Варненската Морска градина – парк за политическа (зло)употреба

Седмица преди парламентарни избори на 2 октомври бившият спортен министър и втори в кандидатдепутатската листа на ГЕРБ във Варна Красен Кралев внезапно вкара в кампанията си проблема с опазването на Морската градина като парк. Само няколко дни по-късно три постоянни комисии в доминирания от ГЕРБ Общински съвет на града проведоха съвместно заседание.
Според взетото от тях решение по предложение на кмета на града Иван Портних (ГЕРБ) в окончателния проект за актуализация на Генералния план за организация на движение във Варна паркът трябва да стане недостъпен за автомобили. Подобно решение обаче ще бъде само нов сезон на продължаваща повече от десет години "сапунена опера" и в никакъв случай няма да доведе до решение на проблема. Защото той е част от друг, също толкова нерешим казус със строителството в парка. Как административното двуличие на две кметски администрация вкара варненската Морска градина в задънена улица обясняват в анализа си проф. Стилиян Йотов и Бистра Господинова от Философския факултет на Софийския университет.
През миналата година в изпълнение на решение на Конституционния съд Народното събрание прие изменение на Закона за устройство на територията (ЗУТ), което предвижда възможността за обжалване на общите устройствени планове на общините от собствениците на недвижими имоти, засегнати от техните предвиждания. Но по отношение на правните последици, настъпили от прилагането на противоконституционната норма преди решението на Конституционния съд, не е направено абсолютно нищо. Или, както се изразяват конституционните съдии, възниква правно нетърпим "нормативен вакуум", който парламентаристите не запълват въпреки задължението си да го направят.
Нормативен вакуум
Проблемът с правата на собствениците на имоти, които по общ устройствен план са предвидени за публични мероприятия, е изключително сериозен, тъй като по отношение на тях не е налице никакъв предвиден от закона срок, в който държавата или общината да извършат отчуждаване на имотите. Това е така, тъй като срокът за отчуждаване започва да тече от момента на влизане в сила на подробния устройствен план, по който се предвижда публичното мероприятие, но, от друга страна, не е налице никакво задължение за държавата или общините да възлагат и приемат такъв подробен устройствен план. По този начин собствениците едновременно не разполагат с имотите си и не могат да получат парично обезщетение за отчуждаването им, а гражданите пък са лишени от възможността да получат и ползват предвидените, но само на хартия, благоустройствени мероприятия. И двете групи се оказват зависими изцяло от волята на държавната и общинската администрация.

Сапунената опера за колите в Морската градина на Варна продължава с нов предизборен сезон
Един такъв казус е Морската градина на Варна. Към момента община Варна провежда процедура в пореден опит да ограничи достъпа на МПС по парковите алеи. Същевременно обаче общината нищо не е направила Морската градина не само по име, но действително да има статут на парк. Такъв статут може да се получи само при наличието на влязъл в сила подробен устройствен план, каквото становище е предоставил и Експертният съвет по територията при община Варна през юли 2019 г. (решение по т. 10 от протокол №25/02.07.2019 г.).
Следва да се има предвид, че Общият устройствен план на община Варна е одобрен през септември 2012 г. със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. С решение на Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика от август 2012 г. (т. 4 от Протокол № УТ-01-02-25/21.08.2012 г.) е указано на кмета на община Варна да възложи изработване на подробен устройствен план на Приморски парк (така градоустройствено е обозначена Морската градина) в границите на Общия устройствен план.
Действително през 2015 г. е възложено и изготвено задание за изработване на подробен устройствен план за територията на Приморски парк от "Иво Петров - архитекти" ЕООД, но до момента - десет години след одобряването на Общия устройствен план, възлагане от кмета на община Варна на изработване на такъв подробен устройствен план няма.
Парадоксално, в сферата на намеренията като общо предвиждане Приморски парк има, в действителност обаче такъв парк съобразно градоустройствените изисквания няма.
Грандиозни идеи
Невъзможността да бъде уреден статутът на Морската градина в гр. Варна е заложена всъщност в самия Общ устройствен план, което е видно и от обяснителната записка на изготвеното задание от "Иво Петров - архитекти" ЕООД. Малко известен е фактът, че по Общия устройствен план Морската градина на гр. Варна е предвидена да стига до Евксиноград. По този начин в нея са включени не само т.нар. Историческо ядро, обявено за паметник на градинското и парковото изкуство, не само местността Салтанат, която свършва до автомобилната алея, по която варненци слизат до плажа на морето, но и още две други местности - Горчивата чешма и Долна трака.

