Грешките и умишлените манипулации на гласовете стават почти невъзможни за откриване

На живо
Заседанието на Народното събрание

Грешките и умишлените манипулации на гласовете стават почти невъзможни за откриване

Вместо да се опита да минимализира ефекта от крайно неадекватните промени в Изборния кодекс, ЦИК избра да ги прикрие и дори да задълбочи ефекта
Вместо да се опита да минимализира ефекта от крайно неадекватните промени в Изборния кодекс, ЦИК избра да ги прикрие и дори да задълбочи ефекта
"Дневник" покани Стоил Цицелков от Обществения съвет на Централната избирателна комисия (ЦИК) да анализира последствията от едно от последните й решения, предизвикали силен резонанс. В понеделник с гласовете на представителите на ГЕРБ, ДПС, БСП и двама от "Има такъв народ" ЦИК гласува в изборните протоколи да се вписва общо броят на гласовете от машините и бюлетините. От това следва, че няма да може да се прави сравнение между данните от устройствата и вписаното в протокола.
Заглавието е на "Дневник".
Нека разгледаме какво се случи, с какви аргументи и какви последици можем да очакваме на практика: 48-ото Народно събрание (НС) и Централната избирателна комисия (ЦИК) се отказват от няколко от добрите инструменти за одит на резултата, въпреки че именно съмнения в резултатите бяха изложените аргументи за промените на кодекса. Вместо да се инвестира в хора и обучение, сега прозрачността и честността на вота е заложена на поредна технологична хрумка - камери за наблюдение! Логиката е ясна - нямат доверие на собствените си представители по места. Защото не можем сериозно да допуснем, че когато ни снимат, започваме да смятаме по-добре.
Вместо комисарите да се опитат да минимализират ефекта от крайно неадекватните промени в Изборния кодекс (ИК), те избраха да ги прикрият и дори да задълбочат ефекта, точно в духа на самите промени. За много от нас това не е изненада, след като същите партии, които приеха промените, имат и мнозинство в комисията - няма как да очакваме друго. Надеждата, че мнозинството в ЦИК ще застане на страната на гражданите, здравия разум и добрите утвърдени практики, явно се оказа обикновена наивност.
"Хартиената коалиция" в Народното събрание, под претекст че няма доверие на машините, реши да ги "опраска", като ни лиши от това, за което те са създадени и купени, а именно да запазват защитен и криптиран електронен протокол с резултатите от гласуването. Сведе ги на практика до машини за маркиране на вота, каквито действително съществуват по света, но не са същите като тези, които имаме у нас. Най-малкото принтерите не са като на касови апарати и цената им е далеч по-достъпна.
Отделно се пренебрегва нарочно решение на Конституционния съд (КС), в което ясно се казва, че когато се гласува с машина, бюлетината е на екрана на устройството, а урната е съвкупността от защитени данни, запазени на подвижната памет в машината. Контролната разписка е... разписка. Контролна.
ЦИК реши да се лишим от разделното записване на резултата от хартиените бюлетини и от разписките, отпечатани от машините за гласуване. Това вече се е случвало през 2019 г., когато машините не се използваха толкова масово, и все пак доведе до безпрецедентен брой грешки в протоколите от секционните избирателни комисии (СИК). Именно за да има по-добра проследимост на евентуалните разминавания, членовете на ЦИК възприеха практиката данните от различните видове гласуване да се записват първо отделно, след което да се събират заедно - което позволява да стане ясно къде има грешка, както и колко души са избрали да гласуват с хартия и колко с машина.
С аргумента, че искат да улеснят СИК, 11 от членовете на ЦИК решиха, че е по-лесно данните от двата потока да се записват заедно. По този начин всякаква последваща проверка и одит са силно усложнени. Това ще направи невъзможно лесното откриване на първоизточника на евентуалните разминавания, най-често технически грешки на секционната комисия, но и възможните умишлени манипулации. Ще скрие и това колко от нас са се уплашили от машините и колко са избрали хартиените бюлетини. Мантрата за страха на баба ми от машините явно ще остане, защото няма как да се докаже, че баба ми всъщност предпочита машина. Както и много други избиратели. Тенденцията за предпочитание към машините на всички следващи избори е винаги възходяща.
Любопитен факт е, че същите комисари, които сега с много съмнителни аргументи ни лишиха от възможността за контрол на произхода на грешките, преди предишни избори много адекватно и аргументирано се бориха за това да има две отделни графи. Явно са претърпели катарзис или наблюдаваме личностни разстройства, за да предложат нещо, което противоречи на логиката и добрите практики, не само за избори, но и за всякакъв вид контрол и одит на данни.
