За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2002 НеутралноДа не забравяме,че системата се издържа от частни уроци и парите минават под масите!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleСледователно добре учещите в училище по общата програма, трудно ще изкарат "добър" на матурите, ресорните министри отговарят само за пропаганда и подмяна на историята.
ЗаНиЗа
Рейтинг: 1911 Разстроено"гледат ключовите думи, че нямат време да мислят по тезите и есетата." - така ще да е - от ключовете, кодовете, цветовете, символите до... нищото. А за ТЯХ - изпълняващи, немислещи, безидейни, но нахранени до пресита - от "проверяващите" учители до изтормозените ученици. В МОН ще провеждат отново анализи, ще измудрят новиТЕ точки за граница на "грамотност", а ТЕ самите продължават да НЕ мислят, а да изпълняват поредната рИформа. Мисленето е забранено, а всяко дете мисли различно и колкото и да го уеднаквяват в у-ще НЕКА да запази своето, което в семейството да поощряват и отстояват. До следващите излияния на "анализаторите", все оригинални де.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.famousandco
Рейтинг: 454 НеутралноХубави размишления, но освен всичко друго, показват и хаотичните критерии, както и липсващите изисквания към учителите. За съжаление най-потърпевши са децата, при това често най-умните и мислещи от тях. Мнозина продължават да си мислят наивно, че само с увеличаване на заплатите (което вече започва предизвиква недоволство) и облагите за учителите, нивото на работа ще се вдигне само, но всъщност така само се стимулира посредствеността и кара системата да се чувства самодостатъчна и дори леко надменна към критики и желания за промени.
mmariq8
Рейтинг: 8 НеутралноПърво трябва да се научат учителите да четат и разсъждават.По време на дистанционното обучение всеки от нас е "влизал в час" по някой предмет.В час по литература (спомням си Балзак)имаше заспали деца.А що се отнася до т.н.помгала по БЕЛ.Това не са просто клишета,това са мисли куршуми(по Г Марков),способни да убият дори желанието за четене на текст.Най-мекото определение ,което ми идва на ум е:"хванал околовръстното"
Самите списуватели,ако се прочетат повторно ще се запитате:"Какво ли пък исках да кажа?"
selqnin
Рейтинг: 853 РазстроеноТака нареченото ни "образование" е
ТОТАЛ ЩЕТА!!!
bsa22555059
Рейтинг: 12 Неутралноедно общество,неговият бит и битие, колективното му съзнание се "образува " от уни-то (събирателно за университет и се пише с главна буква). това уни възпитава учителите, те възпитават децата,децата възпитават родителите и кръгът се затваря. учителите ни нямат библиотека (нямат обща култура). такива педагози не са способни да преподават опияняващо, да възбуждат умове. обучението им е "клиширано" . добрите учители, ако ги имахме, никога няма да допуснат майчиният ни език да бъде поругаван. от този момент да започнемЕееее. ако ги имахме добрите, нямаше да имаме и тази битова свинщина. мога да дам 1000 примери как е възникнало западното колективно съзнание и защо Там се произвежда ферари и го има високия естеттически вкус. учителят,който е минал през "квалитетно" Уни, дори да е математик,физик,химик, преподава как да каже човек едно "добър ден".от него започва живота, за да не гледаме днешната бг шизофриния. ако ги имахме Учителите, нито за една минута нямаше да имаме баааатеНибойку. (казах)
penetrating
Рейтинг: 5592 НеутралноНо като ученици пък изоставаме много в сравнителни тестове с други държави…
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertpamela
Рейтинг: 1540 НеутралноКато се говори за български език и литература всъщност става дума за две различни неща. Едното е учениците да могат да се изразяват грамотно, логически свързано и последователно на родния си език когато пишат по дадена тема. Другото е да могат да изразяват собствено мнение по литературно произведение, изучавано в училище. Това предполага добро познаване на произведението, богат език и креативност, което се постига с много четене, включително и на критическа литература.
Далеч не всички ученици имат желание и нагласа да четат допълнителна литература, особено критеска и да я осмислят.
Би трябвало да се помисли за две отделни нива на матурите. Част от учениците, примерно тези от професионалните гимназии могат да се явят на по-ниското ниво за да могат да го изкарат и получат диплома за завършено средно образование. Ако решат да следват, могат да се явят на приемен изпит.
Може да се приложи опитът на други държави в това отношение.
hodounski
Рейтинг: 2176 НеутралноНе знам как се преподава литература в други държави , но у нас е модел за отказване. Аз прочетох част от книгите години по-късно , след като ми избледняха клишетата.
tjp581128271
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#6] от "bsa22555059":
Как нямаше да имаме "баааатеНибойку", майка му е била учителка?
dsa56473488
Рейтинг: 12 НеутралноПо темата със заплатите. Реформа с повишение на заплати само не се прави. Коя държавна администрация е най-високо платена? Съд и прокуратура. Раздути щатове, корупция на най-високо ниво, никакви стъпки към ефективност, измеримост, прозрачност. Добре е, че учителските заплати вече не са жалки (на фона на много други държавни сфери). Има мегдан и за още повишение, но хайде някакви реформи и външни измерители да се случват вече. Матурите и НВО са пародии, организирани от същата калпава система. Няма как на тях да се базира реформа. Виж на ПИСА резултати би могла…. Ако някой би имал такива храброст.
4ort
Рейтинг: 114 НеутралноДо коментар [#6] от "bsa22555059":
Имам време да питам всеки идиот.Ако го нямаше баааатеНибойку, как щеше да се се пръкне Ицето Лодкарски? Как щеше да се пръкне кандидат кмет на София -наследник на КДС- сарска фамиля?
