Фундаменталното място на PISA в българската култура и икономика

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на говори посолството пародия
    говори посолството пародия
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хората в България няма много висока стойност като човешки ресурс, което е добре за нас.
    С една фондацийка със скромен начален капитал от 50-тина милиона за 2 десетилетия успяхме така да трайно да се установим в клетата ви територийка и сме на път да установим тотален контрол!

    🔴🟢 Важното е да гласуваш!🤡 Гласът ти има значение!🤡
  2. 2 Профил на osando
    osando
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ...........не става ясно дали изразът "български ученици" е ползуван от кр. станчев или е аФторство местния словослагател, но ако станчев се изразява по този начин, то е редно станчев да обърне внимание първом на собствената си грамотност, а чак после да коментира каквото и да било, в частност учениците...ъ-ъ

    Подпис: (не се чете)
  3. 3 Профил на osando
    osando
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#1] от "говори посолството":

    толко си зле, че колко и да нема'ора кондуктор мутрафанова ше те изрита...ъ-ъ

    Подпис: (не се чете)
  4. 4 Профил на ТимурСКомандаИКодовеПатокостроителПазителНаМОЧА
    ТимурСКомандаИКодовеПатокостроителПазителНаМОЧА
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    "Невежи учители и професори само ще разширяват обществената простащина."

    90% са такива

    Ту-туууу
  5. 5 Профил на говори посолството пародия
    говори посолството пародия
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#2] от "osando":

    Важното е да гласуваш!

    Слагай минуси на троловете и те ще се махнат!

    Както гласува против Баце и Пееф и те се махнаха!

    🔴🟢 Важното е да гласуваш!🤡 Гласът ти има значение!🤡
  6. 6 Профил на terminal velоcity
    terminal velоcity
    Рейтинг: 15 Весело

    Голям рев що никой не се трогва от измислените резултати на класацията :)

  7. 7 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Тъжни описания на една тъжна действителност. Pisa или не реалността е, че образованието в БГ е трагично. Не е нужно тестове, погледнете резултатите от изборите. В България има устойчив модел на конспиративност, носталгия по хепи соца, любоФ към руската мечка и потресаващо неразбиране на всякакъв род процеси - политически, икономически, културни...
    Има силно влечение към деградиралото футболно първенство и неговите тартори-алкохолици, към чалгата, празноговоренето и нищоправенето. За 30 години никой не се нае да направи реформи в образованието - най важната и най-смислената задача на България. То какви ли изобщо реформи са се правели, та образователната да е налице.
    Децата са образ и подобие на своите родители, ако те са прости и нефукционални, децата също ще бъдат такива, даже и по прости.
    България е една ментално и умствено катастрофирала държава. Спортистите и плеймейтките са на почит, шепата писатели и мислещи са оплюти.

  8. 8 Профил на говори посолството пародия
    говори посолството пародия
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо никой не говори за:

    1. Това е тест с външно оценяване без абсолютно никакъв инсентив за полагащите го ученици
    2. България си запазва относителната оценка спрямо другите участници в изследването т.е. ниските резултат за България са тревожни но намалението в резултат е по-скоро общ феномен а не изолиран кеис за БГ.

    🔴🟢 Важното е да гласуваш!🤡 Гласът ти има значение!🤡
  9. 9 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Интересно какво точно има предвид Красен Станчев под "конкуренция в образованието." Ако има предвид конкуренция между частни и държавни училища - такава има, както има конкуренция между добри и не толкова добри учители, които дават частни уроци. Няма конкуренция между учителите в държавните училища - например на тези, чиито ученици са се справили добре на ПИСА, да се дадат някакви бонуси. Също така - и това като че ли е най-важното - няма реална конкуренция на програми по математика, природни науки или каквито и да било други предмети.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    "През 2024 г. България почти сигурно ще премине в страните с "висок" доход.

    Но по Индекса за човешкия капитал тя е в групата на страни като Малайзия, Мексико, Монголия и Мавриций."


    Което показва единствено че няма особена взаимовръзка между нивото на образованието и БВП на калпак от населението. :)

    Парадокс както се казва, но малко хора го разбираме. :)


  11. 11 Профил на Извратен Лисиц
    Извратен Лисиц
    Рейтинг: 1186 Любопитно

    Тъпото племе е по-лесно за управление. Образованието е в колапс, здравеопазването е в кома, политическата "класа" е съставена от дребнави реваншисти и чужди агенти... обаче най-големия протест за тази година беше срещу някакво леке с перука. Приоритети, предполагам.
    Какво повече има да се каже? Който може, да се спасява в друга държава. За останалите има доста топла супа за духане.

