Деспотите в тоталитарната държава са непрозрачни за гражданите

Деспотите в тоталитарната държава са непрозрачни за гражданите

Част от парламентарната група на "Възраждане" начело с лидера й Костадин Костадинов
Част от парламентарната група на "Възраждане" начело с лидера й Костадин Костадинов
"Дневник" потърси мнението на юристи, политици и експерти за внесения от "Възраждане" законопроект за чуждестранните агенти. Публикуваме коментара на адвокат Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на "Програма Достъп до информация". Акцентите и заглавието са на редакцията
Подобна законодателна инициатива е връщане към мракобесните времена не просто на комунистическия режим, а на най-репресивния му период - 50-те години. Тя не е оригинална, широко известно е, че Путинова Русия прие преди години такъв закон. Неговата цел, разбира се, бе да поддържа деспотичния режим и едноличното управление в Кремъл, като потиска всякакви възможности на опозицията, свободните журналисти и медии и гражданските организации да изразяват критично мнение, различно мнение, да предоставят информация, с която да изобличават пропагандата.
Това, че в България съществуват подобни лица, които да предлагат подобна инициатива, и че те са попаднали в Народното събрание, е повод за голямо обществено безпокойство.
Предисторията
Подобни инициативи не липсваха и в предишни години. През 2014 г. "Ред Законност и справедливост" (РЗС) на Яне Янев внесе законопроект, с който искаше да задължи собствениците и служителите на електронните и печатните медии, електронните сайтове, социологическите агенции, пиар агенциите и продуцентските къщи "да декларират своето имущество и доходи, както правят това народните представители, министрите и другите висши държавни служители".
През 2020 г. ВМРО се опитаха да прокарат законодателни промени, с които да въведат регистрация на онлайн медиите и въобще пишещите в интернет пространството. Тези инициативи, също тежко противоконституционни, както и настоящата, не си прокараха път, за щастие.
Атака към принципи на демокрацията
В самата цел и идея на законопроекта на "Възраждане" се вижда едно обръщане на ценностите на правовата държава, демокрацията и въобще европейския светоглед. Правото на информация и прозрачността, от една страна, и защитата на информацията, от друга, следва да имат следния баланс: принципът е, че достъп до информация и прозрачност трябва да има относно всичко, което се отнася до държавата.
Прозрачност дължат и лицата, които заемат висши държавни длъжности. Обратно, частните лица следва да са непрозрачни за държавата, тъй като имат право на защита на личните данни и личната сфера. Този е принципът, който съществува в демократичните държави.
В тоталитарната и авторитарната държава е обратното. Там гражданинът е прозрачен за държавата на деспота, а държавата и деспотите в нея са непрозрачни за гражданите.
След като основна цел на закона е да станат прозрачни обикновени граждани, организации, фирми за държавата, а не обратното, то е ясно към кой тип държава се стремят вносителите на този законопроект.
Концепцията на тоталитарната държава
Следва да се припомни, че в България прозрачност на гражданите и юридическите лица за държавата имаше, когато действаше Държавна сигурност. Тогава гражданите си имаха и досиета, в които надлежно се е записвало кой какво прави. Това е свързано и с друга концепция, която също намираме в творението на народните избраници - тази за врага.
Една от най-отвратителните характеристики на комунистическата държава бе, че в нея се сееше разделение и омраза, като вътре в обществото се търсеше врагът и то "класовият враг".
Сега класовият враг е заменен, както и при Путин, с "чуждестранен агент". В епохата на отваряне на света, когато България е член на Европейския съюз, в който членуват общо 27 държави, на Съвета на Европа, в който членуват 47 държави, на НАТО (30 държави), на ООН, където членуват 193 държави, някой е решил да регистрира "чуждестранни агенти". Какво въобще означава това е, разбира се, неясно. Предоставянето на помощ от страна на българи, живеещи в чужбина, на техни сънародници или организации у нас, изглежда, също ще се смята за финансиране от "чуждестранен източник".
Акцентирането върху "националното" срещу "чуждестранното" със сигурност е в разрез със самите ценности на Европа, в която се премахват границите за граждани на Европейския съюз, към което впрочем се стремим и ние. Подобен примат на националното над "чуждестранното" е обичайно въжделение във фашистка Германия и Путинова Русия, но за правовите и демократични държави такова разбиране е чуждо.
Противоречие с основни правни положения
Разбира се, идеята за регистриране, създаване на задължения, забрана за извършване на дейности, каквато е заложена в проекта, представлява стигматизация и необоснована дискриминация на едни лица за сметка на други.
