Бизнес с кауза по време на криза: мисията възможна

За 11-а поредна година Българският център за нестопанско право (БЦНП) подкрепи граждански организации да развият своите социалнопредприемачески идеи. В 12-ото издание на програмата "Предприемачество за неправителствени организации" - LET'S GO, се включиха 12 организации, а 3 от тях бяха отличени в конкурса "Най-добър бизнес план на НПО" и подкрепени с 10 000 лв. за стартиране на техните идеи.
Докато малки и големи бизнеси претърпяват сериозни загуби вследствие на серията от неблагоприятни фактори през последните две години, една група организации се захваща уверено със стартиране на бизнес с кауза. Дали това противоречи на икономическата логика? Не и в случая на социалните предприемачи. Именно в контекста на големите социални предизвикателства те са онези, които виждат смели решения на проблемите и възможност да подкрепят най-уязвимите групи в нашето общество.
Такива са и тазгодишните участници в програмата LET'S GO - 12 граждански организации от цялата страна със смели идеи за преодоляване на значими социални проблеми. Техните каузи са разнообразни - образование, права на човека, опазване на природата, подкрепа за младите творци и развитие на културната сцена, подкрепа на местни общности. В последните две години гражданските организации са сред онези на първа линия, които полагат огромни усилия в подкрепа на най-уязвимите групи от нашето общество. И това изискваше неимоверни усилия. За да устоят и продължат, те не "намалиха оборотите", а напротив - предприеха смела стъпка към това да бъдат още по-устойчиви каузите им и да достигат до още повече хора с продуктите на своята дейност.
В рамките на интензивната тримесечна обучителна и менторска програма LET'S GO 12 идеи се превърнаха в 12 бизнес плана, готови да намерят своята реализация.
"Всяка година организациите, които кандидатстват за участие в програмата, адресират реални социални проблеми със своите бизнес идеи", споделя Надя Шабани, директор на БЦНП. "За да може в много по-голяма степен да се усети ефектът от тяхната добавена социална стойност, трябва да се насърчава общността от социални предприемачи да расте. В програмата ни за предприемачество за НПО за 11 години са участвали над 200 организации. Има още много добри примери за бизнес с кауза в България, но все още няма достатъчно ефективни мерки, които да подкрепят тази екосистема да се развие експоненциално." |
В България от 2019 г. е в сила Закон за предприятията на социалната и солидарната икономика, който регламентира и създаването на Регистър на социалните предприятия. Към днешна дата в него фигурират малко над 30 социални предприятия, което не отразява действителната картина на активно работещи такива. Участието в регистъра е непопулярно, а ползите от него остават несъществени за развитието на социалните предприятия. Това е един от индикаторите, който показва, че към момента държавата не успява да настигне темповете на развитие на тези нови икономически субекти и да ги адресира с политики и програми, които да стимулират растежа им.
Много социални предприемачи активно ангажират уязвими групи в своята дейност и за тях е съществено важно да се облекчи режимът за наемане на хора в уязвимо положение, за да могат лесно да се интегрират на пазара на труда, а не да зависят от помощи.
Не на последно място е критично важно да се развива капацитетът и уменията за социално предприемачество. Възможност за това е подкрепата за развитие на обучителни центрове, където хора от реалния бизнес предават своето знание и помагат на подобни малки бизнеси да пораснат и да създават социални иновации, които помагат обществото да се развива. Програмата за предприемачество на Българския център за нестопанско право работи с ментори и обучители от бизнеса още от самото й създаване преди 11 години и това дава огромна добавена стойност за социалните предприемачи.
Възможностите за подкрепа на социалното предприемачество не се изчерпват само с ангажимента на държавата и бизнеса, но и с готовността на обществото да потребява продукти и услуги с кауза. Освен подкрепа на значима кауза предимствата им често са ръчна изработка, високо качество, местно производство, екологично чисти съставки и още много.