    Yiff-yiff! 🦊
  12. 12 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#7] от "SSS":

    Съвременно образование няма абсолютно никаква статистическа връзка със стандарта на живот. Поне така говорят статистическите данни за 50 години назад.

    Единствената полза от "добро" образование, за което всички мечтаете, че ще могат да решават кръстословици хората по-лесно или ще може да си намерите образован събеседник на някоя вечерника или в бара. :)

    Но то няма никаква връзка със стандарта на живот и БВП на дадена страна на макро ниво.

    Парадокс който много лесно се вижда в днешно време и не е нужно да имаш 2-3 висши и ли да работиш в ИПИ :)

    Само виж един какви пари правят един тираджия или фаянсаджия в днешно време. :)


  13. 13 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    От статията: "Ако някой иска да се гордее с този факт, не е лошо да знае, че пред България са всички останали нови членки на ЕС плюс Казахстан, Черна гора, Албания, Украйна, Руската федерация, Сърбия и Турция."

    Това изобщо не е вярно. Например Руската федерация изобщо не участва в ПИСА 2022: https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/pisa-2022-participants.htm

    Китайците пък, макар че участват, не успяват да съберат данните в четири провинции, включително регионите на Пекин и Шанхай. Албания и Черна Гора, както и Казахтан, са след нас в класацията: https://www.datapandas.org/ranking/pisa-scores-by-country #:~:text=Cambodia has the lowest PISA,Morocco follows with 356 points.

    За какви анализи си говорим, след като анализиращите не могат да намерят точните данни?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  14. 14 Профил на Роси СУПЕР
    Роси
    Рейтинг: 5502 Неутрално

    "PISA всъщност доказва, че достойнствата в образованието не зависят от бюджета."
    А за заетите в образованието, това е най-важното. Да има пари, по-големи заплати, а качеството не влиза в сметките.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5512 Весело

    Хубаво обобщение :)
    Някои колеги от форума няма да го харесат, особено споменаването на Янка Такева :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на ТимурСКомандаИКодовеПатокостроителПазителНаМОЧА
    ТимурСКомандаИКодовеПатокостроителПазителНаМОЧА
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    До коментар [#16] от "penetrating":

    тоя физиологичен отпадък не си струва даже да се споменава.

    Ту-туууу
  18. 18 Профил на Invierno СУПЕР
    Invierno
    Рейтинг: 21 Неутрално

    До коментар [#13] от "7777":

    Става дума за ИЧК, а не за Pisa

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5512 Весело

    До коментар [#17] от "ТимурСКомандаИКодове":

    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на Хюго Босов
    Хюго Босов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ай стига сте ни натрапвали българомразци. Този винаги плюе по България и взема страната на Вардарска Бановина.

  21. 21 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#18] от "регистриран потребител":

    Блгодаря за уточнението и извинявайте за грешката. Данните, които можах да намеря са за 2020 г. Тях май цитира и Красен Станчев. По-нови няма ли публикувани?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  22. 22 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 8 Весело

    Да оценяваш учениците по тоя тест е като да ядеш ябълки, пък да твърдиш, че не ти харесали ягодите. Мъчат се да ни втълпят и техния начин на мислене. Тука някой беше пуснал два от въпросите, свързани с пътуване и нещо с повреда в автомобил. Е, никой разумен българин не би постъпил така, както повеляват "верните" отговори.
    Седни си, двойка.

  23. 23 Профил на bistr
    bistr
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    До коментар [#7] от "SSS":
    До коментар [#11] от "Александър Стефанов":
    - в допълнение, мен също така много ме впечатли началото на материала - където г-н Станчев директно критикува и обвинява авторите на конституцията ни ! Не беше лошо и да ги назове по имена - приемрно идва ми в главата оня другар със шута - г-н Марков се казваше. Дайте още имена ?

  24. 24 Профил на Fräulein Ursula
    Fräulein Ursula
    Рейтинг: 979 Весело

    Съгласен съм с г-н Красен Станчев! За резултатите ни от PISA най-вече са виновни комунистите!

