъм и любов към "родината") се отразява в съдбата на двама братя, световноизвестни режисьори. Единият е Никита Михалков, който съвсем деградира в угодничеството си към Кремъл, и другият е Кончаловски, чиито възгледи евоюлират в емиграция. В своята мемоарна книга Кончаловски с ирония рисува образа на брат си, който с мушама и препасан с калашник, тръгва да защитава парламента и "демократичните промени" на Елцин при един от опитите за пуч...
И ако "русофобите" у нас можем да кажем, че произхождат от културния пласт на обществото, то какво да кажем за русофилите? Най-вече комунисти, преименували се на социалисти, "шопи със сопи", бивши униформени или икономически възмогнали се чрез Москва хитри българчета, или просто заблудени почитатели на историята, където Русия се представя за могъща и непобедима сила... Както казва един сърбоезичен писател - на Балканите историята е основната дрога. Друг негов събрат го допълва: "Идиоти имаме, Достоевски нямаме..."
Това как се отразява на политическите избори е трудно да се изследва, но че има някакво влияние е безспорно. Трудно е също да се определи в каква корелация са двете спекулативно обобщени групи българи... Омразата, която обаче се разпалва във фейсбук стълкновения, е съвсем автентична. Всяка от групите е готова да репресира отсрещната и би го направила безмилостно при възможност. И тука отново се омесват икономика, политика и култура...
Доводите "про и контра" са железни, но никой не ги взема предвид. Спори се по-скоро емоционално, с цел за размажеш опонента, който без съмнение е нещо като микс от Юда Искариотски и Павлик Морозов... И ако има място, където конспиративните теории разцъфтяват в пълния си блясък - това са тези спорове. И ако има място, където битката между русофили и русофоби никога няма да приключи - то това място е тук...