Когато пациентът остане в периферията, се получава хаос като този с е-рецептата

Когато пациентът остане в периферията, се получава хаос като този с е-рецептата

Трябваше да се проведе сериозна разяснителна и обучителна кампания както сред медицинските специалисти, така и сред пациентите.
Трябваше да се проведе сериозна разяснителна и обучителна кампания както сред медицинските специалисти, така и сред пациентите.
По БНР адвокат Мария Шаркова анализира причините за хаоса, създаден с отмяната на хартиените репети на 16 октомври и заместването им от електронни по отношение на антибиотиците и лекарствата за диабет. В резултат много хора не успяха да си купят медикаментите, изписани им от лекари и зъболекари, защото част от тях се оказаха неподготвени. Министерството на здравеопазването отказва да отстъпи на призивите на България лекарски съюз да върне хартиената рецепта при ясни правила за употребата й.
Заглавието е на "Дневник".
Когато се въвежда някаква промяна, засягаща пациентите, тази промяна трябва да поставя пациентите в центъра на измененията, така че да се постигнат целите на измененията, но без да се нарушава правото на достъп до медицинска помощ на пациентите, което се случва в този момент за съжаление. Когато пациентът остане в периферията, се получава това, което виждаме в последните дни.
Целта на електронната рецепта е да се улесни достъпът до лекарствени продукти, без да се налага пациентите по какъвто и да било начин да натоварват и лекарите, т.е. да се улесни работата на всички.
През последната година съществуваше възможността за електронни и хартиени рецепти. Защо този период от време не се използва, за да се установят своевременно проблемите? Трябваше да се проведе сериозна разяснителна и обучителна кампания както сред медицинските специалисти, така и сред пациентите, за да се разбере ползата от дигитализацията и от електронното здравеопазване, както и своевременно да се решат различни проблеми, които може да възникнат.
Очевидно има и сериозни технически проблеми с кодове, с информация за липсващи продукти. Те трябваше да се установят тестово и да бъдат отстранени своевременно.
Възниква и спорът за генеричното заместване на лекарства от страна на фармацевтите. Тук възниква спор допустимо ли е това да се извършва в аптеката. Този въпрос трябваше да се реши предварително на законодателно равнище.
Тези нерешени проблеми правят мярката към този момент непропорционално тежка за пациентите. Трябваше да бъдат предвидени механизми, които да подсигурят достъпа до лекарствени продукти и да има алтернатива за случаите, в които по някаква причина пациентите не могат да получат лекарства.
Това не беше свършено докрай и не беше предвидено, а наистина имаше доста дълъг период, в който всички тези проблеми можеше да бъдат отработени.
Ставаме свидетели на конфликти между различните участници в системата. Все пак се надявам, че ще се намери адекватно решение на проблема. Всички проблеми могат да бъдат решени, само когато всички участници имат равни възможности да изразят притесненията си, те да бъдат адекватно регистрирани и да не се прибягва до безалтернативни мерки. Ползите от електронните рецепти са безспорни и те неминуемо трябва да бъдат въведени.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

Управляващ съдружник в адвокатско дружество "Шаркова и партньори", специалист по медицинско право. Специализирала е медицинско право, обществено здраве и здравни политики в САЩ, Emory University, Rollins School Of Public Health по програмата на Фулбрайт "Хюбърт Хъмфри". Работила е като стажант в правната програма на Центъра за контрол и превенция на заболяванията (CDC). Има редица специализации в областта на разрешаването на конфликти в здравеопазването, правата на децата, добри практики в американската правосъдна система. Автор на множество публикации в специализирани правни издания и в медиите.