Тайната на успеха на училище в Уелс, което в България би се смятало за безнадеждно

На живо
Заседанието на Народното събрание

Тайната на успеха на училище в Уелс, което в България би се смятало за безнадеждно

Fitzalan High School в Кардиф концентрира висок дял на деца с нисък социално-икономически статус и постига изключително високи резултати.
Fitzalan High School в Кардиф концентрира висок дял на деца с нисък социално-икономически статус и постига изключително високи резултати.
Коментарът е от профила на автора във фейсбук. Заглавието е на "Дневник".
Fitzalan High School e училище в Кардиф, Уелс, което концентрира изключително висок дял на деца с нисък социално-икономически статус - около 60% от всички 1800 ученици живеят в най-бедните райони на Уелс; всяко трето дете е с право на безплатен обяд (което предполага крайна бедност); около 35% от учениците са със специални образователни потребности. 76% от учениците са от малцинствен етнически произход и говорят английски като втори (допълнителен) език. Учениците говорят над 61 различни езици! Училище, което в България би се определило в най-добрия случай като "трудно", а в масовия случай вероятно би се смятало за безнадеждно.
В Уелс обаче това училище постига изключително високи образователни резултати и се смята за едно от петте най-добри средни училища в Кардиф, с отлична оценка от инспектирането на уелския инспекторат (Estyn). Училището е част от мрежата на иновативните училища (в която, за разлика от България, се влиза изключително трудно) и беше в челните редици при разработването на една от най-смелите и иновативни реформи в учебните програми в световен мащаб.
Ето какво успява да постигне това училище:
  • Учениците, които имат право на безплатна храна (т.е. най-бедните ученици) и тези със специални образователни потребности постигат много високи резултати.
  • Повечето ученици имат образцово поведение и висока степен на ангажираност в обучението си.
  • Преобладаваща част от учениците демонстрират положително отношение към ученето и много добре поддържат фокуса и концентрацията си в часовете.
  • Посещаемостта е изключително висока (значително по-висока от средната за страната).
  • Училището е създало много ефективни средства за развиване на грамотността и уменията на учениците и за подкрепа както на по-способните ученици, така и на тези с допълнителни образователни потребности.
  • Учебната програма е изключително гъвкава и отговаря на нуждите на отделните ученици.
  • Училището е създало отлични условия за грижа, подкрепа и насочване на учениците.
Ето някои от основните фактори за успеха, които виждам при проучването на училището:
  • Силен акцент върху учителите като изследователи. Висококачественото обучение, базирано на проучвания, е превърнато в неразделна част от всекидневната училищна практика. Анализът на данни играе важна роля за мониторинга на постиженията и управлението на напредъка на учениците.
  • Активно сътрудничество между учителите в различните предметни области за създаване на смислени и автентични учебни преживявания, които създават трайни знания и полезни умения за учениците.
  • Учениците допринасят за планирането и организирането на своето обучение, което ги прави много по-ангажирани и независими в ученето.
  • Поставят се непрекъснати предизвикателства към по-способните и талантливи ученици, така че те да постигнат пълния си потенциал, а напредъкът им да бъде устойчив. Едновременно с това се прилагат особено ефективни стратегии за подпомагане на учениците с по-слаби умения за четене и писане.
  • Оказва се изключително успешна подкрепа на учениците, които пристигат в училището с малко знания по английски език, което помага на тези ученици да постигнат бърз академичен напредък.
  • Осигурява се навременна, целенасочена и комплексна подкрепа за ученици със социални, емоционални и поведенчески проблеми. Това включва иновативни подходи към учебната програма, прилагане на коригиращи мерки, активно сътрудничество с родителите и връзки със специализираните служби.
  • Осигуряване на високо качество на училищния живот. В училището е създаден силно приобщаващ климат. Целенасочено се възпитава толерантност и уважение към различните етноси и култури. Тормозът и насилието са сведени до минимум. Целенасочено се развива чувството за принадлежност на учениците.
  • Предлагат се разнообразни извънкласни дейности, като те са организирани така, че да позволяват на учениците да усъвършенстват своите социални и житейски умения.
  • Професионалното развитие на учителите е съобразено с индивидуалните потребности на всеки отделен учител и с очакванията на Професионалните стандарти за преподаване и лидерство, които училището е разработило и ефективно прилага. Единствената цел (и измерител за ефективност) на осигуряваното обучение на учителите е гарантиране на напредъка на учениците.
  • Учителите използват всички възможности, за да гарантират, че всички ученици, независимо от техните способности, постигат най-добрия възможен напредък и най-високите възможни стандарти. Очакванията им към учениците са високи. Нито един учител не споделя мнение/нагласи, че етническите или културни особености на учениците са ограничение и те "толкова могат".

Изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието. Старши експерт в Европейската експертна мрежа за икономика на образованието. Член на Комисията за иновативните училища към Министерството на образованието и науката и на Ресурсната група към дирекцията „Професионално образование и обучение“. Съосновател и дългогодишен управител на „Индъстри Уоч Груп“. Член на Управителния съвет на Българската макроикономическа асоциация.