Демонтаж на паметници или циментиране на митове?

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Демонтаж на паметници или циментиране на митове?

Пропускаме ли златната възможност да проведем разговорите за миналото, които така удобно замитаме под килима или под някой монументален постамент?
Пропускаме ли златната възможност да проведем разговорите за миналото, които така удобно замитаме под килима или под някой монументален постамент?
Анализът е препубликуван от "Тоест".
Когато през 2011 г. Паметникът на Съветската армия в София стана обект на креативно остроумие, тенорът в държавните руски медии беше жлъчен и враждебен: "Болгары осквернили наш памятник". През 2023-та това надали изненадва, но по онова време за първи път имах възможността да се сблъскам с преднамереното култивиране на шовинизъм и реваншизъм в Путинова Русия. Повече време ми отне да си дам сметка и за заметените под килима неприятни истини за нашата собствена история.
Работата е там, че в държави като България и Русия колективната памет e една от най-политизираните сфери на обществения живот, макар и невинаги това да е видимо с просто око. Официалните истории, които разказваме на себе си за самите себе си, нерядко са минали през предварителна обработка - било то в академии на науките, медии или пък в партийни централи. Типично за такава институционална обработка е, че на входа на поточната ѝ линия влизат нееднозначни събития, конфликти, противоречия и дилеми, а накрая излиза отливка на собствената нация - и като по чудо тя е все неоправдана, непокварена, героична и предадена.
Иначе казано, много от онова, което считаме за "памет", не е фотографски отпечатък, а преднамерено пресяване на факти и трактовката им по двоен стандарт.
Паметниците, както подсказва коренът на самата дума, са централни ръчки в един такъв селективен механизъм. Паметникът на Съветската армия не прави изключение. Дали като обект на омраза, или на преклонение, политизацията му по странен начин се вписва в политическия дневен ред на често менящите се власти в София и на несменяемите в Москва. За българите, както и за руснаците дебатите около него бяха удобна възможност да избягат от историческата си отговорност - всеки по свой начин.
Българските митове
Българското общество привидно е разделено относно паметника: поне ако се съди по драстичните разнопосочни изказвания на граждани, активисти и политици. Истината обаче е, че под повърхностните спорове съществува широк консенсус да се премълчава и да не се осмисля българският колаборационизъм с нацистите през Втората световна война. Този консенсус обхваща либерали и консерватори, "стари" и "нови" леви, възрастни и млади поколения.
А фактите са налице: българското правителство е неохотен, но опортюнистичен съюзник на Хитлер. България далновидно отказва да воюва редом с Германия и да прати войници на Източния фронт, но се възползва от съюза с нея, за да удовлетвори иредентистките си претенции и да откъсне територии от съседните Югославия (Югоизточна Сърбия и Източна Македония) и Северна Гърция (Западна Тракия). В беломорските региони българските окупационни власти извършват целенасочени репресии срещу гръцкото население, а във Вардарска Македония стават посредници в Холокоста, депортирайки хиляди македонски евреи, впоследствие избити в концентрационния лагер Треблинка.
Все пак 50 000 евреи с български паспорти не са депортирани, а "само" разселени вътре в страната, основно от София. Но от гледна точка на тогавашната окупационна администрация македонските евреи също са имали право на българско гражданство. Голяма част от българската историография и до днес двулично твърди, че българската държава хем е "спасила" евреите си, хем македонците са българи, хем македонските евреи не са български евреи и следователно съдбата им не е българска отговорност. С оглед на това двуличие, на днешните македонци съвсем не им е нужна пропаганда, за да помнят българите като колаборационисти и окупатори. Достатъчно е да се споменат депортираните евреи или да се загледа човек в архивните снимки на македонски девойки сред портретите на цар Борис III и Адолф Хитлер, окичени с венци.
Руските митове
Един произволен паметник на Балканите, разбира се, не играе такава важна символична роля в руските дебати, каквато има у нас. При все това руската реакция също се вписва в шовинистичен дискурс, който може да се нарече "идеята за всеобхватното имперско величие", често повтарян и у нас.
Тази идея се различава от националния шовинизъм в различни аспекти: опитва се да асимилира другите, вместо да се разграничава от тях; да говори от гледната точка на мним универсализъм вместо на мнима национална уникалност; да борави с цивилизационни вместо с етноцентристки категории. Въпреки това зад нея прозира същият мит за изначална невинност: военната слава изкупува всяка вина, а цивилизационната мисия - насилието. Това са стари колониални тропи, които свързват с невидима нишка петроградско-царисткия и московско-комунистическия експанзионизъм.