Срещу кого щяха да се борят наследниците на АБПФК, като преди баааатеНибойку, на власт дедите и бащите им?
Вярваш ли, че щяха да въЗстанат срещу тях???
wahrheit
Рейтинг: 8 НеутралноОтвътре отвън, от горе надолу или отляво и отдясно “знания“ от сорта (например) “Кирил и Методий са братя близнаци, от които единия е кръгъл сирак ...!“ - не се забравят така лесно ...!!!
Jordan Dimitrov
Рейтинг: 328 НеутралноИли българските деца,които са Учениците всеОще завършват или даскала пише по-малко отколкото заслужава българи ето.
tjp581128271
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#11] от "dsa56473488":
"Виж на ПИСА резултати би могла…."
Съмнявам се, учениците като чуят че ще ги тестват, но няма да им пишат оценки и "гризват" моливчето. Правят се на интересни. Това е една от причините за "ниските" резултати, които отчитаме в тестовете си на ПИСА.
С други думи ниска мотивация за учене. Що да се напъва като може да върти синджирчето.
yilt_
Рейтинг: 890 НеутралноНе ми се вярва да се намери гимназист, който да знае 10 стихотворения наизуст.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1188 НеутралноМного объркано написано есе от преподавателката. Как точно учи децата да изразяват ясно мислите си, всъщност не е ясно.
Но в моя близо десетгодишен стаж като учител, а преди това и като ученик, не съм срещал умен учител по литература. С едно изключение - колежка от математическа гимназия.
Никой не може да бъде научен на “креативност”, т.е. творчество. Тази заблуда обаче е догматична до степен в коятио дори в университетите има курсове по creative writing. Пълен абсурд, но съществува. Да се чудиш как Гогол, Толстой и Чехов са се научили да пишат.
Задачата на учителя по БЕЛ е 1) Да научи учениците да говорят и пишат що годе грамотно; 2) Да ги запознае с важните образци на българската и световна литература и култура; 3) Последно, но не и последно по значение - да им даде структурата, скелета на това как се пишат основните видове писма - лични и делови, а също така как се пише есе. Последното не е от толкова голямо значение и не бива да има такава тежест, просто защото някои хора, дори и умни, не са артикулирани. Способността да се артикулира е дарба, талант.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1188 НеутралноДо коментар [#17] от "Nedyalko Lazarov":
Но в моя близо десетгодишен стаж като учител, а преди това и като ученик, не съм срещал умен учител по литература
======
Всъщност не малка част от учителите по БЕЛ, са добри хора, с висока степен на емпатия, често обичани от учениците, особено ако са млади.
Това не променя факта, че те общо-взето не разбират нищо от това, което преподават; имам предвид литературата. В преподаването на граматика са добри, но тя не се учи в средния курс.
Judjuk
Рейтинг: 2369 НеутралноЗа героите на Украйна английският става задължителен. Не можеш да заемеш каквато и да е служба без кетаб по английски.
JudjukПри нас защо да е по-различно? Какъв БЕЛ, какви 5 лева?
Longanlon
Рейтинг: 1341 Неутралноако ученик чете кафка, според мен има нужда да разговаря с психолог, не с учител по литература...
http://kaka-cuuka.comBinko Binev
Рейтинг: 837 НеутралноДо коментар [#20] от "Longanlon":
Немците направо ги отписа. Кафка е част от училищната програма.
Maria Simova
Рейтинг: 8 ВеселоХахахааа, оценките на матурата по български и литература падат, а заплатите на директори, зам. директори и пишман "учители" се вдигат :) То направо като скачени съдове, колкото по-прости ученици, толкова по-богати "учители", найс, а!
wux46502994
Рейтинг: 221 НеутралноУважаема госпожо учител, не може с еднакви програми и еднакви учебни планове да се иска постигането на еднакво високи резултати на матурите. Вие целите "креативност" (хубава българска дума!), други учители се ужасяват, че учениците не схващат елементарния смисъл на текстовете, защото ги гледат като картинка, а трети колеги работят с деца, на които българският език не е майчин. Т. нар. ДЗИ, като един истински остатък от предишни времена (по своя дух), естествено, че ще търси клишетата и поставянето в някакви рамки при оценяването, защото иначе изобщо то няма да бъде възможно. Не знам дали учениците четат Кафка, съмнявам се. Но дори и да има такива, колко са те на фона на всеобщата картина? Като ще се борите за реформа, искайте въвеждането на нива с различни учебни планове! А за отношението на "обществото" към трудната работа на съвременния учител по литература, което е видно от коментарите, не ми се и отваря дума. У нас явно всеки разбира от три неща: футбол, политика и образование. "Разбира" ги, но явно не ги може.
velvoofell
Рейтинг: 536 НеутралноМоят син през цялата гимназия ходи на частни уроци по бг, не заради друго, а за да има с кого да дискутира. Толкова се разпалва понякога, че като се върне вкъщи продължава с мен. Тази учителка му помогна и да преодолее блокажа си да пише. Той е много прецизен, изразява се кратко и държи всичко да е свръх логично. Така може да прекара часове, докато напише кратко есе, като го поправя постоянно. В училище изключва в часовете, учителката диктува някакви глупости, показвал ме ги е. Оценките му са в двете крайности. Не знам какво да очаквам догодина на матурата, но със сигурност не мога да го сложа в категорията на неграмотните.