Реките, които не са реки, или как безхаберието убива

"Дневник" препубликува резюме на анализа на Тома Белев от "Зелени закони", който се базира на проучване доколко нормативните, устройствените, кадастралните и целеви документи, които България приема, са адекватни на условията на климатична катастрофа. Целия текст можете да прочетете тук.
Резултатите показват, че пет от прелелите реки не са отразени в плановите документи - според картите реките не са реки, което оправдава редица пропуски на отговорните лица за стопанисването ми. Липсват равномерно разположени измервателни станции, липсва отразяване на реките в устройствения план на община Царево и кадастралните карти, липсват мерки в Плана за управление на риска от наводнения за Черноморския басейн. Това са неспазените законови изисквания, които са довели до конкретни проблеми - застрояване в дерета и заливни тераси, които на хартия са "земеделска земя", лошо планиране на мостове, неглижиране на предходни данни. Които от своя страна водят до тежки материални щети и трагични загуби на живот.
За установяване на причините за наводненията, материалните и човешки жертви в Царево на 5 септември 2023 г., министър-председателят назначи комисия с представители на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), Министерството на земеделието и храните (МЗХ), Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Областната администрация в Бургас и община Царево. Назначена на 08.09.2023 г., комисията имаше срок за работа от 14 дни, но докладът все още не е наличен.
Няма правителствен доклад - виновни няма, нито препоръки за търсене на отговорност и мерки трагедията да не се повтаря. Но вече се обявяват огромни обществени поръчки за възстановяване на щетите - без анализ за това как новата инфраструктура да избегне бъдещ риск. Например: поръчка за нов мост за над 8 млн. лева и за ремонт на язовири за по 9,95 млн и 3 млн . лева по бърза процедура, оповестени от гражданската група "Да не допуснем Синеморец да се превърне в Слънчев бряг".
За целите на прегледа на прилагане на законите и мерките за намаляване на риска от наводнения в Царево, анализът обхваща следните реки, които са допринесли за щетите и трагедията през септември 2023 г. :
- Потурнашката река, вливаща се при плаж "Оазис";
- Арапското дере, вливащо се в морето при къмпинг "Арапя" (не можахме да открием името на този воден обект, заради това използваме тук условно това наименование въз основа на поясненията за името на носа и залива, дадени от кап. Трифин Трифонов в изданието "700 наименования от Българското Черноморие". Справочник. Варна, 2003);
- Попската река, вливаща се в Попския залив при Царево;
- Река Черна/ "Мавро неро", вливаща се в регулацията на град Царево;
- Лисово (Изгревско) дере, вливащо се в залива на къмпинг "Нестинарка".
Когато се търсят причините за една природна катастрофа, най-лесно е да се посочи: природата.
Да, и в случая можем да кажем, че причина за наводнението в Царево са валежи с неустановен точно размер, но със сигурност със значителни обеми и значителен дял от средногодишната норма. Но да се спре дотук, означава да се притаи и излъже - ако валежите са причина за наводнението, което само по себе си е един естествен процес, то
човешките и материалните жертви са резултат от липсата на превантивни мерки, т.е. резултат на човешкото бездействие, а при построяването на мостовете и застрояването на заливните тераси - резултат на активните човешки действия. |
Общите устройствени планове се приемат от общинските съвети. Плановете за управление на речните басейни и за управление на риска от наводнение - от Министерския съвет. В Закона за водите липсва задължението директорът на Басейнова дирекция да определя водни обекти и техните граници.
Строителството на мостове с малък светъл отвор не е престъпление, особено на дерета, които не са реки. Законът за водите е оставил на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) сам да утвърждава системата от пунктове за измерване на валежите и количествата на водите в реките. Никой закон не отразява увеличaване на риска от бедствия, свързани с климатичната катастрофа, и не задължава органите на изпълнителната власт да предприемат превантивни действия. Всички тези планови документи и институциите зад тях не са свършили целта на работата си, но не са нарушили буквата на правилата.