    Ursula, du bist das allerschönste Mädchen. Ursula, du bist bekannt im ganzen Städtchen. Ursula, und doch muss ich dich heut verlassen, Muss fort, muss in die Fremde ziehn.
  25. 25 Профил на 0tempora0mores
    0tempora0mores
    Рейтинг: 544 Весело

    До коментар [#14] от "Роси":

    Ако си мисли някой, че с трици маймуни се ловят ...
    Част от проблема в образованието е, че много дълго заплатите бяха много ниски и на практика там отиваха хора, който не стават за нищо и за да се обърне тренда трябват минимум 10 години

  26. 26 Профил на Ray
    Ray
    Рейтинг: 885 Весело

    150 университета,1500 професора, и пак най тъпи

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на Хюго Босов
    Хюго Босов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#24] от "Gunter":

    По време на комунизма бяхме доста нагоре в класациите и то по същата система ПИСА.

  29. 29 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#12] от "realguru":

    Един фаянсаджия или един тираджия трябва да си скъса задника поне 3-4 месеца за да заработи петцифреното месечно възнаграждение на един дипломиран софтуерен инженер, годишните бонуси в размер на 35-40% от годишното възнаграждение и бонусите за успешно приключен проект отделно (башка).
    Така,че моля не говорете глупости. Имам си един такъв, случайно ми попадна извлечение от преводите по сметката му.

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  30. 30 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Има нещо сериозно сбъркано в методиките/критериите на PISA. Там водят предимно азиатски тигърчета като Сингапур, Тайван, Япония, Южна Корея и т.н., а България е някъде по средата 49-a от общо 81. От друга страна има няколко класации за качеството на живота и там са водещи предимно европейски страни, а азиатците никакви ги няма. Същото е и с индексите на щастието - предимно европейци и нула ученолюбиви жълтури. Закономерно изниква въпрос What's the point with Pisa/За какъв ни е Писа? Съответно какъв е смисъл има драмата на Институт имени Станчева и другите НПО-та. Никакъв. Е, заради гранта - да.

  31. 31 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#7] от "SSS":Съвременно образование няма абсолютно никаква статистическа връзка със стандарта на живот. Поне така говорят статистическите данни за 50 години назад.Единствената полза от "добро" образование, за което всички мечтаете, че ще могат да решават кръстословици хората по-лесно или ще може да си намерите образован събеседник на някоя вечерника или в бара. :)Но то няма никаква връзка със стандарта на живот и БВП на дадена страна на макро ниво.Парадокс който много лесно се вижда в днешно време и не е нужно да имаш 2-3 висши и ли да работиш в ИПИ :)Само виж един какви пари правят един тираджия или фаянсаджия в днешно време. :)
    —цитат от коментар 12 на realguru


    Ето това е проблемът - в България за образованост и умения не се плаща добре, а отгоре на всичкото ти се подиграват, че си учил и знаеш. Един вид - виж го какъв е прост да полага усилия постоянно, като може и по лесния начин - и пак взимаш едни големи пари! Децата виждат и слушат какво им говорят тези батковци със самочувствие на батки и просто следват примера. И така, докато стигнем до тези резултати на изследването. Те сами по себе си не са проблем, а просто отразяват факт - една голяма част от учениците те гледат като теле в очите и измучават нещо получленоразделно, когато им зададеш въпрос. Е, да, ама подобен вид работници не създава онзи доход, който желаем и виждаме в Европа. Със знания и умения на фаянсаджия ще стигнем само до нивото да сме нископлатени немни работнеци на някой друг, който ще прави големите пари. Тъжно, но това е.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  33. 33 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#31] от "anx55520847":

    Имаш малко различна представа за реалността. В света на виртуалната икономика все по-дефицитни и по-добре платени стават хората, които вършат с ръцете си - жичкаджии, водопроводчици, мазачи, фермери, шофьори. И все по-трудно намират добре платена работа, хуманитари, IT-та и други разни тайпита. Изключение правят инженери, лекари, адвокати, горен мениджмънт в банките.

  34. 34 Профил на ixi56919316
    ixi56919316
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#30] от "Lemmy":

    Реално идеята на PISA е да измери готовността на една нация да се адаптира и да се справи с предизвикателствата, които се очертават на хоризонта в бъдещето. Затова и критериите, по които се измерват PISA резултатите са такива. Това, което описвате е напълно вярно, най-щастливи и с най-добро качество на живот са нациите в Европа, най-умни и адаптивни са в Азия - факт, макар и прекалено обобщен.

