Без реформа на МВР успех в противодействието на престъпността няма как да се случи

Бившият вътрешен министър проф. Веселин Вучков беше интервюиран по БНР по повод клип на полицейско насилие над хора, за които се твърди, че са употребили наркотици, което отново повдигна голямата тема за това побоите от полицаи - последният случай беше по време на протеста срещу ръководството на Българския футболен съюз на евроквалификацията България - Унгария в София.
От моя гледна точка може да се тълкува, че има известни нарушения на конкретни правни разпоредби от Закона за МВР, а и на подзаконовата нормативна уредба, но това е повод да изговорим темата за полицейското насилие. За съжаление, в последните месец - месец и половина имаме две такива конкретни повода. Аз съм сигурен, че в близко бъдеще ще имаме, вероятно, още такива.
Към проблема имат отношение подборът и обучението на полицейските служители, а са необходими и периодични тестове за теоретична и за практическа подготовка, както и контрол по време на самите полицейски операции.

МВР е издало само един предупредителен протокол преди протеста на агитките
Това е изключително важно колкото и да е трудно на място да се осъществява. От тази гледна точка смятам, че уволнението на зам.-министър Темелакиев не е справедливо. Много е важно и как се провеждат проверките за твърдения за полицейско насилие, без значение дали са вътрешноведомствени или са извънведомствени.
Повече от това прокуратурата да разследва твърдения за полицейско насилие не можем да измислим. До 1 май 2006 година полицаи и пожарникари и бяха подследствени на Военна прокуратура. Това не може да се възстанови като положение, по простата причина, че МВР е девоенизирана структура и няма да бъде погледнато окуражително, сигурен съм, от ЕК и ЕС. Аз мисля, че прокуратурата е способна да прави такива сериозни разследвания, проверки или досъдебни производства по повод на твърденията за полицейско насилие и те да бъдат оповестявани своевременно пред обществото.
Не разбирам защо заместник-министър трябва да подава оставка. Нещо като бушон се получава около случая "Темелакиев". Не съм виждал заповедите за разпределение на функции, дано да не са допуснали грешки, защото това също е важно, но когато се разпределят ресори сред зам.-министри не трябва да се разпределя професионална дейност като ресорна зам.-министър, защото той е политическо лице и не трябва да отговаря зам.-министър за Главната дирекция "Национална полиция" и за така наречената оперативна работа. Освобождаването със заповед на премиера обаче няма как да бъде обжалвана.

Правната уредба срещу полицейското насилие е безупречна. Но няма контрол
Изразявам резерви към опита да се стигматизира изцяло полицията. Наблюдавайки много внимателно това, което се случи по повод протеста около БФС, в огромната си част задачите, които стояха пред полицията за овладяване на това изключително напрежение, бяха изпълнени. За съжаление, тези полицаи, които си позволиха тези безчинства малко след прекратяването на цялата полицейска операция, ми се струва, че хвърлиха сянка върху всичко, постигнато като резултат.
По повод информацията на Росен Йорданов, че упражнилите насилие на протеста против ръководството на БФС полицаи са от Пловдив: Имам си собствено обяснение за това и конкретни наблюдения - дълго време бях в ръководството на вътрешното министерство - по-скоро са различията по отношение на различните видове структури. По тази причина бях против обособяването на специална главна дирекция "Жандармерия".
Полицаите задължително трябва да се легитимират или нарушават на конкретна подзаконова нормативна уредба. Това наистина трябва да се преодолее като проблем и това зависи от съответните ръководители дори на по-ниско ниво. Това е много важно като профилактика, противодействие, превантивно на полицейското насилие. Анонимността е тази, която дава самочувствие на такива самозабравили се елементи, включително и в полицията. Извеждането от анонимност на конкретни извършители всъщност е най-добрата предпазна мярка. Нормативи има. Въпросът е оттук насетне да се преодолеят тези конкретни недостатъци.
Поне три звена в МВР се занимават с физическата форма на полицаите, коментира бившият министър, който изрази притеснение от състоянието на някои от полицаите.
Вътрешноведомствената проверка на казуса ще доведе до наказания за полицаите-насилници и ръководителите им. Просто извън съмнение. Абсолютно съм сигурен. Вероятно ще бъдат наложени и конкретни наказания. Те ще бъдат степенувани съобразно вината, предполагам резултат, дори на вътрешноведомствената проверка, а пък ако има данни за престъпление, ще се проведе и прокурорско разследване, досъдебно производство или поне предварителна проверка. Много внимателно ще наблюдавам заключителния доклад и на тази парламентарна комисия.
Не е необходимо да правим някаква промяна в конкретната правна уредба, а отново да поставим голямата тема за състоянието на вътрешното министерство, за необходимостта от неговата реформа, за това, че няколко хиляди пенсионери продължават да работят във вътрешното министерство.
Защото такава реформа беше направена малко след моята оставка в лятото на 2015 година - да взимаш пенсия и да взимаш и заплата за 1 категория труд със забрана началникът ти да те уволнява от работа до навършване на 60-годишна възраст. Това вече колко време стои на дневен ред и никой не въобще не поставя темата за обсъждане.
Няма такова нещо - че ще се обезкърви системата, ако всички, които трябва, се пенсионират. Това постоянно го разправят всички министри и някои ръководители от МВР, просто защото те взимат и пенсия, и заплата. Нима не познавате страшно много млади хора, които не могат да започнат работа в пожарната и полицията, защото техните родители са точно в тази ситуация и не освобождават тези места?

Как МВР предсказа безредиците в София. И после ги улесни
През последните 4-5 години във МВР се разруши границата между политическо и професионално ръководство и на министерски постове се избират хора, които преди това са били главни секретари на МВР - висшата професионална фигура в структурата.