Очи в очи срещу чудовище

Очи в очи срещу чудовище

Три са стъпките, които преформатират държавата от авторитарна в тоталитарна.
Три са стъпките, които преформатират държавата от авторитарна в тоталитарна.
Анализът е препубликуван от "Портал Култура".
Не сме се замисляли май, но "Метаморфози" на Овидий е всъщност книга за чудовища - чудесно и изключително превращение от едно състояние в друго, от една форма в друга. Преформатиране с обратен знак, пък дори да е красиво като скулптурата "Дафне" на Бернини. Но иначе: Фаетон изгаря в пламъци, Актеон е преобърнат и "върху лоба му раснат рога на елен дълголетен", а Арахна е преобразена в гнусен паяк.
Тъкмо такава метаморфоза в чудовище наблюдаваме в Путинова Русия - метаморфозата на една държава от горе-долу демократична в тоталитарна; процес, който става пред очите ни - уникална възможност, за която не си даваме сметка, но която дедите ни са имали преди приблизително 100 години, макар тогава нищо да не са знаели за тоталитарната държава и за чудовищните ѝ измерения.
Разбира се, Хана Аренд не би се съгласила с това твърдение, известна е тезата ѝ за баналността на злото. Адолф Айхман е според нея съвсем неугледен бюрократ, нищожно човече, което - такава е и защитата му на процеса срещу него в Йерусалим - просто изпълнявало заповеди, без да се замисля за тяхната античовешка несъстоятелност. Какво ти чудовище?! - би възкликнала тя, просто един посредствен чиновник, който не мисли сам с главата си, а оставя други да мислят вместо него.
Обаче - ако пък ние самостоятелно се замислим, тъкмо в това е чудовищното или, с други думи, извънредното: Актеон по същия начин се опитва да спре глутницата кучета, която го разкъсва, но вместо глас от еленските му бърни излиза мучене, а главата му е замъглена и обезобразена. Баналността на злото е чудовищна баналност; баналност, която за себе си няма идея, че върши чудовищни неща, а само, че това са неща, които са необходими, неизбежни, задължителни.
В "Доброжелателните" ("Колибри", 2015) Джонатан Лител описва това по съвършен начин: героят му гази труповете на Бабий Яр, но не може да не ги гази - така е наредено. Нареждания, без които не може. И да, такива са, но единствено от гледна точка запазването на властта, хилядолетното запазване на властта, която се заявява като едва ли не най-важния компонент на общественото битие. Резултатът е, че държавата тръгва да се разраства неимоверно, превръща се в гигантско чудовище, чиито пипала си позволяват да бърникат навсякъде - от взаимоотношенията в семейството до трудовите регламенти. А в условията на война, както е в Русия, това става със светкавична скорост. Някога Блок я беше нарекъл сфинкс (Русия-сфинкс) с намерението да подчертае нейната загадъчност - с ум не може да се разбере (Тютчев) и т.н.; днес по-удачното наименование е Русия-монстър - нищо загадъчно не е останало, единствено демон, поглъщащ свободата демон
Три са стъпките, които преформатират държавата от авторитарна в тоталитарна.
Първата е овладяването на медиите: в момента в Русия няма опозиционни медии, всички в един глас поддакват на Путин и неговата криминална клика. Нещо повече, тъкмо медиите са, които прокарват тоталитарните тенденции, достатъчно е да споменем пропагандисти като Соловьов, Симонян, Скабеева, военкорите - от устите и от ръцете им като водопад тече тоталитарна отрова, обливаща населението и проникваща дълбоко в съзнанието на руснаците. Истината няма значение, ако една лъжа се повтори 100 пъти, тя става истина, следват знаменитото откритие на Гьобелс разпенените агитпропчици. То влезе в арсенала на политтехнолозите, за тях Михаил Зигар блестящо пише във "Всички са свободни. Русия една секунда преди Путин, или какво се обърка, как и защо" ("Жанет 45", 2022).
Независимите медии са изгонени и работят от чужбина, опозиционерите са натикани зад решетките, свободните канали са обявени за "чуждестранни агенти" - нещо, прочее, което предано подскачащото българско путинско-митрофановско късичко кутренце с именцето Костя се опита да прокара и у нас. Тоест да направи първата стъпка към превръщането на България в тоталитарна държава. Не че ще му се получи, ама що пък да не пробва?
Втората е да се намери враг. За Хитлер и за Сталин е било по-лесно - единият беснее срещу евреите, другият - срещу кулаците; идеологията им се гради на тази омраза. При рашизма на Путин нещата не бяха толкова прости - кремълският тоталитарчик първо се правеше на демократ (а може и да не се е правел, а постепенно да е разбрал, че не го бива като демократ), след което се върна към изконната руска идея за империята. Която, за жалост, се възражда винаги.