    На практика PISA резултатите показват къде може да очкавате адекватен национален човешки капитал след 5-10 години. В някои страни вярват дълбоко че отговорът за тази адаптивност е в така нареченото прогресивно обучение и широко го прилагат почти като по учебник - скандинавските страни. Други го прилагат след като са го адаптирали според националните и демографските си особености - азиатските страни (Сингапур, Корея, Китай), а Япония както винаги е самостоятелна категория. Това разбира се не е единствения път за адаптивна нация, но със сигурност средностатистическото образование в България не е готово да създаде адаптивна нация. Факт е че ако в една нация образованието тръгне както трябва всичко останало е въпрос на време да се подобри (демография, здравеопазване, доходи и т.н), ако не прецакаш нещо през това време. Така ще получиш една доволна нация - може да не е най-щастливата или с най-добро качество на живот, но ще е доволна. Разбира се това ще е период и ще му дойде края, рано или късно нещо винаги се прецаква.

    Относно измерването на щастието и най-добър живот... За разлика от PISA тези критерии са много по-спорни и трудни за дефиниране, а за измерване да не говорим. Класациите за щастие и качество на живот са прекалено субективни, за да могат да бъдат взети сериозно под вимание макар да засягат много адекватен въпрос ("Кое е по-важно за една нация щастието или икономиката?"). За сега историята показва че щастието идва с правилно балансирана икономика. По тези критерии Европейските са много по-балансирани (социални неравенства, безработица, заеми, потребление и т.н.) от Азиатските и от Американските. Проблемът във всеки баланс е че трудно се поддържа, а с неадаптивна нация е доказано че балансът не невъзможен. От друга страна адаптивната нация не е гарантирано, че ще е щастлива или пък че ще си създаде качествен живот. Така че въпрос си остава важен, но само философски...

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  36. 36 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Тоз човек е много умен. Трябваше да гугълвам “асерторичено” за да разбера, че е “условно”. Това същото дето го учихме в шести клас. Или седми, може би. Затова … четете го и помнете какво казва.

  37. 37 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Още един неразбрал какво е доброто образование. Пак конкуренция тн. дитирамби.

    Във финландия, коятя толкова се дава за пример няма частни училища. Толкоз, нито частни университети. Е % от БВП за НИРД е съвсем друг, както и социлания стаус на учителя и преподавателите.

    С това министерство, и Янки, няма да има мърдане а напред.

    Интерено е да се види ПИЗА отделно за българчета, елитни гимназии и тъмнозеленички.

  38. 38 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 857 Неутрално

    До коментар [#9] от "7777":

    "...например на тези, чиито ученици са се справили добре на ПИСА, да се дадат някакви бонуси..." - типично пролетарско мислене - да получаваш премии, ако си вършиш работата, за която си нает с договор. Премии се плащат при постигане на резултати над нормата - за учителите, ако водят групи, постигнали високи резултати на значимо международно ниво, например.

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  40. 40 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Красен някога пишеше смислени неща. В момента е затънал в самодостатъчна и самодоволна елитарност и се изживява като истина от последна инстанция. В пълните му с числа , проценти и класации статии всъщност няма нищо аналитично.

  41. 41 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Дали ни харесват настоящите резултати, дали са верни или не е въпрос на гледна точка на отделния човек. Но няма как да не си признаем, че все едно по коя методика, резултатите в образованието не са добри.
    Друг е въпроса от какво зависи да има добри резултати.
    По стар навик все търсим проблемите в държавата с главно Д, но нека си припомним, че армията на учителите е около 60 000 човека и едва ли ще се намери някой, който да каже, че те са ОК.
    Другия фактор е семейството. Ако в него няма необходимата мотивация, да се интересува, следи и насочва децата си и да ги възпитава в необходимостта от добри резултати, остава чисто случайния процес, детето само да е стигнало до извода, че образованието и културата са важни за добър живот и в случая не става дума непременно за големи бъдещи доходи.
    Това се доказва пт многобройните огромни в сравнение с големи и много по-богати от нашата страни успехи на наши деца в различните учебни дисциплини, което не кореспондира с масовите резултати.
    Когато има добри и мотивирани учители и родители, успехите на децата не закъсняват, независимо от бюджета на МОН и учебните системи, действащи в момента.

  42. 42 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 362 Весело


    Само факти, вече старателно скрити от биографията:
    Завършил през 1980 г. в СССР, Ленинград, специалност "Марксистко-ленинска философия". След завършването назначен за асистент в АОНСУ - академията на пряко подчинение на ЦК и Политбюро на БКП, обучаваща висшата комунистическа номенклатура. Такива постижения в разцвета на Живковата диктатура не се постигат със способности......
    Апропо, този тест, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие(ОИСР) няма нищо общо с образованието като такова и не може да бъде критерий нито за образованост нито за необразованост.





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #