Накъде иска да се развива Пловдив

Пловдив има нов проблем. Той не е кошмарният градски транспорт или липсата на напредък по изчистването на въздуха. Не е и постоянното раздаване на милиони, които потъват във все така незавършените градски стадиони.
Общината иска да намали часовете за безплатно паркиране на електромобилите в платените зони до 3 часа. Предложението е направено от кмета Здравко Димитров и е заради "печалба, която частни компании правят на гърба на общината". В случая, без да е посочена, става ясно, че акцията е насочена към платформата за споделено придвижване SPARK, която разполага с електромобили в София, и наскоро влезе в Пловдив.
В столицата, както и във всички големи европейски градове, безплатното паркиране на електрически коли е политика, чиято цел е повече от ясна - насърчаване на екологичния транспорт и намаляване на вредните емисии.Ще дойде, разбира се, време, в което това няма да е така. Когато е-мобилите станат твърде много или когато твърде много хора започнат да ползват е-мобили вместо градски транспорт. Нито едно от двете не е факт.
Естествено, че е добре компаниите да плащат за публичните услуги, които ползват. Но вместо да обсъди тази идея със съответната компания, Пловдив налага ограничение на всички ползватели на електромобили. При това - без да разполага с методите да измери или контролира това ограничение. Резултатът ще бъде хаос и наказание за хората, избрали електроавтомобили, и вероятното изтегляне на SPARK. Една компания обаче не е най-важното тук.
Това ще е лош сигнал както за бизнеса и иновативните модели, така и за хората в града. Вместо да търси начини да ограничи замърсяващите автомобили и да подобри мобилността - било то с велосипеди под наем, по-добри автобуси, повече транспортни линии, градски железници, Пловдив се фокусира върху ниша, която тепърва дава алтернативи. Това ще е зле и за самия град и неговия нов бранд. Той привлича мнозина, които го припознават като приятно място за посещение или живот. Много от тях са млади хора.
Това е също така доказателство, че управата на Пловдив не се е променила особено. Преди години за няколко милиона управляващите успяха да унищожат тролеите за сметка на повече автобуси. Сега за няколкостотин лева такси от паркиране ще унищожат електромобилите.
Още по темата: