Търговските вериги отново са обект на упражнение по стил, от което цените няма да паднат

Наближаващите след броени дни избори, макар и местни, показват склонността на различни власти да предлагат популистки идеи с предизвестен край. Примерите за това са много, а един от най-пресните е необяснимата инициатива на Министерството на икономиката от миналата седмица да накара веригите доброволно да предлагат всяка седмица набор от стоки на възможно най-ниската за тях цена.
Под слогана "Достъпно за вас" и с уверението, че всичко е доброволно, министерството се опита да въведе свой вариант на седмичните промоции на веригите.
Откъде се взе
Новината бе произведена без предизвестие на събитие, на което министърът на икономиката Богдан Богданов изненадващо обяви идеята, което доведе до повдигане на веждите от не един и двама.
Причината за това е, че през годините много инициативи са се упражнявали по темата, макар и в недоброволен формат, но всички те с внушението, че проблемът е тъкмо при веригите и цените там се повишават.
В недалечното минало дори имаше опити да се напише закон, който да регламентира тяхната конкретна дейност, който обаче така и не намери парламентарна подкрепа, за да стане факт.
Изненадващ сега е моментът, в който се предлага инициатива, която би трябвало да свали цените. Официалните данни показват, че инфлацията в голяма степен се укроти в сравнение с пика си от точно преди една година. В същото време средната работна заплата, отново по данни на НСИ, продължава да расте двуцифрено на годишна база, тоест да изпреварва инфлацията.
Разбира се, че това не прави лесно достъпни установилите се вече на по-високи нива цени на основни продукти, особено за хората, чиито доходи не са компенсирани с нива над инфлацията или по принцип са ниски. В допълнение личната инфлация на всеки варира, а и тази при храните в пика си надхвърли средната за страната.
Какво се предлага
От това, което се знае, се предлага веригите да поставят табла в обектите си, на които да се вижда в дадена седмица кои основни продукти са с възможно най-ниските цени, които могат да си позволят търговците. Изрично бе подчертано, че става въпрос за доброволна инициатива и за 9 групи стоки с основни храни - мляко, месо и др.
Министърът не разясни каква принципно е разликата между инициативата на ведомството в сравнение с практиката на веригите всяка седмица да предлагат немалък набор от продукти на промоционални цени, което обяснява и нестихващият интерес към хартиените им брошури. Но подчерта няколко пъти, че става дума за доброволна инициатива, в която могат да се включат и търговци на нехранителни продукти.
По-подробно идеята е била обсъдена с представители на веригите в края на миналата седмица, в резултат на което те са поискали становище по предлаганото от Комисията за защита на конкуренцията. Тя е органът, който съблюдава да се спазват принципите на конкуренцията, а глобите й са процент от оборота.
За позицията на антимонополната комисия се разбра отново от съобщение на министерството, което я преразказа и изпрати до медиите под заглавието "КЗК се обяви против по-ниските цени на хранителни стоки от първа необходимост" и подзаглавие "Антимонополният регулатор спира инициативата на Министерството на икономиката "Достъпно за вас".
Според цитираната позиция на комисията "включването в инициативата на търговци на дребно на хранителни стоки е свързано с предлагане на храни на занижена цена, което ще доведе до ограничаване на ценовата конкуренция между тези търговци". КЗК посочва още, че "стартираната от Министерството на икономиката инициатива е свързана с координирано и едновременно занижаване на цените на няколко групи хранителни стоки, с което се нарушава принципът на свободната стопанска инициатива, заложен в Конституцията на Република България".
От едно табло към друго табло
Новата идея за таблото в магазина напомня едно друго табло, чиито инициатор бе Корнелия Нинова, докато бе министър на икономиката в кабинета "Петков". Тогава тя въведе електронно табло на входа на министерството, което даваше информация за основни храни. Тя идваше от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, която следи цените на едро. В допълнение тези цени не включват промоциите, които веригите правят всяка седмица на различни продукти. Така реално потребителите могат да намерят в магазините даден продукт по-евтино от това, което пише на въпросното табло.
Нинова отиде и по-далеч, като се опита да сложи таван на търговските надценки на веригите, което доведе до това една от тях да разясни какво е ценообразуването и да напомни, че не може да се говори просто за цените на яйцата, олиото и др., а трябва да се сравняват продукти с еднакви характеристики независимо дали сравнението е в рамките на България или и с аналогични продукти в чужбина.
По-назад във времето, при кабинета "Станишев", също имаше подобни инициативи, при които всяка седмица същото министерство пращаше на медиите данни за цените.
Към момента не е известно да има реален ефект, изразяващ се в спад на цените, от всички тези опити.
А другите как го правят
Емблематичен е примерът с Унгария, където популизмът е издигнат в култ. При разразяването на инфлацията кабинетът там се намеси и наложи таван на цените на редица продукти. Няколко месеца по-късно, когато таванът бе премахнат, цените на ограничаваните продукти изхвърчаха нагоре изведнъж и достигнаха нива, които по оценка на икономисти надхвърлят тези, които щяха да бъдат без тази непазарна мярка.
В други страни - като Гърция и Франция, също имаше такива непазарни инициативи с временен ефект.
Азбучно правило, което и търговците не крият, е, че ако са принудени непазарно да предложат евтино един продукт, то надценката ще отиде върху друг. В допълнение представители на веригите напомнят, че борбата с инфлацията минава през инициативи, с които да намалеят разходите за бизнеса. Така виждат разрешението и икономисти. Вместо това държавата въвежда практики, които реално вдигат разходите, отбелязва в свой анализ Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
Ясно е, че подобни инициативи нито могат да бъдат лесно смлени от средния потребител, нито биха имали същият ефект като заявката за инициатива за по-ниски цени на рафта. Като цяло хвалби на министри, че са свалили еди-кои си разходи за бизнеса не говорят нищо на масовия слушател. Далеч по-достъпно звучи да има по-ниски цени, без значение това пазарно ли е и има ли нарушение на конкуренцията.