Смисълът от третия мандат

"Дневник" препубликува със съкращения анализа от "Дойче веле".
Третият мандат за съставяне на правителство в този парламент може и да бъде успешен, макар вероятността за обратното да е по-голяма към момента. Аргументите за ново правителство без избори са три.
Първо, според социологическите прогнози един нов парламент няма да е много по-различен от сегашния - на мястото на "Има такъв народ" (ИТН) може да се окаже нова путиниска формация. Ако това стане, след три месеца служебно безвремие ще се окажем отново в същата долна ниска точка на дневния ред и ще се чудим какво правителство може да се създаде: дали е по-добре в него да влязат петорно изпраните политици, за да се държат настрана путинистите.
Второ, основанията за гласувания вот на недоверие бяха фалшиви. "Предателството" за "Ма-ке-до-ни-яяя" се оказа всъщност голям дипломатически успех на България (ако може да се нарече успех решаването на проблем, който предходно управление на страната е създало). "Крахът на финансовата политика" също се саморазвенча като въображаем, при наличието на рекорден ръст на промишленото производство, бюджетен излишък и голям финансов резерв. Тезата за това, че българската инфлация е породена (една трета) от правителството също е сапунен мехур, който може да се спука с познания по аритметика от трети клас. Истината е, че малки отворени икономики с по-ниски ценови нива от Германия, Франция или Великобритания имат по-висока инфлация от тези държави.
Вярно е обаче, че правителството падна заради (често неразбираемото) неразбирателство между коалиционните партньори - най-вече между ИТН и останалите. За причините за това неразбирателство се е говорило много и най-важната от тях е, че ИТН нито действаше, както изборният му мандат повелява (т.е. да променя модела ГЕРБ-ДПС), нито убеди някого, че е достатъчно самостоятелен политически играч, а не някаква скрита патерица точно на въпросните две партии. В комбинация с токсичния език на уж "изчегъртването", който ИТН използва, тази партия се превърна в централен управленски проблем в последните три парламента. Ако този проблем не може да се реши или поне неутрализира по някакъв начин, смисъл от разговори за възстановяване на някаква четворна коалиция няма. Скептиците в това отношение имат съвсем сериозни основания.
Та третият аргумент в полза на опита да се създаде правителство в този парламент е, че с избистрянето на коалиционните отношения и обвързване на партньорите към мандата им, централният дефект на четворния формат евентуално може да бъде саниран. Въпреки оправдания скептицизъм в това отношение, може да се направят стъпки, които да повишат шансовете за успех.
(...)
Даването на мандат на БСП ще направи създаването на правителство по-трудно, отколкото даването му на "Демократична България" (ДБ). Това е така, защото БСП има специфична позиция по отношение на войната в Украйна, руския газ и изгонените руски дипломати. Тези позиции не може да са позиции на едно ново управление, защото освен от БСП те се споделят единствено от "Възраждане".
Основната партия в един нов управленски формат пак ще е "Продължаваме промяната" (ПП) и тя няма как да се ангажира с такива тези - още по-малко зад тях ще застанат ДБ. В този смисъл БСП, за да реализира успешен мандат, ще трябва предварително да се откаже от подобни позиции, което не е вероятно да стане. А всъщност в едно вече създадено управление тези проблеми могат да се решат по естествен път. За оръжията за Украйна вече има някаква работеща формула, която с доза лицемерие се приема от социалистите - изнасяме оръжие през трети страни и даряваме за Украйна като ЕС.
За руския газ прагматиката така или иначе ще надделее - всяко правителство трябва да се готви за ситуация със спрян руски газ за цяла Европа. В този контекст е безсмислено да се разсъждава за връщане към дългосрочните договори с "Газпром" или за сключване на нови преди края на войната. А който покани отново изгонените руски дипломати, трябва да се подготви за сериозен обществен отпор и протести. Да не говорим, че България само ще се дискредитира с една подобна стъпка.
По-добре е правителството да е съставено от ПП, БСП и ДБ, а ИТН да даде подкрепа, без да има министри в него. След всички изговорени приказки е ясно, че хората на Слави нито са в един екип с останалите, нито искат да бъдат в такъв екип. Оставайки отвън, те ще запазят по най-добър начин критическата дистанция, която така или иначе поддържат. И ще могат да контролират през парламента дали правителството изпълнява поетите ангажименти или не.
Предварително трябва да има яснота по ключовите разпоредби на основните закони, които новото четворно управление ще приеме в следващата година. Тук трябва да влязат антикорупционните закони, наказателната отговорност на главния прокурор, останалите мерки в плана за възстановяване и устойчивост, разрешаването на останалите проблеми в пенсионната система и т.н. Това е доста работа и президентът Радев би трябвало да бъде максимално гъвкав със сроковете, ако има реална надежда за съставяне на правителство. Наличието на програма, изработена от ПП, е добро начало, но е важно да се влезе и в достатъчно конкретика по определени теми - например, структурата на КПКОНПИ и общия кандидат за неин председател.
Проблемът със строителството на пътища трябва да намери принципно решение. Моделът ГЕРБ - даване на пари авансово, без гаранции и без държавна поръчка - трябва да бъде ревизиран. Необходимо е да се заложат контролни механизми при харченето на милиарди обществен ресурс. Същевременно ИТН имат аргумент, че договорите с фирмите, досегашни бенефициенти, трябва да се изпълняват. Макар и трудно, съчетаването на двата приоритета не е невъзможно. Но ИТН трябва да престанат да действат като лобисти на въпросните фирми и да ходят на протести заедно с тях.
Спорът дали правителството да е технократско или да не се свежда до това дали политическите лидери да са в него. ИТН поставиха условия за неучастие на Петков и Василев в кабинета, а БСП само за Петков, но явно с желание Корнелия Нинова да е министър. Всички тези сметки не са принципни, но така или иначе са на масата. За да ги заобиколят, ДБ предлагат "технократското" решение, което отново би било с премиер от ПП, но би оставило партийните лидери извън кабинета. При него, а и при всяко едно друго решение е добре да се създаде и формален коалиционен лидерски съвет, на който трудни политически въпроси да се изясняват преди да влязат в кабинета, НС и даже публичното пространство. Това не е единствената възможна формула, но е някаква база за сериозни разговори.
Проблемът с разцеплението в ИТН трябва да намери някакво решение. Отцепилите се също трябва да бъдат приобщени към управляващото мнозинство. Ако тяхната бройка се удвои, те може да бъдат и математически достатъчни за мнозинство, но поне към този момент това не изглежда много вероятно. Напрежение между независимите и ИТН ще е допълнителен фактор за нестабилност, който трябва да бъде отчетен от самото начало.