Основа за развитие. Какво донесе либерализмът на България

На живо
Заседанието на Народното събрание

Основа за развитие. Какво донесе либерализмът на България

Идеята за свободен пазар и индивидуални права намират почва в България още преди Освобождението. И именно на тях обществото дължи голяма част от благополучието си.
Идеята за свободен пазар и индивидуални права намират почва в България още преди Освобождението. И именно на тях обществото дължи голяма част от благополучието си.
Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".
"Либерализмът е с тесен кръгозор, ограничен, половинчат и страхлив."
(Ленин, 1907 г.)
"В условията на капитализъм лозунгът "Европейски съединени щати"се равнява на колониализъм." (Ленин, 1915 г.)
Класическият либерализъм е виновен за стопанските несгоди на България, а по същество Европейският съюз представлява "колониализъм". Тези обвинения са една от най-любопитните черти на съвременната българска политическа реторика.
Цитираните по-горе изказвания на съветския идеолог Владимир Ленин пък сочат само към общност на политическите тълкувания. Нейното проследяване и анализ е интересна задача, с която засега никой не се е заел сериозно.
Струва ми се важно обаче първо да се очертае приносът на либерализма за съвременното състояние на България и едва след това да се изследват изворите на реторичните похвати и политически ориентации.
Като житейска философия либерализмът вярва, че отделният човек е по-важен от колектива. От това следва, че индивидуалната свобода трябва да бъде максимално увеличена, а употребата на сила (както и заплахата от такава употреба) спрямо отделния човек - ограничена до минимум. Това ограничение се отнася до отделния човек, до групите, в които участва, както и до държавата.
В този си вид либерализмът не е "западна" житейска нагласа, а присъства във всички култури като морално изискване да не правиш другиму онова, което не желаеш да бъде сторено спрямо теб самия. Като начин на организиране на политическия и стопанския живот, по стечение на обстоятелствата, либералните идеи се проследяват отчетливо в Библията.
Откъде започва влиянието на либерализма в България
В "Световната история на данъчните бунтове" на Дейвид Бърг може да бъде направена справка за данъчните бунтове в дългата история на Османската империя. Те са най-често явление на територията на съвременните Сирия (шест бунта) и България - четири бунта. Прави впечатление, че поне три от тях тук са в общини с видимо католическо присъствие.
На територията на съвременна Гърция данъчните бунтове са по-редки, отколкото в България. Едно от обясненията е, че не малко от островите са де факто офшорни данъчни юрисдикции поради логистични трудности в събирането на данъци и изобщо властовия контрол.
Другата причина е, че данъците в Османската империя са по-ниски отколкото в България или Гърция след отвоюваната независимост. Един от мотивите за независимост е надеждата, че данъците ще се управляват по-справедливо от суверенните власти, отколкото от Високата Порта.
Има достатъчно исторически свидетелства (например в трудовете на проф. Надя Данова), че българи предприемачи са били в основата на данъчни бунтове на територията на днешна Гърция. Има българи, които се замогват като събирачи на данъци. Такъв е копривщенецът Ослеков - къщата му е след най-посещаваните в Копривщица. Той е данъчен агент на Високата Порта в Янина.
Изобщо властите в Цариград често прибягват до премахване на данъците, за да се справят с различни проблеми на, както днес бихме казали, "регионалното развитие". Един от известните случаи е възкръсването на Свищов като търговско и културно средище след принудителното изселване и опожаряването на града от генерал Кутузов по време на руско-турската война от 1806-1812 г.
Изобщо повечето лични съдби на първите български индустриалци са показателни за "западно" и либерално влияние. Добри Желязков е повлиян от гръцкото си образование, замогва се донякъде от свободата на търговията в империята и съседните юрисдикции и внася нелегално суровини и технологии за своята фабрика.
Бизнесът на Христо Бобчев и съдружници от Габрово започва с внос на тъкачни станове от Манчестър. Те са вероятно първите в България, които въвеждат минимална работна заплата и социална политика в своите предприятия.
Началото на капиталовия пазар в България
Така свободата на предприемачеството и търговията са важни за благоденствието на всички бъдещи независими страни на Балканите, включително България.