Любопитно е също, че представителите на партиите, които изразиха съмнение в честността на машините, сега, чрез своите представители в ЦИК, избраха да се лишат от наличните методи за проследяване на евентуалните разминавания между хартиен и машинен протокол. На всички предишни избори имахме водещ машинен протокол, но броихме и контролните разписки - за сравнение. Сега такъв контрол нямам да има. Странно, явно вече напълно вярват на машините, както и на способността на своите представители в СИК да сумират коректно резултатите и преференциите, дори тези от значително по-малките разписки. Което обаче влиза в контраст с желанието да записват и предават в реално време чрез камери своите представители по места.
Всяка технология за гласуване идва със своите позитиви и негативи. Чисто технически може да се предположи, че двата вида гласуване ще се броят отделно - така пише и в член 73, ал. 2 на ИК, в главата "Прозрачност на работата". Той буквално гласи: "Районната избирателна комисия поддържа интернет страница, на която публикува () предварителните и окончателните резултати от изборите в съответния изборен район (район), включително от машинното гласуване."
Ще се броят отделно и защото носителите са с много различен размер и се събират в отделни кутии. Да се броят заедно би било много трудно. Логиката да се смесят резултатите от броенето в една графа след това отделно сортиране и преброяване липсва.
Основен аспект е отчитането на преференциите. Практиката явно показва, че освен липсата на недействителни бюлетини при машинното гласуване там винаги има коректно отчитане на преференциите - два аспекта, където хартиените бюлетини имат сериозни дефицити. На наблюдателите е известно, че в миналото преференции от хартиено гласуване са били объркани, най-често неволно, но не само.
Общественият съвет към ЦИК направи проверка на секционни протоколи и откри доста такива грешки, за което изготви и доклад. Най-честно преференции бяха записани един ред по-горе или по-долу при пренасянето на данните. Случва се. При отделно отчитане на машинното и хартиеното гласуване е вероятно да се установят разминавания в тенденциите между преференциите от дата вида гласуване. Като се очаква машините да са регистрирали значително повече преференции, особено за партии, които нямат свои представители в СИК.
В момента ръководството на ЦИК е в много затруднена ситуация не само заради личните нападки. Председател и заместник-председатели са в малцинство при редица ключови гласувания. Подобно разпределение на лагерите прави управлението на структурата особено трудна задача.
Цялата съвкупност на последните промени в ИК и решенията на ЦИК води до понижаване на доверието и в двата вида технологии на гласуване, което води до недоверие в процеса и политическата ни система като цяло.
Невъзможността да се установи коя от двете технологии води до повече грешки и коя генерира повече доверие вероятно е целенасочена и има за цел да направи машините ненужни, да направи техните доказани преимущества невидими и по-този начин да мотивира тяхното премахване преди местните избори, където всеки глас може да бетонира местните феодали и да им даде възможност да деребействат на воля до следващите избори. Особено критично е в местата с традиционно силно контролиран вот - така наречените горещи зони. Отделно се очаква местните избори да са две в едно, което допълнително вдига залога за кандидатите и партиите и съответно цената на гласовете.
С последните си действия сегашният състав на ЦИК ясно демонстрира защо ни е нужна професионална изборна администрация, а не назначена на партийно-квотен принцип. Като граждани заслужаваме професионалисти и експерти (дори ако са същите хора), които да работят в наш интерес, а не в интерес на тези, които ги назначават.
Успокояващо е, че членовете на СИК в по-голямата си част са съвестни и работливи граждани. Хора, които имат нужда от ясни указания, добри материали и качествено обучение, а не от камера, която да им диша във врата. Разчитаме, че тези хора - наши близки, роднини и съседи, ще ни посрещнат в местата за гласуване и ще успеят да се справят с новите предизвикателства въпреки лошите правила.
Остава наше задължение да излезем и да гласуваме масово.

Един от учредителите на Обществения съвет към ЦИК и доскоро негов председател. Политически анализатор и културен антрополог с фокус върху приобщаващото развитие чрез разширяване на гражданските, политическите и културните права. Завършил CDU, Австралия, CUA, Дания и университета Лунд, Швеция. С богат опит като наблюдател и анализатор на избори в различни международни организации като ОССЕ, Европейска комисия, с практическа и теренна работа на пет континента. Избран е два поредни мандата за член на борда на Европейската асоциация за защита на правата на човека (AEDH, Брюксел) и е вицепрезидент на нейния български филиал – Европейска асоциация за защита на човешките права – България.