Така местният олигарх се оказва "добрият", на когото няма да възложим тежест и няма да забраним нищо, а работещите благодарение на спомоществователство от наши партньори извън страната журналисти, неправителствени организации, медии, които се опитват да казват истината за корупцията и кражбите по върховете на властта или да помагат на гражданите и на хора в уязвимо положение, ще бъдат "чуждестранни агенти".
Така де, не е тайна, че местните олигарси няма да се бръкнат, за да подпомогнат някой да разкрие далаверите им.
Освен принципа за равенство пред закона и равно третиране, заложен в чл.6 от конституцията, законотворците посягат и на принципа за защита на личната сфера и личните данни на обикновените граждани.
Според Конституционния съд тези данни трябва да бъдат защитени, докато, обратно, много по-ниска е степента на защитата на лицата, заемащи висши държавни длъжности.
И да попитаме тук - къде са публикувани отчетите за харченето на т.нар. безотчетни средства, давани на народните представители, след като в собствения им правилник пише, че трябва да са публикувани в интернет?
Не е ли точно това двойният стандарт - да се изложи на показ стигматизираният обикновен човек, наречен удобно "чуждестранен агент", а народният представител охолно да се радва на тайна и непрозрачност в харченето на народната пара?!
Нарушен е и принципът за свободна стопанска инициатива. В 20-те години на XXI век огромна част от бизнеса и въобще човешката дейност е международна, лесно преминава през границите. Затова забогатяха и цивилизованите общества, и хората в този век, тъй като след като през XVIII-XIX век се премахнаха феодалните граници - мостнина, броднина и други, в XXI век се премахват или поне олекотяват националните граници.
Кой иска да ни заведе обратно в пещерата е резонният въпрос в случая. Нарушени са и свободата на словото и свободата на сдружаването, разбира се, тъй като в мотивите и разпоредбите на закона е записано, че на прицел са тъкмо тези, които влияят на общественото мнение.
Кой остава извън обхвата на закона?
Любопитно е обаче кой остава извън приложното поле на закона. Това е търговската дейност и, видите ли вие, хазартът! Е, сега разбрахме кой никога не може да бъде "чуждестранен агент" и въобще - лош. Значи да се грижиш за деца в неравностойно положение, като ползваш финансиране отвън, е лошо. Нека тънат в нищета и мрак, важното е щастието на "патриотите" да възтържествува!
Но пък да въртиш печалби от хазартни игри с чужди средства е чудесно, нали, това е в най-голям обществен интерес! Да им се чуди човек на ценностите.
Какви интереси ползва законопроектът?
В заключение, става ясно кого ползва подобен законопроект. Външно се показваме приятели на путинския модел и врагове на демокрацията. Вътрешно отклоняваме общественото внимание от важните въпроси, на първо място. Насочваме се към осигуряване на непрозрачност на политиците и държавниците, на второ място.
Удряме тези, които разследват и изваждат наяве далаверите на управлението и отправят публично критика, на трето място. Спъваме демократичните процеси, които често се подкрепят с прозрачно финансиране отвън, и така осигуряваме чадър на олигархията, на четвърто място. Създаваме омраза и разделение в обществото, които в момента ги няма, на пето място. Толкова много вреди наведнъж не се наблюдават в нито един законодателен опит от 1989 г. насам.
Какви биха били последствията, ако подобен проект бъде приет?
Подобен законопроект е в разрез не само с конституцията, но и с основни принципи на законодателството на Европейския съюз. Следователно и последствията биха били сериозни, тъй като подобна регулация подкопава самите основи на върховенството на правото и защитата на основните права.
Какво се постига с подобни законодателни инициативи?
Постигат се няколко неща. На външнополитическо и икономическо ниво образът на страната се руши, уронва се престижът, рейтингът, очакването за стабилност. Оттук тя става по-неатрактивна за инвестиции, а това пряко подпомага обедняването на хората и обогатяването и недосегаемостта на олигарсите.
Второ, размиват се вече установени ценности, като европейският образ за това какви трябва да бъдат нещата се обръща с главата надолу.
Трето, отправя се заплаха към всички, които си мислят, че сме се качили на по-високо стъпало и сме станали наистина европейска държава, като им се напомня, че са в голяма заблуда и дивачеството не е толкова далеч.
Четвърто, за пореден път се отправя посланието към образованите, предприемчивите, свободните, интелигентните и смелите хора, че не им е тук мястото и рано или късно ще бъдат изметени в името на "националната сигурност", както ни казва законопроектът.
Защо ни е тази сигурност, ако нацията не се състои от свободни граждани, които сами решават по кой път да поемат и не се притесняват да изразяват различни гледни точки, все едно кой им е платил кафето?