До голяма степен социалните предприемачи не развиват своите бизнеси с кауза въпреки кризата, а заради нея - за да решат значими социални предизвикателства. Можете да се запознаете с всички участници в тазгодишното издание на LET'S GO, както и с трите идеи, отличени в конкурса "Най-добър бизнес план на НПО".
1. Сдружение "Концерти.БГ" от гр. София, които развиват Ритъм кръгове, за да могат повече хора да преживеят музиката и същевременно да сплотят своите екипи, а сдружението да продължи да развива и подкрепя културната и концертна сцена у нас.
2. Народно читалище "Любен Каравелов - 1897" - с. Куртово Конаре, които ще предложат нов туристически пакет "На гости на Куртово Конаре", в който посетителите да се докоснат до местни занаяти, съвместно приготвяне на храна, разходки до двореца "Кричим" и други забавления.
3. Фондация "Театър Нокс" от гр. София, които се стремят да привличат младежка публика към театралното изкуство и да развиват младите артисти, а в програмата работят по развитието на свое собствено пространство за репетиции, културни събития, творчески школи, обучения и семинари.
4. Фондация "Приложно образование" от гр. София, с идея да създадат серия от образователни инструменти и продукти, които да подпомагат развитието и изграждането на социални и други важни умения у младите хора.
5. Фондация "Корен" от гр. София, които развиват своята идея за издателска дейност на авторски продукти - книги, помагала и игри, както и превод на чуждоезична литература по темите почвознание и опазване на почвите.
6. Сдружение "Възможности без граници" от гр. София имат амбицията да направят обучението за правата на човека по-ангажиращо и достъпно със стратегическата настолната игра БАРАБАР, в която 75 герои се борят да спасят Земята от апокалиптично бъдеще
7. "Добруджа - история, традиции, култура" - гр. Добрич, развиват Фермерски пазар - средища на културни, образователни и общностни събития, на които местни производители предлагат своята висококачествена чиста продукция.
8. Фондация "Мисия Криле" - гр. Стара Загора, ще развие свое социално предприятие за производство на ръчно правени изделия, сувенири и детски играчки от уязвими лица, предимно жени бежанки и мигрантки, като така способства за тяхното социално и икономическо включване
9. От сдружение "Натуралистично" - гр. София, ще създадат бутиков натурален козметичен продукт - аура спрей "Етера". Той е съставен от етерични масла и флорална вода - екологични продукти от България.
10. От социална и обучителна ферма "Софера" - с. Илинденци, ще развият "Посещения във фермата", като чрез тях се стремят да увеличат и броя на абонаментните кошници с пресни продукти от фермата. Това подкрепя работата им за създаване на ранни трудови навици за младежи с увреждания.
11. От "Направено с любов 21" - гр. Перник, ще развият творчески работилници с участието на творци в лицето на хора с увреждания. Те са създатели на разнообразни ръчно изработени продукти, които сдружението предлага във физическия си магазин, а сега ще споделят своите умения с участниците в работилниците.
12. От фондация "За нашите деца" - гр. София, имат амбицията да създадат Академия за социално учене и развитие, в която да предлагат обучения за специалисти, служители в социалната и други свързани сфери с цел да повишат разбирането си, да придобият знания и умения по въпроси от сферата на ранното детско развитие.
Всички те представиха своите идеи пред журито на конкурса "Най-добър бизнес план на НПО" и 3 страхотни идеи бяха отличени и подкрепени с парична награда:
1. "Възможности без граници" за играта БАРАБАР

2. Сдружение "Направено с любов 21" - гр. Перник, за творчески работилници от хора с увреждания и магазина, в който продават стоки на тези творци

3. Народно читалище "Любен Каравелов - 1897" - с. Куртово Конаре, за специалните туристически пакети "На гости на Куртово Конаре"

Програмата се организира от Българския център за нестопанско право с подкрепата на фондация "Америка за България", УниКредит Булбанк, TELUS International Europe и "Аксенчър България".