Парламентът за ТЕЛК - популизъм, вместо реформи

На живо
Заседанието на Народното събрание

Парламентът за ТЕЛК - популизъм, вместо реформи

Днешната ни система прилича повече на издаване на удостоверение за социално подпомагане за хора с над 5 години трудов стаж
Днешната ни система прилича повече на издаване на удостоверение за социално подпомагане за хора с над 5 години трудов стаж
Коментарът е препубликуван от "Право и здраве".
Хиляди хора са останали без пенсии за инвалидност заради закъснения в произнасянето на Трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК).
Парламентът се опита да закърпи ситуацията с палиативна поправка в закона, според която пенсиите продължават да се изплащат на хората въпреки изтеклия срок на предишното решение, докато не бъдат освидетелствани отново. Право на това имат само тези, които са подали заявление за преосвидетелстване не по-късно от три месеца преди изтичане на срока. Един месец по-рано РЗИ трябва да ги е уведомило за изтичане на срока.
Събирането на информация за хората със забавено освидетелстване не е проста работа, както вероятно са си мислели депутатите. Te са посочили в закона, че информацията ще се изпраща от РЗИ веднъж месечно, но тя няма как да се събира еднократно. Всеки ден нови хора ще попадат в списъците с права и други ще отпадат от тях, което означава и че за някои от тях изплащането на това основание ще бъде частично за даден месец и трябва да се преизчисли. Нито НОИ, нито МЗ имат автоматизирани системи за такъв тип дейности. Докато ги изградят, всичко трябва да се прави ръчно.
Парламентът не даде отговор на въпроса кой ще връща парите, ако след закъснялото освидетелстване се окаже, че лицето няма право на пенсия или пък е починало междувременно и изобщо не може да се освидетелства. В тези случаи, а те могат да са стотици и дори хиляди, НОИ ще е изплатил пенсия за инвалидност без правно основание. При отмяна на решението на ТЕЛК сумите се удържат от лекарите, издали решението. При последната поправка обаче процедурата е друга и неправомерно изплатените суми могат да се търсят единствено от тези, които са ги получили, или наследниците им. НОИ може да бъде принуден да води стотици дела срещу инвалиди в ситуация, в която нито едните, нито другите имат вина.
Накрая, удължаването на сроковете на експертните решения "до влизане в сила на ново" не решава по никакъв начин проблема със забавеното освидетелстване. Напротив, след поправката хората с трайна неработоспособност ще си получават пенсиите и без ново освидетелстване, натискът върху системата ще отслабне и тогава може да очакваме още по-голямо забавяне.
Системата на медицинската експертиза отдавна е доказала своята неефективност. Проблемът не е само в малкия брой ТЕЛК-ове. Дори да ги удвоят по някакъв магически начин, системата ще си остане неефективна.
Медицинската експертиза на работоспособността по дефиниция е преди всичко оценка за покритие на осигурителен риск. Днешната ни система (още повече след последната поправка) прилича повече на издаване на удостоверение за социално подпомагане за хора с над 5 години трудов стаж. В резултат имаме огромен брой освидетелствани лица, които поради това получават едно и също минимално обезщетение. Системата ни е ориентирана не към подпомагане за включване в пазара на труда, а по-скоро обратното - подпомагане за изключването от него. Тя не отчита специфичните нужди на хората с различни увреждания. Системата е силно бюрократизирана и едновременно слабо контролирана.
Тази система се нуждае от дълбока реформа и на структурата и на функциите, а не от популистки предизборни поправки.

Завършил медицина и право. Съосновател на Центъра за защита правата в здравеопазването (ЦЗПЗ) и негов председател. Народен представител в 38-то и 39-то Народно събрание. Заместник-министър на здравеопазването в правителството на Иван Костов. Министър на здравеопазването в служебните правителства на Стефан Янев. Един от основателите на "Демократи за силна България" (ДСБ).