Според "Зелени закони" разрушенията от наводнението биха били много по-малки, ако отговорните длъжностни лица през последните две десетилетия бяха изпълнявали задълженията си отговорно. Непълните служебни характеристики и липсата на вменени от законите отговорности за ръководствата на институциите водят и до размита отговорност - и невъзможност за реална наказателна.

Прокуратурата започва да търси виновни за четирите жертви на наводнението в Царево
От посочените в доклада факти можем да направим следните изводи:
- На територията на землищата на петте водосбора не попада нито една от 166 станции в страната за измерване на валежите и нито една от 196 хидрометрични станции на речни течения от мониторинговата мрежа на НИМХ.
- Валежите, отчетени на разстояние от 20 километра около разглежданите водосбори, са с различна интензивност и оценката на валежите за землищата на Лозенец и Царево са само ориентировъчни.
- Нито един от петте разглеждани водни обекта не е отразен като река едновременно в трите основни определящи източника на информация - План за управление на речния басейн, Кадастрална карта на землищата на Лозенец и Царево, Общ устройствен план.
- Съгласно Плана за управление на речния басейн (ПУРБ) на Черноморския район - "река" е единствено Лисово дере.
- В кадастралните карти на Лозенец и Царево и петте водни обекта не са отразени в цялата си дължина като територии, заети от води.
- Широчината на имотите, заети от водни обекти, намалява с приближаване до морето, което отразява покачването на цената на земята
- В последното изменение на ОУП на Царево значима част от всеки от разглежданите водни обекти не е посочена като такъв.
- За нито един от петте разглеждани водни обекта не е издадена заповед от директора на Басейнова дирекция, определяща ги като "воден обект", не са определени граници на водните тела, нито са определени граници на заливаемите територии.
- В трите устройствени планове на община Царево - ТУП 1998, ОУП 2008 и проект на ОУП 2020 - отразяването на петте водни обекта се влошава. Неслучайно в проект на ПУРН 2022-2027 е посочено, че "Съгласно действащия общ устройствен план на община Царево в рамките на район BG2_APSFR_BS_10 са планирани нови жилищни и рекреационни зони." - това е под-район "Черно море-Царево", отбелазян като имащ "значителен потенциален риск от речни наводнения"
- В действащия План за управление на риска от наводнения за района (ПУРН), както и в проекта на нов ПУРН, не е идентифициран като рисков воден обект Арапското дере, независимо че при него има отчетени наводнения.
- Проектът на ПУРН 2022 - 2027 не идентифицира дали мерките от ПУРН 2016 - 2021 са изпълнени и дали това е намалило риска от наводнения.
- В действащия ПУРН и в проекта на нов ПУРН не са идентифицирани като рискови мостовете върху водните обекти, които са разрушени и са причина за загубата на човешки животи.
- Разрушените мостове са действали като баражи - заради недооценяване на потенциалните количества, които могат да преминат през светлите отвори.
- Част от притоците на петте водни обекта в границите на регулациите - са "изчезнали" и са се превърнали в имоти за застрояване.
- За нито един от петте обекта не са определени заливаеми ивици на реките, което е довело до застрояване или разполагане на временни обекти върху тях, което на свой ред пък е довело до разрушения и отнасяне на каравани и леки коли в морето от наводнението.
- Наводнението е засегнало застроени и урбанизирани територии. Това е следствие на факта, че водните обекти не са отразени като такива в ОУП, респективно не са определени заливаеми ивици, в които да не е допустимо строителството.
- Зад всеки от строежите в заливаемите ивици на петте водни обекта е имало произнасяне на РИОСВ и Басейнова дирекция и Община Царево или не е оказан необходимият контрол по спазването на административните актове по закона за водите, Закона за опазване на околната среда и Закона за устройство на територията.
- Човешките жертви и материални разрушения биха били много по-ограничени, ако в устройството и застрояването в землищата на Царево и Лозенец бяха отчетени реките с техните заливаеми ивици.
- Площта на засегнатите от наводнение територии в някои от водните обекти се различава от моделите на заливане от ПУРН.
- Ситуацията в землищата на Лозенец и Царево не е уникална за България, а е близка с тази при голям брой други водни обекти.