Поне половината от копривщенските (но не само) манифактури и къщите паметници са следствие на икономиката от този мащаб в рамките на империята. Основно е и влиянието на капиталовия пазар Константинопол. В следствие на него възникват първите акционерни дружества.
Боян Иванчев датира началото на този пазар у нас с годината на учредяването на първото такова дружество (през 1862 г.). Но закупуването на становете от Христо Бобчев в Манчестър също е благодарение на акционерно-инвестиционни споразумение между чираци от родния му град. Подобна е и историята с развитието на начинанията на Иван Калпазанов и Васил Карагьозов.
Капиталовите пазари в Цариград и Кайро отварят невероятно поле за изява на не малко български търговци. Те инвестират в Суецкия канал, осъществяват ценови арбитраж на международно ниво и печелят държавни поръчки, за да доставят храни, дрехи и оборудване на за армията на султана.
Най-големите дарители на България - за болници и училища, опълчението, университета в София, църкви и манастири - независимо от религиозните и политическите пристрастия, са следствие на тази ориентация към капитализъм, стопанска свобода и лична отговорност.
Между другото развитието на капиталовия пазар в Цариград среща и неодобрението на български, гръцки и други занаятчии. На тях търговците на акции и валута от местността Галата са "западнали европейци", "мошеници", "хомосексуалисти", лентяи и крадци.
Има документи, които подсказват, че тези настроения се подклаждат от тайните служби и дипломацията на Руската империя. Единствената съвременна дума, която липсва в този речник е "соросоиди".
Религиозният елемент: протестантизмът
Влиянието на "запада" върху просперитета на България преди и след Берлинския договор има видим протестантки елемент.
През 2006 г. проф. Иван Русев публикува в списание "Счетоводна политика" първия преглед на въздействието на Бенджамин Франклин върху образованието на предприемачите в България. То минава през просветното дело на личности като Георги Раковски, Петко Славейков и Иван Богоров, но и през издаването на бизнес помагала от български предприемачи.
Диана Мишкова преди десетина години публикува изследване на корените на балканския либерализъм. В не малка част те са протестантски, особено в частта за разбиране на стопанския живот и етиката за водене на бизнес.
Изследванията на Румен Аврамов върху приноса на Стефан Бочев показват не само чисто религиозни протестантски връзки, но и предпочитания към западноевропейските постижения в разбирането на икономиката и паричната политика. В някакъв смисъл, макар и не винаги напълно, те са прилагани в България и са с принос за здравословните развития на нейното стопанство.
Същото може да се каже и за обзорите на творчеството на Асен Христофоров от Николай Аретов и на Симеон Демостенов от Николой Неновски.
В същото време Румен Аврамов и Пенчо Пенчев правят прегледи и на корупцията, шуробаджанащината и опортюнизма в тукашния стопански и политически живот. По всичко изглежда, че влиянието при тях не е с източник в либералните идеи.
Някои макро последици
През 19-ти век и до ден днешен българската икономика е много по-отворена и свободна от икономиките на Русия или Китай например: показателите търговия спрямо БВП или интегрираност на банковата система в глобалния обмен (дял на собственост на чуждестранни лица) е почти три пъти по-добър.
До към края на 40-те години на миналия век българските граждани, по критерий БВП на човек от населението, са почти толкова богати, колкото и тези на Финландия, и малко по-богати от съседите си в Гърция и Румъния. След това идва влиянието "от Изтока".
Либерализмът предполага и "либерализация" на сделките и правилата на играта.
Конкуренцията в изгода на по-бедните и по принцип може да се смята за "лява" идея, защото намалява цените и повишава качеството на стоките и услугите. Защото по-заможните могат да си позволят да плащат по-високи цени.
Накратко: поддържането на либералната ориентация в политическия и стопанския живот на България от 1991-1994 г. и на постигнатото след 1997 г. е много добра основа за развитие. Впрочем степента на развитие се определя от разширяването на възможностите за избор на отделния човек.

Основател на Института за пазарна икономика. Народен представител във Великото народно събрание (1990-1991), член на Съвета за икономическа политика към президента (1996 - 2001) и доцент в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Управител на КС2 ЕООД.