Прав е Евгений Дайнов, че Русия е страна без история - там нещата са все едни и същи без постъпателност, без развитие: затягане на гайките-разхлабване на гайките-затягане на гайките Иван ІV Грозни-Борис Годунов, Петър І-Екатерина І, Николай І-Александър ІІ, Йосиф Сталин-Никита Хрушчов, Борис Елцин-Владимир Путин Само че трябва и враг, за да се наелектризира народонаселението. И откриха врага в две посоки: в ЛГБТ+ хората и в украинците, особено след анексията на Крим.
Един руски графоман, Александър Бушков в книгата си "Крым и крымчане, или Тысячелетняя история раздора" ("Крим и кримчаните, или хилядолетната история на раздора"), отказва на украинците всякаква самостоятелна идентичност, те са просто руснаци, които умствено са се по(о)бъркали: "Ние до последния момент възприемахме жителите на Украйна е, ако не като братя, то, безусловно, като умни, вменяеми хора, способни да оценят цялата глупост на бандеровската пропаганда. А видяхме младежи и девойки (симпатични и обаятелни, което е най-страшно от всичко), позиращи с нацистка символика". На рашистите-нацисти това им е най-гадният номер - да обвиняват другите в нацизъм. Да, пред света номерът им няма да мине, ама за вътрешна употреба става идеално. И ето как Буча се превръща не в изключение, а в правило, в рашистко правило
Третата е сякаш уникална за нашето време на дигиталните технологии, а именно - възможността през камери, имейли и други виртуални дадености да бъдеш проследим навсякъде, да не можеш просто да се скриеш. В Русия тази "биг-брадър" стратегия наблюдаваме при електронните повиквателни: излезе ли ти името в системата, длъжен си да се отзовеш, защото ако не го сториш - изпадаш от обществото. Не можеш да си намериш работа, нямаш право да шофираш, да ползваш административни услуги, да теглиш пари от банката и да записваш децата си в училище; изобщо парий, остракиран и низвергнат. Да не споменавам лицевото разпознаване, с чиято помощ руските репресивни служби откриват ходещите на митингите и акциите на опозицията. А случаят с Алексей Москалев, осъденият заради антивоенната рисунка на дъщеря си Маша, е смразяващ: хващат го в Беларус, тъй като е използвал мобилния си телефон; тоест нямаш никакъв шанс, ако се радваш на предимствата на цивилизацията, да се изплъзнеш от хищните лапи на всевиждащите органи. Същински аргуси - всичко намират, всекиго залавят.
Съвременните технологии са въздигнати в Русия до инструмент за гонения и за преследване на несъгласните; О'Брайън от "1984" на Оруел може само ряпа да яде пред руските феес(ес)бешници. Според Нийл Постман антиутопията на Олдъс Хъксли е тази, която се била изпълнила в днешно време, Русия на Путин обаче го опровергава: пред очите ни израства тоталитарна държава, която разцъфва и се крепи включително на най-усъвършенстваните модерни джаджи.
За пореден път, но в много по-остра степен откриваме вечното руско противоречие, никога неизчезващо, което един руски политолог (Максим Трудолюбов) определя така: модернизация в посока усилване на натиска от страна на властта върху отделната личност и архаично устройство на обществените отношения. Горна Волта с ракети, накратко казано. Новият тоталитаризъм не е само идеология (то, ако сме прецизни, той няма никаква идеология освен голата и алчна жажда за власт), той е и технология: някога Хитлер е употребил радиото, днес Путин употребява интернет. Политтехнолозите си вършат перфектно работата, а компютърните специалисти - по-перфектно и от тях. Мобилизираните заминават на война и гинат в окопите като мухи. Съвсем обратно на вярата на Александър Поуп, че човекът не бил муха
Същинско Овидиево превращение, метаморфоза. Смъртоносна метаморфоза

Завършил Софийския университет „Свети Климент Охридски”, специалност психология, втора специалност философия. Доктор на Факултета по журналистика и масова комуникация на същия университет. Автор на 6 книги, на множество публикации във всекидневния и специализирания културен печат. Старши редактор в Редакция „Радиотеатър” на Програма „Христо Ботев” на БНР. Носител на няколко национални награди, между които „Паница” за медиен анализ (2003) и „Христо Г. Данов” за представяне на българската литература (2016).