Как речта за Съединението на митрополит Николай се оказа слово на разединението

Как речта за Съединението на митрополит Николай се оказа слово на разединението

Снимката е от <a href="http://www.plovdivskamitropolia.bg/">официалния сайт на Пловдивската света митрополия</a>
Пловдивска света митрополия
Снимката е от официалния сайт на Пловдивската света митрополия
В словото си по случай Деня на Съединението Пловдивският митрополит Николай заклейми онези от училите на Запад млади българи, които са "попили западните ценности", определени като "презрение към родното, неуважение към родителите, краен индивидуализъм, материализъм, егоизъм".
"Дневник" препечатва от "Фейсбук" коментара по темата на богослова и журналист Сандра Керелезова, автор на множество публикации, посветени на религиозната проблематика и православната духовност.
По повод вчерашната реч за празника на Съединението на Пловдивския митрополит Николай...
Слово за Съединението, което уж имаше така благородната и "душеспасителна" цел да изобличи нарастващата "религията на омразата" в съвременното общество, да разкрие как силата на омразата помежду ни ни разединява и ни разяжда като народ, всъщност обаче се оказа Слово на Разединението. Защото противопостави едни млади българи и техните семейства на други млади българи. Тези млади хора, казва митрополитът, се връщат, "попили презрение към родното, неуважение към родителите, краен индивидуализъм, материализъм, егоизъм и на всичкото отгоре готовност да налагат наученото насила с методите на инквизицията".
За жалост, родната ни действителност е пълна с примери за млади хора, избрали да се образоват в пределите на България, но са с доста различни ценности от споменатия в речта Гавраил Кръстевич. За които насъщна духовна потребност е да си качиш снимка на новите устни в "Инстаграм", а патриотичните им трепети се изчерпват с това да си татуираш паметника на Шипка на бицепса или да се сдобиеш с късмета да срещнеш успешен български мъж в образа на някоя по-млада версия на Божинката, която да ти пее по залез на Малдивите: "Трябваш ми като никотин, като никотин-котин. Като кокаин, даваш ми адреналин..."
Интересно е и че в това слово има известна фиксация към Инквизицията. Мотивът за Инквизицията присъства на няколко пъти в текста. "Тормозенето, унижаването, малтретирането и унищожаването на хора заради убежденията им или защото ги смятаме за по-низши от нас, или просто защото не ни харесват, са средновековни практики, въведени на Запад, които ние в Светата Православна Църква смятаме за еретически и категорично отхвърляме и осъждаме."
Принципно унищожаването и унижаването на хора заради убежденията им са известни като тоталитарни практики, битували за определени исторически периоди и по нашите земи доста по-скоро от времето на Инквизицията. За митрополита обаче инквизиторските ветрове веят само от Запад, независимо че в днешна Русия е задушен всеки опит за свободно слово и свободно изразяване на позиция (точно на 6 септември дойде новината, че по искане на Роскомнадзор е отнет лицензът на "Новая газета").
Обаче има нещо, което особено ме впечатли в словото на Дядо Николай и напълно се съгласявам с него:
"Запомнете, братя и сестри, този съвет на Апостола: когато някой ви говори, гледайте очите му. Устата може да лъже, но очите не лъжат. Ако той ви говори за омраза и в очите му има тъмнина, знайте, че тъмнината го е ослепила и той не знае накъде отива. А щом не знае накъде отива, няма как да ви отведе на добро място. Вижте колко просто и ясно го е казал Апостолът. Гледайте очите и по тях ще разберете кой кой е."
Винаги съм се чудила какво е това, което се излъчва от погледа на митрополит Николай, и вече няма съмнение, че са вълни любов към човеците...