Част от предложените промени са дискусионни, други нямат място в конституцията

Доц. Д-р Наталия Киселова коментира в ефира на Euronews Bulgaria представения в неделя проект за промени в Конституцията на България от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ). Заглавието е на "Дневник".

"Продължаваме промяната - Демократична България" предлага съдебна реформа, до два кметски мандата и нов национален празник
Проектът, който беше представен вчера, е доста по-добре правно-технически издържан от проекта, който представи ГЕРБ през 2020 г. В този смисъл очаквам, че дебатите ще бъдат по повод предложенията, а не - деликатна съм - за несъвършенствата на проекта.
Текстовете са основно в три групи, като най-важните се отнасят до реформата в съдебната власт. Те са и най-многобройни, най-съществени и доста кратки срокове са си поставили - три месеца след приемане на промените да бъдат избрани нови председатели на върховните съдилища и нов главен прокурор.
Втората група предложения, около които възникват най-много обществени настроения, са свързани със символи, които искат да намерят място в конституцията. Част от тези предложения са свързани с включване в нормативния текст на имената на светите братя Кирил и Методий и Апостола на свободата, както и българските възрожденци и будители. Там трябва да бъде и общественият дебат, защото това не са въпроси, които са за нормите на конституцията. Спорът за това кои са патриоти и кои националисти може да отнеме много от енергията за промени, които в определена степен се налагат покрай отстраняването на главния прокурор. Предполагам, че вносителите са склонни на дискусия и може би ще преосмислят част от предложените текстове.
По отношение на третата група ми се ще да кажа за двата мандата за кметовете на общини. Това ще важи за следващия цикъл избори през 2027 г., тоест сега няма да има ограничение. Отделен въпрос е дали трябва да бъде само за кметовете на общини или когато се въвежда такова ограничение, то трябва да бъде и за кметове на кметства и кметове на райони.
Във връзка със служебното правителство - там текстът е така предложен, че всъщност, ако насложим сроковете, които съществуват в момента по изборните цикли - да се насрочат избори, да се назначи администрация и т.н. - цикълът е два месеца. А тук се предлага да бъде разпуснато Народното събрание един месец преди изборите. Тук не влизам в детайли при три неуспешни опита, ако са изгубили при вот на недоверие мандата си, правителството трябва да остане като служебно, това е въпрос на дълбока дискусия. Само ще кажа, че в парламентарните държави, когато имаме вот на недоверие или има заплаха за вот на недоверие, изходите са два различни. Когато има заплаха да бъде съборено правителството, то може да избърза и да разпусне парламента, и така в част от държавите правителството, което е управлявало, остава на власт.
По отношение на върховните съдилища е казано, че председателите ще бъдат избрани измежду съдиите. Тоест борбата ще е да влезеш във върховния съд, ако искаш да станеш председател.
На следващо място в мнозинството си членовете на Висшия съдебен съвет ще са избирани пряко от съдии. Когато са избрани действащи съдии, има по-ефективен контрол. По отношение на прокурорския съвет, ще има само двама действащи и един следовател.
Ограничава се възможността на главния прокурор да сезира Конституционния съд (КС) - той ще може да сезира само по отношение на закон, с който се засягат основни права и свободи на гражданите. Това означава, че главният прокурор няма да може да сезира по всеки въпрос КС, както е досега.
Разбира се, въпросът с продължителността на мандатите - трябва да се види как се наслагват 4 години за членовете на съветите и 5 за административни ръководители и дали това няма да създаде неравно третиране, защото всички останали други административни ръководители в съдебната система ще могат да имат два по 5 години мандат. За прокурорите предполагам, че ще има критики. Въпросът е как ще бъдат създадени правилата впоследствие за избор на главния прокурор.
Тъй като бяха представени само от представители на ПП-ДБ, според мен това означава, че не са успели да постигнат подкрепа и да бъдат представени, заедно с представители на ГЕРБ и ДПС и тепърва разговорите предстоят. Просто избързаха да имат преднина в обществения дебат на своя страна.
По отношение на съдебната власт стъпката е в правилната посока. По отношение на другите предложения - във връзка с конституционната жалба има много какво да се каже. Преди да бъдат внесени, има предложения, които трябва да бъдат изчистени.