Ето защо и в официалния руски наратив Червената армия пристига навсякъде като "освободител", а не като "окупатор", включително там, където оставя след себе си тежки военнопрестъпления срещу цивилното население, както например в Източна Прусия.
В самата България съветската инвазия е придружена от ескалиращо насилие, групови разстрели и масови гробове.
Окуражени от присъствието на окупационната армия, българските комунисти излизат от нелегалност и подкрепени с военна сила, се впускат в кървави политически чистки, за да установят едноличната си власт. Всичко това става въпреки факта, че последното краткотрайно българско правителство преди 9 септември 1944 г. всячески се стреми да излезе от хватката на нацистите и да избегне конфликт с СССР. В знак на добра воля към Алианса опозиционното правителство на Константин Муравиев започва да изтегля българските войски от окупационните зони и дори обявява война на Германия.
Такива аргументи не интересуват повечето днешни руснаци - по същия начин, по който съдбата на македонските евреи е безразлична на повечето днешни българи.
И руснаците, както и българите, са привикнали към една полирана история за Втората световна война, в която собствената страна е еднозначно героична, жертвоготовна и онеправдана.
Преплитането на митове
Интересното в случая е, че паметникът, макар и комисиониран от българската държава и изпълнен от български творци, подсилва московската версия на мита за изначалната невинност*. Надписът му - "На Съветската армия освободителка от признателния български народ" - е препратка към паметника на Александър II пред Народното събрание, който също дословно говори за освобождение и признателност. Така още от самото начало се създават неточни исторически паралели между две епохи с цел по-добро вписване в българския контекст и легитимиране на новата комунистическа власт.
БКП изгражда клиентски режим на Москва и е изцяло зависима от нея в икономическо и политическо отношение. Освен това българските комунисти не идват на власт със свои сили и самостоятелна борба както например Титовите партизани в Югославия. "Признателността" трябва да се чете и в такъв контекст: легитимацията на новия режим критично зависи от тази на Деветосептемврийския преврат. А това най-лесно се прави, като се бръкне в кутията с исторически инструменти и се извади наръч от грешни аналогии и емоционални внушения.
За българите, независимо от това дали са съгласни с историята за "двойното освобождение" и "признателността", това е удобно извинение да не се замислят за собствената си историческа отговорност. Мотивите - както за приемането му, така и за отхвърлянето му - са апологетични и все се плъзгат по вече изтърканата ос комунизъм-антикомунизъм, като удобно се забравя за паметта на жертвите.
За руснаците пък повтарянето на такива наративи в страни, които възприемат като бившата си периферия, са още по-пагубни, защото хвалебствените приказки само наливат масло в реакционния огън. Това твърдение на пръв поглед изглежда парадоксално, но победата във "Великата отечествена война" от много време насам е опора на новия руски реваншизъм. Още през май 1945 г. Сталин вдига печално известния тост за "великата руска нация", умишлено омаловажавайки приноса на множеството големи и малки народи на СССР за победата над нацизма.
Този москвоцентричен прочит кулминира при Путин в един феномен, който още през 2005 г. получи сполучливия етикет "победобесие".
Вече от десетилетия авторитарната държавна машина подменя живата памет за жертвите с помпозно инсценирани мероприятия и игнорира колективната травма в името на един кръвожаден милитаристки наратив.
По горчива ирония на съдбата в Путинова Русия именно споменът за победата над фашизма се превърна в способ за неговото възраждане, както и за оправдание на една нова завоевателна война.
Ритуално поднесената "признателност" на този фон е опасно неразличима от поощряване на имперската реакция.
Несъстоялият се дебат
Тези два прочита - национално-невинният и имперско-реакционният - са в много отношения огледални. Въпреки това в България те образуваха двата полюса на един деструктивен дебат, в който всяка страна приема гледната си точка за сакрална част от собствената идентичност. Това е много удобно за всички - така няма нужда никой да се вторачва в неудобни исторически детайли.
Всички можем вкупом да се преструваме и да поддържаме фикциите, които стоят в основата на крехките ни идентичности. Така че премахвайки паметника без истинска обществена дискусия, Общината прави същото, което и през 2011 г., когато потайно изпрати свои служители да го търкат през нощта с веро: циментира митовете, вместо да ги демонтира. Така изгубихме една възможност да бъдем по-наясно със самите себе си. Руснаците са изпуснали тази възможност много отдавна. Дано ние имаме още шансове.
* Това се случва и независимо от оригиналния замисъл на творците на паметника, между които е Любомир Далчев, брат на поета Атанас Далчев. Самият процес на комисиониране е обвит в противоречия и сблъсъци относно идеята и изпълнението, в които държавата надделява над творческите идеи на Далчев и колеги. Вж. СГХГ (2022), Любомир Далчев: Неспокойният дух.