По крайбрежната алея във Варна не могат да се движат автомобили, потвърди регионалното министерство
Тези две местности, както е посочено в заданието, не представляват паркова среда, в тях има предимно обществено обслужващо и вилно строителство и са почти изцяло застроени с хотели, бунгала, вилни и жилищни сгради. Исторически тези две местности, включително по предходния Общ устройствен план на гр. Варна от 1982 г., са били предвидени за почивни и обществено обслужващи дейности. Според заданието именно включването тези две местности в окончателния проект на Общия устройствен план прави изготвянето на подробен устройствен план твърде сложна задача, тъй като в предварителния проект те са били предназначени за обществено обслужващи дейности/курортна зона.
Всъщност двете местности са били предвидени за курортно строителство и в окончателния проект на Общия устройствен план на община Варна, така както е бил внесен за разглеждане в Общински съвет - Варна. Именно на това заседание на съвета, провело се 4 и 5 юли 2012 г., по предложение на сегашния кмет г-н Иван Портних, тогава общински съветник и председател на групата на ГЕРБ, се гласува и се приема решение предназначението за тези две местности да бъде променено в "за зелени площи за широко обществено ползване".

Причината за това, иначе внезапно, предложение е неизвестна. В местността Горчива чешма има общо 74 поземлени имота, от които 72 са частна собственост и само два - държавна, а от тези имоти 41 са застроени. Останалата територия представлява пътища и дере. В местност Долна трака, извън деретата и пътищата, няма държавна или общинска собственост. В заданието на "Иво Петров - архитекти" ЕООД е посочено, че и в двете местности няма паркова среда и представляват крайградска среда.
Следват опити за противопоставяне от страна на общински съветници от други групи, че предложението не следва "естествени" процеси на ползване на Морската градина от варненци и че е "популистко" и нереалистично, но те остават без резултат и предложението е прието.
След това е направено още едно предложение от г-н Иван Портних, а именно:
"При изработването на проекти за подробни устройствени планове за местност Салтанат, Горчивата чешма и Долна трака законно изградените сгради в поземлени имоти - частна собственост, се запазват като елемент на застрояването и не подлежат на отчуждаване." |
Това предложение също е прието от Общинския съвет, като по този начин се запазва строителството не само в местностите Горчива чешма и Долна трака, но се запазват и постройките, изградени в Салтанат - всички те са законно построени, в преобладаващата си част - по силата на план-извадки на предварителен проект на подробен устройствен план, който като окончателен никога не е бил одобряван.
В резултат обаче на това решение изработването на подробен устройствен план за Приморски парк силно се усложнява. Именно наличието на влязъл в сила подробен устройствен план е основанието за отчуждаване на частните имоти, които са предвидени в него за публични мероприятия - в конкретния случай за Приморски парк. Приемането на такъв план изисква осигуряването на бюджетни средства, необходими за плащане стойността на отчуждаваните частни имоти.

Областният управител забрани автомобилите по Алея първа във Варна
От една страна, ако въпреки решението на Общински съвет - Варна, се отчуждят всички застроени имоти, то с включването на двете местности в Приморски парк стойността на необходимите парични средства за отчуждителни процедури нараства неимоверно, което именно и прави задачата трудна за изпълнение.
От друга страна, ако се спази решението на Общинския съвет, с което построеното се запазва и няма да се отчуждава, то не е ясно при толкова сгради в Салтанат, още повече в местностите Горчива чешма и Долна трака, какъв парк би представлявала Морската градина?
Така, вместо община Варна да предвиди в бюджета си средства за отчуждаване на имотите в местността Салтанат и да възложи и приеме подробен устройствен парк, с което да върне на варненци Морската градина, такава каквато я помнят, тя в резултат на необясними действия е приела грандиозни решения, които и тогава, и сега, и в близко бъдеще са неизпълними.
Безвремие
При целия ентусиазъм от приемането на ОУП рамковата програма за прилагането му е приета едва през 2018 г. - шест години по-късно, въпреки че е трябвало да бъде приета шест месеца след обнародването му (съгласно §4(1) от ПЗР към правила и нормативи за прилагане на ОУП). Същевременно въпреки законовото изискване по Закона за устройството на територията - всяка година кметът да внася за разглеждане в Общински съвет доклад за хода на изпълнението на Общия устройствен план, досега нито един път това не се е случвало.
През 2020 г. общински съветници от "Демократична България" са внесли предложение да се задължи кметът на община Варна Иван Портних да предприеме действия по реализиране на предвидения по ОУП Приморски парк, както и да започне да изпълнява задълженията си по ЗУТ и да предоставя ежегоден доклад за изпълнението на Общия устройствен план на Варна, но това предложение не е прието. Огромна разлика в това отношение са действията на кмета на община Добрич, който всяка година внася такъв доклад, при това изключително подробен.
И така десет години община Варна бездейства и остава на гражданите и гостите на Варна да се лутат между сгради и огради в Морската градина.